Jij zei:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:23 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb toch nergens gezegd dat Rome die zelf heeft gecreëerd? Je verdraait mijn woorden. Ik heb gezegd dat Rome de vijand heeft overgenomen
En ik ben het daar niet mee eens: het christendom is gesticht door op de eerste plaats Jezus en vervolgens de apostelen inclusief Paulus en hun opvolgers. Het was pas honderden jaren later dat het de roomse staatsgodsdienst werd. Als je dat 'voornamelijk gesticht wilt noemen' is dat wat mij betreft niet waar. Vervolgens, nadat het staatsgodsdienst werd, en de Roomse bisschop door bescherming van het oost romeinse rijk aan macht won, werd voornamelijk Europa rooms katholiek terwijl het oosten orthodox was. Toen Mohammed Islam stichtte en aan zijn tochten begon maakte hij korte metten met grote delen van de oorspronkelijk christelijke wereld in het midden oosten en Noord Afrika tot aan zuid spanje en zelfs Frankrijk. Vervolgens waren het de missionarissen die naar de nieuwe wereld vertrokken die het christelijke geloof verspreidden. Dat was een combinatie van protestanten en katholieken, waarbij protestantisme in de Britste, Nederlandse, Duitse en ook wel Franse kolonies kwam, en katholicisme in de Portugese, Spaanse, en ook Franse. Dit heeft voor de grootste groei van christendom gezorgd. Dit had natuurlijk allemaal niets meer met 'roomse staatslieden' te maken. De protestanten baseerden zich op de bijbel. En door die bijbel was er een scheuring met Rome. Dus ook daar houdt het idee dat de bijbel gunstig was voor Rome geen stand. Men moest juist die bijbel onbekend houden bij het volk om het onder de duim te houden, en toen de protestanten de bijbel weer lazen, braken zij zelf met Rome.quote:Het christendom is vooral gesticht door Romeinse staatslieden die er niet eens in geloofden.
Al was dit zo, wat ik betwijfel, wat heeft dit met pacifisme te maken? Zijn christenen door de drie-eenheid ineens gaan geloven dat de romeinse keizer een god was? Zijn ze er minder gewelddadig om geworden (al waren ze dat al niet)? Was de roomse vorm van christelijk geloof gelijk aan wat de bijbel voorschrijft of juist totaal niet? Geschiedenis toont het aan.quote:omdat daarmee de bevolking makkelijker te besturen was. Het gaat erom dat ze de Romeinse keizer niet als God wilden erkennen en alleen Jezus, de Romeinse keizer kon door de Drie-eenheid in de bijbel te laten zetten en dit te bevestigen op het Concilie van Nicae zichzelf veel macht toe te eigenen, doordat zo alle verdeeldheid binnen het christendom verdween, de Arianen werden als ketters afgedaan en veel bisschoppen stenden met tegenzin voor dat Jezus goddelijk was.
Dat is het Comma Johanneum, en is pas laat in de Middeleeuwen toegevoegd.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:58 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De Goddelijke Drie-eenheid zou gerechtvaardigd zijn door wat woorden te veranderen in de bijbel. Dit heb ik gelezen maar het bewijs ervoor zou ik even op moeten zoeken.
Zeker niet door Jezus of zijn apostelen. Wél door Paulus en de auteurs van het N.T.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En ik ben het daar niet mee eens: het christendom is gesticht door op de eerste plaats Jezus en vervolgens de apostelen inclusief Paulus en hun opvolgers.
Om precies te zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Edict_van_Milaan en waarbij omschreven werd wat aangenomen en verworpen werd :http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie_van_Nicaea_Iquote:Het was pas honderden jaren later dat het de roomse staatsgodsdienst werd. Als je dat 'voornamelijk gesticht wilt noemen' is dat wat mij betreft niet waar.
Het zal misschien voor jou een schok zijn, maar Mohammed was niet de stichter van de Islam, net zo min dat Jezus de stichter was van het Christendom.quote:Toen Mohammed Islam stichtte en aan zijn tochten begon maakte hij korte metten met grote delen van de oorspronkelijk christelijke wereld in het midden oosten en Noord Afrika tot aan zuid spanje en zelfs Frankrijk.
En nu nog de ontstaansgeschiedenis van deze religies inkijken. Dan pas kan je het volk vanonder die duim krijgen, m,n beste. Jij zit daar nog zeer sterk onder.quote:Men moest juist die bijbel onbekend houden bij het volk om het onder de duim te houden, en toen de protestanten de bijbel weer lazen, braken zij zelf met Rome.
Waar slaat dát nu weer op ??quote:Zijn christenen door de drie-eenheid ineens gaan geloven dat de romeinse keizer een god was?
De geschiedenis toond aan dat ze er allemaal naast zitten. Jij ook.quote:Was de roomse vorm van christelijk geloof gelijk aan wat de bijbel voorschrijft of juist totaal niet? Geschiedenis toont het aan.
Ik ken ze. Maar nooit wat gemerkt dat ze daar lid van waren. Als ik de verhalen zou moeten geloven hadden ze mij al moeten proberen te bekerenquote:Op donderdag 7 juni 2012 23:28 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Antoinette Hertsenberg en Marianne Thieme
Aandoenlijk naief.
Google maar, het is echt een sekte.quote:Op donderdag 14 juni 2012 02:18 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik ken ze. Maar nooit wat gemerkt dat ze daar lid van waren. Als ik de verhalen zou moeten geloven hadden ze mij al moeten proberen te bekeren
Er word wel makkelijk geroepen dat het een sekte is, maar het is maar een stroming als vele andere christelijke stromingen. Weet verder het fijne er niet zo van.
Dat is een beetje zwakke onderbouwing. Ik zie niet hoe deze anders zijn dan andere stromingen?quote:
De verschrikkelijke sneeuwman bestaat. Google maar.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:13 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Google maar, het is echt een sekte.
Een stroming kan van zichzelf geen sekte zijn.quote:Op donderdag 14 juni 2012 08:13 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Google maar, het is echt een sekte.
Paulus had openbaring goed gelezen?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Paulus bedoelde niet dat het einde spoedig zou zijn, wat blijkt uit de tweede brief aan de thessalonicenzen waarin hij juist uitlegt dat men niet moet denken dat de terugkomst van Christus voor de deur staat, want de antichrist (mens der zonde) wordt nog tegengehouden en moet eerst geopenbaard worden:
Ik vind dit wat een eigenaardige manier van redeneren; je lijkt te stellen dat Paulus' gedurende de 30 jaar van zijn prediking hier 1 opvatting op na hield. Dat hoeft natuurlijk niet. De brief die jij aanhaalt is halverwege de jaren '50 gedateerd, en de tekst die jij aanhaalt kan dus prima Paulus zijn manier zijn om het uitblijven van Christus' terugkomst te verantwoorden. Eenzelfde "verantwoording" vind je in 1 Tessalonicenzen:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Paulus bedoelde niet dat het einde spoedig zou zijn, wat blijkt uit de tweede brief aan de thessalonicenzen waarin hij juist uitlegt dat men niet moet denken dat de terugkomst van Christus voor de deur staat, want de antichrist (mens der zonde) wordt nog tegengehouden en moet eerst geopenbaard worden:
Dit waren vragen die, begrijpelijk, in de gemeenten opkwamen toen Jezus' terugkomst langer op zich liet wachten dan eerst verwacht werd.quote:Broeders en zusters, wij willen u niet in het ongewisse laten over de doden, zodat u niet hoeft te treuren, zoals zij die geen hoop hebben. 14 Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, moeten wij ook geloven dat God door Jezus de doden naar zich toe zal leiden, samen met Jezus zelf. 15 Wij zeggen u met een woord van de Heer: wij, die in leven blijven tot de komst van de Heer, zullen de doden in geen geval voorgaan. 16 Wanneer het signaal gegeven wordt, de aartsengel zijn stem verheft en de bazuin van God weerklinkt, zal de Heer zelf uit de hemel neerdalen. Dan zullen eerst de doden die Christus toebehoren opstaan, 17 en daarna zullen wij, die nog in leven zijn, samen met hen op de wolken worden weggevoerd en gaan we in de lucht de Heer tegemoet. Dan zullen we altijd bij hem zijn. 18 Troost elkaar met deze woorden.
dan lees ik dit niet direct alsof "het spoedige aanbreken" wordt ontkend. Er wordt alleen gesteld dat als er dergelijke brieven, profetieën of uitspraken zijn, men niet gelijk in paniek moet raken. Ik ben niet erg thuis in het Grieks, maar de vraag is of het woordje "alsof" hier ook vertaald kan worden als "dat".quote:Broeders en zusters, over de komst van onze Heer Jezus Christus en het tijdstip waarop we met hem worden verenigd, zeggen we u: 2 verlies niet meteen uw verstand en raak niet in paniek wanneer een profetie, een uitspraak of een brief die door ons zou zijn geschreven, het voorstelt alsof de dag van de Heer op het punt staat aan te breken.
Niet proberen joh, Ali leest alles zoals hij het wilt lezen. Hij verzint er zelfs woorden bij.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind dit wat een eigenaardige manier van redeneren; je lijkt te stellen dat Paulus' gedurende de 30 jaar van zijn prediking hier 1 opvatting op na hield. De brief is echter halverwege de jaren '50 gedateerd, en de tekst die jij aanhaalt kan dus prima Paulus zijn manier zijn om het uitblijven van Christus' terugkomst te verantwoorden. Eenzelfde "verantwoording" vind je in 1 Tessalonicenzen:
[..]
Dit waren vragen die, begrijpelijk, in de gemeenten opkwamen toen Jezus' terugkomst langer op zich liet wachten dan eerst verwacht werd.
Bovendien, als ik een vertaling als deze erbij pak,
[..]
dan lees ik dit niet direct alsof "het spoedige aanbreken" wordt ontkend. Er wordt alleen gesteld dat als er dergelijke brieven, profetieën of uitspraken zijn, men niet gelijk in paniek moet raken. Ik ben niet erg thuis in het Grieks, maar de vraag is of het woordje "alsof" hier ook vertaald kan worden als "dat".
Ik denk dat Paulus stap voor stap meer begrip en inzicht kreeg naarmate hij meer ontving.quote:Op donderdag 14 juni 2012 13:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind dit wat een eigenaardige manier van redeneren; je lijkt te stellen dat Paulus' gedurende de 30 jaar van zijn prediking hier 1 opvatting op na hield. Dat hoeft natuurlijk niet. De brief die jij aanhaalt is halverwege de jaren '50 gedateerd, en de tekst die jij aanhaalt kan dus prima Paulus zijn manier zijn om het uitblijven van Christus' terugkomst te verantwoorden. Eenzelfde "verantwoording" vind je in 1 Tessalonicenzen:
[..]
Dit waren vragen die, begrijpelijk, in de gemeenten opkwamen toen Jezus' terugkomst langer op zich liet wachten dan eerst verwacht werd.
Dat is omdat je de tekst uit zijn context haalt. De rest is:quote:Bovendien, als ik een vertaling als deze erbij pak,
[..]
dan lees ik dit niet direct alsof "het spoedige aanbreken" wordt ontkend. Er wordt alleen gesteld dat als er dergelijke brieven, profetieën of uitspraken zijn, men niet gelijk in paniek moet raken. Ik ben niet erg thuis in het Grieks, maar de vraag is of het woordje "alsof" hier ook vertaald kan worden als "dat".
De bijbel doet geen uitspraken over de leeftijd van de aarde, ik heb daar geen standpunt over.quote:Op donderdag 14 juni 2012 14:54 schreef trigt013 het volgende:
Ali als je gelooft dat de aarde maar 6000 jaar oud is dan is 80 jaar meer dan 1 procent, dat is geen zuchtje.
trouwens is openbaringen er later pas aan toegevoegd, die stamt niet uit jezus zijn tijd. Zelfs de bijbel stamt niet uit jezus zijn tijd.
Maar ga jij serieus je hele leven wachten op de terugkeer van je fantasie vriendje?
De bijbel legt uit hoe God in 6 dagen de aarde schiep en hoe een dag werd gezien als 1000 jaar geloof ik. Anderen zeggen dat een dag voor God een andere duur heeft dan een dag voor een mens. Daarnaast geloof je ook in creationisme, maar dan verwerp je vrijwel alle wetenschap neem ik aan? Bijna alle wetenschap, zeker de biologie, is niet te begrijpen zonder kennis van evolutie.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De bijbel doet geen uitspraken over de leeftijd van de aarde, ik heb daar geen standpunt over.
Ik weet dat openbaringen na Jezus is. De bijbel ten tijden van Jezus was het oude testament, het grootste deel van de bijbel was er dus wel degelijk.
Ik wacht niet, ik hoop en kijk uit naar. Ondertussen doe ik andere dingen.
Ik geloof het niet. Er staat:quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:05 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
De bijbel legt uit hoe God in 6 dagen de aarde schiep en hoe een dag werd gezien als 1000 jaar geloof ik.
Dat zegt men omdat men een conflict heeft door overtuiging van sommige aspecten van standaard wetenschappelijk theorien over het ontstaan van het universum, de aarde, het leven, en het bijbelse verhaal. Dus op die manier brengt men die denkbeelden in harmonie.quote:Anderen zeggen dat een dag voor God een andere duur heeft dan een dag voor een mens.
Ik verwerp wetenschap niet. Wel theorien gepresenteerd als absolute waarheid terwijl het bewijs ervoor niet concluderend lijkt.quote:Daarnaast geloof je ook in creationisme, maar dan verwerp je vrijwel alle wetenschap neem ik aan? Bijna alle wetenschap, zeker de biologie, is niet te begrijpen zonder kennis van evolutie.
Ja maar er is juist volop bewijs voor. :Squote:Op donderdag 14 juni 2012 15:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik geloof het niet. Er staat:
1 In den beginne schiep God den hemel en de aarde.
2 De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op den afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren.
3 En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht.
4 En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.
5 En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.
Dus de aarde was er al voordat God een bepaalde tijdsperiode als 'dag' bepaald had.
Er wordt geen tijd aangeduid voor het scheppen van de hemel en de aarde. Slechts 'in den beginne'. We weten echter dat er een hemel met leven was ver voordat er leven op aarde was, dus de tijd tussen vers 1 en 2&3 is waarschijnlijk aanzienlijk.
Het woord voor dag is Yom en duidt op een 24 uurs periode.
[..]
Dat zegt men omdat men een conflict heeft door overtuiging van sommige aspecten van standaard wetenschappelijk theorien over het ontstaan van het universum, de aarde, het leven, en het bijbelse verhaal. Dus op die manier brengt men die denkbeelden in harmonie.
[..]
Ik verwerp wetenschap niet. Wel theorien gepresenteerd als absolute waarheid terwijl het bewijs ervoor niet concluderend is.
Dat is jouw overtuiging.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:14 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ja maar er is juist volop bewijs voor. :S
Nee, dat is niet slechts mijn overtuiging, veel mensen op dit forum hebben al volop bewijs geleverd. Alle creationistische argumenten zijn zeer zwak en vaak een verdraaiing van de wetenschap waarbij men theorieën met elkaar gaat verbinden die óf niks met elkaar te maken hebben óf waarbij ze expres dingen weglaten die juist het tegendeel laten zien.quote:
Ik heb niets overtuigends langs zien komen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:19 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, dat is niet slechts mijn overtuiging, veel mensen op dit forum hebben al volop bewijs geleverd.
Je spreekt alsof je alle argumenten voor creationisme kent, perfect begrijpt wat 'de wetenschap' inhoudt, en bekend bent met alle theorien die langs komen (wat je daarmee bedoelt is me niet duidelijk overigens). Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat dit niet het geval is. Ik kan je claim dus ook niet serieus nemen.quote:Alle creationistische argumenten zijn zeer zwak en vaak een verdraaiing van de wetenschap waarbij men theorieën met elkaar gaat verbinden die óf niks met elkaar te maken hebben óf waarbij ze expres dingen weglaten die juist het tegendeel laten zien.
Dan heb je oogkleppen op.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb niets overtuigends langs zien komen.
Jij spreekt alsof je alle argumenten voor de evolutie kent, perfect begrijpt wat 'de wetenschap' inhoudt, en bekend bent met alle theorieën die langs komen over creationisme. Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat als dit het geval is, dat je bewust jezelf van iets overtuigt waarvan je gewoon wil dat het zo is. Ik kan je claim dus ook niet serieus nemen.quote:Je spreekt alsof je alle argumenten voor creationisme kent, perfect begrijpt wat 'de wetenschap' inhoudt, en bekend bent met alle theorien die langs komen (wat je daarmee bedoelt is me niet duidelijk overigens). Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat dit niet het geval is. Ik kan je claim dus ook niet serieus nemen.
Elk creationistisch argument is ontkracht, een cirkelredenering, of niet te bewijzen en puur gebaseerd op speculatie, of geschriften uit een tijd waarin men dacht dat de Aarde plat was. Maarja, als je in pratende slangen gelooft zal het niet veel problemen voor je opleveren om in alle onzin te geloven die je word voorgeschoteld.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je spreekt alsof je alle argumenten voor creationisme kent, perfect begrijpt wat 'de wetenschap' inhoudt, en bekend bent met alle theorien die langs komen (wat je daarmee bedoelt is me niet duidelijk overigens). Ik denk dat ik met zekerheid kan stellen dat dit niet het geval is. Ik kan je claim dus ook niet serieus nemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |