abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:11:14 #1
325683 AbXorb
Shoegazing forever.
pi_112315949
Hallo FOK!mobilisten! Tijdens mijn rijlessen (in een diesel-auto) heb ik geleerd dat je bij lage snelheden (filerijden, inparkeren, enz.) 'op de koppeling' kan rijden, zonder gas bij te hoeven geven.

Nu heb ik sinds vorig jaar juni een eigen auto (en bijbehorend rijbewijs ook nog! :P ) en kwam er na een paar maandjes achter dat dit trucje ook werkte bij mijn benzine-auto (Mégane 1.6 uit '98), mits je dat maar heel voorzichtig doet. Als je het éxtra voorzichtig doet, kun je zelfs de auto helemaal zonder gas en met koppeling los laten rijden.

Mijn vraag aan de specialisten hier is nu: is dat erg slecht voor je koppeling/versnellingsbak/motor of niet? Ik doe dit namelijk al een paar maanden zo bij inparkeren en filerijden, en begon me ineens zorgen te maken. :P :@
I________have become. Comfortably numb.
pi_112316140
kan volgens mij geen kwaad.
gewoon normaal optrekken is naar mijn idee vele malen ruwer voor de transmissie dan dat.
Dat dus!
pi_112316305
Als je het te veel doet gaat je koppeling er aan. Net als bij een diesel overigens.

Verder: geen verschil. Motor slaat vanzelf af als je te veel vraagt.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:26:43 #4
325683 AbXorb
Shoegazing forever.
pi_112316369
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:24 schreef beerten het volgende:
Als je het te veel doet gaat je koppeling er aan. Net als bij een diesel overigens.

Verder: geen verschil. Motor slaat vanzelf af als je te veel vraagt.
Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten. :P

Edit: als ik 'm in de 1e zet en heel voorzichtig de koppeling helemaal op laat komen, hoef ik zelfs helemaal geen gas te geven. (Nog nooit gedaan tot ik het gister uitprobeerde.) Hoe zit dat dan?

[ Bericht 4% gewijzigd door AbXorb op 01-06-2012 18:33:07 ]
I________have become. Comfortably numb.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:44:15 #5
65918 IBAZ
broeinest
pi_112316929
niks mis mee. doe het al 30 jaar zo.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:46:24 #6
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_112317012
Op langere termijn is niet goed voor je koppeling, maar maak je er maar geen zorgen om. Tegen de tijd dat je koppeling af is heb je allang een andere auto.

Er was laatst ook een onderzoek ergens gedaan over het gebruik van de koppeling. De koppeling blijkt zelfs sneller kapo te gaan als je hem volledig ingedrukt hebt als je voor het stoplicht oid stil staat. (niet dat ik dit geloof, maargoed)
  vrijdag 1 juni 2012 @ 18:55:46 #7
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_112317347
Tsja, de koppeling slijt sowieso. Ga er maar van uit dat je na 200k kilometers toe bent aan nieuwe koppelingsplaten. Ja, dat kost een paar honderd euro wat maar goed wat wil je anders?
Een andere oplossing is automaat rijden (vloeistofkoppeling), maar ook die gaan niet eeuwig mee: na 300k kilometers ben je ook toe aan nieuwe spanbanden met zo'n ding.

En ja voor een stoplicht staand is het verstandiger om de auto in de vrij te hebben ipv in de versnelling met de koppelingspedaal ingedrukt. Dit heeft weer te maken met druklagers die je daarmee onnodig belast.

[ Bericht 0% gewijzigd door gebrokenglas op 02-06-2012 07:10:03 ]
How can I make this topic about me?
pi_112318591
Voor de koppeling zal het denk ik niet heel slecht zijn. Die is immers gemaakt voor wrijving ;) Als het dan ergens slecht voor moet zijn is het denk ik eerder voor de motor. Die begint nl. wel te pruttelen tegen het afslaan aan, wat vast geen optimale verbranding geeft en voor roet/vervuiling zorgt in de cilinders. Al zal dat ws. ook maar marginaal zijn.

Rij zelf ook vaak in de file in de 1 of de 2 alleen op de koppeling. Heb ook het idee dat mijn (benzine-)auto extra gas bijgeeft als ie dreigt af te slaan, want ik kan hem nog vrij lomp op laten komen, zonder dat ie afslaat.
pi_112335430
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:26 schreef AbXorb het volgende:

[..]

Wat is in dat geval 'te veel' ? Als ik moet wegrijden, inparkeren of filerijden kan ik toch bijna nooit de koppeling volledig op laten komen + gas genoeg ingedrukt. Dan moet ik toch de koppeling een stuk indrukken om niet met 20 km/u vooruit te schieten. :P

Edit: als ik 'm in de 1e zet en heel voorzichtig de koppeling helemaal op laat komen, hoef ik zelfs helemaal geen gas te geven. (Nog nooit gedaan tot ik het gister uitprobeerde.) Hoe zit dat dan?
Draai het om. Als je gas geeft rijd je ook met een slippende koppeling. Die slipt nog harder zelfs.
Maakt niet uit dus.
  † In Memoriam † zaterdag 2 juni 2012 @ 02:11:10 #10
25682 2cv
Niet subtiel
pi_112335466
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 18:46 schreef Compoantje het volgende:
Op langere termijn is niet goed voor je koppeling, maar maak je er maar geen zorgen om. Tegen de tijd dat je koppeling af is heb je allang een andere auto.

Er was laatst ook een onderzoek ergens gedaan over het gebruik van de koppeling. De koppeling blijkt zelfs sneller kapo te gaan als je hem volledig ingedrukt hebt als je voor het stoplicht oid stil staat. (niet dat ik dit geloof, maargoed)
Ik geloof dat wel. Je druklager wordt dan belast en slijt dus. Als de motor aan is en je staat stil kan je beter de versnellingsbak in de neutraalstand zetten dan dat je de koppeling in getrapt hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zaterdag 2 juni 2012 @ 06:59:53 #11
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_112336692
Dit zegt de ANWB:

quote:
Niet laten slippen

De enige manier om de levensduur van een koppeling te verlengen, is om hem zo min mogelijk te laten slippen. Dus niet met ingetrapte koppeling blijven stilstaan en vóór de bocht terugschakelen in plaats van die bocht met slippende koppeling te nemen. Verder moet ook bij het wegtrekken, zeker met een aanhanger op een helling, zoveel mogelijk slip worden voorkomen. Liever wat meer gas en piepende banden dan een rokende koppeling. Die banden kunnen trouwens best wat hebben. Daarbij is een setje banden goedkoper dan een nieuwe koppeling!
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_112338697
De koppeling inhouden voor een stoplicht in plaats van in zijn vrij zetten is sowieso slecht, je drukgroep van de koppeling gaat hier op den duur kapot van.
pi_112343143
Gewoon automaat rijden heb je nergens last van :D

Nee maar zonder dollen volgens mij kan het niet echt veel extra kwaad. Ding slijt altijd wel.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 14:30:36 #14
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_112344659
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 06:59 schreef Biogarde het volgende:
Dit zegt de ANWB:

[..]

Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?

Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort.

Ik doe beide overigens, bij achteruitrijden en manouvreren geef ik zelden gas bij (benzineauto), is wel afhankelijk van koppel van de motor en versnellingsbakverhouding of ene auto dit wel of niet aankan.

Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 14:47:24 #15
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_112345049
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?
Dat klopt, alleen belast je je druklagers (om de platen van elkaar te houden). En die hebben daar blijkbaar nogal wat van te lijden. Trouwens, je hand op de pook houden als je rijdt is ook niet verstandig, want dan heeft de gaffel meer te lijden. Sowieso moet je je handen aan het stuur houden natuurlijk van Spee, dusja....

quote:
Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Hoe hoger het toerental hoe zwaarder de motor belast kan worden. Bij een laag toerental en flinke belasting zijn de krachten die op pistons en krukas uitgeoefend worden niet mals. Beter is het om met meer toeren te draaien (2000rpm), da's voor de motor het prettigst. Je doet het zelf ook namelijk, op de fiets: je trapt automatisch niet met een te hoge of te lage snelheid de pedalen rond, maar zo tussen de 80 en 100rpm. Als je langzaam moet trappen en daardoor veel kracht moet geven, is dat erg slecht voor je knieen... Geldt dus ook voor een motor.

Een diesel kan dat beter hebben dan een benzine trouwens.
How can I make this topic about me?
  zaterdag 2 juni 2012 @ 15:53:42 #16
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_112346899
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 06:59 schreef Biogarde het volgende:
Dit zegt de ANWB:

[..]

Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_112347729
Tot op zekere hoogte ben ik het daar nee eens.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 17:54:38 #18
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_112350690
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 14:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet helemaal. Als je met ingetrapte koppeling stilstaan slipt je koppeling toch überhaupt niet?

Verder zijn de reacties op deze vraag volgens mij verdeeld in tweeën. De ene helft reageert op het manouvreren op de koppeling, bijvoorbeeld bij fileparkeren etc, de andere helft reageert op het rijden in versnelling zonder gas te geven, de auto trekt zichzelf voort.

Ik doe beide overigens, bij achteruitrijden en manouvreren geef ik zelden gas bij (benzineauto), is wel afhankelijk van koppel van de motor en versnellingsbakverhouding of ene auto dit wel of niet aankan.

Ook laat ik me weleens in 3e versnelling voorttrekken, bijvoorbeeld in een 30 zone. Lekker relaxt, geen gas geven. Er wordt in dit topic gesuggereerd dat dit niet al te best is, maar heeft iemand hier ook een uitleg bij?
Ik laat zelf de koppeling nauwelijks slippen. Heel soms in gekke bochten of bochten die ik moeilijk kan inschatten, maar verder eigenlijk nooit.

Dat voortrekken doe ik ook regelmatig en idd in bepaalde zones zoals woonwijken.

Rij zelf een 2 liter diesel, dus dat trekken doet ie zelf al.

En in z'n achteruit geef ik meestal wel gas bij als ik de ruimte heb en haast heb.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 17:57:17 #19
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_112350797
quote:
14s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 15:53 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Wijze woorden van de ANWB. Liever wielspin dan een slippende koppeling, haha!
Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_112350838
quote:
9s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 17:57 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik krijg het spinnen niet eens voor elkaar eigenlijk. Ik poog het soms voor de lulz, maar dan zegt m'n versnellingsbak, doet je nou en begint te stotteren als een trilplaat op bakolie.
mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..

(schade uiteraard voor eigen risico)
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  zaterdag 2 juni 2012 @ 18:01:16 #21
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_112350938
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 17:58 schreef Marco001 het volgende:

[..]

mwah, zo moeilijk is het niet eens.. gewoon flink veel rpm maken en dan je koppeling in 1 keer op laten komen, reken maar dat ie dan wil spinnen..

(schade uiteraard voor eigen risico)
Dan gaat ie lopen hakken (bak/aandrijflijn). Maar het zal best lukken als ik nog hoger in toeren ga, maar ben zuinig op m'n waggel.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_112351022
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  zaterdag 2 juni 2012 @ 18:35:40 #23
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_112352157
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
Platen vervangen kost je zo tussen de 400 en 2000 euro. Het is maar net of ze er makkelijk bij kunnen komen.

En ik ken een voorbeeld van een collega met een Ford Fiesta (2005). Die heeft een bepaalde bak met een een of ander nokje (of iets in die geest) en die platen vervangen kost 'm bij de goedkoopste garage (hij is er bij ruim 20 geweest) 1600 :')

Dus even vervangen, mjah :')

Platen vervangen van een IDE Megane? Kost je zo 600/700.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_112353778
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 18:03 schreef wormtrein het volgende:
Als ik voor een rood stoplicht sta op een lichte helling laat ik de auto ook gerust aan de koppeling hangen zodat ik meteen weg kan rijden als het groen wordt. Dat heb ik tijdens de rijles zo geleerd, ook de variant met voetrem in de vrij of met de handrem. Maar dat het zo slecht was voor je drukgroep wist ik niet? Dat de koppelingsplaten sneller slijten lijkt me logisch, die vervang ik wel een keer.
Je bedoelt dat je de koppeling laat slippen (beetje op laten komen dus) om tot stilstand te blijven? Dat is gewoon pure marteling voor de koppeling. Doe het zelf incidenteel als ik bijv. via een hellinkje een weg op moet rijden en er komt net een auto voorbij waar ik nog 2 seconden op moet wachten. Maar voor een stoplicht waarbij je niet weet hoe lang het gaat duren (en dus misschien wel een minuut met slippende koppeling staat te wachten?) zou ik maar snel afleren. Snap ook niet dat een rijschool je dat leert.
  zaterdag 2 juni 2012 @ 20:23:29 #25
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_112356629
Nee snap ook niet dat je rijschool je zoiets aanleert. Het is echt funest voor je koppeling.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')