abonnement Unibet Coolblue
pi_112325527
Ik vraag me al jaren af waarom dubieuze landen als Wit-Rusland, Rusland en Azerbeidzjan, waar mensenrechten worden geschonden en minderheden onderdrukt en gediscrimineerd, doodleuk elk jaar aan het Songfestival mogen meedoen:



F*ck off met je misselijkmakende propaganda; voer democratie in. Maar het lijkt erop dat het nu ook bij de EBU doordringt, getuige deze link: Eurovision 2013: New Rules May Exclude Belarus, Azerbaijan or even Russia

De strekking van het verhaal:
quote:
De Scandinavische landen en Groot-Brittannië dringen bij een European Broadcasting Union aan op meer ethiek. Ze willen nieuwe regels waarin onder meer is opgenomen dat deelnemende landen democratisch moeten zijn en dat dictaturen niet mogen meedoen.

Naast de Scandinavische landen dringen ook Groot-Brittannië en Oostenrijk aan op verscherpte regels. Ze willen dat de EBU het recht krijgt om bestaande leden te royeren, of om ze deelname aan het Songfestival te ontzeggen. De regels stellen eisen aan democratische rechten die deelnemende landen moeten respecteren.

De nieuwe regels zouden Wit-Rusland en Azerbeidzjan kunnen treffen en misschien zelfs Rusland en Oekraïne.
Het valt me op dat Nederland kennelijk liever pijnlijk stil blijft over dit onderwerp. Maar het lijkt me een goede zaak. Laat de muziekwereld maar een voorbeeld stellen.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 22:00:00 #2
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_112325777
Straks gaat Nederland ook nog mensenrechten schenden zodat het eindelijk een goed excuus heeft om niet meer mee te doen aan het songfestival.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_112327814
Goed nieuws voor Nederland, blijven er straks 26 landen over en staat Nederland weer in de finale.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 00:38:56 #4
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_112333231
Het is natuurlijk de vraag hoezeer dit er uiteindelijk ook van komt. Grote kans dat het straks weer vergeten wordt. Maar ik vind het een goed initiatief. Waarbij het wel de vraag is in hoeverre de mate van democratie gemeten gaat worden. Wel kun je vrij makkelijk aanhouden dat een dictatuur niet mee mag doen. Dus Wit-Rusland kan gewoon worden geweigerd dan.

Van die laatste vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat ze het liedje van vorig jaar gewoon mochten inzenden. Het ESF heeft altijd een beetje muggenzifterig gedaan over politieke verwijzingen. Maar een liedje wat pure propaganda is, mocht doodleuk meedoen. Maar ja er mag zogenaamd ook niet geplagieerd worden, maar dat hield het liedje van Oekraïne ook niet tegen dit jaar, dus ja consequent zijn ze niet bij het ESF.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_112359175
Waarom ze mee mogen doen? Officieel iets met European Broadcast nog wat horen, maar denk het eerder iets met geld te maken heeft ;) Als het aan mij lag gooien we alle niet-EU landen eruit (die mogen gezellig met elkaar iets organiseren).

Ik vind het een goed idee, echter zal het nooit doorkomen. Want dan ban je dictaturen, maar hoe ver moet je dan gaan? Zal Turkije dan ook geweerd worden omdat ze niet zo lief tegen Koerden zijn? Zal Israël geweerd worden vanwege het Israëlisch-Palestijns conflict?

[ Bericht 3% gewijzigd door Ikwilookeenfokkerzijn op 02-06-2012 21:40:58 ]
pi_112364861
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:09 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Waarom ze mee mogen doen? Officieel iets met European Broadcast nog wat horen, maar denk het eerder iets met geld te maken heeft ;) Als het aan mij lag gooien we alle niet-EU landen eruit (die mogen gezellig met elkaar iets organiseren).

Ik vind het een goed idee, echter zal het nooit doorkomen. Want dan ban je dictaturen, maar hoe ver moet je dan gaan? Zal Turkije dan ook geweerd worden omdat ze niet zo lief tegen Koerden zijn? Zal Israël geweerd worden vanwege het Israëlisch-Palestijns conflict?
Turkije hoort sowieso niet bij Europa. Geografisch ligt het voor 95 procent in Azië en ook qua cultuur past het daar veel beter bij. Dat geldt trouwens ook voor landen in de hoek van Azerbeidzjan: allesbehalve Europees. Op grond van mensenrechten is er trouwens ook genoeg reden om Israël te schrappen. Ook dat land ligt geografisch trouwens buiten Europa, al is het qua cultuur wel meer op Europa georiënteerd.

Turkije moet ook geen EU-lid kunnen worden, zeker zolang ze EU-lidstaat Cyprus niet erkennen.
pi_112367864
Zolang Israel niet geschrapt wordt van de lijst is dit weer zo'n onzinnige regel waar wij 'het westen' bepalen wat mensenrechten zijn en democratie is.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_112368392
quote:
Turkije moet ook geen EU-lid kunnen worden, zeker zolang ze EU-lidstaat Cyprus niet erkennen.
Nee en zeker niet als ze niet van plan zijn om de bezetting van het noorden van Cyprus terug te beëindigen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 23:59 schreef Knipoogje het volgende:
Zolang Israel niet geschrapt wordt van de lijst is dit weer zo'n onzinnige regel waar wij 'het westen' bepalen wat mensenrechten zijn en democratie is.
Dat is de reden waarom dit initiatief nooit zal werken. Oekraïne, Rusland en co. zal (terecht) wijzen naar Turkije, Israël en andere landen.

Om al dat gezeik te voorkomen vind ik dat we van al die niet EU landen af moeten. Om bij de Europese Unie te horen moet je namelijk al aan een aantal eisen voldoen m.b.t. mensenrechten.

Ik lees trouwens net dat Zwitserland, Ijsland en Noorwegen niet bij de EU hoort.. Hm..Ok voor die landen dan maar een uitzondering omdat ze in Europa liggen en nog hoger op de democracy index lijst staan dan de meeste EU landen.
pi_112388930
Het Songfestival is geen politieke aangelegenheid. Deze landen mogen ook gewoon meedoen aan talloze sportevenementen en Nederland drijft er vast ook handel mee, dus ik zou niet weten waarom het Songfestival daar een uitzondering op zou moeten zijn. Als het Songfestival wordt aangegrepen om dit soort kwesties op de kaart te zetten, prima. Maar uitsluiting heeft geen nut.
pi_112419231
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 17:37 schreef ItaloDancer het volgende:
Het Songfestival is geen politieke aangelegenheid. Deze landen mogen ook gewoon meedoen aan talloze sportevenementen en Nederland drijft er vast ook handel mee, dus ik zou niet weten waarom het Songfestival daar een uitzondering op zou moeten zijn. Als het Songfestival wordt aangegrepen om dit soort kwesties op de kaart te zetten, prima. Maar uitsluiting heeft geen nut.
Het Songfestival is bij uitstek een politieke aangelegenheid. Tegenwoordig zelfs nog meer dan vroeger. Vriendjespolitiek, block- en diaspora-voting bestonden al veel langer, maar je kunt nu zelfs stemmen in het buitenland ritselen. Dubieuze landen kunnen zo mooie sier maken.

Bij sportevenementen moet er op het veld iets gepresteerd worden. Bij het Songfestival kun je de boel manipuleren, op sentimenten inspelen of je drie minuten zendtijd gewoon voor schaamteloze propaganda gebruiken.

Overigens heeft het Songfestival zelf ook een dubbele moraal. Politieke boodschappen mogen niet, zeggen ze. Zo werd het nummer "We Don't Wanna Put In" (een duidelijke verwijzing naar Poetin) een paar jaar terug nog geweerd. Maar schaamteloze teksten als "We Love Belarus" zijn geen probleem en de manier waarop Azerbeidzjan omspringt met mensenrechten en het bijeen sprokkelen van punten, is kennelijk ook geen probleem...

Maar goed... nu komt er dus een kentering. Bepaalde landen - het slappe Nederland is natuurlijk weer niet van de partij - trekken terecht aan de bel.
pi_112425903
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 12:18 schreef Elfletterig het volgende:Maar goed... nu komt er dus een kentering. Bepaalde landen - het slappe Nederland is natuurlijk weer niet van de partij - trekken terecht aan de bel.
Nederland wilt natuurlijk weer het braafste jongetje van de klas zijn -O-

Dat de diaspora belt is niet meer dan logisch. Toen mijn (Marokkaanse) ouders hoorden dat Marokko misschien weer mee zou doen met het ESF waren ze al van plan om de hele familie in heel Europa te bellen dat ze op Marokko moesten stemmen. Vorig jaar was ik op vakantie in Spanje en natuurlijk heb ik op de 3JS gestemd, ook al vond ik de hele act waardeloos.
pi_112433408
Ik denk niet dat een boycot van bepaalde landen echt helpt. Sterker nog, dit jaar was eigenlijk de eerste keer dat de gemiddelde Nederlander überhaupt een beeld van Azerbeidzjan kreeg. Ik geef toe dat de Nederlandse pers uiteindelijk vrij weinig heeft gedaan met het aantonen van eventuele problemen in dat land, maar met het uitsluiten van dit soort landen, is er sowieso helemaal geen aandacht voor. Het is immers niet zo dat niet-deelnemende landen als Turkmenistan of Oezbekistan zich wezenlijk anders gedragen door hun afwezigheid op het ESF.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')