FOK!forum / Digital Corner / Wat maakt de Iphone zo populair?
schapenfockerdonderdag 31 mei 2012 @ 16:39
Regelmatig lees ik hier op FOK negatieve reacties op de Iphone.
Zo kan je de bijv. de accu niet vervangen, wat ik persoonlijk een groot gemis vind tijdens vakanties bijv. en ook heeft hij geen SD ingang wat ik ook een enorme handicap vind. Daarnaast vind ik de iphone naast andere smartphones erg log aanvoelen en bovendien leveren merken als Samsung en HTC telefoons met veel grotere schermen. Tot slot hoor ik veel mensen klagen over de Itunes.
Hoe komt het dat de Iphone toch een enorme succesformule is?
error_404donderdag 31 mei 2012 @ 16:40
Door macluvers en fanboys.
pfefferkatzedonderdag 31 mei 2012 @ 16:40
Iedereen kan er mee om gaan.

Een kind van 4 kan er nog mee om gaan.
S1nn3rzdonderdag 31 mei 2012 @ 16:41
Image, er bij willen horen. De meeste mensen hebben nog geen stuiver op hun rekening staan maar gaan voor image, stoerdoenerij en erbij willen horen.
AldoTheApachedonderdag 31 mei 2012 @ 16:41
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef error_404 het volgende:
Door macluvers en fanboys.
QuincydeKosterdonderdag 31 mei 2012 @ 16:41
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef error_404 het volgende:
Door macluvers en fanboys.
Dat dus. Je betaalt niet voor de telefoon, je betaalt voor het half opgegeten appeltje. En met een product dat zo'n appeltje heeft ben je stoer en heb je geld (volgens de huidige sociale maatschappij)
Adamesdonderdag 31 mei 2012 @ 16:41
log is hij niet, en ik vind 3.7 inch eigenlijk wel de fijnste grootte voor een smartphone. Wat me alleen tegenstaat is dat debiele glas in een iPhone.
Adamesdonderdag 31 mei 2012 @ 16:42
quote:
10s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:41 schreef QuincydeKoster het volgende:

[..]

Dat dus. Je betaalt niet voor de telefoon, je betaalt voor het half opgegeten appeltje. En met een product dat zo'n appeltje heeft ben je stoer en heb je geld (volgens de huidige sociale maatschappij)
en dat is onzin natuurlijk, tenzij je hetzelfde beweert over HTC, Samsung, Nokia of welk merk dan ook.
QuincydeKosterdonderdag 31 mei 2012 @ 16:44
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:42 schreef Adames het volgende:

[..]

en dat is onzin natuurlijk, tenzij je hetzelfde beweert over HTC, Samsung, Nokia of welk merk dan ook.
Juist met HTC, Samsung en Nokia heb je dat niet. Wat wel als zo'n merk begonnen is is BlackBerry (kutdingen!) maar dat is uitgegroeid tot het "sletjes/mocromerk"
FallingSkydonderdag 31 mei 2012 @ 16:44
Geen zin om te gaan liggen klooien.
Gebruiksgemak oftewel het werkt gewoon.

Vooral nu je ziet dat ook het bedrijfsleven langzaamaan de iPhone begint te gebruiken.
Als IT beheerder ben ik er nog een beetje tegen maar je hebt een stuk minder kopzorgen qua vragen die komen richting de Service Desk.
jogydonderdag 31 mei 2012 @ 16:47
Gebruikersgemak. Het feit dat je er amper iets aan kan customizen maakt het ook dat ie amper verkloot kan worden.
Northsidedonderdag 31 mei 2012 @ 16:47
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:39 schreef schapenfocker het volgende:
Hoe komt het dat de Iphone toch een enorme succesformule is?
Appstore. Kan die van bijv. Android niet aan tippen.
DeRakker.donderdag 31 mei 2012 @ 16:53
Omdat Apple al populair was voordat de Iphone geïntroduceerd was.
drbarisartdonderdag 31 mei 2012 @ 17:14
Het feit dat iedereen die er 1 heeft er ontzettend tevreden mee is.
eleusisdonderdag 31 mei 2012 @ 17:18
Gebruikersgemak
Design
First mover advantage
Display
Integratie
Gevoel van luxe
KreKkeRdonderdag 31 mei 2012 @ 17:34
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:47 schreef jogy het volgende:
Gebruikersgemak. Het feit dat je er amper iets aan kan customizen maakt het ook dat ie amper verkloot kan worden.
Dat dus

En de leek, of niet veel eisende smartphone gebruiker noemt dat gebruikersgemak. De wat meer eisende gebruiker noemt het een gebrek :)
Swindlerdonderdag 31 mei 2012 @ 17:41
De succesformule van de iPhone heeft zijn oorsprong overduidelijk liggen in de "digital hub" strategy die Apple een jaar of 10 geleden is ingegaan.
KreKkeRdonderdag 31 mei 2012 @ 18:08
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:41 schreef Swindler het volgende:
De succesformule van de iPhone heeft zijn oorsprong overduidelijk liggen in de "digital hub" strategy die Apple een jaar of 10 geleden is ingegaan.
Geef eens een concreet voorbeeld? Want van wat ik begrepen heb is de 'digital hub' strategy de strategie waarbij de PC (liefst natuurlijk Mac) het middelpunt is, met allerlei andere handheld devices die er makkelijk op kunnen worden aangesloten.

Doel je toevallig op hoe Itunes bijvoorbeeld sychroniseert met de Ipod, Iphone, etc? Kan namelijk inderdaad zijn dat dit voor veel gebruikers een pre was... ik vind het echter VERSCHRIKKELIJK. Voor mij een van de voornaamste redenen om geen Iphone te kopen.
Swindlerdonderdag 31 mei 2012 @ 18:20
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:08 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Geef eens een concreet voorbeeld? Want van wat ik begrepen heb is de 'digital hub' strategy de strategie waarbij de PC (liefst natuurlijk Mac) het middelpunt is, met allerlei andere handheld devices die er makkelijk op kunnen worden aangesloten.

Doel je toevallig op hoe Itunes bijvoorbeeld sychroniseert met de Ipod, Iphone, etc? Kan namelijk inderdaad zijn dat dit voor veel gebruikers een pre was... ik vind het echter VERSCHRIKKELIJK. Voor mij een van de voornaamste redenen om geen Iphone te kopen.
Erg lastig om dit in een paar regels uit te leggen. Ik heb het hier ook voornamelijk over de oorsprong van het succes. Je definitie is inderdaad juist. Hier trouwens de presentatie waarin Jobs erover begint:

Ik heb hieronder in de spoiler een stuk vanuit mijn scriptie gekopieerd, dit was voor mij de eindconclusie op de vraag: Does Apple has a sustainable advantage for the iPhone.

SPOILER
Apple's entrance into the mobile phone market with the introduction of the iPhone in 2007 has placed Apple in a highly competitive industry, where multiple large and experienced competitors compete. To gain a competitive advantage in this industry a company needs a combination of aggressive predatory pricing, frequent product introductions, evolving design approaches and technologies. When we look closer at the last point we see that although Apple is relatively new in the market, it has had a massive impact on technological and product advancements of its competitors. To illustrate this in figure 3 the most common phones before and after the iPhone was introduced in 2007 are shown.

The iPhone pioneered the concept of the multi-touch smartphone. Before the iPhone, phones were filled with buttons, weird designs, and unintuitive operating systems. The iPhone’s entire system ran on a specially adapted version of Apple’s OS X platform, this platform is so easy to use that even a toddler can effectively use the device.
Besides the innovation and user interface, the iPhone has another key advantage named: the App Store. This store made it easy to distribute, access and download applications directly on the mobile phone. Similar to what we have seen with the iPod’s music store, the software available through the App Store is massive. In March 2010 there where approximately 185.000 apps available for the iPhone. Runner-up is the Android App store with only 30.000 apps available. The secret behind the App Store is that customers get “locked in”. A survey by the app-developer Appsfire in 2009 indicated that the average iPhone user spends $80 on apps. When these customers switch to another brand they will loose these $80 because the apps will not work on another operating system.
But can the iPhone continue its march to dominate smartphones in the face of growing competition from Google, RIM, and Nokia? In 2007/2008 and 2009 Apple was by far the market leader in innovation and ease of use of the operating system. But in 2010 most competitors had caught up with these key features of the iPhone.
Although Apple has the biggest App Store, we think that the iPhone success is wavering. As mentioned above, competitors have adopted the key features of the iPhone and the App-stores of competitors are growing. The iPhone is slowly starting to lose its competitive advantages. To sustain its success Apple needs to step up and continue to foster improvements in individual activities and the fit across activities, allowing the iPhone to expand/create a unique market position. Most importantly Apple yet again needs to create “something” that customer’s eager to have. When we look at the total market size the iPhone still has 85,6%(!) of the market to conquer. 9 out of 10 phone buyers are buying something else, so the opportunity for Apple in this market is still huge and attractive.

leftovercrizzackdonderdag 31 mei 2012 @ 18:22
dat appeltje dat erop staat
mrPaneraidonderdag 31 mei 2012 @ 18:28
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:08 schreef KreKkeR het volgende:


Doel je toevallig op hoe Itunes bijvoorbeeld sychroniseert met de Ipod, Iphone, etc? Kan namelijk inderdaad zijn dat dit voor veel gebruikers een pre was... ik vind het echter VERSCHRIKKELIJK. Voor mij een van de voornaamste redenen om geen Iphone te kopen.
Ik kan echt niet begrijpen dat je itunes verschrikkelijk vind. Ik ben geen modder en tweaker maar al mijn apple producten werken supermakkelijk op itunes.

Idevice aankoppelen, films eraf, andere erop. Muziek selecteren, deleten en,vanuit je bib aanklikken en naar je idevice slepen, kind kan het.
KreKkeRdonderdag 31 mei 2012 @ 18:43
quote:
1s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:28 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Ik kan echt niet begrijpen dat je itunes verschrikkelijk vind. Ik ben geen modder en tweaker maar al mijn apple producten werken supermakkelijk op itunes.

Idevice aankoppelen, films eraf, andere erop. Muziek selecteren, deleten en,vanuit je bib aanklikken en naar je idevice slepen, kind kan het.
En wanneer ik een ander iDevice aansluit op de computer opent hij automatisch iTunes en wil hij soms meteen shit gaan synchroniseren! Ooit een keer gehad dat iTunes alle muziek van een andere iPod had gewist.

Maar irritanter is het feit dat ik een apart programma (iTunes) nodig heb om liedjes en films op de devices te kunnen kopieren. Ik wil niet afhankelijk zijn van een in mijn ogen log programma dat 'om het zogenaamd makkelijker voor mij te maken' allerlei handelingen verricht waar ik niet om heb gevraagd. En waarbij ik dan ook nog eens soms genoodzaakt ben de liedjes en films ook nog eens moet converteren wanneer ze niet het juiste formaat hebben. Waarbij het toestel maar een beperkt aantal formaten aankan.

Ik wil gewoon mijn mp3, mp4, flv, avi, wmv, etc bestanden op mijn device kunnen kopieren zonder dat ze moeten worden geconverteert en het liefst gewoon met elk willekeur bestandsbeheersysteem.

Zoals je bijvoorbeeld met USB MSC (Mass Storage Class) gewoon een apparaat inplugde en zonder verder gehannes met elk bestandsbeheer programma (Windows Verkenner/'Deze Computer', Total Commander, etc) bestanden op je device kon kopieren was gewoon perfect! Het apparaat werd hierbij gewoon als externe harde schijf herkend en ik kon met een simpele handeling precies zoals ik het wilde (qua mapindeling, etc) mijn bestanden op het apparaat krijgen.

Tegenwoordig maken veel Android devices helaas gebruik van USB MTP, wat ook meer beperkingen kent. Heel jammer.
GuitarJJdonderdag 31 mei 2012 @ 18:50
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef RacerDKB het volgende:
Iedereen kan er mee om gaan.

Een kind van 4 kan er nog mee om gaan.
Dus iPhones zijn voor simpele zielen?
#ANONIEMdonderdag 31 mei 2012 @ 18:50
Voor verdere discussie hebben we een centraal topic: [iPhone] #170