Voor mijn bouwproject (
Huis bouwen in Noorwegen) ga ik de komende tijd vanalles kopen, en ben van plan om van de "grotere aankopen" ook een review te plaatsen.
Het eerste object is niet direct gerelateerd aan het bouwproject
(maar het asfalt bij mijn huidige huis was groen van de mos, dat wilde ik eruit spuiten, want zwart asfalt verkoopt beter dan groen neem ik aan, eerste indruk is belangrijk
), maar zal het daar zeker ook veel gaan gebruiken.
Het is een
hogedrukreiniger, meer specifiek, de
Kärcher K5.700.
Waarom dit type:
Moet bekennen dat ik mijn "huiswerk" niet gedaan had, vantevoren geen reviews bekeken, maar Kärcher is een bekend, sterk en voor mij (door ervaring) vertrouwd merk.
Ze hadden verschillende modellen staan, zowel Kärcher als goedkope "
made in China" types waarvan ik het merk niet meer weet) maar deze sprak me aan vanwege de twee bijgeleverde spuitlansen (een met roterende sproeier en een met instelbaar effect) en omdat er een schoonmaakmiddelreservoir in zat waarbij je in kan stellen hoeveel schoonmaakmiddel er in het water gemixed moet worden. En dat de slang op een haspel zit leek me ook wel erg handig.
Prijs:De prijs viel naar mijn mening heel erg mee, 2790 NOK, ca 369¤ met de huidige koers. (edit: Chuck-Norris zegt al dat ze ca 100¤ goedkoper zijn in Nederland, check
Kärcher K5.700)
Uitpakken/in elkaar zetten:Alles was goed en stabiel ingepakt, prima.
Installatie was vrij simpel, maar ik was zo handig geweest om de slang vast te klikken aan het pistool voordat ik die door daarvoor bestemde leider had gedaan (stond niet erg duidelijk aangegeven in de instructies). Met pistool eraan past dat natuurlijk niet, en het was een aansluiting die je alleen maar vast kan klikken omdat het niet de bedoeling is om het weer los te maken.
Mijn accuboor
(Bosch PSR 18 LI-2, komt vast ook nog wel een review van) er maar bij gepakt en alle schroeven losgedraaid, stalen zekeringspen weggehaald en de slang er weer uit gehaald. Vervolgens alles weer op de plek gedaan en vastgeschroefd. Slang deze keer wel door de opening gedaan voordat ik die vastklikte
Behalve deze op zich onnodige actie was het allemaal simpel.
Gebruik:Er kan weinig fout gaan, stekker in stopcontact doen, apparaat op een kraan aansluiten, water aan, de schakelaar omzetten naar "on", en alles werkt zoals het hoort.
De lans met variabele sterkte werkt prima voor bv auto wassen of andere wat grotere oppervlaktes schoon te krijgen, maar heel erg sterk is de straal niet. Niet voldoende in ieder geval om mos uit asfalt te krijgen, tenzij je op 2cm afstand spuit (maar met meerdere m2 te gaan is dat niet iets wat je wil).
De roterende lans daarintegen is veel krachtiger, het mos vloog het asfalt uit, perfect en in vergelijking tot de andere lans heel snel!
Resultaat: zwart asfalt ipv groen, precies wat mijn bedoeling was

.
Ik had ook een ambitie om de auto te wassen en de allesreinigermix te testen, maar het begon te hagelen dus dat stel ik uit tot later.
Voorlopige conclusie (moet de zeepmix nog testen): Prima ding in gebruik, voor mij meer dan voldoende, maar de handleiding had wat duidelijker mogen zijn wat betreft het in elkaar zetten.
Conclusie (nu met zeepmix)Beide autos zijn schoon! Zeepmix op max en spuiten maar... mijn auto ging van grijs/bruin naar zwart zonder al te veel moeite, en dat met koud water (in tegenstelling tot warm water in de wasbox bij het tankstation). Geen afvetter gebruikt (iets wat ik normaal wel doe om alle aanslag van winterse wegen er wat makkelijker af te krijgen), en toch een prima resultaat
De velgen zijn -bijna- schoon, maar ik had geen zin om daar al te veel moeite in te steken, doe ik wel als de wegen weer schoon zijn.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bouwclone op 21-03-2012 20:48:13 ]