abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112384014
Ik heb een laptop ergens begin 2010 gekocht, echter sinds gisteren doet het totaal niks meer. Laptop gaat wel aan lijkt het, geen beeld, het OS start verder ook niet op, ik denk dat de CPU is doorgebrand.

Wettelijk is de garantie 24 maanden, echter volgens mij is dat in Nederland net iets anders? Dus heb ik nog garantie?
  zondag 3 juni 2012 @ 15:36:11 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112384083
Je doelt waarschijnlijk op de garantie die je hoort te krijgen als een product niet langer mee gaat dan wat je redelijkerwijs mag verwachten.
pi_112384291
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:36 schreef kwiwi het volgende:
Je doelt waarschijnlijk op de garantie die je hoort te krijgen als een product niet langer mee gaat dan wat je redelijkerwijs mag verwachten.
Ja, zoiets had ik namelijk ooit gehoord. Laptop ziet er verder nog heel netjes uit, geen krasjes, altijd netjes mee geweest.
  zondag 3 juni 2012 @ 15:43:32 #4
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_112384411
Non-conformiteit is hier van toepassing. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat de winkelier een deel van de reparatiekosten zal moeten vergoeden als het ding kapot gaat terwijl je dat eigenlijk niet had mogen verwachten gezien de technische levensduur van het apparaat.
Ook hoi !
pi_112384551
Ja, je hebt nog recht op garantie, alleen is het daadwerkelijk krijgen daarvan lastig, mede omdat het lastig aan te tonen is hoe lang een dergelijke laptop mee zou moeten gaan.

De laatste keer dat zoiets mij is overkomen heb ik een bon van een budget laptop (300 euro) in dezelfde winkel gekocht meegenomen als bewijs dat het onzin is dat een even vaak gebruikte high-end laptop (1400 euro) eerder kapot ging. Bovendien was het al de 3e laptop die ik in die winkel gekocht had die op een soortgelijke manier er de geest aan gaf. Toen heb ik voor 250 euro een nieuwe kunnen krijgen. Dat is denk ik ongeveer het max dat je eruit kan halen.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:43 schreef Inlognaam het volgende:
Non-conformiteit is hier van toepassing. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat de winkelier een deel van de reparatiekosten zal moeten vergoeden als het ding kapot gaat terwijl je dat eigenlijk niet had mogen verwachten gezien de technische levensduur van het apparaat.
Klopt, en de winkelier gaat meteen zeggen dat de levensduur 3 jaar is, dat is namelijk de economische levensduur. Dat die vervolgens helemaal niks met de technische levensduur te maken heeft zal ie proberen weg te moffelen. Bovendien is het lastig te bedenken/bewijzen wat de technische levensduur zou moeten zijn.

Edit: nog een kleine toevoeging: je laptop is 2 jaar oud, reparatie gaat minimaal een euro of 300 kosten. Voor 500 euro heb je hoogstwaarschijnlijk een laptop die een stuk sneller is dan wat je nu hebt (met volledig nieuwe hardware, dat is bij reparatie nog maar afwachten). Een deal sluiten met de verkoper voor korting op een mid-range of high-end laptop zou in dat geval mijn voorkeur hebben.
pi_112384632
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:46 schreef Azreal het volgende:
Klopt, en de winkelier gaat meteen zeggen dat de levensduur 3 jaar is, dat is namelijk de economische levensduur. Dat die vervolgens helemaal niks met de technische levensduur te maken heeft zal ie proberen weg te moffelen. Bovendien is het lastig te bedenken/bewijzen wat de technische levensduur zou moeten zijn.
Waarom is 3 jaar de economische levensduur en wie bepaalt dat?
pi_112384753
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:48 schreef Wokkel het volgende:
Waarom is 3 jaar de economische levensduur en wie bepaalt dat?
Dat is wettelijk vastgesteld als richtlijn voor het afschrijven van dergelijke apparatuur bij de belasting. Ik weet niet precies of het in het Nederlands of Europees recht is vastgelegd, het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik het heb uitgezocht.
pi_112384849
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:50 schreef Azreal het volgende:

[..]

Dat is wettelijk vastgesteld als richtlijn voor het afschrijven van dergelijke apparatuur bij de belasting. Ik weet niet precies of het in het Nederlands of Europees recht is vastgelegd, het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik het heb uitgezocht.
Belastingdienst hanteert voor roerende goederen een afschrijvingstermijn van 5 jaar.
pi_112384990
Oh, ik wil erbij vermelden, het is een laptop van ~400 euro destijds, een Samsung 12". Nog geen twee en een halfjaar terug gekocht (eind januari 2010).

Moet ik voor garantie bij de fabrikant zijn of bij de winkel?
  zondag 3 juni 2012 @ 15:58:18 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112385093
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:56 schreef xaban06 het volgende:
Oh, ik wil erbij vermelden, het is een laptop van ~400 euro destijds, een Samsung 12". Nog geen twee en een halfjaar terug gekocht (eind januari 2010).
Voor 400 euro kun je er ook niet veel van zeggen als ie na 2.5 jaar kapot gaat natuurlijk. Om daar nou veel tijd en moeite in te gaan steken....
pi_112385121
Gaat je bijna net zoveel kosten als een nieuwe laptop.
pi_112385177
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:58 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Voor 400 euro kun je er ook niet veel van zeggen als ie na 2.5 jaar kapot gaat natuurlijk. Om daar nou veel tijd en moeite in te gaan steken....
Waarom zou een laptop van 1500 euro langer mee gaan? Omdat er dan een quadcore, 8GB memory en een dikke videokaart in zit?
pi_112385235
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 15:53 schreef Wokkel het volgende:
Belastingdienst hanteert voor roerende goederen een afschrijvingstermijn van 5 jaar.
Puur uit interesse, zijn daar bronnen voor? Google geeft me alleen discussies of het nou 3 of 5 jaar is en andere vaagheden :P.

Ook leuk om eens naar te kijken: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62006J0404:NL:HTML
(ja, daar is ie weer!)

quote:
Goed punt, voor een laptop van 400 euro is het de moeite bijna niet waard.

quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:00 schreef xaban06 het volgende:
Waarom zou een laptop van 1500 euro langer mee gaan? Omdat er dan een quadcore, 8GB memory en een dikke videokaart in zit?
Voor 1500 euro verwacht ik bouwkwaliteit, voor 400 euro niet (als we het over laptops hebben tenminste), als die van 1500 euro dan bij evenveel gebruik eerder het loodje legt, voel ik me genept. Niet alles aan de prijs gaat op aan snelheid, er is ook zoiets als verwachting scheppen naar de klant.
pi_112385265
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:02 schreef Azreal het volgende:

[..]

Puur uit interesse, zijn daar bronnen voor? Google geeft me alleen discussies of het nou 3 of 5 jaar is en andere vaagheden :P.
quote:
Let op!
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Belastingdienst.nl
pi_112385283
quote:
omdat in tegenstelling tot wat de meeste idioten denken, wordt de prijs niet alleen door de technische specificaties bepaald, maar ook door de kwaliteit van het product. low-end en high-end producten bestaan echt.

je moet heel naief zijn om te denken dat je 200 euro laptop, die ergens op een bootje in taiwan is gemaakt, even lang mee moet gaan als een high-end laptop... :7
pi_112385380
quote:
Tnx!

Lijkt erop dat dit is aangepast sinds de laatste keer dat ik erin gedoken ben, goed om te weten :).
pi_112385567
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 16:04 schreef chrisje013 het volgende:

[..]

omdat in tegenstelling tot wat de meeste idioten denken, wordt de prijs niet alleen door de technische specificaties bepaald, maar ook door de kwaliteit van het product. low-end en high-end producten bestaan echt.

je moet heel naief zijn om te denken dat je 200 euro laptop, die ergens op een bootje in taiwan is gemaakt, even lang mee moet gaan als een high-end laptop... :7
Dat zeg ik dan ook niet.

400 euro, voor een low-end samsung 12".
pi_112385626
maar je vraagt wel waarom een duurdere laptop mee moet gaan, denkend dat dit komt door de snelheid en opslagcapaciteit. onder anderen, maar dat is zeker niet alles!
  zondag 3 juni 2012 @ 17:08:47 #19
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_112387844
quote:

[..]

Dat is onzin. Ook voor 400 euro mag je een goed produkt verwachten.
Ook hoi !
  zondag 3 juni 2012 @ 17:09:33 #20
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_112387871
Grafische chip reflowen denk ik?
Ook hoi !
pi_112388984
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:08 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Uiteraard, ook al is die een euro .ALs je iets koopt moet het werken. Dat is zo duidelijk als het maar kan.
Alleen de verwachte levensduur hangt wel af van de prijs en die is voor een laptop van 400 euro minder dan die van 1500 euro. Als je dat niet snapt dan kan ik het je niet verder uitleggen, want dan zitten we niet op dezelfde golflengte te praten.
Garantie krijgen na de fabrieksgarantie is moeilijk en eigenlijk praktisch altijd niet te doen. Je hebt volgens de wet er recht op, maar ergens recht op hebben en het ook krijgen is iets heel anders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_112389424
Ik vrees dat je pech heb, te horen aan je klachten kan het 2 dingen zijn: Mainboard of geheugen. Je kan proberen als je 2 geheugen modules hebt 1 van de 2 om de beurt te verwijderen en kijken of de laptop weer start. Processor gaat nagenoeg nooit stuk en dan gaat de laptop ook echt niet meer aan. Vaak als het geheugen defect is zie je nog wel een lampje knipperen of piept de laptop.

Anders vrees ik dat je gewoon een nieuwe zal moeten kopen want de levensverwachting van een laptop onder de 1000 euro is in IT land over het algemeen niet veel meer dan 2 jaar, vandaar ook maar 2 jaar gerantie en niet 3 of 4 zoals bij een laptop van 1800 euro. Je kan het proberen maar ik geef je maar een hele kleine kans.
pi_112391461
wij hadden 3 jaar terug bij saturn een laptop gekocht en binnen 10 maanden was het moederbord ofzo (iig iets om normaal te functioneren) kapot gegaan.
er stond toen nog een goede virusscanner op ect, wel fijn dat die laptop dan weer gratis gemaakt is (na 2 maanden kwijt te zijn geweest) maar verder waren alle licensies verlopen :/
moeilijk lopen doen bij de servicebalie en toen haalde de vriendelijke meneer achter de balie een stickie tevoorschijn, windows opnieuw erop gezet en een nieuwe scanner.
het toetsenbord was na 1,5 jaar kapot trouwens... die hebben we zelf vervangen we hadden geen trek om dat ding weer zo lang kwijt te moeten zijn.

maareh een laptop uit begin 2010 is dan nu toch al ruim 2 jaar oud?
vergeet het dan maar...
  zondag 3 juni 2012 @ 19:02:14 #24
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112392202
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:08 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

Ja, en een goedkope laptop die 2.5 jaar meegaat is m.i. goed genoeg. Als je er eentje wil kopen die veel langer meegaat moet je wat dieper in de buidel tasten, en logisch ook.
pi_112392682
Ja hoor, je hebt nog garantie.
pi_112392759
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ja, en een goedkope laptop die 2.5 jaar meegaat is m.i. goed genoeg. Als je er eentje wil kopen die veel langer meegaat moet je wat dieper in de buidel tasten, en logisch ook.
Je mag best verwachten dat de laptop wat langer dan 2.5 jaar mee gaat en dat ze hem repareren. Maar de kosten bij zo'n goedkope laptop zien er uit als veel meer dan bij een dure laptop. Want voor ¤100,- gaat de TS de laptop waarschijnlijk niet vervangen maar als het een laptop van ¤1500,- is geweest was het geen probleem.
pi_112407949
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 19:02 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Kom je weer met de prijs, wat heeft dat er mee te maken?
Is de bouwkwaliteit van een celeron automatisch slechter?

Het gaat er mij om hoe het wettelijk gesteld is. Heb ik recht op reparatie? Indien ja, hoe worden de kosten verdeeld? Bij wie moet ik zijn, de winkel of de fabrikant?
pi_112408982
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:44 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Is de bouwkwaliteit van een celeron automatisch slechter?

Het gaat er mij om hoe het wettelijk gesteld is. Heb ik recht op reparatie? Indien ja, hoe worden de kosten verdeeld? Bij wie moet ik zijn, de winkel of de fabrikant?
Je moet bij de winkel zijn voor garantie want bij de fabriek krijg je niets. Met de winkel heb je een koopcontract dus dat is de plek waar je ten alle tijden naartoe moet.
De kosten hiervoor zullen niet laag zijn maar wij kunnen die niet ruiken. Ga er maar vanuit dat je vele euro's kwijt zult zijn voor voorrijkosten en onderzoekskosten en daarna ook nog eens de reparatie en arbeidskosten.
pi_112409077
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:04 schreef Dimens het volgende:

[..]

Je moet bij de winkel zijn voor garantie want bij de fabriek krijg je niets. Met de winkel heb je een koopcontract dus dat is de plek waar je ten alle tijden naartoe moet.
De kosten hiervoor zullen niet laag zijn maar wij kunnen die niet ruiken. Ga er maar vanuit dat je vele euro's kwijt zult zijn voor voorrijkosten en onderzoekskosten en daarna ook nog eens de reparatie en arbeidskosten.
Dus is het eigenlijk geen garantie? Kan ik 'm net zo goed naar een ander winkel brengen?
  maandag 4 juni 2012 @ 00:22:16 #30
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112409712
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 23:44 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Verschil in kwaliteit. Ze moeten ergens op besparen om 'm zo goedkoop te houden.

quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:06 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dus is het eigenlijk geen garantie? Kan ik 'm net zo goed naar een ander winkel brengen?
Nee want je hebt een contract met de winkel waar je 'm gekocht hebt. Als je 'm naar een andere winkel brengt krijg je sowieso niks vergoed, nu misschien wel nog iets.
pi_112410174
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:06 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Kosten worden wel verdeeld, maar betalen moet je zeker. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de reparatie minimaal ¤100,- gaat kosten.
Als jij hem bij een andere winkel brengt, dan worden de kosten helemaal hoog. Op het moment dat jij die laptop daar achterlaat, ben je hem gewoon kwijt of moet je een paar tientjes neer leggen om hem ongerepareerd terug te krijgen. Bespaar je de moeite dus.

Beter nog. Koop gewoon een nieuwe laptop. Voor de kosten van de reparatie haal je alweer bijna een nieuwe met weer 2 jaar garantie. Of koop dit keer een deugdelijk product.
pi_112411914
quote:
14s.gif Op maandag 4 juni 2012 00:34 schreef Dimens het volgende:

[..]

Kosten worden wel verdeeld, maar betalen moet je zeker. Ik durf bijna met zekerheid te stellen dat de reparatie minimaal ¤100,- gaat kosten.
Als jij hem bij een andere winkel brengt, dan worden de kosten helemaal hoog. Op het moment dat jij die laptop daar achterlaat, ben je hem gewoon kwijt of moet je een paar tientjes neer leggen om hem ongerepareerd terug te krijgen. Bespaar je de moeite dus.

Beter nog. Koop gewoon een nieuwe laptop. Voor de kosten van de reparatie haal je alweer bijna een nieuwe met weer 2 jaar garantie. Of koop dit keer een deugdelijk product.
Het is niet mijn laptop, ik stel deze vraag voor mijn nichtje, studente -> geen geld voor een nieuwe.
  maandag 4 juni 2012 @ 01:59:30 #33
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112411965
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 01:55 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Het is niet mijn laptop, ik stel deze vraag voor mijn nichtje, studente -> geen geld voor een nieuwe.
2e hands dan? Nu heeft ze kans dat ze relatief veel geld betaalt om een kapotte laptop terug te krijgen waarna ze alsnog een nieuwe moet kopen, of zoveel moet betalen voor reparatie dat ze beter een nieuwe had gekocht met nieuwe garantie.

Overigens kun je bij (sommige) onderwijsinstellingen een renteloze lening afsluiten voor de aankoop van een laptop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')