En laat dat de ideale manier zijn om je eigen koopkracht binnen korte termijn de nek om te draaien. Schrijnend eigenlijk, dat het kan. Maar als je ziet hoeveel mensen er gebruik van maken... Geen wonder dat men in de schulden zit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:34 schreef kwiwi het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook steeds meer aanbiedingen als "nu kopen en over 2 jaar betalen", kan me voorstellen dat veel mensen daar gebruik van mensen in de hoop dat ze het geld over 2 jaar wel hebben....
onzin, als je het sparen en besparen niet meegekregen hebt in je opvoeding zal het nooit meer goed komen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:27 schreef tong80 het volgende:
Het instituut pleit voor een nationale campagne om consumenten bewust te maken van de gevolgen.
Hoeft niet. Kun je nagaan hoeveel spaargeld bij een beperkte groep zit.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
Dat was dan ook een flutbericht; het was geen gewogen gemiddelde.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:38 schreef RanTheMan het volgende:
is wel een beetje tegenstrijdig tov het bericht 2 weken terug dat men gemiddeld 40k spaargeld heeft
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.
Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
45 procent !? Dat vind ik een redelijk schokkend aantal. Ik ben toch heel erg benieuwt wat hier aan ten grondslag ligt. Iets zegt mij dat mensen zich niet aanpassen aan de nieuwe realiteit en men boven de stand leeft.
Bizar.
Inderdaad, een depressie komt eraan. Halvering van inkomens, pensioenen is waarschijnlijkquote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
Dat is dus het grote probleem. "Hebben-hebben-hebben!" en wel METEEN.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, iedereen wil meegaan met de nieuwste trends en zeker niet onderdoen voor anderen. Hoeveel mensen die eigenlijk elke cent moeten omdraaien lopen er niet met de meest nieuwe smartphone rond?Rationele keuzes maken lijkt steeds moeilijker te zijn.
+1 ondanks dat ik wel een creditcard "lening" heb maar dat is nog te overzien en geen enorm bedrag.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 10:35 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Tsja, dat krijg je in een cultuurtje waar spaarzaamheid min-of-meer wordt bestraft (vermogensrendementsheffing) en lenen wordt beloond (HRA). Verder lijkt een enorm gedeelte van de bevolking geen optelsom meer te kunnen maken zonder hulp van computer/rekenmachine, dus zijn ze al helemaal niet meer in staat om uit te rekenen wat een lening/roodstaan eigenlijk KOST.
Eerst sparen, daarna pas kopen - en nee, je hoeft niet per sé ieder nieuw gadget, mobieltje, flatscreen, merkkleding, enzovoorts meteen te hebben...
Kwestie van opvoeding en onderwijs.
Haha ja! Ik rij ik in zo'n goedkoop autootje. Ik spaar gewoon voor een nieuwe (tweedehandse) hoor, vind het eng om veel te lenen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:10 schreef BertV het volgende:
[..]
Gaan ze kijken naar een goedkopere auto komen ze verslagen terug:
"M'n rug! "Die stoelen zijn zo hard, dit kan echt niet!"
* BertV rijdt zo'n A-label-doosje
Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:05 schreef Revolution-NL het volgende:
Bizar dat men in deze tijden een lening aangaat en dus aannamens maakt over de inkomsten die genereerd gaan worden in de toekomst. Volgens mij kan je er beter vannuit gaan dat je inkomensten in de toekomst lager kunnen zijn zodat je weet dat je ook met minder inkomen uit kan.
Een creditcard hebben wij ook. Nodig voor het reserveren van hotels in het buitenland en voor de tolpoortjes en kleine aankopen via internet. We hebben er een limiet van 1000 euro op en dan sta je voor 1000 euro bij het BKR geregistreerd. Terwijl we misschien 100 euro in het jaar betalen via onze ccquote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:58 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ligt er aan wat er onder een lening wordt verstaan. Ik ben, net als vele andere Nederlanders, in bezit van een creditcard. Niet om daarop lekker continu rood te staan, maar simpelweg omdat zo'n ding het doen van internetaankopen bij webshops buiten Nederland veel makkelijker maakt en omdat het handig is op vakantie. Zodra ik na een aankoop van de CC-maatschappij een rekeningoverzicht ontvang wordt die gewoon direct in 1 keer voldaan. Toch staat dit bij het BKR geregistreerd als een lening (doorlopend krediet).
Als al die mensen zoals ik door de schrijver van dit artikel ook worden bestempeld als 'lener' dan kom je wel heel makkelijk aan een hoog aantal mensen met schulden. Terwijl er feitelijk niets aan de hand is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |