Dat filter geldt voor een gespoten bron, maar in dit geval is het en put gevuld met grondwater.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 23:25 schreef OkkieTrooy het volgende:
De klep kan verschillende types zijn, Wij plaatsen ze altijd onderin de filter. Met de filter bedoel ik de buis in de grond welke bestaat uit een gladde buis met aan de zijkant sleufjes van 0,3 mm. De klep heeft dan een korfje eraan welke met een slangtule aan de slang bevestigd wordt. De plaats van de klep maakt niet uit, als ie maar in de zuigleiding is opgenomen. Zit er overigens onderaan die "darm" niet al een terugslagklepje met dat korfje eraan ?
Dan zit er waarschijnlijk wel een voetventiel; door het op-en-neer halen, vult de slang zich via het voetventiel en loopt niet meer leeg.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 13:37 schreef machtpen het volgende:
Als je de pomp aanzet en hij krijgt geen water, een paar keer de aanzuigslang op en neer halen.
Nee, er zit geen voetventiel in. De pomp draait en maakt onderdruk in de slang die het water omhoog trekt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 19:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan zit er waarschijnlijk wel een voetventiel; door het op-en-neer halen, vult de slang zich via het voetventiel en loopt niet meer leeg.
bij ons is de pomp geschakeld aan een vochtsensor, als het te droog wordt springt hij aan. Is toch wel erg handig als er dan een terugslagklep in de slang zit tegen het drooglopen van de pompquote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:53 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee, er zit geen voetventiel in. De pomp draait en maakt onderdruk in de slang die het water omhoog trekt.
Eeder aan een niet heldere bron.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:10 schreef klipper het volgende:
Roestvorming ga je hiermee overigens niet tegenhouden, dat ligt geheel aan het type leiding en pomp dat je gebruikt.
kan hoeft niet, kan ook roest in het grondwater zitten hequote:Op zondag 27 mei 2012 10:40 schreef machtpen het volgende:
Roestvorming is van de pomp zelf, vaker de pomp aanzetten om de paar dagen. Roest zou je kunnen wegkrijgen door een paar dagen cola in de leiding te doen.
Ik heb op m'n werk ook een open bron met losse slang erin en met het op-en-neer bewegen help ik de pomp ook altijd op gang, maar daar hoort zeker wel een terugslagklep in.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:53 schreef machtpen het volgende:
[..]
Nee, er zit geen voetventiel in. De pomp draait en maakt onderdruk in de slang die het water omhoog trekt.
Volgens mij werkt dat alleen met een voetventiel/-klep. Zonder zo'n klep stroomt elke keer wanneer je die vulbout losdraait, het waterniveau weer weg tot bronpeil.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:29 schreef ueberduitser het volgende:
Door elke keer de pomp opnieuw met water te vullen trek je langzaam het waterpeil in de aanzuigbuis omhoog.
klopt, ik beweer ook niets anders...quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij werkt dat alleen met een voetventiel/-klep. Zonder zo'n klep stroomt elke keer wanneer je die vulbout losdraait, het waterniveau weer weg tot bronpeil.
Zo is het hier 20 jaar aangesloten en het werkt nog steeds. Een terugslagklep geeft alleen maar extra weerstand en het kost je ook nog een keer 30 euro.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:29 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Ik heb op m'n werk ook een open bron met losse slang erin en met het op-en-neer bewegen help ik de pomp ook altijd op gang, maar daar hoort zeker wel een terugslagklep in.
Ik heb net vorige week de slang en klep vervangen na 15 jaar en moest deze hebbenhttp://www.wildkamp.nl/wi(...)erbelast_c_2010590-5
Was zowat dezelfde pomp als ik nu heb, alleen had de vorige een vat. Dat vat heb ik achterwege gelaten, want dat het even duurt voor de druk er is maakt niks uit, en dat de pomp dan bij sproeien van de tuin continu draait ipv op/af te slaan leek me zelfs beter voor de levensduur.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 14:42 schreef Egberts het volgende:
Ik begreep uit je post dat er in de oude situatie ook al een pomp zat hoe was deze ingebouwd?
En ik dus een aantal keer de pomp moet hervullen en herstarten?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:29 schreef ueberduitser het volgende:
De pomp moet onder vacuüm van water werken en het kan zijn dat er nog lucht in je aanzuigbuis zit.
Door elke keer de pomp opnieuw met water te vullen trek je langzaam het waterpeil in de aanzuigbuis omhoog.
Ja, dat klopt.quote:Op maandag 4 juni 2012 23:35 schreef DevilsArcade het volgende:
[..]
Ga morgen nog eens een poging wagen, maar ik vermoed dat het misschien komt doordat :
[..]
En ik dus een aantal keer de pomp moet hervullen en herstarten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |