bah bah bah!! Ik heb net vol ontzetting het boek 'je bent een verschrikkelijk kind' gelezen. Het is een waargebeurd verhaal van een meisje dat 14 jaar lang door haar moeder ziek is gemaakt. Al meteen vanaf de eerste bladzijde draait je maag om.
Je komt er gaandeweg het boek achter dat de moeder in haar jeugd door haar vader seksueel is misbruikt haar haar moeder wist ervan. Ze groeide op en kreeg zelf twee dochters. Deze maakte ze expres ziek door bijv. verdovende middelen in het eten te gooien (terwijl de jongste nog maar een baby was!) of laxeermiddelen. En de kinderen werden gedrild om tegen iedereen te zeggen dat ze pijn in de buik hadden etc. Het jongste dochtertje (de schrijver van dit boek) en haar zus worden ook uit logeren naar hun opa en oma gestuurd. En daar moet ze zich dus in een tobbe gaan wassen terwijl haar opa streng toekijkt. Na afloop van het logeerpartijtje krijgen de meiden van hun oma te horen 'dat ze niemand mogen zeggen wat er de afgelopen vakantie is gebeurd'. Ik neem dus aan dat de oudste zus seksueel is misbruikt. De meisjes zeggen toch wat tegen hun moeder waarop deze reageert met 'o nee niet ook bij jullie!'. Maar in de toekomst moeten ze vaker bij hun opa en oma logeren.
Op een gegeven moment komt een dokter erachter wat de ouders van de schrijfster aan het doen zijn. De vader van het meisje zegt ook duidelijk: 'nina gaat dood maar dat is niet erg. een hond had je allang af laten maken'.
Al met al vind ik het een ontzettend triest verhaal. Waarschijnlijk probeert die moeder gewoon aandacht te krijgen omdat ze zelf seksueel is misbruikt door haar vader en haar moeder keurde dit goed. Maar om je eigen kinderen dan zo te behandelen?