quote:
Op maandag 11 juni 2012 10:32 schreef Zigger het volgende:Vorige week geprobeerd om de "normale" boete te krijgen, dus ipv 435 euro boete > 160 euro boete + 1 maand rijontzegging. Dit was geen probleem.
Vandaag nog hierover gebeld, er werd gezegd dat ik het originele rijbewijs aangetekend moest opsturen, een kopie was niet genoeg. In gesprek hierover had de vrouw het erover dat ik ook niet harder dan 80km/h mocht met mijn aanhanger/vouwwagen. Waarop ik zei dat de aanhanger Dekra gekeurd was voor 100 km/h....
De betreffende vrouw zei dat dit alles veranderde. Ik heb haar de ingescande keuringsbewijzen per mail gestuurd en net per mail te horen gekregen dat dit betekent dat ik de snelheid niet met 33 km/h heb overtreden, maar met "maar" 13 km/h. Dit betekent een nieuwe boete van 25 euro.....!

Dan moet je wel heel veel mazzel hebben, je moet namelijk aan diverse voorwaarden voldoen wil je met een aanhanger 100 mogen rijden in Duitsland.
Zie dit van het caravanforum:
In Duitsland met aanhangwagens nu 100 in plaats van 80 km/h?
In kranten en enkele vakbladen was kortgeleden het bericht te lezen dat het nu voor aanhangwagencombinaties in Duitsland toegestaan werd om maximaal 100 km/h te kunnen rijden. Toen ik in Duitse bladen hierover las, bleek dat die verruiming toch wat ingewikkelder in elkaar steekt dan hier te lande werd aangekondigd. Middels de Duitse politie kwamen we in het bezit van de wetstekst. Omdat hierover aan lezers zeker vragen zullen worden gesteld geef ik de inhoud van deze regeling weer.
Slechts enkele caravancombinaties komen in aanmerking voor een toegestane snelheid van 100 kilometer per uur! Een dergelijke combinatie moet op straat middels 100km-borden herkenbaar zijn.
Schriftelijke vergunning van de Duitse overheid is noodzakelijk welke wordt afgegeven na keuring van de combinatie en toetsing aan de vele gestelde eisen.
Onderstaande tekst zal u mogelijk enige duidelijkheid brengen over de eisen en bepalingen die door de Duitse overheid gesteld worden.
Sinds 22 oktober 1998 is er in de Duitse regelgeving wat betreft de maximum snelheid met aanhangwagen en caravans een en ander veranderd. De maximum snelheid was 80 kilometer per uur en het wordt in nu sommige gevallen maximaal 100 kilometer per uur.
De wijziging geldt op auto(snel)wegen en is bedoeld voor voertuigcombinaties bestaande uit een personenauto of lichte bestelauto (max. 3,5 ton), met een aanhangwagen of caravan. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een normale aanhangwagen en een caravan.
Er zijn, voordat je 100 kilometer per uur kunt gaan rijden, echter een aantal eisen en voorwaarden en er dient een schriftelijke toestemming of vergunning -in de Duitse taal- in de auto meegevoerd te worden.
Verhoudingsfactor X
De toegestane maximum massa van de aanhangwagen (afgekort met ahw) / caravan en de ledige massa van het trekkend voertuig dienen zich te verhouden in een te bepalen factor X, waarbij;
1. ahw ongeremd en ahw zonder hydraulische schokbrekers, factor X = 0,3.
2. caravans, geremd en met hydraulische schokbrekers, factor X = 0,8.
3. andere ahw's (geremd en met hydraulische schokbrekers), factor X = 1,1
waarbij de bovengrens altijd de laagste waarde van de volgende berekening moet zijn:
- max. massa ahw = gelijk of lager dan de max. massa van het trekkende voertuig;
- max. massa ahw = gelijk of lager dan de toegelaten geremde / ongeremde massa van de ahw (uit kentekenbewijs van het trekkend voertuig).
Bovendien moet een onafhankelijke deskundige -van een ambtelijk keuringsstation- schriftelijk verklaren dat:
1. de combinatie in overeenstemming is met vorenstaande regels;
2. de ahw wel of geen remsysteem heeft en wel of geen hydraulische schokdempers heeft;
3. de banden van de ahw voldoen aan de snelheidscode "L" = 120 km/h en niet ouder zijn dan 6 jaren.
4. de trekkende auto - altijd - een remsysteem met anti-blokkeer-regeling heeft;
Enkele reken-voorbeelden:
**ahw factor 1,1 (niet zijnde een caravan)
Ledige massa trekkend voertuig 1200 kg (1,1 x 1200 = 1320)
Toegestane maximum massa ahw 1320 kg
**Caravan factor 0,8
Ledige massa trekkend voertuig 1200 kg ( 0,8 x 1200 = 960)
Toegestane maximum massa van de caravan 960 kg
**Ongeremde ahw / caravan of geremde ahw- zonder hydraulischeschokdempers, (factor 0,3)
Ledige massa trekkend voertuig b.v. 1200 kg (0,3 x 1200 = 360)
Toegestane maximum massa ongeremde ahw / caravan 360 kg.
Voor invulling van de waarden moet je het kentekenbewijs van het trekkend voertuig raadplegen en na berekening met de juiste factor deze waarde vergelijken met in het registratiebewijs van de ahw / caravan gestelde toegestane maximum massa (maximum massa beladen voertuig).
Resumerend
1. het trekkend voertuig moet -altijd- een remsysteem hebben met ABS (antiblokkeersysteem);
2. de aanhangwagen of caravan moet;
1. hydraulische schokdempers hebben
2. een reminrichting hebben
3. luchtbanden hebben met een snelheidsaanduiding "L" geschikt voor 120 km/h of een andere letter waarbij de geschiktheid hoger is dan 120 km/h
4. luchtbanden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar.
Keuring van de combinatie en borden.
Als aan alle genoemde eisen en voorwaarden is voldaan moet nog een hindernis worden genomen en wel het verkrijgen van een vergunning van de DEKRA of TUV, in Duitsland. Volgens de Regeling kan een keuring ook worden gedaan door een erkend buitenlands keuringsstation - bijvoorbeeld onze RDW- . Na beproeving en het schouwen (duurt ongeveer 30 minuten) kan een vergunning door de keuringsinstantie worden afgegeven.
Daarna moet de combinatie herkenbaar worden gemaakt door het aanbrengen van een bordschild met opschrift '100' op de achterzijde van de aanhangwagen of caravan en een -kleinere- bordsticker op de bovenrand van de voorruit van de trekkende auto.
De kosten voor keuring bedragen DM 67,50. De bordschilden kosten 25 DM.
Een afdeling van de TUV Hannover is gevestigd in Nederland. Na informatie aldaar is gebleken dat een keuring tot het verkrijgen van een vergunning tot de mogelijkheden behoort.
De TUV Hannover Nederland BV is gevestigd in Lelystad, Emoeweg 12 , 8218 PC, telefoon 0320 -288701. (De receptioniste staat je in het Nederlands te woord).