Ben benieuwd hoe die is. Zelfde principe als Memento, je ziet eerst een moord en een verkrachting (schokkend schijnt, en nee dit is geen spoiler) en dan volgen de voorgaande dagen.
Draait in Amsterdam helaas pas om 22.00 uur.
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 14-01-2003 14:10]
Irréversible is de Franse Memento, qua verhaalstructuur. De film begint met een chaotische scène in een darkroom. Al wiebelend volgt de camera een man die ene Lintworm zoekt. Ik hoopte dat de camera een keer zou focussen, niet omdat ik wou zien wat er plaatsvond, maar omdat het gedraai en beweeg irritant begon te worden. Ik zat tegen een wagenziekte aan. Als 't zo door was gegaan had-ie afgestevend op een van de irritantste films van de laatste jaren. Maar dat pakte heel anders uit.
De Memento-aanpak werkt goed. In eerste instantie denk je dat je 't ergste gelijk gehad hebt, en dat is ook zo, maar aan de andere kant sleep je die beelden de rest van de film met je mee. Het constante besef dat het rustige leventje van het stel bruut verstoord gaat worden zorgt voor een grotere impact dan wanneer 't andersom zou zijn verteld. Overigens is 't eenvoudig de verhaallijn te volgen, in tegenstelling tot in Memento.
Voor mensen die American History X hebben gezien is het noemen van de stoeprand genoeg om aan een van de schokkendste scènes ooit herinnerd te worden. Die scène stond bij mij nummer 1... stond. Eenmaal uit de darkroom had ik een nieuwe nummer 1... auw. Auw! Niet veel later had ik gelijk weer een nieuwe nummer 1... hufter! Of wellicht een gedeelde nummer 1, want met zoveel intense filmbeelden achter elkaar is 't moeilijk nadenken over een lijstje.
Stormvogel noemde al de schokkende scènes waar de film om bekend staat en da's niet overdreven (ik kreeg trouwens net kippenvel toen ik de poster in z'n tweede post zag). Ik zat erg ongemakkelijk in m'n stoel. Moest ik dit wel kijken? 't Besef dat dit soort dingen in 't echt ook gebeuren deed me nog meer walgen. Dat is wel 't gevoel dat de film bij je oproept, dat we in een klote wereld leven. De film geeft de kijker een blik in een wereld die je niet wil kennen, maar hij bestaat wel, en dat besef hakt er stevig in. Het is echt zo'n film waarvan je niet gelijk weet wat je ervan moet denken. Je moet er eerst minstens een nachtje over slapen om tot een oordeel te komen. Het is een erg goeie film. Zeer intens. Een film die een dergelijk gevoel bij je oproept is gewoon erg goed.
Is 't trouwens niet zo dat dingen in 't echt nog erger zijn dan filmmakers kunnen bedenken?
Ja... godverdomme.
En dat klassieke muziekstuk aan 't eind vond ik ook erg mooi en passend in de sfeer, of juist sfeerbepalend.
bij deze in het juiste topic:
>Wow, afgelopen zondag irrevisible gezien in de bios... >Pff, die film skaat echt in als een bom..
>De waarschuwingen zijn er niet voor niets... zeer >indrukwekkend, maar niet voor de tere zieltjes onder ons..
En inderdaad, voor deze film stond de "stoeprand scene" van american history X ook bovenaan mijn "te erge scenes lijst"
die scene staat ook op 3 nu....
Maar wel een film die het waard is gezien te worden!!
quote:Als je denkt dat het idee van Memento origineel is... moet je de clip Run On van Moby, geregisseerd door Mike Mills eens bekijken
Op zaterdag 10 augustus 2002 00:11 schreef Arcee het volgende:
Irréversible is de Franse Memento, qua verhaalstructuur.
dan zie je ook telkens een stukje verhaal, en dan het woord 'earlier' en dan wat er vlak daarvoor gebeurde etc. etc.
Anyway ben wel benieuwd naar deze film, en Smots; wordt het niet eens tijd dat een Fok!ker die prijsvragen van je wint?
quote:Dat zal nog niet meevallen... Hij draait net in de bios...
Op vrijdag 16 augustus 2002 12:57 schreef BlaatschaaP het volgende:
Arcee, door jou ga ik em nu huren![]()
quote:hej schapie
Op zondag 18 augustus 2002 13:13 schreef BlaatschaaP het volgende:[..]
Duh
Maar als ie uit is
Als ik serieus het geld had was ik al gegaan
kip
quote:Je bent echt een mietje, man!
Op zaterdag 10 augustus 2002 00:11 schreef Arcee het volgende:
Voor mensen die American History X hebben gezien is het noemen van de stoeprand genoeg om aan een van de schokkendste scènes ooit herinnerd te worden. Die scène stond bij mij nummer 1... stond. Eenmaal uit de darkroom had ik een nieuwe nummer 1... auw. Auw! Niet veel later had ik gelijk weer een nieuwe nummer 1... hufter! Of wellicht een gedeelde nummer 1, want met zoveel intense filmbeelden achter elkaar is 't moeilijk nadenken over een lijstje.Stormvogel noemde al de schokkende scènes waar de film om bekend staat en da's niet overdreven (ik kreeg trouwens net kippenvel toen ik de poster in z'n tweede post zag). Ik zat erg ongemakkelijk in m'n stoel. Moest ik dit wel kijken? 't Besef dat dit soort dingen in 't echt ook gebeuren deed me nog meer walgen. Dat is wel 't gevoel dat de film bij je oproept, dat we in een klote wereld leven. De film geeft de kijker een blik in een wereld die je niet wil kennen, maar hij bestaat wel, en dat besef hakt er stevig in. Het is echt zo'n film waarvan je niet gelijk weet wat je ervan moet denken. Je moet er eerst minstens een nachtje over slapen om tot een oordeel te komen. Het is een erg goeie film. Zeer intens. Een film die een dergelijk gevoel bij je oproept is gewoon erg goed.
Is 't trouwens niet zo dat dingen in 't echt nog erger zijn dan filmmakers kunnen bedenken?
Ja... godverdomme.
En de scene dat Marcus en Alex samen wakker worden is echt een heerlijke scene!
Wat een camerawerk! En wat een acteurs, poehee!!
Dr zit echt heel veel in deze film....wow...
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 16:47 schreef bixister het volgende:en waarom draait deze niet in Utrecht?
quote:wat ben je veranderd!
Op vrijdag 27 september 2002 16:53 schreef Love Mae King het volgende:
[afbeelding] weeknie[afbeelding]
heb je nog andere leuke filmtips? voor utrecht? (zie www.filmladder.nl).
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 17:04 schreef Love Mae King het volgende:
Springhaver Theater
tel: 030-2313789
Amélie
za zo wo: 17.00
schijnt ook mooi te zijn...nog niet gezien...verder is het aanbod in Utrecht redelijk magertjes (niks mis mee)
quote:yep, dat wordt het toch maar!
Op vrijdag 27 september 2002 17:13 schreef Love Mae King het volgende:
Of ga gewoon naar irréversible in Kriterion, Amsterdam...
22.15 uur
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |