Ik ben het volledig eens met de stelling. Zonder als 'linkse softie/geitenwollensokkendrager' over te willen komen: het lijkt me toch een feit dat een geestelijk ziek iemand in de gevangenis niet leert van z'n fouten en er al helemaal niet als beter mens uitkomt zodat de maatschappij weer ietsje beter is. Want dat is, samen met een beetje genoegdoening voor eventuele slachtoffers/nabestaanden, toch het primaire doel van een gevangenisstraf lijkt me.
Mensen die, zonder enige psychiatrische kennis over de persoon, roepen: HIJ MOET 15 JAAR EEN ROTTEND HOK IN TUSSEN DE MADEN!!! zijn gewoon echt te dom voor woorden. Van een rottend hok wordt geen mens beter (alleen maar nog beestachtiger, slechter, harder en emotielozer) en zeker niet iemand die geestelijk ziek is. Begrijp me goed, een gevangenis moet absoluut geen hotel zijn en mensen moeten hun straf krijgen. Maar een veroordeelde moet er wel uitkomen als een beter/gezonder iemand.
Want wat is er nou beter, voor iedereen? Situatie A of B:
- Jongen die schizofreen is en iemand heeft vermoord in een psychose uit pure doodsangst, wordt 8 jaar een Peru-achtige gevangenis gegooid. Want 'moordenaar is immers moordenaar'. Wordt nog banger, banger, en banger... valt bewakers en medegevangenen aan, wordt in de isoleercel gegooid en komt na 8 jaar onbehandeld op straat. Tikkende tijdbom geworden die de eerste de beste die naar hem kijkt, direct in 20 stukken snijdt. Want dat beetje rationeel vermogen heeft ie al lang niet meer.
- Jongen die schizofreen is en iemand heeft vermoordt in een psychose uit pure doodsangst, krijgt TBS voor onbepaalde tijd (dus, misschien wel langer dan die 8 jaar!) en komt in een rustige omgeving terecht waar ze hem precies in de gaten kunnen houden, hem behandelen totdat hij volledig zelf op eigen voeten kan staan, z'n eigen ziekte kent en daarmee om heeft leren gaan. Daarna komt er een (relatief) gezond persoon uit de kliniek, die nog onder na-controle staat.
Wanneer die geen verbetering toont, niet wil meewerken en nog een gevaar voor de samenleving is, hou je hem vast.
Soft? Nee, want wat mij betreft blijft ie 10 jaar, 15 jaar vast zitten als ie niet meewerkt aan de behandeling. Dat is beter dan die 8 jaar horror-cel, gevolgd door het risico dat er na die 8 jaar nog meer slachtoffers gaan vallen. Beter dus voor de maatschappij, beter voor hem...
Als iemand kanker heeft, dan leg je de schuld niet bij diegene. Als iemand geestelijk aantoonbaar ziek is, waarom dan wel? Hoe erg het ook is voor z'n slachtoffers/of de nabestaanden. Mensen zien denk ik het verschil niet tussen iemand die een beetje in de war is en een onbehandelde schizofreen (of andere geestelijke ernstige ziekte). Ik zou zeker weten voor kanker kiezen (indien ik moest kiezen) zonder twijfel. Geestelijk ziek is vele malen erger voor jezelf en voor anderen.
Dat er in Amerika een enorm afschrik-beeld gevormd wordt met de doodstraf en vreselijke gevangenissen, maar dat er (in verhouding) toch nog veel meer moorden worden gepleegd, ook door mensen die al eens veroordeeld zijn, bewijst toch volledig dat zoiets niet werkt?
Lang verhaal dus, maar laat mensen eens nadenken voordat ze hun onderbuik laten schreeuwen dat iemand alleen maar als een beest gestraft moet worden.