abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112051638
Mijn vraag is nu; mag je filmen op de openbare weg? En als de politie je beveelt weg te gaan en te stoppen moet je dan direct stoppen óf moet de agent de plaats van delict eerst afzetten met lint?

Na enige research kon ik niet echt een duidelijk antwoord vinden, meningen verschillen nogal op internet. Iemand met een duidelijk antwoord?
  zaterdag 26 mei 2012 @ 15:13:47 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_112051663
Voor zover ik weet mag het, mits je niemand in de weg staat, geen gevaarlijke situaties veroorzaakt en niemand filmt die dat niet wil.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_112051703
De politie die je verzoekt weg te gaan, die zal niet willen dat je het filmt. Moet je hier naar luisteren? Aangezien je op de openbare weg filmt.. en als je filmt wil het niet zeggen dat je het per se op internet zet.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 15:17:19 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_112051754
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:15 schreef Niek... het volgende:
De politie die je verzoekt weg te gaan, die zal niet willen dat je het filmt. Moet je hier naar luisteren? Aangezien je op de openbare weg filmt.. en als je filmt wil het niet zeggen dat je het per se op internet zet.
Volgens mij zijn er in het verleden vaker incidenten geweest met agenten die niet gefilmd wilden worden tijdens werkzaamheden. Op zich mag het wel, maar agenten kunnen soms moeilijk gaan doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 26 mei 2012 @ 15:17:22 #5
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_112051756
TS maakt filmpjes van autowrakken waarbij slachtoffers uit gehaald moeten worden om ze vervolgens op een of andere gare 112-site te zetten.

:r
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_112051782
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/foto/portretrecht/ vs http://www.iusmentis.com/(...)lmen-cameratoezicht/ vs http://blog.iusmentis.com(...)r-diezelfde-agenten/

het gaat dus vaak om een belangenafweging van nieuwswaarde (vrijheid van meningsuiting) versus de privacy van iemand.
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_112051809
Dus als ik een stel agenten/stadtoezichthouders iets onrechtvaardigs zie doen, zou ik ze op film mogen zetten? Ook al willen ze dat niet?
pi_112051811
Ja, dat mag, mits je geen gevaarlijke situaties oplevert.
pi_112051828
quote:
Nee, je filmt het om 's avonds bij een biertje het aan je familie te laten zien als een alternatief dia-avondje, geloof je jezelf? :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112051841
Oké! Duidelijk! Dank.
pi_112051870
Als de politie zegt dat je moet opbokken dan moet je ook gewoon stoppen met filmen en niet het principiële mannetje uit gaan lopen hangen.
pi_112051876
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:19 schreef Niek... het volgende:
Dus als ik een stel agenten/stadtoezichthouders iets onrechtvaardigs zie doen, zou ik ze op film mogen zetten? Ook al willen ze dat niet?
Je hebt moeite met lezen?
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_112051882
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:20 schreef trovey het volgende:

[..]

Nee, je filmt het om 's avonds bij een biertje het aan je familie te laten zien als een alternatief dia-avondje, geloof je jezelf? :')
Nee, dat lijkt mij niet uit te maken. De agent kan een vermoeden hebben dat je iets anders wilt doen ermee, maarja aangezien je het nog niet op internet hebt gezet lijkt het me tot dan niet strafbaar..
pi_112052440
quote:
Maar dat is dus precies wel gebeurd met dat filmje van die Italiaanse toerist in A'dam!
http://www.at5.nl/artikel(...)ietsende-toerist-aan

[ Bericht 5% gewijzigd door Gravedigger op 26-05-2012 15:57:13 ]
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_112052542
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:21 schreef Devv het volgende:
Als de politie zegt dat je moet opbokken dan moet je ook gewoon stoppen met filmen en niet het principiële mannetje uit gaan lopen hangen.
Als dat zo was, zouden alle journalisten ander werk kunnen zoeken.
pi_112052591
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:48 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Maar dat is dus precies wel gebeurd met dat filme van die Italiaamse toerist in A'dam!
Goeie reclame voor Nederland :'(

Slappe agenten ook overigens, tjongejonge... Anders heb je ff 3 minuten nodig om een 50 jarige toerist naar de grond te werken...
pi_112052966
quote:

[..]

Maar dat is dus precies wel gebeurd met dat filmje van die Italiaanse toerist in A'dam!
Bah, schandalig :r En het dan gek vinden dat men de politie steeds meer begint te haten.
pi_112053396
quote:

[..]

Jep, hierdoor vroeg ik me ook af wie er nu gelijk had. De filmer of de agent..

edit: Slap optreden van de agenten..
pi_112053419
Ik vind het er ook niet echt chique uitzien, maar wij kennen het hele verhaal niet. En als iemand zich dan verzet tegen zijn aanhouding dan mag je van mij gepast geweld gebruiken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:21 schreef Niek... het volgende:

[..]

Wees blij dat ze er niet gelijk op los slaan :D .
pi_112053502
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:21 schreef Niek... het volgende:

[..]

Jep, hierdoor vroeg ik me ook af wie er nu gelijk had. De filmer of de agent..

Voor de duidelijkheid had je die link ook direct in je OP kunnen posten.
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_112053568
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:25 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Voor de duidelijkheid had je die link ook direct in je OP kunnen posten.
_O_
  zaterdag 26 mei 2012 @ 16:38:14 #22
244933 trovey
Nachtoele
pi_112053798
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:22 schreef Niek... het volgende:

[..]

Nee, dat lijkt mij niet uit te maken. De agent kan een vermoeden hebben dat je iets anders wilt doen ermee, maarja aangezien je het nog niet op internet hebt gezet lijkt het me tot dan niet strafbaar..
Strafbaar wellicht niet maar ongepast zeker wel, zeker als je het voor je eigen vermaak doet. ;)
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112053941
Ik denk dat het niet mag. Als je iemand filmt (politie of een burger) en die verzoekt je daarmee op te houden dan denk ik dat je daar gehoor aan moet geven. Privacy en dat soort geleuter.

Paar weken geleden was in overigens in de hoerenbuurt hier in Groningen een auto tegen een gevel aan geramt. Op een van die websites stond die auto er met kenteken op. Ik dacht "dat zal die man leuk vinden". Maar toen dacht ik ook al "mag dat zomaar?" Want die foto's worden natuurlijk door andere mensen bekeken (buren, collega's, familie, vrienden). En dan sta je er helemaal gekleurd op.

p.s.
in sommige winkels staat aangegeven dat er cameratoezicht is. In de binnenstad van Groningen trouwens in de hele binnenstad. Maar dat staat dan met borden aangegeven en kun je zelf de keuze nog maken of je een winkel ingaat of de binnenstad in.
pi_112054624
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 16:44 schreef kijkmij het volgende:
Ik denk dat het niet mag. Als je iemand filmt (politie of een burger) en die verzoekt je daarmee op te houden dan denk ik dat je daar gehoor aan moet geven. Privacy en dat soort geleuter.

Paar weken geleden was in overigens in de hoerenbuurt hier in Groningen een auto tegen een gevel aan geramt. Op een van die websites stond die auto er met kenteken op. Ik dacht "dat zal die man leuk vinden". Maar toen dacht ik ook al "mag dat zomaar?" Want die foto's worden natuurlijk door andere mensen bekeken (buren, collega's, familie, vrienden). En dan sta je er helemaal gekleurd op.

p.s.
in sommige winkels staat aangegeven dat er cameratoezicht is. In de binnenstad van Groningen trouwens in de hele binnenstad. Maar dat staat dan met borden aangegeven en kun je zelf de keuze nog maken of je een winkel ingaat of de binnenstad in.
Je mag gewoon filmen.

Als je in de weg gaat lopen mogen ze verzoeken dat je stopt desnoods dwingen ze het dan af.

Wat niet mag is dan alles op youtube zetten zonder rekening te houden met privacy. (gezichten onzichtbaar maken)

Wat de politie meestal doet is is burgerrechten omzeilen door je telefoon inbeslag te nemen onder het mom van 'bewijsmateriaal".

Dan krijg je je mob 2 weken later terug.
pi_112062611
quote:
"Police brutality" :') . Ik zie alleen een aanhouding met verzet.
pi_112062800
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:04 schreef Devv het volgende:

[..]

"Police brutality" :') . Ik zie alleen een aanhouding met verzet.
Men heeft het behoorlijk laten escaleren, de politie zou professioneel genoeg moeten zijn om niet tot een arrestatie over te hoeven gaan van iemand die de verkeerde kant op fietst.
Een waarschuwing zou genoeg moeten zijn, tenzij die Italiaan natuurlijk geflipt is maar die zag er toch wel redelijk relaxed uit voor een Italiaan :P

Jammer dat het niet vanaf het begin gefilmd is, dat zou de context beter zichtbaar maken.
pi_112064956
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:08 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Men heeft het behoorlijk laten escaleren, de politie zou professioneel genoeg moeten zijn om niet tot een arrestatie over te hoeven gaan van iemand die de verkeerde kant op fietst.
Een waarschuwing zou genoeg moeten zijn, tenzij die Italiaan natuurlijk geflipt is maar die zag er toch wel redelijk relaxed uit voor een Italiaan :P

Jammer dat het niet vanaf het begin gefilmd is, dat zou de context beter zichtbaar maken.
Hij gaf geen ID.

Overigens was dat wel politie? zien er meer uit als boa's.
pi_112065122
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:43 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij gaf geen ID.

Daarom zou ik ook graag het begin zien.
Er valt weinig te zeggen, behalve dat het allemaal nodeloos hardhandig gaat.

Ik vind dat "je ID graag" ook zo'n typische Pavlov reactie hier in Nederland.

Zo langzamerhand gaat het er niet meer om dat ze je identiteit willen achterhalen maar dat ze willen weten of je je ID bij je hebt, zodat ze je een boete kunnen geven als je 'm niet hebt.

Respect heb ik helaas niet meer voor de politie. Dat moet je verdienen.
Maar ik gedraag me wel, heb geen zin in gezeik.
pi_112065686
Ik bedenk mij ineens dat ik eigenlijk nooit een identificatiebewijs op zak heb.
pi_112069572
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:54 schreef Devv het volgende:
Ik bedenk mij ineens dat ik eigenlijk nooit een identificatiebewijs op zak heb.
Dan kan je ook zo eindigen als die toerist ;)
pi_112080397
Die bromsnor op het eind.... Kent duidelijk de wet niet en dat moet dan de wet dienen... :')
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_112081068
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 06:17 schreef Spezza19 het volgende:
Die bromsnor op het eind.... Kent duidelijk de wet niet en dat moet dan de wet dienen... :')
Je ziet de professionele frustratie bij dat soort mensen.
Heeft 30 jaar z'n werk kunnen doen zonder pottenkijkers en nu is iedereen ineens "journalist".
Jongere agenten gaan er vaak veel relaxter mee om, heb ik het idee.
pi_112085413
[quote]0s.gif Op zondag 27 mei 2012 09:28 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je ziet de professionele frustratie bij dat soort mensen.
Heeft 30 jaar z'n werk kunnen doen zonder pottenkijkers en nu is iedereen ineens "journalist".
Jongere agenten gaan er vaak veel relaxter mee om, heb ik het idee.
[/quoteU

Oh nee hoor. Jonkies zijn net zo. Agenten kunnen zich beter op hun werk focussen en zolang filmers niet in de weg staan; lekker negeren.
Dit account is niet meer in gebruik.
pi_112088489
Je mag altijd filmen op straat mits je niemand hindert, agenten hebben daar niets over te zeggen.
pi_112091233
ik zie drie boa's die de situatie niet aankunnen, een tourist die niet snapt wat hij precies fout doet
( typische reactie van die boas...als ik maar hard genoeg in het nederlands praat, verstaan ze me wel, iets wat domme mensen vooral doen) de man werkt niet mee, en drie!!!! boas kunnen dat niet aan, daarna komt een bijzonder opgefokt jong agentje die ook de schreeuwtechniek hanteert ( de tourist zal inmiddels wel hollands geleerd hebben) en er fanatiek tegenaan gaat, gesteund door de ander collega die later arriveert, vervolgens nog meer politie, en een opgefokte oudere die probeert te verhinderen dat het gefilmd wordt.....kortom een puike politie aktie.- de-escalerend, publieksvriendlijk en vol begrip en respect voor de medemens

en dan vindt de hermandat dat ze het respect en de mederking van het publiek verliezen???

hoe zou dat nou komen.......
pi_112091373
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:37 schreef Wokkel het volgende:
Je mag altijd filmen op straat mits je niemand hindert, agenten hebben daar niets over te zeggen.
Klopt, alleen publicatie kan lastiger zijn als 1 van de geportretteerde een wezenlijk belang heeft wat daardoor wordt geschaad.
dag
pi_112095067
Politie :') Trieste ventjes die fappen op macht.
pi_112120723
En toch mag dit als legitiem bewijsmateriaal worden opgevoerd als dit ter zitting komt.
Elke rechter zal zwaarder laten meewegen dat hiermee een algemeen belang wordt gediend
te weten het buitensporig optreden van de BOA's en Politie. :)
pi_112157383
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 15:21 schreef Devv het volgende:
En achteraf maar zeiken dat de politie willekeurig mensen lastig valt en dat er niks aan word gedaan.

Zolang jij je op de openbare weg bevindt, er geen afzetting is en je en geen hinder veroorzaakt, hebben ze je niks te vertellen wbt waar je je bevindt, en of je de voordeur van het huis filmt welke toevallig wordt geblokkeerd door die ene politie aktie.

Je doet er als filmer in ieder geval goed aan om niet te gaan roepen dat dit op youtube/gs komt, dan kunnen ze nog wel eens lastig gaan doen en je telefoon innemen als "bewijsmateriaal" zijnde.

Overigens, ik las nog iets over een ID in dit topic. Je hoeft deze niet zomaar af te geven als een agent "Je ID graag" tegen je zegt, er moet een gegronde reden zijn om jou om je ID te vragen, toevallig bij een politieaktie staan als omstander is absoluut geen gegronde reden en daarom mag je ook weigeren.
One morning I shot an elephant in my pajamas. How he got in my pajamas, I don't know.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')