quote:
Maar ik blijf er van overtuigd dat ik niet het recht heb haar zo zwaar te belasten zo vroeg in onze relatie.
Dit gaat om jouw rechten en beslissingen, niet om haar rechten. Zij is prima in staat om voor zichzelf te beslissen welke belasting ze aan durft. Die beslissing heeft ze blijkbaar al gemaakt: ze heeft bij jou het verzoek c.q. de eis (het ligt er een beetje tussenin) neergelegd, om full-time mee te werken aan je project.
Het is aan jou of je dat goedkeurt of niet, maar je moet hier vooral heel duidelijke afspraken over maken. Zij werkt natuurlijk niet voor niets mee aan het restaurant - als ze dat gaat doen, verwacht ze een deel van het geld. Het wordt dan onduidelijk hoeveel procent van wie is - jij hebt alle investeringen geleverd, maar zij werkt mee. Bovendien is er nog de vraag: wie maakt de beslissingen?
Op dit moment heeft zij geen enkel recht en geen enkele zeggenschap over je project. Jij stopt jouw geld erin, dus in principe heb je het recht om de enige stuurman te zijn. Allereerst zul je voor jezelf hier een keuze over moeten maken, en ook bereid zijn om die t.z.t. kalm, respectvol maar glashelder uit te leggen. Het hoeft natuurlijk geen keiharde JA of NEE te zijn - je kunt natuurlijk prima beslissen dat jij de zaak nu opstart en dat zij in de toekomst een partner kan worden. Pas alleen op met beloftes; je weet niet hoe de toekomst eruit ziet.
Als je vriendin er geen geld in stopt en jij de risico's draagt, is het in beginsel jouw project en ben je geen zakelijke verantwoording aan haar verschuldigd. Met die insteek moet je het gesprek ingaan en dat moet je absoluut duidelijk maken en houden, want als je verantwoording gaat afleggen (ook al benoem je dat niet expliciet zo) dan zal ze in de toekomst verwachten daar ook recht op te hebben. Het is
jouw geld en
jouw project. Jij hebt het recht om deze beslissingen te maken en hoeft daar zakelijk gezien geen verantwoording over af te leggen. Een relatie hebben betekent niet dat je je autonomie hoeft af te staan.
Tot zover het zakelijke. Natuurlijk is het voor je vriendin ook een emotionele kwestie: als je haar niet die full-time baan geeft, voelt ze zich afgewezen - alsof je haar niet goed genoeg vindt. Als je haar niet op de hoogte houdt van zo'n groot project dat belangrijk voor je is, voelt ze zich buitengesloten uit jouw wereld - alsof je haar niet vertrouwt. Dus als je simpelweg heel stellig aan komt zetten met: mijn geld, mijn project, jij mag niet mee doen - dan is het huis te klein, niet omdat je zakelijke stelling onterecht zou zijn, maar vanwege de emotionele implicaties. Ze wil een antwoord dat ze kan begrijpen en accepteren - daar heeft ze geen recht op, maar wel emotionele behoefte aan. Je kunt prima de beslissing nemen om haar verzoek te weigeren, maar de manier waarop je het brengt wordt dan inderdaad van belang. Het proberen te schuiven onder het tapijt "ik heb het recht niet jou die verantwoordelijkheid aan te doen" is
niet een goede manier, want dat is niet de kern van deze zaak. De kern is dat jij niet bang moet zijn om je eigen rechten te verdedigen en grenzen af te bakenen. Dat is essentieel in elke relatie.
Ik zou nu kunnen uitleggen hoe je op een emotioneel tactische wijze je boodschap kunt overbrengen, maar de absolute essentiële basis daarvoor is dat je eerst
accepteert dat het volledig je eigen keuze is of je haar met het bedrijf inlaat en onder welke voorwaarden, en dat je een stellige keuze maakt. Zolang je ergens nog gelooft dat je haar iets verschuldigd bent, is de tijd niet rijp om het gesprek aan te gaan. Zodra je je keuze hebt gemaakt, kunnen we gaan nadenken over hoe je dat brengt zonder haar emotioneel aan te vallen.
Ten slotte nogmaals een waarschuwing.
quote:
Nu verwijt ze mij dat ik een einzelganger ben die niet vertrouwt in onze relatie. Dat het niet alleen mijn droom is maar ook de hare. Dat zij mij gewoon volledig wil helpen in mijn droom zodat het onze droom zal worden.
Dit komt dichtbij emotionele manipulatie: "als je mij niet de positie binnen jouw project geef die ik eis, dan ben je een einzelganger zonder vertrouwen in de relatie en in mij, dan ben ik beledigd, dan... [emotioneel gevolg]". Jij moet zakelijke beslissingen kunnen nemen zonder emotionele repercussies - anders heeft zij via emotionele chantage macht over jouw zaak en geld. Dat is zeer ongezond voor een relatie. Het is goed mogelijk dat ze statements zoals in de quote opnieuw zal herhalen, misschien in andere woorden of zelfs sterkere woorden. Wijs dit soort 'redenaties' kalm, respectvol, liefdevol maar duidelijk af.
[ Bericht 0% gewijzigd door Polarcat op 25-05-2012 00:55:10 ]