abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112037511
Ik heb een grondwaterput, en heb een splinternieuwe pomp klaarstaan, van een vergelijkbaar type als dit

Het water komt via een darm uit de ondergrondse ( :P ) grondwaterput boven naar een vaste aansluiting. Daar komt een flexibele leiding op naar de pomp die op de grond naast die vaste aansluiting staat. En dan weer een flexibele darm omhoog van de pomp naar een vast aansluitpunt op een vaste leiding die naar een vaste kraan leidt, welke allemaal hoger dan de pomp staan.

Waar plaats ik best welke filter, en waar een terugslagklep?

Het water dient louter en alleen om de tuin te begieten/sproeien. Op zich maakt de zuiverheid dus niet veel uit, speelt alleen een rol voor de levensduur van de pomp.

De grondwaterput heb ik niet zelf gelegd, en die ligt er al zo'n 40 jaar. Dus ik heb geen idee welke filters of kleppen of andere dingen er eventueel ondergronds zitten. Het enige wat ik dus bovengronds zie is dat vaste aansluitpunt.

Het vorige pompje dat er stond was vastgelopen. Opengeschroefd, en overal zat er roestkleurige afschilferende aanslag. Er zat bij de vorige aansluiting wel nergens bovengronds een filter tussen.

Die roestkleurige aanslag zit ook nog in de vaste leiding bovenaan aan het eind, die naar de vaste kraan leidt. Ik denk niet dat ik dat nog echt zuiver krijg, en vervangen is geen optie, want is helemaal ingewerkt in de muur. Is het dan een goed idee om ook NA de pomp een terugslagklep ofzo te plaatsen, zodat eventueel loskomende aanslag uit die leiding niet in de pomp eronder terecht komt, of is dat niet nodig?

In de handleiding maken ze een onderscheid tussen een zuigleiding (voor de pomp) en een drukleiding (na de pomp). Maar ik kan daarvoor toch 2 identieke stevige flexibele leidingen gebruiken? Of is er een verschil?

En misschien een domme vraag, maar ik stel ze toch :@ : in de handleiding staat ook dat het problemen kan geven indien de pomp lucht trekt. Maar in de leiding die in de put hangt, staat het water toch net zo hoog als in de put zelf, lijkt me. Dus het bovenste deel van die leiding tot het aansluitpunt is gevuld met lucht. Maak ik me druk om niks, of moet eerst de lucht uit die leiding voor ik de pomp (jaja, die is dan gevuld met water) in gang zet?

*is zeker dat het gaat lukken maar is nog wat onzeker over de details* :@
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:22:25 #2
129681 roykejanssen
BMW maakt rijden geweldig
pi_112038156
terugslagklep onder aan de slang. De slang moet uit 1 stuks zijn en luchtdicht an gesloten zijn. Voor je de slang op de pomp aansluit de slang vullen met water. onderzijde slang ca. 1 meter in het water hangen. De slang moet een harde wand hebben en niet zomaar indeuken.
dan slang aansluiten, het pomphuis vullen via vulopening en starten maar.
it's nice to be important, but it's more important to be nice
  vrijdag 25 mei 2012 @ 23:25:56 #3
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_112038280
Wat je op de foto hebt is een zelfaanzuigende pomp.
je moet ervoor zorgen dat er water in het pomphuis ( pomp) staat, dan trekt ie die lucht vanzelf wel weg. Dit duurt 20 sec. De zuigleiding is een vacuumslang (spiraalslang) Deze kan wel enige persdruk verdragen maar niet zoveel. Beter is voor de afgaande kant een tricoflex of wat ook te gebruiken.
De klep kan verschillende types zijn, Wij plaatsen ze altijd onderin de filter. Met de filter bedoel ik de buis in de grond welke bestaat uit een gladde buis met aan de zijkant sleufjes van 0,3 mm. De klep heeft dan een korfje eraan welke met een slangtule aan de slang bevestigd wordt. De plaats van de klep maakt niet uit, als ie maar in de zuigleiding is opgenomen. Zit er overigens onderaan die "darm" niet al een terugslagklepje met dat korfje eraan ? Kleppen in de persleiding moet je niet doen. Werkt de pomp erg tegen ten koste van je opbrengst.
Dat beetje aanslag dat loskomt voelt je pomp niet.

De roest in de leiding krijg je er niet meer uit. Tenzij je ze gaat spoelen met zoutzuur, maar dat vind je slang niet zo fijn.

Let wel: de zuigslang MOET een spiraalslang zijn anders trekt de pomp hem zo plat.
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_112045605
Er moet een voetventiel onderin de aanzuigslang zitten. De slang moet inderdaad gevuld worden met water, de pomp is zelfaanzuigend, maar met teveel lucht in de slang krijgt ie het water niet ver genoeg door de luchtbel heen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_112045642
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 mei 2012 23:25 schreef OkkieTrooy het volgende:
De klep kan verschillende types zijn, Wij plaatsen ze altijd onderin de filter. Met de filter bedoel ik de buis in de grond welke bestaat uit een gladde buis met aan de zijkant sleufjes van 0,3 mm. De klep heeft dan een korfje eraan welke met een slangtule aan de slang bevestigd wordt. De plaats van de klep maakt niet uit, als ie maar in de zuigleiding is opgenomen. Zit er overigens onderaan die "darm" niet al een terugslagklepje met dat korfje eraan ?
Dat filter geldt voor een gespoten bron, maar in dit geval is het en put gevuld met grondwater.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 11:25:02 #6
332676 OkkieTrooy
Het leven is geen krentenbol
pi_112046793
Ik geloof dat het hier wel om een filterbuis gaat. Het ondergrondse is immers niet zichtbaar.
Een filterbuis staat ook tot waterniveau vol. En loopt onder vrij verval aan net zoals een zwaartekracht bronbemaling
Waar de schakeling rookt, loopt de meeste stroom.
pi_112048331
Zou zeker kunnen, maar voor de voetventiel en filter, maakt het niet zoveel uit. Dus was m'n opmerking erover, niet relevant.
pi_112049441
Wij hebben er hier niks tussen zitten en ook nog nooit gehad. Het is niet nodig en je krijgt er alleen maar drukverlies door. Als je de pomp aanzet en hij krijgt geen water, een paar keer de aanzuigslang op en neer halen. De pomp kan wel tegen een beetje vuil en filters filteren ook niet alles.
pi_112058791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 13:37 schreef machtpen het volgende:
Als je de pomp aanzet en hij krijgt geen water, een paar keer de aanzuigslang op en neer halen.
Dan zit er waarschijnlijk wel een voetventiel; door het op-en-neer halen, vult de slang zich via het voetventiel en loopt niet meer leeg.
pi_112065597
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 19:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan zit er waarschijnlijk wel een voetventiel; door het op-en-neer halen, vult de slang zich via het voetventiel en loopt niet meer leeg.
Nee, er zit geen voetventiel in. De pomp draait en maakt onderdruk in de slang die het water omhoog trekt.
pi_112074036
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:53 schreef machtpen het volgende:

[..]

Nee, er zit geen voetventiel in. De pomp draait en maakt onderdruk in de slang die het water omhoog trekt.
bij ons is de pomp geschakeld aan een vochtsensor, als het te droog wordt springt hij aan. Is toch wel erg handig als er dan een terugslagklep in de slang zit tegen het drooglopen van de pomp

overigens mag een terugslagklep ook bovenaan gemonteerd zijn als deze maar goed luchtdicht is aangesloten.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_112076237
De meeste mensen hebben ook geen vochtsensor aan hun pomp en bij een terugslagklep stroomt er toch altijd wel iets aan water terug.
pi_112081530
Roestvorming ga je hiermee overigens niet tegenhouden, dat ligt geheel aan het type leiding en pomp dat je gebruikt.
  zondag 27 mei 2012 @ 10:18:44 #14
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_112081630
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 10:10 schreef klipper het volgende:
Roestvorming ga je hiermee overigens niet tegenhouden, dat ligt geheel aan het type leiding en pomp dat je gebruikt.
Eeder aan een niet heldere bron.
nerovetsrethca
pi_112081757
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 10:18 schreef slangpie het volgende:

[..]

Eeder aan een niet heldere bron.
Pomp en leidinggeef van ijzer ipv messing, rvs of koper in combinatie met zuurstof.
pi_112081960
Roestvorming is van de pomp zelf, vaker de pomp aanzetten om de paar dagen. Roest zou je kunnen wegkrijgen door een paar dagen cola in de leiding te doen.
  zondag 27 mei 2012 @ 13:46:14 #17
374964 slangpie
bak oe 'n ei.
pi_112086779
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 10:40 schreef machtpen het volgende:
Roestvorming is van de pomp zelf, vaker de pomp aanzetten om de paar dagen. Roest zou je kunnen wegkrijgen door een paar dagen cola in de leiding te doen.
kan hoeft niet, kan ook roest in het grondwater zitten he ;)

is heel plaatselijk, hier thuis 3 wellen zitten, waar nog geen 35 meter tussen zit, de ene kraakhelder en de ander zo rood als maar kan.

heb daar eens een fles water vanafgehaald en tijdje laten staan, zat 2 cm roest onderin de fles ongeveer..
nerovetsrethca
pi_112167928
Mocht je een filter gaan plaatsen zou ik hem voor de pomp plaatsen omdat zoals je zelf aangeeft de kwaliteit van het water niet zo zeer van belang is. Zorg er ook voor dat je filter goed te bereiken is voor eventuele vervanging/reiniging.

Een terugslagklep voor de rommel die er eventueel van bovenaf in je pomp zou komen kan een optie zijn. Ik denk echter dat je eerder met rommel van buitenaf rekening moet houden dan met de "aanslag" van de leiding. De rommel van buitenaf kan je redelijk makkelijk tegengaan door de leiding af te sluiten met een dop o.i.d. als je hem niet gebruikt.

Voor wat betreft de lucht is lucht in pompen vaak een probleem. Het aanzuigen van lucht gaat toch gebeuren tenzij je de pomp zelf praktisch in het water legt. Een terugslagklep kan er wel voor zorgen dat er constant water in je leiding blijft staan (en dus ook in je pomphuis).

Ik begreep uit je post dat er in de oude situatie ook al een pomp zat hoe was deze ingebouwd?
  dinsdag 29 mei 2012 @ 15:29:30 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_112169781
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:53 schreef machtpen het volgende:

[..]

Ik heb op m'n werk ook een open bron met losse slang erin en met het op-en-neer bewegen help ik de pomp ook altijd op gang, maar daar hoort zeker wel een terugslagklep in.
Ik heb net vorige week de slang en klep vervangen na 15 jaar en moest deze hebbenhttp://www.wildkamp.nl/wi(...)erbelast_c_2010590-5

Wat betreft TS, als de bron in orde is zou je op de plaats van de linker witte dop op het plaatje een stukje messing buis kunnen zetten met daarop een terugslagklep, en dan een aansluitslang met koppelingen richting de bron.
Op de bovenste witte dop een stuk messing buis, knikje en een kraan aansuiten.

Zaakje aansluiten, moer losdraaien links naast die bovenste witte dop en daar de pomp zelf vullen met water. Moer weer vast en pompen maar. De pomp moet onder vacuüm van water werken en het kan zijn dat er nog lucht in je aanzuigbuis zit.
Door elke keer de pomp opnieuw met water te vullen trek je langzaam het waterpeil in de aanzuigbuis omhoog.

Roest in de pomp komt van de pomp zelf, net als die bruine drab. Dit kun je voorkomen door in de winter de pomp af te koppelen en vol met koelvloeistof weg te zetten.
pi_112173453
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 15:29 schreef ueberduitser het volgende:

Door elke keer de pomp opnieuw met water te vullen trek je langzaam het waterpeil in de aanzuigbuis omhoog.
Volgens mij werkt dat alleen met een voetventiel/-klep. Zonder zo'n klep stroomt elke keer wanneer je die vulbout losdraait, het waterniveau weer weg tot bronpeil.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 18:06:50 #21
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_112177541
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 16:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij werkt dat alleen met een voetventiel/-klep. Zonder zo'n klep stroomt elke keer wanneer je die vulbout losdraait, het waterniveau weer weg tot bronpeil.
klopt, ik beweer ook niets anders...
pi_112187179
quote:

[..]

Ik heb op m'n werk ook een open bron met losse slang erin en met het op-en-neer bewegen help ik de pomp ook altijd op gang, maar daar hoort zeker wel een terugslagklep in.
Ik heb net vorige week de slang en klep vervangen na 15 jaar en moest deze hebbenhttp://www.wildkamp.nl/wi(...)erbelast_c_2010590-5

Zo is het hier 20 jaar aangesloten en het werkt nog steeds. Een terugslagklep geeft alleen maar extra weerstand en het kost je ook nog een keer 30 euro.
pi_112456432
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 14:42 schreef Egberts het volgende:
Ik begreep uit je post dat er in de oude situatie ook al een pomp zat hoe was deze ingebouwd?
Was zowat dezelfde pomp als ik nu heb, alleen had de vorige een vat. Dat vat heb ik achterwege gelaten, want dat het even duurt voor de druk er is maakt niks uit, en dat de pomp dan bij sproeien van de tuin continu draait ipv op/af te slaan leek me zelfs beter voor de levensduur.

De aansluiting was ongeveer hetzelfde als ik het nu gedaan heb, alleen met zowat 15 tussenkoppelingen/stukken leiding die zeer artistiek aan elkaar gezet waren... 8)7 Oké, het ding werkte wel probleemloos, tot nu toe. Volgens buurman die de oude pomp eens doorgemeten heeft, is er ergens iets in de oude pomp doorgebrand. Pomp 'zoemde' nog wel, maar sloeg niet meer aan.

Vorig weekend aan nieuw pompje gewerkt, maar ik miste een koppelstuk (zat met 2x binnendraad die verbonden moest worden). Van de week passend tussenstuk gehaald.

Afgelopen weekend alles aangesloten als volgt : aanzuigslang in put -> terugslagklep -> flexibele stevige leiding naar pompje -> pompje -> flexibele stevige leiding naar vast aansluitpunt -> vaste leiding naar kraan

Na nog wat lekissues (alles wat vóór het pompje zat was van de 1ste keer lekvrij, maar de aansluitingen na het pompje heb ik even moeten herdoen...) is alles lek/luchtdicht volgens mij.
Alleen : de pomp draait even, en slaat dan uit zichzelf af, en geeft 'een probleem' aan op het display (Alarmlampje, en schakelt zichzelf dan uit)

Ga morgen nog eens een poging wagen, maar ik vermoed dat het misschien komt doordat :

quote:

De pomp moet onder vacuüm van water werken en het kan zijn dat er nog lucht in je aanzuigbuis zit.
En ik dus een aantal keer de pomp moet hervullen en herstarten?

Iedereen bedankt voor de hulp/suggesties trouwens!
  dinsdag 5 juni 2012 @ 07:52:13 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_112462872
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 23:35 schreef DevilsArcade het volgende:

[..]

Ga morgen nog eens een poging wagen, maar ik vermoed dat het misschien komt doordat :

[..]

En ik dus een aantal keer de pomp moet hervullen en herstarten?
Ja, dat klopt.
Je kunt kijken of je de aanzuigleiding al vol hebt door de aanzuigleiding van de pomp te halen. Daar moet dan water bovenin staan. Logisch, want je hebt een terugslagklep onder in de aanzuigbuis.
Je kunt ook de schroef op je pomp loshalen, die moet ook vol water zitten.
Tevens moet je in ieder geval bij het omhoogzuigen van het water zorgen dat je geen "berg" in de aanzuigleiding hebt, daar kan de lucht namelijk blijven hangen. Je pomp dus hoger plaatsen dan de aanzuigleiding.
Succes! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')