abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 1 juni 2012 @ 10:27:56 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_112298973
Nederlanders lenen steeds meer.Buiten de eventuele hypotheek heeft de helft van de huishoudens nog een lening.In 2009 was dat nog ruim eenderde,blijkt uit onderzoek van het Nibud.Ook wordt er meer geleend bij bekenden.

Volgens het Nibud is de leencultuur in Nederland doorgeslagen.Mensen beseffen onvoldoende wat het betekent voor de maandelijkse uitgaven als ze een lening aangaan.
45 procent van de huishoudens komt maar met moeite rond.

Het instituut pleit voor een nationale campagne om consumenten bewust te maken van de gevolgen.

http://teletekst.nos.nl/tekst/110-01.html

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_112299094
Al die peilingen tegenwoordig. Godverdomme zeg. Hebben ze echt niks beters te doen? Wat moet ik met deze informatie? Zal een keer over mijn careballen aaien voor de moeite.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:34:24 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112299137
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer aanbiedingen als "nu kopen en over 2 jaar betalen", kan me voorstellen dat veel mensen daar gebruik van mensen in de hoop dat ze het geld over 2 jaar wel hebben....
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:35:18 #4
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_112299163
Tsja, dat krijg je in een cultuurtje waar spaarzaamheid min-of-meer wordt bestraft (vermogensrendementsheffing) en lenen wordt beloond (HRA). Verder lijkt een enorm gedeelte van de bevolking geen optelsom meer te kunnen maken zonder hulp van computer/rekenmachine, dus zijn ze al helemaal niet meer in staat om uit te rekenen wat een lening/roodstaan eigenlijk KOST.
Eerst sparen, daarna pas kopen - en nee, je hoeft niet per sé ieder nieuw gadget, mobieltje, flatscreen, merkkleding, enzovoorts meteen te hebben...
Kwestie van opvoeding en onderwijs.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:35:40 #5
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_112299176
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:34 schreef kwiwi het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer aanbiedingen als "nu kopen en over 2 jaar betalen", kan me voorstellen dat veel mensen daar gebruik van mensen in de hoop dat ze het geld over 2 jaar wel hebben....
En laat dat de ideale manier zijn om je eigen koopkracht binnen korte termijn de nek om te draaien. Schrijnend eigenlijk, dat het kan. Maar als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken... Geen wonder dat men in de schulden zit.

Wat is er gebeurd met sparen voordat je iets koopt? Geen geld hebben is niets kopen?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_112299187
I'm surrounded with stupid
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:37:40 #7
37248 BertV
Klei indiaan
pi_112299225
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:27 schreef tong80 het volgende:

Het instituut pleit voor een nationale campagne om consumenten bewust te maken van de gevolgen.

onzin, als je het sparen en besparen niet meegekregen hebt in je opvoeding zal het nooit meer goed komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door BertV op 01-06-2012 10:54:23 ]
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_112299230
Zo dom ben ik dus niet wooohooooo !
Surely you can't be serious
I am serious... and don't call me Shirley
pi_112299246
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:39:04 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_112299261
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
Hoeft niet. Kun je nagaan hoeveel spaargeld bij een beperkte groep zit.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 10:46:28 #11
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_112299469
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
Dat was dan ook een flutbericht; het was geen gewogen gemiddelde.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_112299793
En dat terwijl leen van frisia niet meer op tv komt...
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:05:19 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_112300053
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.

Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:07:53 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_112300128
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond? :{ Rationele keuzes maken lijkt steeds moeilijker te zijn.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:10:21 #15
37248 BertV
Klei indiaan
pi_112300217
quote:

Bizar.
Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:
"M'n rug! "Die stoelen zijn zo hard, dit kan echt niet!"

* BertV rijdt zo'n A-label-doosje
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_112300777
quote:

Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
Inderdaad, een depressie komt eraan. Halvering van inkomens, pensioenen is waarschijnlijk
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:28:41 #17
323439 HetKlusKonijn
pi_112300811
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:07 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond? :{ Rationele keuzes maken lijkt steeds moeilijker te zijn.
Dat is dus het grote probleem. "Hebben-hebben-hebben!" en wel METEEN.
Een paar maandjes sparen is teveel gevraagd.

Dit in combinatie met niet-kunnen-rekenen en aggressieve reclame waarin de indruk wordt gewekt dat je er toch echt niet meer bijhoort, als je niet met de nieuwste smartphone o.i.d. rondhuppelt. Het is mij zelf een raadsel waar al die kinderen die ik met die dingen zie rondlopen die spullen van kunnen betalen. Ikzelf heb dat geld niet - of beter gezegd, ik heb het er niet voor over.
Maar velen zijn er zeer gevoelig voor, niet in de minste plaats, de mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen, een verschijnsel dat in het jargon wordt aangeduid als 'compensatieschulden'.
Triest, heel triest.
De schuldsanering gaat het nog erg druk krijgen in de komende jaren.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_112300899
Let op! Geld lenen kost geld ;)
pi_112300946
Daarom is dat programma van john williams zo mooi, dubbeltje op zijn kant ofzo...

Hoop op afbetaling kopen want oh, das handig... je leeft nu he dus waarom eerst 5 jaar sparen voor een auto?

Mijn ex en haar ex waren ook zo, 40000 euro schuld en nog maar in een aftandse kadett rijden, 2 kinderen en werken ho maar...
pi_112301059
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 10:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja, dat krijg je in een cultuurtje waar spaarzaamheid min-of-meer wordt bestraft (vermogensrendementsheffing) en lenen wordt beloond (HRA). Verder lijkt een enorm gedeelte van de bevolking geen optelsom meer te kunnen maken zonder hulp van computer/rekenmachine, dus zijn ze al helemaal niet meer in staat om uit te rekenen wat een lening/roodstaan eigenlijk KOST.
Eerst sparen, daarna pas kopen - en nee, je hoeft niet per sé ieder nieuw gadget, mobieltje, flatscreen, merkkleding, enzovoorts meteen te hebben...
Kwestie van opvoeding en onderwijs.
+1 ondanks dat ik wel een creditcard "lening" heb maar dat is nog te overzien en geen enorm bedrag.

Mijn moeder daarintegen koopt allang dingen voor ze uberhaubt geld heeft terwijl ze voor 12k in de schulden zit en altijd -1000 rood staat. :')

"maar ik betaal het van mijn vakantieeegellldd".

Komen we eenmaal in mei : "hoe kan dat nou er is zoveel afgeschreven ik hou niets over"

DUHHHH. (soms heb ik een hekel aan d'r.. ja sorry maar ze komt bij mij zeiken om geld dan met mn wajong uitkering :') )
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:58:00 #21
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_112301815
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:10 schreef BertV het volgende:

[..]

Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:
"M'n rug! "Die stoelen zijn zo hard, dit kan echt niet!"

* BertV rijdt zo'n A-label-doosje
Haha ja! Ik rij ik in zo'n goedkoop autootje. Ik spaar gewoon voor een nieuwe (tweedehandse) hoor, vind het eng om veel te lenen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_112301816
quote:

Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).

Als al die mensen zoals ik door de schrijver van dit artikel ook worden bestempeld als 'lener' dan kom je wel heel makkelijk aan een hoog aantal mensen met schulden. Terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 11:59:29 #23
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_112301864
Overigens heb je wel situaties van overmacht hoor. Wij hadden een paar jaar terug dat binnen een halfjaar beide auto's kaduuk waren (en we hebben beide een auto nodig voor ons werk) én dat een muur van de badkamer instortte -O-. Toen was onze spaarrekening niet voldoende om alles te vervangen en hebben we een tijdje rood gestaan.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:00:59 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_112301910
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juni 2012 11:58 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).

Als al die mensen zoals ik door de schrijver van dit artikel ook worden bestempeld als 'lener' dan kom je wel heel makkelijk aan een hoog aantal mensen met schulden. Terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
Een creditcard hebben wij ook. Nodig voor het reserveren van hotels in het buitenland en voor de tolpoortjes en kleine aankopen via internet. We hebben er een limiet van 1000 euro op en dan sta je voor 1000 euro bij het BKR geregistreerd. Terwijl we misschien 100 euro in het jaar betalen via onze cc :P.
  vrijdag 1 juni 2012 @ 12:12:57 #25
323439 HetKlusKonijn
pi_112302314
^^ Ben het met jullie eens, natuurlijk is tijdelijk rood staan soms niet te voorkomen door onvoorziene omstandigheden. En uiteraard is het hebben van een credit card an sich geen enkel probleem.
Dus die cijfers zullen inderdaad wel enigszins overdreven zijn, omdat het BKR geen onderscheid maakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')