FOK!forum / Examenforum / Examenbesprekingen
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 12:22
VMBO

Duits
Nederlands
Nask 1
Nask 2

HAVO

Duits
Nederlands
Biologie
Wiskunde A
Wiskunde B
Scheikunde


VWO


Duits
Nederlands
Biologie
Wiskunde A/C

Wiskunde B
Natuurkunde
Scheikunde

Gelieve links te plaatsen naar andere normvergaderingen/examenbesprekingen. Dan kan ik die toevoegen in de openingspost.

[ Bericht 4% gewijzigd door Duderd op 01-06-2012 20:13:48 ]
Thezeurminatordonderdag 31 mei 2012 @ 12:25
Ik wil graag de bespreking van M&O vwo lezen ik zoek al een tijdje maar nog niets gevonden, iemand>?
Dhahadonderdag 31 mei 2012 @ 12:26
Duits vmbo/havo/vwo:

http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 12:29
quote:
Thank you!
#ANONIEMdonderdag 31 mei 2012 @ 12:39
Gelukkig veel negatieve reacties op Duits (vwo)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2012 12:39:32 ]
Dhahadonderdag 31 mei 2012 @ 12:47
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 12:29 schreef Duderd het volgende:

[..]

Thank you!
voor duits vwo zijn er 4 heh, nu staat er maar 1 in de OP :N
Dhahadonderdag 31 mei 2012 @ 12:49
die van nederlands zijn hier te vinden: http://www.levendetalen.n(...)ord=9999&groups=VLLT
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 12:50
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 12:47 schreef Dhaha het volgende:

[..]

voor duits vwo zijn er 4 heh, nu staat er maar 1 in de OP :N
Zal ze straks uitbreiden ;)
n2012wdonderdag 31 mei 2012 @ 13:12
Ben benieuwd of die van M&O ook nog komen.
meneer_valkdonderdag 31 mei 2012 @ 13:23
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 13:12 schreef n2012w het volgende:
Ben benieuwd of die van M&O ook nog komen.
Die staan geloof ik op een site waarvoor je moet inloggen (als lid van die vereniging zijnde).
Zamorakdonderdag 31 mei 2012 @ 13:29
Goede draad ^O^
Blisteringdonderdag 31 mei 2012 @ 13:32
quote:
7s.gif Op donderdag 31 mei 2012 13:29 schreef Zamorak het volgende:
Goede draad ^O^
Thezeurminatordonderdag 31 mei 2012 @ 13:40
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 13:23 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Die staan geloof ik op een site waarvoor je moet inloggen (als lid van die vereniging zijnde).
Ja ook al gezien inderdaad. Maak vanavond ff zon accountje aan en dan log ik ff in.
meneer_valkdonderdag 31 mei 2012 @ 13:56
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 13:40 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Ja ook al gezien inderdaad. Maak vanavond ff zon accountje aan en dan log ik ff in.
Dat gaat dus niet zomaar omdat je lid moet zijn van VECON om een account aan te maken ;)
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 14:00
Toch als ik die van Wiskunde C lees.. kan een beetje extra klagen over vraag 13 misschien nog wat uitmaken ;)
jopiededonderdag 31 mei 2012 @ 14:12
Handig!
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 14:12
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 14:00 schreef Duderd het volgende:
Toch als ik die van Wiskunde C lees.. kan een beetje extra klagen over vraag 13 misschien nog wat uitmaken ;)
Niks gezegd.. is al geschrapt :')
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 16:40
quote:
Cito moet zich realiseren dat het examen in deze vorm geen promotie is voor het vak
Duits. Maak de teksten korter, hou je aan het maximum aantal van 50 punten en maak ook de
vraagstelling duidelijker
Kom op zeg. Teksten lang? .. Serieus. Je mag echt wel van een VWO-scholier verwachten dat ze genoeg geduld en concentratie op kunnen brengen om een tekst van 2 pagina's met lettergrootte giga te lezen. Alsjeblieft zeg.

Voor een VWO Duits examen mag verwachten dat mensen op B2/C1 niveau presteren, dat is een hoog niveau, klopt.. daarvoor zit je nou eenmaal op school.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 16:51
Overige documentjes:

http://www.nvon.nl/natuur(...)rekingen_natuurkunde
http://www.nvon.nl/scheik(...)prekingen_scheikunde

Erg goed idee trouwens, zo'n lijst.
#ANONIEMdonderdag 31 mei 2012 @ 17:36
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Kom op zeg. Teksten lang? .. Serieus. Je mag echt wel van een VWO-scholier verwachten dat ze genoeg geduld en concentratie op kunnen brengen om een tekst van 2 pagina's met lettergrootte giga te lezen. Alsjeblieft zeg.

Voor een VWO Duits examen mag verwachten dat mensen op B2/C1 niveau presteren, dat is een hoog niveau, klopt.. daarvoor zit je nou eenmaal op school.
Jij hebt zelf geen Duits of staat een 10 op Duits?
meneer_valkdonderdag 31 mei 2012 @ 17:45
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:36 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Jij hebt zelf geen Duits of staat een 10 op Duits?
Volgens mij doet ze gymnasium :P
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 17:52
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:45 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Volgens mij doet ze gymnasium :P
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:36 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Jij hebt zelf geen Duits of staat een 10 op Duits?
Gymnasium of niet, het punt blijft. B2 niveau is laag, zeker voor 5/6 jaar les en aangezien het toch een taal is die veel op het Nederlands lijkt (vooral bij lezen).

Buitenlanders met een hogeropgeleide achtergrond moeten zo'n NT2 taalcursus volgen met als doel niveau B2. De tijd die er voor staat? 1 tot 2 jaar. Duitsers doen er een jaartje over (edit: sommige uni's geven zelfs een 'spoedcursus' voor B1/B2 niveau in 8 weken voor de Duitsers!), andere Europeanen 1,5 en daarbuiten rond de 2 jaar. Als wij VWO scholieren geen B2 niveau hebben na minimaal 5 jaar les vind ik dat echt een schande voor het onderwijs in dit land.

En nee, ik ben niet half Duits en sta geen tien, ook ben ik een bèta en geen alpha. Toch sta ik een 8, gewoon omdat ik er een beetje moeite in steek en de docent van ons dat niveau verwacht/eist.
dramaticdonderdag 31 mei 2012 @ 17:54
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Kom op zeg. Teksten lang? .. Serieus. Je mag echt wel van een VWO-scholier verwachten dat ze genoeg geduld en concentratie op kunnen brengen om een tekst van 2 pagina's met lettergrootte giga te lezen. Alsjeblieft zeg.

Voor een VWO Duits examen mag verwachten dat mensen op B2/C1 niveau presteren, dat is een hoog niveau, klopt.. daarvoor zit je nou eenmaal op school.
Bespottelijk. Dit examen was het langst in jaren. En ja, te lang. Niveau heeft niks te maken met de lengte van de toets.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 17:58
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:54 schreef dramatic het volgende:

[..]

Bespottelijk. Dit examen was het meest lang van de afgelopen jaren. En ja, te lang. Niveau heeft niks te maken met de lengte van de toets.
Dat er een tekst te veel in stond, kan ik begrijpen. Dat de teksten afzonderlijk te lang waren.. nee. En dát heeft wel met niveau te maken. Hoe langer, hoe complexer namelijk (over het algemeen). En hoe complexer, hoe hoger je niveau moet zijn om de vragen erover goed te kunnen beantwoorden. Er mogen (lees: moeten) naar mijn idee daarom wel lange(re) teksten in zo'n examen zitten
meneer_valkdonderdag 31 mei 2012 @ 18:01
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:58 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dat er een tekst te veel in stond, kan ik begrijpen. Dat de teksten afzonderlijk te lang waren.. nee. En dát heeft wel met niveau te maken. Hoe langer, hoe complexer namelijk (over het algemeen). En hoe complexer, hoe hoger je niveau moet zijn om de vragen erover goed te kunnen beantwoorden. Er mogen (lees: moeten) naar mijn idee daarom wel lange(re) teksten in zitten
Dat laatste is lang niet altijd waar. Je kunt in principe veel vragen maken door alleen de bijbehorende alinea te lezen en te snappen want meestal is het antwoord direct terug te vinden in de kernzin van de betreffende alinea.
dramaticdonderdag 31 mei 2012 @ 18:02
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 17:58 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Dat er een tekst te veel in stond, kan ik begrijpen. Dat de teksten afzonderlijk te lang waren.. nee. En dát heeft wel met niveau te maken. Hoe langer, hoe complexer namelijk (over het algemeen). En hoe complexer, hoe hoger je niveau moet zijn om de vragen erover goed te kunnen beantwoorden. Er mogen (lees: moeten) naar mijn idee daarom wel lange(re) teksten in zitten
niemand beweert dat de teksten lang zijn.. het examen zelf was te lang. Dus idd 2 teksten minder was beter geweest.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 18:04
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:02 schreef dramatic het volgende:

[..]

niemand beweert dat de teksten lang zijn.. het examen zelf was te lang. Dus idd 2 teksten minder was beter geweest.
Zie de directe quote uit de examenbespreking, dus de mening van de docenten:

quote:
Conclusie:

Cito moet zich realiseren dat het examen in deze vorm geen promotie is voor het vak
Duits. Maak de teksten korter, hou je aan het maximum aantal van 50 punten en maak ook de vraagstelling duidelijker
En dáár ben ik het dus niet mee eens. Dat de teksten zelf korter moeten.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 18:06
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:01 schreef meneer_valk het volgende:

[..]

Dat laatste is lang niet altijd waar. Je kunt in principe veel vragen maken door alleen de bijbehorende alinea te lezen en te snappen want meestal is het antwoord direct terug te vinden in de kernzin van de betreffende alinea.
.. Terugdenkend aan het examen heb je wel een punt. Maar ook dát is een slechte zaak.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 18:24
Ok, jongens... in neem terug wat ik gezegd heb. Ik heb op het examenforum van de Duits docenten rondgekeken en die docenten daar zijn echt in paniek. Ze praten over hoe hun gemiddeldes nog nooit zó laag waren en dat ze werkelijk bang zijn voor een pak slaag van de inspectie vanwege het verschil tussen SE en CE.

Ik deel het gevoel niet.. maar blijkbaar was dit examen écht te moeilijk.
Blisteringdonderdag 31 mei 2012 @ 18:25
Linkje naar dat forum?
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 18:26
quote:
14s.gif Op donderdag 31 mei 2012 18:25 schreef Blistering het volgende:
Linkje naar dat forum?
http://www.duits.de/forum/forum.php?id=331

Dit is VWO trouwens. Zie vooral: 'algemene indruk'
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 20:35
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 16:40 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Kom op zeg. Teksten lang? .. Serieus. Je mag echt wel van een VWO-scholier verwachten dat ze genoeg geduld en concentratie op kunnen brengen om een tekst van 2 pagina's met lettergrootte giga te lezen. Alsjeblieft zeg.

Voor een VWO Duits examen mag verwachten dat mensen op B2/C1 niveau presteren, dat is een hoog niveau, klopt.. daarvoor zit je nou eenmaal op school.
Die opmerking vind ik niet helemaal terecht. Als vwo-scholier ben je verplicht om Frans of Duits te kiezen. Al die kutsystemen worden bedacht door alfamensen die niet erbij stil staan dat een 2e vreemde taal verschrikkelijk lastig voor je kan zijn. Als je slecht bent in wiskunde kan je gewoon kiezen uit allemaal verschillende soorten en voor de makkelijkste gaan. Als je slecht in talen bent, ben je gewoon doomed en zit je vast aan Frans of Duits. Ofwel; alfa- en betamensen hebben Duits. Ze kunnen niet verwachten dat allemaal even goed erin zijn en moeten ze het examen ook voor de slechtere mensen te doen maken. Bij een vak als wiskunde C kan je mensen verwachten die slechter zijn in wiskunde dan bij wiskunde B, nou, dat is prima, maar daar is het vak ook op aangepast. Waarom bij het Duits examen dan niet?
WhyAreTheyAllTakendonderdag 31 mei 2012 @ 20:48
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:35 schreef Winegummetje het volgende:

[..]

Die opmerking vind ik niet helemaal terecht. Als vwo-scholier ben je verplicht om Frans of Duits te kiezen. Al die kutsystemen worden bedacht door alfamensen die niet erbij stil staan dat een 2e vreemde taal verschrikkelijk lastig voor je kan zijn. Als je slecht bent in wiskunde kan je gewoon kiezen uit allemaal verschillende soorten en voor de makkelijkste gaan. Als je slecht in talen bent, ben je gewoon doomed en zit je vast aan Frans of Duits. Ofwel; alfa- en betamensen hebben Duits. Ze kunnen niet verwachten dat allemaal even goed erin zijn en moeten ze het examen ook voor de slechtere mensen te doen maken. Bij een vak als wiskunde C kan je mensen verwachten die slechter zijn in wiskunde dan bij wiskunde B, nou, dat is prima, maar daar is het vak ook op aangepast. Waarom bij het Duits examen dan niet?
Punt is dat je ook de vrijheid hebt om te kiezen (Duits, Frans of Spaans). Meestal zie je dat mensen die niet zo goed in talen zijn, toch maar voor Duits gaan omdat dat over het algemeen makkelijker wordt geacht dan Frans/Spaans. 't Is inderdaad jammer voor de mensen die niet zo goed zijn in talen, maar zo kun je ook naar de andere kant kijken. Ik heb bijvoorbeeld bewust E&M gekozen omdat ik bètavakken gigantisch saai vind en gewoon beter ben in maatschappijvakken. In de bovenbouw kreeg ik tóch verplicht ckv en anw, terwijl ik helemaal niets van die vakken wil en er ook helemaal niets mee ga doen in de toekomst. :? Je mag zelfs niet eens examen gaan doen als je onvoldoende staat voor ckv, voor een tweede taal nog wel.

Ik vind het ook wel jammer dat ik een tweede taal moest kiezen, niet omdat ik het erg vind om de taal te leren, maar gewoon omdat ik 100% zeker weet dat al mijn 'tweede vreemde taalkennis' over een paar jaar volledig is weggezakt. Ik weet ook mijn god niet meer wat ik heb moeten leren voor anw en ckv. Verspilde moeite dus.

Desondanks vind ik wel dat je enig niveau van een vwo-scholier moet verwachten. Ze doen het zodat je je algemene kennis verbreedt. Opzich zit daar wel een kern van waarheid in.
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 20:48
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:35 schreef Winegummetje het volgende:

[..]

Die opmerking vind ik niet helemaal terecht. Als vwo-scholier ben je verplicht om Frans of Duits te kiezen. Al die kutsystemen worden bedacht door alfamensen die niet erbij stil staan dat een 2e vreemde taal verschrikkelijk lastig voor je kan zijn. Als je slecht bent in wiskunde kan je gewoon kiezen uit allemaal verschillende soorten en voor de makkelijkste gaan. Als je slecht in talen bent, ben je gewoon doomed en zit je vast aan Frans of Duits. Ofwel; alfa- en betamensen hebben Duits. Ze kunnen niet verwachten dat allemaal even goed erin zijn en moeten ze het examen ook voor de slechtere mensen te doen maken. Bij een vak als wiskunde C kan je mensen verwachten die slechter zijn in wiskunde dan bij wiskunde B, nou, dat is prima, maar daar is het vak ook op aangepast. Waarom bij het Duits examen dan niet?
Vind ik niet per se een correcte vergelijking. Als ik bij mij op school de 'echte' bèta's met de 'echte' alfa's vergelijk, hebben de bèta's relatief minder moeite met die extra taal dan de moeite die alfa's hebben met hun wiskunde C.

Maar zoals vaker geopperd hier, mijn school schijnt niet representatief te zijn voor zulke dingen.

Behalve dat, examens zijn gemaakt op te discrimineren op niveau, om goed in de toppen te kunnen discrimineren moeten er echte C1 teksten in zitten, net zoals er ook altijd (erg) simpele tekstjes op B1+/B2- niveau in zitten.
Blisteringdonderdag 31 mei 2012 @ 20:48
Die redenatie vind ik ook raar trouwens, Frans & Spaans zijn in principe een stuk minder complexe talen als Duits.

@ WATAT
WhyAreTheyAllTakendonderdag 31 mei 2012 @ 20:53
quote:
10s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:48 schreef Blistering het volgende:
Die redenatie vind ik ook raar trouwens, Frans & Spaans zijn in principe een stuk minder complexe talen als Duits.

@ WATAT
Ik zou dat zo niet durven te zeggen (dat Frans en Spaans minder complex zijn dán Duits). Een Portugees leert liever Spaans dan Duits, omdat Spaans veel meer gelijkenissen vertoont met de moedertaal, net zoals een Nederlander liever Duits leert dan Frans. Er zijn elk jaar volgens mij ook wat meer Duits examenkandidaten (even om mijn argument kracht bij te zetten).
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 20:54
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:48 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Punt is dat je ook de vrijheid hebt om te kiezen (Duits, Frans of Spaans). Meestal zie je dat mensen die niet zo goed in talen zijn, toch maar voor Duits gaan omdat dat over het algemeen makkelijker wordt geacht dan Frans/Spaans. 't Is inderdaad jammer voor de mensen die niet zo goed zijn in talen, maar zo kun je ook naar de andere kant kijken. Ik heb bijvoorbeeld bewust E&M gekozen omdat ik bètavakken gigantisch saai vind en gewoon beter ben in maatschappijvakken. In de bovenbouw kreeg ik tóch verplicht ckv en anw, terwijl ik helemaal niets van die vakken wil en er ook helemaal niets mee ga doen in de toekomst. :? Je mag zelfs niet eens examen gaan doen als je onvoldoende staat voor ckv, voor een tweede taal nog wel.

Ik vind het ook wel jammer dat ik een tweede taal moest kiezen, niet omdat ik het erg vind om de taal te leren, maar gewoon omdat ik 100% zeker weet dat al mijn 'tweede vreemde taalkennis' over een paar jaar volledig is weggezakt. Ik weet ook mijn god niet meer wat ik heb moeten leren voor anw en ckv. Verspilde moeite dus.

Desondanks vind ik wel dat je enig niveau van een vwo-scholier moet verwachten. Ze doen het zodat je je algemene kennis verbreedt. Opzich zit daar wel een kern van waarheid in.
Maar voor mij is Frans, Duits en Spaans allemaal hetzelfde onverstaanbare gebrabbel. CKV is trouwens toch niets exacts? Beetje kunstzinnig, verslagjes schrijven over excursies, etc. Dan kan je ook zeggen dat ik bewust N&G heb gekozen om maatschappijvakken te ontwijken maar dat ik ook nog verplicht aardrijkskunde, godsdienst, maatschappijleer etc heb moeten volgen. Dus dat verschil gaat niet helemaal op. Verschil bij keuze tussen Frans/Duits/Spaans en de wiskunde-soorten is dat wiskunde een duidelijk verschil in moeilijkheid is. Frans, Duits en Spaans hebben examens op soortgelijk niveau.
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 20:55
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:53 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Ik zou dat zo niet durven te zeggen (dat Frans en Spaans minder complex zijn dán Duits). Een Portugees leert liever Spaans dan Duits, omdat Spaans veel meer gelijkenissen vertoont met de moedertaal, net zoals een Nederlander liever Duits leert dan Frans. Er zijn elk jaar volgens mij ook wat meer Duits examenkandidaten (even om mijn argument kracht bij te zetten).
Eens. Frans is ook behoorlijk complex. Duits heeft zijn naamvallen en weet ik veel, Frans heeft ontiegelijk veel verschillende tijden en met kennis van de Nederlandse taal kom je bij Frans niet ver, terwijl je er bij Duits nog iets aan hebt.
WhyAreTheyAllTakendonderdag 31 mei 2012 @ 21:05
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 20:54 schreef Winegummetje het volgende:

[..]

Maar voor mij is Frans, Duits en Spaans allemaal hetzelfde onverstaanbare gebrabbel. CKV is trouwens toch niets exacts? Beetje kunstzinnig, verslagjes schrijven over excursies, etc. Dan kan je ook zeggen dat ik bewust N&G heb gekozen om maatschappijvakken te ontwijken maar dat ik ook nog verplicht aardrijkskunde, godsdienst, maatschappijleer etc heb moeten volgen. Dus dat verschil gaat niet helemaal op. Verschil bij keuze tussen Frans/Duits/Spaans en de wiskunde-soorten is dat wiskunde een duidelijk verschil in moeilijkheid is. Frans, Duits en Spaans hebben examens op soortgelijk niveau.
Dit is eigenlijk precies het punt dat ik wilde maken. Iedereen (bèta's, alfa's, gamma's, lady gaga's) heeft in de bovenbouw wel examenvakken waar diegene later helemaal niets aan heeft. Godsdienst, AK, CKV, ANW etc. hebben óók allemaal één moeilijkheidsgraad. Maar als je het op jouw manier beredeneert, kan elke leerling wel vier-vijf vakken uit zijn/haar pakket halen omdat diegene 'er slecht in is en er later niets mee gaat doen en de examens op soortgelijk niveau zijn'. Snap je waar ik heen wil?

Sommige mensen zijn slecht in/hebben later niets aan maatschappijvakken, andere weer exacte vakken, andere weer talen, en ga zo maar door. Als je talen gaat niet verplicht gaat maken, moet dit ook gaan gelden voor de andere vakken. En zo mag het echt niet gaan. Dan wordt het vwo een veredelde hangplek waar men een gratis diploma kan scoren dat toegang biedt tot de universiteit. Als je géén kennis maakt met vakken waar je bij voorbaat niet zo geïnteresseerd in bent, dan:
-weet je a) niet wat het vak precies inhoudt
-heb je b) minder algemene kennis
-zou je c) misschien mét die andere, verplichte vakken een hele andere studie gaan doen, maar dit zou je nooit te weten zijn gekomen omdat jij die vakken nooit hebt hoeven doen op de middelbare school.

Tevens, is aardrijkskunde verplicht bij jou in de bovenbouw?
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 21:11
Bij C&M en N&G wel.
Naja, een vak als scheikunde is niet verplicht maar een vak als Duits wel.
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:05 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk precies het punt dat ik wilde maken. Iedereen (bèta's, alfa's, gamma's, lady gaga's) heeft in de bovenbouw wel examenvakken waar diegene later helemaal niets aan heeft. Godsdienst, AK, CKV, ANW etc. hebben óók allemaal één moeilijkheidsgraad. Maar als je het op jouw manier beredeneert, kan elke leerling wel vier-vijf vakken uit zijn/haar pakket halen omdat diegene 'er slecht in is en er later niets mee gaat doen en de examens op soortgelijk niveau zijn'. Snap je waar ik heen wil?

Sommige mensen zijn slecht in/hebben later niets aan maatschappijvakken, andere weer exacte vakken, andere weer talen, en ga zo maar door. Als je talen gaat niet verplicht gaat maken, moet dit ook gaan gelden voor de andere vakken. En zo mag het echt niet gaan. Dan wordt het vwo een veredelde hangplek waar men een gratis diploma kan scoren dat toegang biedt tot de universiteit. Als je géén kennis maakt met vakken waar je bij voorbaat niet zo geïnteresseerd in bent, dan:
-weet je a) niet wat het vak precies inhoudt
-heb je b) minder algemene kennis
-zou je c) misschien mét die andere, verplichte vakken een hele andere studie gaan doen, maar dit zou je nooit te weten zijn gekomen omdat jij die vakken nooit hebt hoeven doen op de middelbare school.

Tevens, is aardrijkskunde verplicht bij jou in de bovenbouw?
Aardrijkskunde is bij ons verplicht bij C&M en N&G. Maar een vak als biologie is niet verplicht, een tweede vreemde taal wel. Over het tweede dikgedrukte puntje. Als ik Duits kies, weet ik volgens jou niet precies wat Frans precies inhoudt. En andersom. Dus dan zouden ze allebei verplicht moeten zijn? Minder algemene kennis. Dat kan ik ook zeggen over een vak als biologie. Daar leer je toch echt wel dingen die je algemene kennis verbreden. Ik snap je punt wel, over dat een 2e vreemde taal verplicht moet zijn. Maar ik ben het er niet mee is op de manier hoe het niet gaat. Het gaat er gewoon om dat iemand die zwak is in wiskunde een makkelijke vorm van wiskunde kiest en iemand die zwak is in een 2e vreemde taal geacht wordt om toch een fatsoenlijk niveau te kunnen halen.
WhyAreTheyAllTakendonderdag 31 mei 2012 @ 21:21
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:11 schreef Winegummetje het volgende:
Bij C&M en N&G wel.
Naja, een vak als scheikunde is niet verplicht maar een vak als Duits wel.

[..]

Aardrijkskunde is bij ons verplicht bij C&M en N&G. Maar een vak als biologie is niet verplicht, een tweede vreemde taal wel. Over het tweede dikgedrukte puntje. Als ik Duits kies, weet ik volgens jou niet precies wat Frans precies inhoudt. En andersom. Dus dan zouden ze allebei verplicht moeten zijn? Minder algemene kennis. Dat kan ik ook zeggen over een vak als biologie. Daar leer je toch echt wel dingen die je algemene kennis verbreden. Ik snap je punt wel, over dat een 2e vreemde taal verplicht moet zijn. Maar ik ben het er niet mee is op de manier hoe het niet gaat. Het gaat er gewoon om dat iemand die zwak is in wiskunde een makkelijke vorm van wiskunde kiest en iemand die zwak is in een 2e vreemde taal geacht wordt om toch een fatsoenlijk niveau te kunnen halen.
Nee, dat tweede punt gaat over andere vakken (dus niet talen/wiskunde) als maatschappij- en exacte vakken. Als je nooit godsdienst krijgt op de middelbare school, weet je niet wat het inhoudt (minder algemene kennis) en had je misschien wel theologie/filosofie willen studeren als je er maar kennis mee had gemaakt op de middelbare school. Frans en Duits zijn allebei talen dus dat gaat inderdaad niet op.

Ik geef je 100% gelijk dat het examenbeleid mbt talen verschrikkelijk is. Het is, toegegeven, ook helemaal niet eerlijk voor iemand die allemaal tienen haalt voor exacte vakken, maar zijn diploma niet weet te halen omdat hij toevallig een blinde vlek heeft op talen (dus een drie als eindcijfer). Dit scenario komt echter zelden voor, alhoewel er genoeg mensen zakken op een taal. Maar zo zijn er ook mensen die zakken op andere vakken, dus hoe je het wendt of keert, er zullen altijd wel mensen zijn die zakken. Volgens mij was het zo dat je wél moeilijkheidsgraden had in de oude tweede fase (frans 1,2, duits 1,2, economie 1,2 etc.) Dat was imho een veel beter systeem dan wat we nu kennen. Maar het afschaffen van een tweede taal zou ik niet doen. Volgens mij heb je er later wel indirect wat aan (mits het geen dode taal is). Ik weet zeker dat ik later veel ga communiceren in het Engels en misschien struikel ik nog wel over wat moeilijke woorden die ik alsnog weet te vertalen omdat ik dat woord ken uit het Frans, ofzo. Maar wat ik niet wil is dat het niveau dan echt te triest voor woorden wordt, dat het makkelijkste niveau Frans 'je m'appelle whyaretheyalltaken, ça va?' ofzoiets wordt. Beetje verloedering van het onderwijs, en we wilden een kenniseconomie gaan worden. ;(
#ANONIEMdonderdag 31 mei 2012 @ 21:30
Op digischool.nl is ook een forum per vak. Daar kun je ook reacties van docenten lezen en kijken wat hun klas gemiddeld heeft gescoord..

Helaas is het niet een heel actief forum..

En de site is nu down trouwens :l
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 21:33
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:21 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Nee, dat tweede punt gaat over andere vakken (dus niet talen/wiskunde) als maatschappij- en exacte vakken. Als je nooit godsdienst krijgt op de middelbare school, weet je niet wat het inhoudt (minder algemene kennis) en had je misschien wel theologie/filosofie willen studeren als je er maar kennis mee had gemaakt op de middelbare school. Frans en Duits zijn allebei talen dus dat gaat inderdaad niet op.

Ik geef je 100% gelijk dat het examenbeleid mbt talen verschrikkelijk is. Het is, toegegeven, ook helemaal niet eerlijk voor iemand die allemaal tienen haalt voor exacte vakken, maar zijn diploma niet weet te halen omdat hij toevallig een blinde vlek heeft op talen (dus een drie als eindcijfer). Dit scenario komt echter zelden voor, alhoewel er genoeg mensen zakken op een taal. Maar zo zijn er ook mensen die zakken op andere vakken, dus hoe je het wendt of keert, er zullen altijd wel mensen zijn die zakken. Volgens mij was het zo dat je wél moeilijkheidsgraden had in de oude tweede fase (frans 1,2, duits 1,2, economie 1,2 etc.) Dat was imho een veel beter systeem dan wat we nu kennen. Maar het afschaffen van een tweede taal zou ik niet doen. Volgens mij heb je er later wel indirect wat aan (mits het geen dode taal is). Ik weet zeker dat ik later veel ga communiceren in het Engels en misschien struikel ik nog wel over wat moeilijke woorden die ik alsnog weet te vertalen omdat ik dat woord ken uit het Frans, ofzo. Maar wat ik niet wil is dat het niveau dan echt te triest voor woorden wordt, dat het makkelijkste niveau Frans 'je m'appelle whyaretheyalltaken, ça va?' ofzoiets wordt. Beetje verloedering van het onderwijs, en we wilden een kenniseconomie gaan worden. ;(
Dat was het punt wat ik wilde maken :D Het huidige beleid is gewoon niet in het voordeel voor de mensen die vreselijk slecht zijn in talen.
WhyAreTheyAllTakendonderdag 31 mei 2012 @ 21:37
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:33 schreef Winegummetje het volgende:

[..]

Dat was het punt wat ik wilde maken :D Het huidige beleid is gewoon niet in het voordeel voor de mensen die vreselijk slecht zijn in talen.
Nou, dan zijn we eruit. Neuken?
Winegummetjedonderdag 31 mei 2012 @ 21:39
Prima :D
Lilliesleafdonderdag 31 mei 2012 @ 21:39
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:37 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:

[..]

Nou, dan zijn we eruit. Neuken?
*O*
Duderddonderdag 31 mei 2012 @ 22:49
quote:
0s.gif Op donderdag 31 mei 2012 21:33 schreef Winegummetje het volgende:

[..]

Dat was het punt wat ik wilde maken :D Het huidige beleid is gewoon niet in het voordeel voor de mensen die vreselijk slecht zijn in talen.
Ik bén vreselijk slecht in talen. Ik heb geen dyslexie maar vreemde talen liggen mij gewoon niet. School heeft daarom geregeld dat ik i.p.v. een tweede vreemde taal een ander examenvak met de zelfde studielast mag doen. Zo slecht vind ik dit beleid dan weer niet.

Hoe mijn vakkenpakket dan uitziet? Zo;
Nederlands
Engels
Wiskunde
Natuurkunde
Scheikunde
Biologie
Maatschappijwetenschappen
Management & Organisatie

Vlug gezegd een N&G/N&T profiel met MAW en M&O
Fox.vrijdag 1 juni 2012 @ 14:56
Jeetje die besprekingen. :D

Vragen die goed zijn gemaakt zijn standaard goede vragen, geen commentaar. Vragen die over het algemeen slecht zijn gemaakt klopt gelijk iets niet aan. Redenatie op topniveau.
Duderdvrijdag 1 juni 2012 @ 20:13
Scheikunde
alex126maandag 4 juni 2012 @ 15:32
Geschiedenis havo/vwo:
http://www.vgnkleio.nl/4-1-353/onder...prekingen-2012
Duderdmaandag 4 juni 2012 @ 15:53
Kan de post niet meer editten.. dan maar ff zo;

quote:
0s.gif
VMBO

Duits
Nederlands
Nask 1
Nask 2

HAVO

Duits
Nederlands
Biologie
Wiskunde A
Wiskunde B
Scheikunde
Geschiedenis


VWO


Duits
Nederlands
Biologie
Wiskunde A/C

Wiskunde B
Natuurkunde
Scheikunde
Geschiedenis

Gelieve links te plaatsen naar andere normvergaderingen/examenbesprekingen. Dan kan ik die toevoegen in de openingspost.
SecretStoryWousdinsdag 5 juni 2012 @ 23:21
Heeft iemand die van havo economie al gezien?
Hij is er wel http://www.vecon.nl/index.php?pagina=examens1
Alleen mensen geregistreerde mensen kunnen erbij en dat mogen alleen leraren zijn