Voor mijn bouwproject (
Huis bouwen in Noorwegen) ga ik de komende tijd vanalles kopen, en ben van plan om van de "grotere aankopen" ook een review te plaatsen.
Het eerste object was deze:
Kärcher K5.700 (hogedrukreiniger)Deze review gaat over mijn compressor, een Stanley Compressor met 50 liter inhoud en maximale doorvoer van 240 liter per minuut. Dit alles is 10 bar/2850RPM/2,5 pk/1800W.
Zo ziet het ding er (ongeveer - dit is de 2pk versie) uit:
Waarom dit type:
Ik wil de compressor voor verschillende dingen gebruiken, niet alleen voor een spijkerpistool, en na wat inlezen bleek dat ik er een van 50 liter nodig had met een luchtdoorvoer van meer dan 200 liter per minuut om een beetje normaal te kunnen werken zonder dat de compressor steeds aanslaat (want dat maakt veel herrie).
Stanley is een OK merk, en voor huis-tuin-en-keuken gebruik volstaat het (in ieder geval op papier).
Prijs:De prijs ben ik inmiddels vergeten, maar ik meen me te herinneren dat het 2399 NOK (zo'n 319¤) was in de aanbieding.
In Nederland kost het zoals gewoonlijk vast wat minder.Uitpakken/in elkaar zetten:Alles was goed en stabiel ingepakt, prima.
Installatie was vrij simpel, maar in de instructies stond een pin getekend die ik niet terugvond op de compressor. Had wat met olie te maken en het moest er uit voordat je het ding kon gebruiken. Maargoed, er zat geen pin in, dus dan kan die er ook niet uit. Komt wel goed.
Gebruik:Ik had nog nooit een compressor gebruikt en er zat niet echt een instructieboek bij. Dan maar logisch nadeken, kom je vaak ver mee, en nu dus ook. Rubberen slang aankoppelen, daar spijkerpistool aan gehangen, stekker erin, en aanschakelen. Wat een HERRIE! Een paar minuten later met 93 decibel zei het ding ploef en was stil. Mooi, rust!
Spijkerpistool (klein)Spijkerpistool geladen, luchtdruk ingesteld, even een paar testspijkers in een stuk hout gejast en het werkte allemaal perfect. Daarna een paar kozijnen op hun plek gezet, met een hand vasthouden, spijkerpistool er tegenaan en een paar keer *plof* en het kozijn zit vast. Geweldig, zo'n apparaat had ik veel eerder aan moeten schaffen!
Ik heb een spijker of 40 gebruikt, maar het was tussendoor niet nodig om lucht aan te vullen in de compressor, scheelde veel herrie
Bij het afkoppelen is het wel aan te raden om eerst de druk van de slang te halen... dat liep bijna fout af omdat ik dat niet deed... weer wat geleerd
MoersleutelBanden wisselen (maal 8, want twee autos) is iets wat ik vaak lang uitstel. Met een goede krik en een luchgedreven moersleutel (met 120 Nm momentstaaf) op 7800 RPM was het opeens een stuk leuker. De banden waren zo van de auto af en zaten er ook binnen korte tijd weer goed op. Luchtverbruik van de moersleutel was wel vrij hoog, de compressor sloeg steeds na een moer of 7-8 aan en begon dan dus flinke herrie te maken. Maar, ik kon tussendoor wel gewoon doorwerken.
Conclusie Waarom heb ik het niet eerder gekocht!? Het leven is een stuk makkelijker (en het resultaat netter) vergeleken met spierkracht spijkers meppen en rotklusjes zoals 8 banden wisselen gaan een stuk sneller.
Heb zin om het grote spijkerpistool ook te gebruiken (spijkers tot 90mm pakt ie), maar daar wacht ik nog even mee tot het nuttig is. Wordt vervolgd
[ Bericht 0% gewijzigd door Bouwclone op 30-05-2012 15:04:38 ]