Nogmaals, zie boven: het lampje en het armatuur zijn een geïntegreerd ontwerp. Het lampje is ècht alleen maar te verwijderen door het armatuur volledig te demonteren (wat dus inmiddels gebeurd is, alle schroefjes losgedraaid enzovoorts).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:30 schreef Leandra het volgende:
Het is een GU10 en je kunt hem er niet zo uitdraaien?
Ik ga het zeker proberen, er zit weinig anders op helaas.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:31 schreef Ou-Tannu het volgende:
neem je lampje mee naar de bouwmarkt, ikea, handyman en zoek 1 die fysiek net zo groot is?
( mijn IKEA Led lampjes zijn net zo groot als hun Halogeen broertjes.. dus dr lijkt een soort van standaard te zijn)
Klasse LED-lampquote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:24 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Bedankt cvboer!
Die bovenste lijkt er totaal niet op, de onderste echter wel.
Kloppen de specificaties, dat wil zeggen GU10 in 0,9W? Want dat was vaak het moeilijkste punt...
Daarnaast... ik zie dat Technische unie een groothandel is.
Hoe kan ik daar vijf losse lampjes kopen?
Een uitdaging is het zeker, ik heb meerdere groothandels waar ik inkoop, en ik kan geen geschikte voor je vinden.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
^^ Helaas, dat is 'm dus toch niet - mijn lamp heeft een vermogen van 0,9W, zoals al gezegd.
Deze is 3W... Daarbij heeft mijn lamp 18 led's en de jouwe 20.
Bovendien heeft mijn lamp een ietwat ronde, glazen afdekking.
Dat gaat 'm dus niet worden. Zoals gezegd, het is niet zo makkelijk als je misschien denkt.
Op het armatuur zelf: merk "XO-line", nummertje XO-0804, verder precies hetzelfde nummer als op het lampje zelf: PO110513 (wat al te denken geeft: kennelijk alleen in vaste combinatie verkrijgbaar...) ROHS (is kennelijk alleen een of ander keurmerk).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:36 schreef cvboer het volgende:
[..]
Een uitdaging is het zeker, ik heb meerdere groothandels waar ik inkoop, en ik kan geen geschikte voor je vinden.
Kun je ook nog iets van een nummer op het armatuur vinden?
Ik begin er steeds banger voor te worden.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:59 schreef cvboer het volgende:
Ik denk dat je aannemer je weer genaaid heeft.
Jammer, dat zulke lui nog aan het werk zijn.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:02 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ik begin er steeds banger voor te worden.
Ik heb 'm al een briefje gestuurd met vermelding van de nodige 'gebreken' bij oplevering... gelukkig nog niet de hele rekening betaald.
Ik zoek het nummer van mijn rechtsbijstandsverzekering maar weer eens even op.
Die warmteontwikkeling is ook een probleem van die goedkope dingen. De wat duurdere hebben dat beter voor elkaar.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:51 schreef Leandra het volgende:
Zo, even m'n laptop opgestart, want deze post gaat m niet worden op de telefoon;
Toen ik XO zag staan kwam het me bekend voor; wij hebben 2 series Ikea inbouwspots, en omdat ik het zonde vond om 6 keer 35 watt halogeen te laten branden als het licht aanmoest, heb ik die (destijds bijgeleverde) halogeenlampen vervangen voor LED's, en omdat ik niet overal dezelfde lichtsterkte nodig had, zitten er op verschillende plekken verschillende LED spots...
Van de XQ-lite eco series, gekocht bij de Karwei, ik had de bon nog bij de verpakkingen liggen, de losse LED spots (het GU10 deel dus) kostten oktober 2010 ¤ 7,99 per stuk bij de Karwei.
De 48 LED is 2,4W (XQ9904)
De 30 LED is 1,5W (XQ9902)
De 21 LED is 1,1W (XQ0772)
Het zou me niets verbazen als er in diezelfde serie een 18 LED van 0,9W zou zijn.
Oh, en een tip; ik heb op een andere plek Ikea GU10 LED spots, die gebruiken niet alleen meer stroom, maar ze worden ook beduidend warmer.... die XQ dingen zou ik vrijwel direct kunnen vervangen nadat ze uit zijn, met die van Ikea gaat dat niet lukken, dus die zou ik niet gebruiken op een plek waar je niet wilt dat het armatuur warm wordt.
ik vind mn IKEA spots prima :-) genoeg licht, nette lichtbundel, zo heb ik mn woonkamer / keuken verlicht voor nog geen 32 wattquote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:26 schreef Leandra het volgende:
Die XQ dingen van 7,99 doen het qua warmteontwikkeling prima, wat dat betreft zijn die Ikea leds echt een teleurstelling.
Kijk, hier heb ik wellicht wat aan! Dus het is XQ ipv XQ... tsja tsja, het wordt tijd voor een leesbrilletje, hier.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:51 schreef Leandra het volgende:
Zo, even m'n laptop opgestart, want deze post gaat m niet worden op de telefoon;
Toen ik XO zag staan kwam het me bekend voor; wij hebben 2 series Ikea inbouwspots, en omdat ik het zonde vond om 6 keer 35 watt halogeen te laten branden als het licht aanmoest, heb ik die (destijds bijgeleverde) halogeenlampen vervangen voor LED's, en omdat ik niet overal dezelfde lichtsterkte nodig had, zitten er op verschillende plekken verschillende LED spots...
Van de XQ-lite eco series, gekocht bij de Karwei, ik had de bon nog bij de verpakkingen liggen, de losse LED spots (het GU10 deel dus) kostten oktober 2010 ¤ 7,99 per stuk bij de Karwei.
De 48 LED is 2,4W (XQ9904)
De 30 LED is 1,5W (XQ9902)
De 21 LED is 1,1W (XQ0772)
Het zou me niets verbazen als er in diezelfde serie een 18 LED van 0,9W zou zijn.
Bij mij moeten ze in een aluminiumarmatuur wat weer in gipsplaat verwerkt zit. Ik neem aan dat die warmte-ontwikkeling niet zo'n heel groot probleem is (behalve natuurlijk het extra stroomverbruik). Maar ik begrijp dat die XQ's dus gewoon van betere kwaliteit zijn? Dan gaat ik daar eerst maar eens even naar op zoek, morgen.quote:Oh, en een tip; ik heb op een andere plek Ikea GU10 LED spots, die gebruiken niet alleen meer stroom, maar ze worden ook beduidend warmer.... die XQ dingen zou ik vrijwel direct kunnen vervangen nadat ze uit zijn, met die van Ikea gaat dat niet lukken, dus die zou ik niet gebruiken op een plek waar je niet wilt dat het armatuur warm wordt.
Ik vind het allang geweldig dat ik IETS kan vinden dat wellicht overeenkomt met die nogal obscure, alleen-bij-groothandels-in-Sjanghai-in-batches-van-minimaal-500 te verkrijgen 18 LED 0,9W...quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij zijn ze alledrie van hetzelfde formaat aan de buitenkant.
En ze zullen er best wel van nog betere kwaliteit zijn, maar in vergelijk met die van Ikea vind ik de XQ iig prettiger, maar ze zitten allebei in een vrij lage prijsrange.
Eh ja, helaas.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:21 schreef Leandra het volgende:
Weet je echt zeker dat het armatuur er helemaal uit moet? Ik blijft dat vreemd vinden, zeker met zo'n GU10 bajonetsluiting.
Meestal is het iets duwen en dan een stukje draaien.
je kunt hier ook een led lamp met een iets groter vermogen in stoppen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 17:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Mijn fototoestel is op het moment ook stuk, maar hierbij de gegevens die OP het lampje staan:
GU10 18LED
230V 0,9W
3000K (dus warm wit licht)
PO110513
Dat laatste is een serienummer wat ook op het armatuur staat, wat van het vage merk RoHS schijnt te zijn. Volgens een van de leveranciers die ik gebeld heb een Frans merk.
leest ik dit goed? direct boven de douche een 230V lamp die hier niet voor geschikt is?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eh ja, helaas.
Zoals gezegd, mijn fototoestel is kaduuk en met mijn mobieltje kan ik alleen maar heel slechte fotos maken dus...
Ik weet echt wel hoe ik een lampje met een bajonetsluiting vervang... normaliter dan.
Er viel hier niks 'terug te duwen', omdat er om, en vooral ook OVER de volledige ronde rand van de glazen ronde afdichting van de lamp een aluminium ring zit, die het hele boeltje op z'n plaats houdt, en die vast zat met schoefjes in het complete armatuur. Er viel dus stomweg niks uit of terug te duwen (geloof me, ik heb het geprobeerd!) - die ring houdt het zaakje nog steeds op z'n plaats, je kan de lamp stomweg niet tussen die ring doorhalen.
De enige oplossing: het hele armatuur uit het plafond rukken en vervolgens de klemmetjes en schroefjes losmaken, waarmee ook die ring kan worden verwijderd. Het is me gelukt, hoor...
Het leek wel zo'n Chinese houtpuzzel, en toen ik ging rondsnuffelen op het net werd mij duidelijk dat die dingen dus altijd in combinatie worden verkocht via groothandels in Shanghai - géén losse armaturen, en géén losse lampjes. Aannemers kopen die dingen in voor 500 stuks minimaal, maken de klant wijs dat ze iets prachtigs aanbrengen dat 'wel 30.000 branduren meegaat!', er volledig op vertrouwende dat dat dus inderdaad het geval is en dat ze dus nooit gezanik zullen krijgen van die klant in geval bij die pechvogel (lees: IK) de boel al na twee maanden de geest geeft.
Rara, waarom... fuck de klant, wellicht?
Het gedemonteerde armatuurtje hangt nu zielig aan de electriek pal boven de douchekop te bungelen.
Ik denk dat ik morgenochtend de douchebeurt maar even oversla.![]()
Nou, hij hangt er ongeveer 50 cm boven. Ik overdreef een beetje.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:31 schreef z80 het volgende:
[..]
leest ik dit goed? direct boven de douche een 230V lamp die hier niet voor geschikt is? indien dit het geval is meteen de aannemer bellen en de boel op zijn kosten laten herstellen.
deze lamp mag namelijk helemaal niet in zone 0 hangen.
dan mag daar helemaal gaan 230V lamp hangen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nou, hij hangt er ongeveer 50 cm boven. Ik overdreef een beetje.
Als dat niet mag... ach, as maandag bel ik sowieso al mijn rechtsbijstandsverzekeraar, want dit is dus helaas niet het 'enige' klusje dat niet helemaal senang is uitgevoerd.
Godver. Je zou best eens gelijk kunnen hebben...![]()
![]()
Even kijken of ik nog jenever in de koelkast heb staan, ik geloof dat ik het nodig heb.![]()
Oh man... ik ben dus echt ongelooflijk GENAAID door die aannemer... damn.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:39 schreef z80 het volgende:
[..]
dan mag daar helemaal gaan 230V lamp hangen.
indien er daar een lichtpunt (lees lamp) moet komen dient dat een laagspannings uitvoering te zijn die geschikt is voor natte zones.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |