Pedofilie is not done in onze cultuur. Gelukkig maar, want de kinderen die seksueel misbruikt worden, krijgen daar altijd voor de rest van hun leven last van.
Pedofilie wordt gezien als een geaardheid, zoals homofilie. En ik vraag me af of het daarmee te vergelijken is.
Mensen beginnen met seksueel opgewonden raken als ze tussen de 10 en 12 jaar zijn. Je bent op die leeftijd zelf nog een kind en het is dan niet gek dat je op leeftijdgenoten valt die zelf ook kinderen zijn. Een 15-jarige vindt iemand van 40 stokoud, maar iemand van 25 kan iemand van 40 wel aantrekkelijk vinden. Als 40-jarige kan je ook op jonger vallen, maar je stelt jezelf dan wel een grens: niet jonger dan 18 jaar!
Ik denk dat het iets moreels is en ook met empathie te maken heeft. Misschien is het niet moreel (aangeleerd), maar instinctief. Ik denk dat gezonde volwassenen tegenover kinderen altijd min of meer een soort beschermende rol aannemen.
Mijn stelling is dat pedofielen zich allereerst emotioneel niet goed hebben ontwikkeld en emotioneel gezien niet echt volwassen geworden zijn. Ze kunnen zich wel volwassen gedragen, zodat de omgeving niet zal kunnen vermoeden dat ze pedofiele gevoelens hebben, maar dat is meer een soort van toneelspel. Ten tweede zijn ze sociopathisch: ze kunnen zich onvoldoende inleven in hoe een kind het zal beleven als het seksueel misbruikt wordt.