En laat dat de ideale manier zijn om je eigen koopkracht binnen korte termijn de nek om te draaien. Schrijnend eigenlijk, dat het kan. Maar als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken... Geen wonder dat men in de schulden zit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:34 schreef kwiwi het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer aanbiedingen als "nu kopen en over 2 jaar betalen", kan me voorstellen dat veel mensen daar gebruik van mensen in de hoop dat ze het geld over 2 jaar wel hebben....
onzin, als je het sparen en besparen niet meegekregen hebt in je opvoeding zal het nooit meer goed komen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:27 schreef tong80 het volgende:
Het instituut pleit voor een nationale campagne om consumenten bewust te maken van de gevolgen.
Hoeft niet. Kun je nagaan hoeveel spaargeld bij een beperkte groep zit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
Dat was dan ook een flutbericht; het was geen gewogen gemiddelde.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.
Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.
Bizar.
Inderdaad, een depressie komt eraan. Halvering van inkomens, pensioenen is waarschijnlijkquote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
Dat is dus het grote probleem. "Hebben-hebben-hebben!" en wel METEEN.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond?Rationele keuzes maken lijkt steeds moeilijker te zijn.
+1 ondanks dat ik wel een creditcard "lening" heb maar dat is nog te overzien en geen enorm bedrag.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja, dat krijg je in een cultuurtje waar spaarzaamheid min-of-meer wordt bestraft (vermogensrendementsheffing) en lenen wordt beloond (HRA). Verder lijkt een enorm gedeelte van de bevolking geen optelsom meer te kunnen maken zonder hulp van computer/rekenmachine, dus zijn ze al helemaal niet meer in staat om uit te rekenen wat een lening/roodstaan eigenlijk KOST.
Eerst sparen, daarna pas kopen - en nee, je hoeft niet per sé ieder nieuw gadget, mobieltje, flatscreen, merkkleding, enzovoorts meteen te hebben...
Kwestie van opvoeding en onderwijs.
Haha ja! Ik rij ik in zo'n goedkoop autootje. Ik spaar gewoon voor een nieuwe (tweedehandse) hoor, vind het eng om veel te lenen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:10 schreef BertV het volgende:
[..]
Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:
"M'n rug! "Die stoelen zijn zo hard, dit kan echt niet!"
* BertV rijdt zo'n A-label-doosje
Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
Een creditcard hebben wij ook. Nodig voor het reserveren van hotels in het buitenland en voor de tolpoortjes en kleine aankopen via internet. We hebben er een limiet van 1000 euro op en dan sta je voor 1000 euro bij het BKR geregistreerd. Terwijl we misschien 100 euro in het jaar betalen via onze ccquote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).
Als al die mensen zoals ik door de schrijver van dit artikel ook worden bestempeld als 'lener' dan kom je wel heel makkelijk aan een hoog aantal mensen met schulden. Terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
Als roodstaan wordt meegerekend, had ik verwacht dat het cijfer zelfs nog hoger zou liggenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 13:09 schreef poemojn het volgende:
Hebben jullie het rapport ook gelezen? Dat roodstaan gaat ook over bijv 1x per jaar roodstaan. Maar 4% vd mensen geeft aan dat er de afgelopen 12 maanden beslag op hun loon is gelegd. Dat vind ik toch erg veel..
Wij hebben ook een creditcard alleen word alle gemaakt cc kosten iedere maand netjes van de lopende rekening volledig afgeschreven. Dit staat dus ook niet bij het BKR geregistreerd als lening.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 12:00 schreef MaLo het volgende:
[..]
Een creditcard hebben wij ook. Nodig voor het reserveren van hotels in het buitenland en voor de tolpoortjes en kleine aankopen via internet. We hebben er een limiet van 1000 euro op en dan sta je voor 1000 euro bij het BKR geregistreerd. Terwijl we misschien 100 euro in het jaar betalen via onze cc.
Als wij een cc van de bank (Rabobank) zouden nemen, zou dat ook het geval zijn ja. Wij hebben er één van Visa en dan geldt het wel als registratie bij BKR. Zolang we nog geen ander huis kopen en een nieuwe hypotheek nodig hebben, maakt niet niets uit. Zodra we wel plannen in die richting hebben, zeggen we de Visacard wel op en nemen we er eentje van de bankquote:Op vrijdag 1 juni 2012 15:24 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wij hebben ook een creditcard alleen word alle gemaakt cc kosten iedere maand netjes van de lopende rekening volledig afgeschreven. Dit staat dus ook niet bij het BKR geregistreerd als lening.
We gebruik hem eigenlijk alleen met vakantie. Zeker in Amerika is een cc onmisbaar.
Het gewogen gemiddelde spaargeld? Gewogen op basis van wat? Het gemiddelde zegt niet zo veel aangezien er een klein aantal zeer vermogende mensen is, het mediaan is in dat geval informatiever, maar dat betekent nog niet dat het een flutbericht is (of dat zo'n bericht dit bericht zou tegenspreken).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:46 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat was dan ook een flutbericht; het was geen gewogen gemiddelde.
Dit is wel erg kort door de bocht hoor.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja, dat krijg je in een cultuurtje waar spaarzaamheid min-of-meer wordt bestraft (vermogensrendementsheffing) en lenen wordt beloond (HRA).
Dat is wel een belangrijk punt, schokkend best wel.quote:Verder lijkt een enorm gedeelte van de bevolking geen optelsom meer te kunnen maken zonder hulp van computer/rekenmachine, dus zijn ze al helemaal niet meer in staat om uit te rekenen wat een lening/roodstaan eigenlijk KOST.
Eerst sparen, daarna pas kopen - en nee, je hoeft niet per sé ieder nieuw gadget, mobieltje, flatscreen, merkkleding, enzovoorts meteen te hebben...
Kwestie van opvoeding en onderwijs.
Dat is uiteraard waar, maar het gaat mij om het principe, en dat is dat zuinig zijn en sparen niet echt 'beloond' worden. Sterker nog, ook nu zijn er 'adviseurs' die mensen aanraden om grote aanschaffen vooral niet te doen van hun spaargeld, maar daarvoor hun hypotheek te verhogen (als dat mogelijk is, uiteraard, ik bedoel verbouwingen en dergelijke). Tsja. Je gaat dan wel weer een hogere LENING aan, en die zijn nou eenmaal nooit gratis/rendabel, hoeveel HRA je er ook op vangt.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:19 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dit is wel erg kort door de bocht hoor.
VRH betaal je pas bij >21000 euro spaargeld (per persoon, dus een echtpaar kan het dubbele aanhouden), en door HRA betaal je alleen minder van meer, maar het netto rentepercentage wat je dan betaalt is zelfs bij een inkomen met 52% IB nog steeds hoger dan van een mainstream (internet)spaarrekening.
Dat lijkt mij een uitermate gezond financieel gedrag.quote:Dat is wel een belangrijk punt, schokkend best wel.
Wij hebben (hypotheek uitgezonderd) geen lening. Wel de mogelijkheid om rood te staan op de betaalrekening (max 1000 euro) en een Rabobank creditcard (limiet ook 1000 euro).
Precies, dat is nou wat ik bedoel met 'niet meer kunnen optellen en aftrekken'.quote:Net op het NOS-journaal kwam naar voren dat veel mensen ook gewoon geen idee hebben hoeveel ze aan vaste lasten kwijt zijn. Ehh, hoezo weet je dat niet? Lijkt me de basis om je inkomsten en uitgaven op elkaar af te kunnen stemmen...
en ik zit daar maar te klooien met een Nokia uit 2005 waar amper drie spelletjes op te doen zijn. Maar ja, wel een superbasis abonnementje van 2 euro per maand ofzo.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond?Rationele keuzes maken lijkt steeds moeilijker te zijn.
Het bericht is niet zozeer flut, maar de nieuwswaarde wel. Want het beeld vertekent. 10% van de bevolking bezit 90% van de rijkdom. 40k kan wel het gemiddelde spaarpotje zijn, maar interessanter is om te weten wat het spaarpotje van Jan Modaal is. Punt is dat het vertekent voor een groot deel van de bevolking die tegenwoordig 10+15 niet meer kan optellen, laat staan dat ze snappen dat die 40k niet representatief is voor het grootste deel van de bevolking.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Het gewogen gemiddelde spaargeld? Gewogen op basis van wat? Het gemiddelde zegt niet zo veel aangezien er een klein aantal zeer vermogende mensen is, het mediaan is in dat geval informatiever, maar dat betekent nog niet dat het een flutbericht is (of dat zo'n bericht dit bericht zou tegenspreken).
Voor veel mensen is dat soort tools kennelijk ook al te ingewikkeld. Maar ik denk eerder dat ze er niet bij nadenken. Als ik naar mezelf kijk: Ik heb me door kwantummechanica heen geworsteld dus hoe moeilijk kan een huishoudboekje zijn... ik heb er nauwelijks ooit bij nagedacht. En dat was ook nooit 'nodig'; ik kwam rond, had een autootje, kon op vakantie en was schuldenvrij. Een aantal jaar geleden heb ik er zomaar lol in gekregen en sindsdien ga ik veel bewuster met geld om en heb ik een leuk spaarpotje opgebouwd. Had ik veel eerder moeten doen!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Precies, dat is nou wat ik bedoel met 'niet meer kunnen optellen en aftrekken'.
En zelfs als je dat niet kunt, er bestaan genoeg on-line huishoudboekjes om je daarmee te helpen... maar kennelijk zijn veel mensen gedurende de afgelopen tijden van voorspoed gewoonweg te lui geworden om zich daarin te verdiepen. Tsja, dan komt nu de spreekwoordelijke deksel-op-den-neus.
Ik heb gewoon een nokia 1100... Snap dat gezeik rond die mobieltjes niet zo goed eigenlijk.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:14 schreef kwiwi het volgende:
Hier gelijk een voorbeeld van waarom de leningen toenemen: Beste iPhone abonnement?
Geen geld maar wel een iPhone gaan aanschaffen
Ik ook niet.. De enige reden waarom ik een smartphone heb gekocht, is omdat ik op een gegeven moment heb zitten rekenen en het me geld bleek te besparen ten opzichte van de oude situatie als ie 1.5 jaar mee zou gaan. Inmiddels ruim 1.5 jaar verder en hij werkt nog prima dus dat is een goede investering geweestquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:15 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een nokia 1100... Snap dat gezeik rond die mobieltjes niet zo goed eigenlijk.
Fucking hell, ik word oud
Mja, voor dochter geldt dan: niet werken = niet verdienen, dus ook geen hippe dingen, enkel de basis. Maar dat doet zo'n moeder dan niet, die vindt dat ze materialistisch moet compenseren voor het feit dat ze alleenstaande moeder is, en dan krijg je datquote:Op zaterdag 2 juni 2012 20:23 schreef Pap89 het volgende:
Altijd mooi hoe sommige "arme" mensen leven in programma's zoals "Dubbeltje op z'n kant" en dergelijke.
For example: Moeder is alleenverdiener met een 16+- jarige dochter.
Moeder werkt 20-30 uur in de week, dochter zit op school en vind dat ze niet hoeft te werken.
Schuld van 25k, niet alleen omdat de inkomsten niet toereikend zijn.
Nee.....ze hebben 6 mobieltjes met abo, want "Ja gratis toestel jwz"
Alleen al 200+- in de maand kwijt aan zinloze mobieltjes.
Uiteraard moet je ook elke zaterdag keihard gaan shoppen, want die jeans zijn alweer een week oud
Kun je het betalen? Moet je dat zelf weten.
Ouderwets?quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:52 schreef kijkmij het volgende:
Ik heb alleen een hypotheek. Verder geen lening. Ik zit, en dat zal best heel ouderwets zijn, nog zo in elkaar dat je eerst spaart voor iets en het dan pas koopt. Als je het zelf betaald hoef je in ieder geval de rente al niet te betalen.
Lenen voor een studie vind ik eigenlijk ook wel slim. Als je met het geleende bedrag meer geld kan verdienen dan de afbetaling en rente dan is een lening slim en handig. Anders niet.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Lenen (naast een hypothecaire lening)..
Dan ben je gewoon dom!
Je hebt het geld om iets te kopen of niet. Sommige mensen beseffen waarschijnlijk niet dat geld lenen geld kost en dat je er alleen maar verder op achteruit gaat. Tenzij je een lening gebruikt voor een investering in een onderneming.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |