abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132248790
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 01:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ik zal kijken of ik op afzienbare termijn een reële samenvatting van haar onderzoek kan geven.
In het Nederlands: "De mens heeft vele levens" door dr H. Wambach, uitgeverij Ankh-Hermes, copyright 1978 door ECI Utrecht, ISBN 90 202 4905 3
Een oranje kaft met dikke witte letters op de rug. Maar gewoon oranje voor- en achterblad.
Ik zie dat ik een belofte vergeten ben.
En ik vind dit schopje trouwens ook wel interessant.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132248864
Waarom kan ik dit niet gewoon wissen? Nu moet ik een dubbele post ook posten of leegmaken.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132249273
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 12:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoezo? De waarheid van de claims van religie en de eventuele negatieve invloed op menselijk welzijn hebben niet noodzakelijk ook maar iets met elkaar te maken. Als religie een negatieve invloed heeft op samenlevingen dan is het wenselijk om daar iets aan te doen, ongeacht de waarheid van religieuze claims.

Ik licht een argument uit jullie discussie.
Als religie een invloed heeft op het menselijk welzijn, is het wenselijk om daar over na te denken.
Om daar iets aan te doen, kan lastig zijn.

Het geloof in een god of in een eeuwig gelukkig leven later kan het welzijn op dit moment onbelangrijk maken. Het is dan niet de waarheid van die claim, maar het geloof in de waarheid van die claim die het verschil maakt.

Ik heb nu in mijn gedachten het voorbeeld van een Jehovah's Getuige die een noodzakelijke bloedtransfusie weigert voor een dodelijk zieke dochter. Zij ziet af van huidig leven van haar dochter, ten faveure van eeuwig samenzijn.
Zij gelooft werkelijk in dat idee en vindt daar kennelijk troost in.

Of dat waar is of niet, doet voor haar niet ter zake.

Maar ook dat kan onderwerp van onderzoek zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')