Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:24 schreef beerten het volgende:
Als je het te veel doet gaat je koppeling er aan. Net als bij een diesel overigens.
Verder: geen verschil. Motor slaat vanzelf af als je te veel vraagt.
Draai het om. Als je gas geeft rijd je ook met een slippende koppeling. Die slipt nog harder zelfs.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:26 schreef AbXorb het volgende:
[..]
Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten.
Edit: als ik 'm in de 1e zet en heel voorzichtig de koppeling helemaal op laat komen, hoef ik zelfs helemaal geen gas te geven. (Nog nooit gedaan tot ik het gister uitprobeerde.) Hoe zit dat dan?
Ik geloof dat wel. Je druklager wordt dan belast en slijt dus. Als de motor aan is en je staat stil kan je beter de versnellingsbak in de neutraalstand zetten dan dat je de koppeling in getrapt hebt.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:46 schreef Compoantje het volgende:
Op langere termijn is niet goed voor je koppeling, maar maak je er maar geen zorgen om. Tegen de tijd dat je koppeling af is heb je allang een andere auto.
Er was laatst ook een onderzoek ergens gedaan over het gebruik van de koppeling. De koppeling blijkt zelfs sneller kapo te gaan als je hem volledig ingedrukt hebt als je voor het stoplicht oid stil staat. (niet dat ik dit geloof, maargoed)
quote:Niet laten slippen
De enige manier om de levensduur van een koppeling te verlengen, is om hem zo min mogelijk te laten slippen. Dus niet met ingetrapte koppeling blijven stilstaan en vóór de bocht terugschakelen in plaats van die bocht met slippende koppeling te nemen. Verder moet ook bij het wegtrekken, zeker met een aanhanger op een helling, zoveel mogelijk slip worden voorkomen. Liever wat meer gas en piepende banden dan een rokende koppeling. Die banden kunnen trouwens best wat hebben. Daarbij is een setje banden goedkoper dan een nieuwe koppeling!
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?quote:
Dat klopt, alleen belast je je druklagers (om de platen van elkaar te houden). En die hebben daar blijkbaar nogal wat van te lijden. Trouwens, je hand op de pook houden als je rijdt is ook niet verstandig, want dan heeft de gaffel meer te lijden. Sowieso moet je je handen aan het stuur houden natuurlijk van Spee, dusja....quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?
Hoe hoger het toerental hoe zwaarder de motor belast kan worden. Bij een laag toerental en flinke belasting zijn de krachten die op pistons en krukas uitgeoefend worden niet mals. Beter is het om met meer toeren te draaien (2000rpm), da's voor de motor het prettigst. Je doet het zelf ook namelijk, op de fiets: je trapt automatisch niet met een te hoge of te lage snelheid de pedalen rond, maar zo tussen de 80 en 100rpm. Als je langzaam moet trappen en daardoor veel kracht moet geven, is dat erg slecht voor je knieen... Geldt dus ook voor een motor.quote:Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!quote:
Ik laat zelf de koppeling nauwelijks slippen. Heel soms in gekke bochten of bochten die ik moeilijk kan inschatten, maar verder eigenlijk nooit.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?
Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort.
Ik doe beide overigens, bij achteruitrijden en manouvreren geef ik zelden gas bij (benzineauto), is wel afhankelijk van koppel van de motor en versnellingsbakverhouding of ene auto dit wel of niet aankan.
Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 15:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:57 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.
Dan gaat ie lopen hakken (bak/aandrijflijn). Maar het zal best lukken als ik nog hoger in toeren ga, maar ben zuinig op m'n waggel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:58 schreef Marco001 het volgende:
[..]
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..
(schade uiteraard voor eigen risico)
Platen vervangen kost je zo tussen de 400 en 2000 euro. Het is maar net of ze er makkelijk bij kunnen komen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
Je bedoelt dat je de koppeling laat slippen (beetje op laten komen dus) om tot stilstand te blijven? Dat is gewoon pure marteling voor de koppeling. Doe het zelf incidenteel als ik bijv. via een hellinkje een weg op moet rijden en er komt net een auto voorbij waar ik nog 2 seconden op moet wachten. Maar voor een stoplicht waarbij je niet weet hoe lang het gaat duren (en dus misschien wel een minuut met slippende koppeling staat te wachten?) zou ik maar snel afleren. Snap ook niet dat een rijschool je dat leert.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |