Sjah, het is maar net hoe je er naar kijkt inderdaad. Ik heb zat mogelijkheden. Het punt is dat het er zo veel zijn dat ik niet meer weet wat ik moet. Dat het voelt als of ik met mijn rug tegen de muur sta en enorm veel verplichtingen heb. Die studieschuld kan ik nog lang gaan voelen, zeg maar.
Maatschappelijke en sociale druk en al die dingen.
Waar leg je de druk en is dat relevant? Ik bedacht me wel, dat ook al moet ik 250 dokken per maand, ik me niet wil laten gedragen naar mijn schuld, maar dat het iets is waar ik mee kan dealen.
Het is ook dat ik voor dat ik haar leerde kennen, hier ook last van had, die druk en niet weten hoe en wat. Maar door de situatie te accepteren ben ik mijn eigen ding gaan doen en het pakte goed uit. Ik voelde me goed, kwam uit een depressie en deed waar ik zin in had, had plannen en voerde ze uit.
Dat was op zich prima. Maar ik wist ook dat ik het deed omdat ik 'gebonden' ben aan verplichtingen en dat ik daarop mijn acties plande. Terwijl ik dat andersom zou willen.
Nu heb ik haar leren kennen en het verneukt een beetje de blik naar hoe ik naar de wereld kijk, in positieve zin.
Het is niet dat ik mijn ideologie wil afstemmen op die van haar. Zij gaat echt tot de extreme zeg maar.
Ik ken werkelijk niemand die zo is zoals zij. Maar ze zijn er.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die hele dagen op de bank hangen en een beetje met de piel spelen en niks zien van de wereld behalve van tv terwijl ze net zo jong zijn als ik.
Het is ook zo dat ik me zelf inderdaad de hele tijd de vraag stel of ik leef op dit moment, ipv dat ik echt leef.
Het gaat niet om de acties, maar om de gevoelens die daarbij gepaard gaan.
En dus moet je iets doen en later terugblikken, of zo.
Maar de gevoelens weerhouden me. Ik durf niks of zo. Terwijl ik genoeg potentie heb, net als iedereen.
Ik wil graag maar ik doe het niet.
Ik bedenk me dus ook dat ik er van baal dat ik nooit in een bandje heb gezeten en lekker op het podium heb gestaan.
Nooit meegedaan aan een talentenjacht, nooit dit, nooit dat.
En ik weet het allemaal, wat zit ik te zeiken? Pluk de dag, doe het, ga er voor.
Dat is wat ik wil. En door het allemaal op een grote hoop de gooien lijkt het inderdaad allemaal een enorme berg waar ik tegen aan kijk.
Ik heb hier ook eerder mee gezeten en het grootste struikelblok is dus de algehele depressieve instelling wat ik vanuit mijn jeugd heb meegekregen.
En dat is ook het verschil tussen zij en ik.
Zij is liefdevol opgegroeid in een goed gezin waar ze goed gestimuleerd is en waar ze een hoop goedheid heeft meegekregen.
Ik kom uit een gezin waar ouders gescheiden waren, pa alcoholist en ik altijd de grootste pispaal was bij mijn pa, en mijn moeder me extreem beschermde.
Nu is het dus zo dat ieder mens de zelfde mogelijkheden heeft, maar dat de keuzes die ze maken beïnvloed worden door wat ze hebben mee gemaakt.
Ik beschik nu over de wetenschap dat ik keuzes heb en wat ik van het leven kan maken, doordat ik haar heb leren kennen en heb gezien hoe het ook kan.
Maar door dat mijn jeugd enigszins terror was en ik nooit de nodige liefde heb gekend, zit ik met een instelling en een gevoel die me remmen op wat voor vlak dan ook.
En dat is het hele stomme aan alles. Want ik loop de hele tijd met een kutgevoel dat ik niks waard ben en daardoor laat ik de mogelijkheden liggen.
Nu heb ik de wetenschap dat het kan, ik moet enkel nog ondernemen.
Maar door de sores om me heen die ik heb opgebouwd, maak ik het mezelf echt moeilijk.
Ik moet inderdaad alles op orde krijgen, plannen en zorgen dat het lukt.
Maar het is een damn harde confrontatie en ik wil die gevoelens doorbreken om er echt wat van te maken.
Hoe suf is het om door Afrika te struinen en depressief te zijn terwijl het ook kan als je vrolijk bent.
Feiten zijn het zelfde, gevoelens zijn klote.