Ja, zoiets had ik namelijk ooit gehoord. Laptop ziet er verder nog heel netjes uit, geen krasjes, altijd netjes mee geweest.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:36 schreef kwiwi het volgende:
Je doelt waarschijnlijk op de garantie die je hoort te krijgen als een product niet langer mee gaat dan wat je redelijkerwijs mag verwachten.
Klopt, en de winkelier gaat meteen zeggen dat de levensduur 3 jaar is, dat is namelijk de economische levensduur. Dat die vervolgens helemaal niks met de technische levensduur te maken heeft zal ie proberen weg te moffelen. Bovendien is het lastig te bedenken/bewijzen wat de technische levensduur zou moeten zijn.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:43 schreef Inlognaam het volgende:
Non-conformiteit is hier van toepassing. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat de winkelier een deel van de reparatiekosten zal moeten vergoeden als het ding kapot gaat terwijl je dat eigenlijk niet had mogen verwachten gezien de technische levensduur van het apparaat.
Waarom is 3 jaar de economische levensduur en wie bepaalt dat?quote:Op zondag 3 juni 2012 15:46 schreef Azreal het volgende:
Klopt, en de winkelier gaat meteen zeggen dat de levensduur 3 jaar is, dat is namelijk de economische levensduur. Dat die vervolgens helemaal niks met de technische levensduur te maken heeft zal ie proberen weg te moffelen. Bovendien is het lastig te bedenken/bewijzen wat de technische levensduur zou moeten zijn.
Dat is wettelijk vastgesteld als richtlijn voor het afschrijven van dergelijke apparatuur bij de belasting. Ik weet niet precies of het in het Nederlands of Europees recht is vastgelegd, het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik het heb uitgezocht.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:48 schreef Wokkel het volgende:
Waarom is 3 jaar de economische levensduur en wie bepaalt dat?
Belastingdienst hanteert voor roerende goederen een afschrijvingstermijn van 5 jaar.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:50 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat is wettelijk vastgesteld als richtlijn voor het afschrijven van dergelijke apparatuur bij de belasting. Ik weet niet precies of het in het Nederlands of Europees recht is vastgelegd, het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik het heb uitgezocht.
Voor 400 euro kun je er ook niet veel van zeggen als ie na 2.5 jaar kapot gaat natuurlijk. Om daar nou veel tijd en moeite in te gaan steken....quote:Op zondag 3 juni 2012 15:56 schreef xaban06 het volgende:
Oh, ik wil erbij vermelden, het is een laptop van ~400 euro destijds, een Samsung 12". Nog geen twee en een halfjaar terug gekocht (eind januari 2010).
Waarom zou een laptop van 1500 euro langer mee gaan? Omdat er dan een quadcore, 8GB memory en een dikke videokaart in zit?quote:Op zondag 3 juni 2012 15:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Voor 400 euro kun je er ook niet veel van zeggen als ie na 2.5 jaar kapot gaat natuurlijk. Om daar nou veel tijd en moeite in te gaan steken....
Puur uit interesse, zijn daar bronnen voor? Google geeft me alleen discussies of het nou 3 of 5 jaar is en andere vaaghedenquote:Op zondag 3 juni 2012 15:53 schreef Wokkel het volgende:
Belastingdienst hanteert voor roerende goederen een afschrijvingstermijn van 5 jaar.
Goed punt, voor een laptop van 400 euro is het de moeite bijna niet waard.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:58 schreef kwiwi het volgende:
Voor 400 euro kun je er ook niet veel van zeggen als ie na 2.5 jaar kapot gaat natuurlijk. Om daar nou veel tijd en moeite in te gaan steken....
Voor 1500 euro verwacht ik bouwkwaliteit, voor 400 euro niet (als we het over laptops hebben tenminste), als die van 1500 euro dan bij evenveel gebruik eerder het loodje legt, voel ik me genept. Niet alles aan de prijs gaat op aan snelheid, er is ook zoiets als verwachting scheppen naar de klant.quote:Op zondag 3 juni 2012 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Waarom zou een laptop van 1500 euro langer mee gaan? Omdat er dan een quadcore, 8GB memory en een dikke videokaart in zit?
quote:Op zondag 3 juni 2012 16:02 schreef Azreal het volgende:
[..]
Puur uit interesse, zijn daar bronnen voor? Google geeft me alleen discussies of het nou 3 of 5 jaar is en andere vaagheden.
Belastingdienst.nlquote:Let op!
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
omdat in tegenstelling tot wat de meeste idioten denken, wordt de prijs niet alleen door de technische specificaties bepaald, maar ook door de kwaliteit van het product. low-end en high-end producten bestaan echt.quote:Waarom zou een laptop van 1500 euro langer mee gaan? Omdat er dan een quadcore, 8GB memory en een dikke videokaart in zit?
Tnx!quote:
Dat zeg ik dan ook niet.quote:Op zondag 3 juni 2012 16:04 schreef chrisje013 het volgende:
[..]
omdat in tegenstelling tot wat de meeste idioten denken, wordt de prijs niet alleen door de technische specificaties bepaald, maar ook door de kwaliteit van het product. low-end en high-end producten bestaan echt.
je moet heel naief zijn om te denken dat je 200 euro laptop, die ergens op een bootje in taiwan is gemaakt, even lang mee moet gaan als een high-end laptop...
Dat is onzin. Ook voor 400 euro mag je een goed produkt verwachten.quote:Op zondag 3 juni 2012 15:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Uiteraard, ook al is die een euro .ALs je iets koopt moet het werken. Dat is zo duidelijk als het maar kan.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:08 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Dat is onzin. Ook voor 400 euro mag je een goed produkt verwachten.
Ja, en een goedkope laptop die 2.5 jaar meegaat is m.i. goed genoeg. Als je er eentje wil kopen die veel langer meegaat moet je wat dieper in de buidel tasten, en logisch ook.quote:Op zondag 3 juni 2012 17:08 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Dat is onzin. Ook voor 400 euro mag je een goed produkt verwachten.
Je mag best verwachten dat de laptop wat langer dan 2.5 jaar mee gaat en dat ze hem repareren. Maar de kosten bij zo'n goedkope laptop zien er uit als veel meer dan bij een dure laptop. Want voor ¤100,- gaat de TS de laptop waarschijnlijk niet vervangen maar als het een laptop van ¤1500,- is geweest was het geen probleem.quote:Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja, en een goedkope laptop die 2.5 jaar meegaat is m.i. goed genoeg. Als je er eentje wil kopen die veel langer meegaat moet je wat dieper in de buidel tasten, en logisch ook.
Kom je weer met de prijs, wat heeft dat er mee te maken?quote:Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja, en een goedkope laptop die 2.5 jaar meegaat is m.i. goed genoeg. Als je er eentje wil kopen die veel langer meegaat moet je wat dieper in de buidel tasten, en logisch ook.
Je moet bij de winkel zijn voor garantie want bij de fabriek krijg je niets. Met de winkel heb je een koopcontract dus dat is de plek waar je ten alle tijden naartoe moet.quote:Op zondag 3 juni 2012 23:44 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Kom je weer met de prijs, wat heeft dat er mee te maken?
Is de bouwkwaliteit van een celeron automatisch slechter?
Het gaat er mij om hoe het wettelijk gesteld is. Heb ik recht op reparatie? Indien ja, hoe worden de kosten verdeeld? Bij wie moet ik zijn, de winkel of de fabrikant?
Dus is het eigenlijk geen garantie? Kan ik 'm net zo goed naar een ander winkel brengen?quote:Op maandag 4 juni 2012 00:04 schreef Dimens het volgende:
[..]
Je moet bij de winkel zijn voor garantie want bij de fabriek krijg je niets. Met de winkel heb je een koopcontract dus dat is de plek waar je ten alle tijden naartoe moet.
De kosten hiervoor zullen niet laag zijn maar wij kunnen die niet ruiken. Ga er maar vanuit dat je vele euro's kwijt zult zijn voor voorrijkosten en onderzoekskosten en daarna ook nog eens de reparatie en arbeidskosten.
Verschil in kwaliteit. Ze moeten ergens op besparen om 'm zo goedkoop te houden.quote:Op zondag 3 juni 2012 23:44 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Kom je weer met de prijs, wat heeft dat er mee te maken?
Nee want je hebt een contract met de winkel waar je 'm gekocht hebt. Als je 'm naar een andere winkel brengt krijg je sowieso niks vergoed, nu misschien wel nog iets.quote:Op maandag 4 juni 2012 00:06 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dus is het eigenlijk geen garantie? Kan ik 'm net zo goed naar een ander winkel brengen?
Kosten worden wel verdeeld, maar betalen moet je zeker. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de reparatie minimaal ¤100,- gaat kosten.quote:Op maandag 4 juni 2012 00:06 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Dus is het eigenlijk geen garantie? Kan ik 'm net zo goed naar een ander winkel brengen?
Het is niet mijn laptop, ik stel deze vraag voor mijn nichtje, studente -> geen geld voor een nieuwe.quote:Op maandag 4 juni 2012 00:34 schreef Dimens het volgende:
[..]
Kosten worden wel verdeeld, maar betalen moet je zeker. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de reparatie minimaal ¤100,- gaat kosten.
Als jij hem bij een andere winkel brengt, dan worden de kosten helemaal hoog. Op het moment dat jij die laptop daar achterlaat, ben je hem gewoon kwijt of moet je een paar tientjes neer leggen om hem ongerepareerd terug te krijgen. Bespaar je de moeite dus.
Beter nog. Koop gewoon een nieuwe laptop. Voor de kosten van de reparatie haal je alweer bijna een nieuwe met weer 2 jaar garantie. Of koop dit keer een deugdelijk product.
2e hands dan? Nu heeft ze kans dat ze relatief veel geld betaalt om een kapotte laptop terug te krijgen waarna ze alsnog een nieuwe moet kopen, of zoveel moet betalen voor reparatie dat ze beter een nieuwe had gekocht met nieuwe garantie.quote:Op maandag 4 juni 2012 01:55 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Het is niet mijn laptop, ik stel deze vraag voor mijn nichtje, studente -> geen geld voor een nieuwe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |