abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111958323
Bestuur van de EU:

- Europese commissie: dagelijks bestuur van de EU
- Raad van de Europese Unie: wetgevende bevoegdheid
- Europese Raad: regeringsleiders van de lidstaten
- Europese Parlement: verschillende bevoegdhedebn, zoals controleert EC, beslist mee over de wetgeving, keurt de begroting goed. etc.
- Europese Hof van Justitie: rechterlijke macht

Trouwens een Europese wet komt altijd voor een nationale wet. Dus als Brussel een visquota heeft en Nederland heeft een ander getal, moet men toch naar Brussel luisteren
pi_111958349
Dus de Europese commissie is de uitvoerende macht?
pi_111958354
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 07:58 schreef SLP_ het volgende:
wat is lobbyen eigenlijk?
Dat zijn toch bedrijven of mensen die invloed proberen uit te oefenen op politici over een voorstel van een wetsvoorstel? Bijv. dat Shell zijn best doet om een besluit te beïnvloeden bij een milieuwet? Maar de definitie kan ik ook niet vinden
pi_111958367
Raad van ministers=heeft uitvoerende en wetgevende bevoegdheid. Alle belangrijke beslissingen worden hier genomen omtrent minister functies.. landbouw welzijn onderwijs etc..


Europese Raad
()/top = 2x per jaar bijeen. kwesties oplossen/prioriteiten stellen. Controlerende functie........lidstaten en regeringsleiders

Europese Commissie= vormt dagelijks bestuur, drijvende kracht..
-wetsvoorstellen
-besluiten voorbereiden
-ziet er naar toe dat wetgeving naar behoren wordt uitgevoerd anders-- hof van justitie / boete aan lidstaat.
-stelt begroting samen

Europese parlement= wetgevende bevoegdheid,
-wetten wijzigen
-vetorecht
pi_111958369
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:02 schreef Rechten_Student het volgende:
Dus de Europese commissie is de uitvoerende macht?
Yep en ze let er ook op dat lidstaten de wetten ook uitvoeren.
pi_111958375
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:02 schreef Rechten_Student het volgende:
Dus de Europese commissie is de uitvoerende macht?
ja
pi_111958388
Oke, bedankt...Nog even een vraagje;

wat is het verschil tussen een ideologie en politieke stroming?
pi_111958404
bij ideologie moet je denken aan de grondbeginselen van een stroming, alle opvattingen etc wat belangrijk is dus.. voor de grondbeginselen, traditionele normen en waarden

hoe de wereld er volgens eruit zou moeten zien

[ Bericht 21% gewijzigd door FirefoxNB op 24-05-2012 08:12:46 ]
pi_111958422
politieke stroming is zo iets als

feminisme
radicaal feminisme
populisme
pi_111958427
Oke, naja overal wordt het door elkaar gehaald in mijn boek dus ik denk dat het ongeveer hetzelfde is.
pi_111958463
kwartier :s
pi_111958496
Pfff...ik ben zo zenuwachtig...Ik mag dit ECHT niet verneuken ;(
pi_111958501
Ik moet ook over een kwartier weg en ik moet nog massamedia en criminaliteit doornemen :')
pi_111958508
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:15 schreef Ikwilookeenfokkerzijn het volgende:
Ik moet ook over een kwartier weg en ik moet nog massamedia en criminaliteit doornemen :')
woowww, dat is pas echt kut :9
pi_111958532
quote:
0s.gif Op donderdag 24 mei 2012 08:15 schreef Rechten_Student het volgende:

[..]

woowww, dat is pas echt kut :9
En het beste is nog: ik heb mn criminaliteit boek bij m'n vader laten liggen :') Geen zin/tijd om op te halen.

De zenuwen beginnen hier ook al te komen.
pi_111958569
Ik heb gister 2011 deel 1 en 2 deels gemaakt, en ik had steeds bijna niks goed...Ik hoop niet dat deze toets ook zo wordt ;(
pi_111958620
Ik vond de examens ook heel moeilijk. De vraagstelling is ook vaak zo anders ;( Het is me ook opgevallen dat als er saaie teksten in het examen staan dat ik het ook alles fout heb.

Alsjeblieft examenmakers! doe er wat interessante teksten in
pi_111958622
2011 was 1.4 N dus misschien word het makkelijker
pi_111958667
Ik vind het wel best nu. Ik ga me klaar maken om te vertrekken.

Jongens héél véél succes! ^O^ Het komt wel goed *O*
pi_111958748
succes! snel weg nu
  donderdag 24 mei 2012 @ 11:25:54 #96
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_111963375
Klaar! Vond 'm meer dan goed te doen :)
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_111965292
onmogelijk voor mij
pi_111965294
quote:
14s.gif Op donderdag 24 mei 2012 11:25 schreef Blistering het volgende:
Klaar! Vond 'm meer dan goed te doen :)
Ja je was ook snel klaar zie ik. :P

Ik vond het ook wel te doen idd. Wat hadden jullie bij 7? Ik had Lobbyen opgeschreven, ik wist het echt niet. Dat was die vraag over overtuigen van een politici ofzo buiten het parlement dacht ik.. weet niet meer precies.
  donderdag 24 mei 2012 @ 12:14:26 #99
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_111965320
Lobbyen is goed.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_111965324
Hoe laat komen de antwoorden dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')