quote:
Fiorentina is ter zieleFLORENCE, 1 augustus 2002 12:47 - Fiorentina wordt door de Italiaanse voetbalbond niet ingeschreven in de Serie B. De tweevoudige kampioen van Italië is officieel nog niet bankroet, maar beschikt niet over de middelen om het op het op een na hoogste niveau uit te komen in Italië. De bekerwinnaar van vorig jaar kampt met een enorme schuldenlast en voorzitter Vittorio Cecchi Gori heeft zich na enkele krampachtige pogingen om de zaak te redden overgegeven.
Hij had beter de club in een eerder stadium kunnen verkopen. Tot op het laatste uur hield de geplaagde voorzitter, wiens vader de club in 1990 overnam, de tifosi in de waan het tij te kunnen keren. Een gefingeerde fax van een niet bestaande bank uit Colombia maakte woensdagavond een einde aan alle illusies. Op donderdagochtend verklaarde Cecchi Gori dat hij zich door iedereen in de steek gelaten voelt. Ondertussen heeft de bewindvoerder van Fiorentina, Enrico Fazzini, een lobby bij de Italiaanse bond gestart om Fiorentina en vooral de stad Florence te behouden voor het Italiaanse voetbal en toe te laten tot de 4e klasse (C2) om een terugkeer naar het amateurvoetbal te voorkomen.
Tegelijkertijd zijn alle spelers van Fiorentina in de verkoop gedaan door hem. De international Angelo Di Livio vertrekt hoogstwaarschijnlijk naar AS Roma. Met tranen in de ogen nam de aanvoerder kennis van het nieuws. Ook de Portugees Nuno Gomes, de Joegolaaf Mijatovic en de oud-internationals Chiesa, Adani, Cois, Torricelli en Vanoli worden waarschijnlijk op korte termijn verkocht. Daarmee kan het gat van twintig miljoen euro worden weggewerkt en zodoende kan Fiorentina blijven bestaan.
Vanavond beslist de bond over het lot van Fiorentina, dat ruim twee jaar geleden nog deelnam aan de Champions League. De beste speler uit de clubgeschiedenis en publiekslieveling Giancarlo Antognoni, die vorig jaar brak met Cecchi Gori, zegt: "Het is alsof er een vliegtuig op de Dom van Florence is neergestort. Er is in een klap niets meer over van een club, die door de liefde van de stad werd gedragen. En dan te bedenken dat Cecchi Gori nooit wilde luisteren die deze ondergang al hadden aangekondigd toen de club nog succesvol was."
Trainer Eugenio Fascetti wilde nog niet op de feiten vooruit lopen: "We moeten maar bekijken wat voor dood Fiorentina gaat sterven. Het is zo vreemd allemaal dat ik niks heb te melden."
Fiorentina bestaat sinds 1926 en is een traditieclub in Italië. De club won in 1961 de Europa Cup voor bekerwinnaars en speelde in alle Europese toernooien een finale. Die om de Europa Cup in 1957 tegen het oppermachtige Real Madrid (dat in eigen huis een strafschop cadeau kreeg van Leo Horn om de Florentijnen te verslaan). In 1990 stond de paarse club in de finale van de UEFA-Cup tegen aartsrivaal Juventus. De club werd twee keer kampioen en won zes keer de Coppa Italia, onder andere vorig jaar, en won de Italiaanse Supercup in 1996. De Viola degradeerden twee keer uit de Serie A. Tot de absolute sterspelers in de clubgeschiedenis behoren behalve Antognoni, Giancarlo de Sisti, Kurt Hamrin, Amarildo, Roberto Baggio en Gabriel Batistuta.
bron: www.voetbalonline.nl
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 01-08-2002 18:57]
Misschien maar eens een ajax shirt kopen...
quote:
Op donderdag 01 augustus 2002 19:14 schreef speknek het volgende:
De enige club waar ik ooit een shirt van gekocht heb.Misschien maar eens een ajax shirt kopen...
quote:heb gehoord dat het met ajax ook niet zo goed gaat...
Op donderdag 01 augustus 2002 19:14 schreef speknek het volgende:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
De enige club waar ik ooit een shirt van gekocht heb.Misschien maar eens een ajax shirt kopen...
quote:Ik koop een shirt en drie jaar later gaat de club failliet (nadat na twee maanden de lul die ik er achterop liet printen al vertrok), natuurlijk moet ik een ajax shirt kopen.
Op donderdag 01 augustus 2002 19:15 schreef Frenkie het volgende:als je het maar laat...
je woont toch in utreg...
quote:Suc6 in de 4de divisie.
'Nieuw Fiorentina' opgerichtFLORENCE, 1 augustus 2002 21:11 - Op de sterfdag van het oude Fiorentina is er een nieuwe club opgericht onder de naam 'Fiorentina 1926 Florentia', maar de club zal gewoon Fiorentina blijven heten. Officieel was de clubnaam AC Fiorentina en die club is sinds vandaag officieel failliet verklaard. De burgemeester van Florence heeft het nieuwe Fiorentina opgericht om te voorkomen dat de kunststad ook op lange termijn verstoken blijft van topvoetbal. De bond wil enige clementie geven aan deze club, die waarschijnlijk een start mag maken in de vierde divisie in plaats van de zesde divisie op basis van de verdiensten van Fiorentina voor het Italiaanse voetbal.
Het is niet voor de eerste keer dat een club om financiële redenen verdwijnt uit het Italiaanse voetbal. Perugia overkwam het in 1986 en keerde pas tien jaar later terug op het hoogste niveau. "We moeten ons voorbereiden op hele lange jaren zonder topvoetbal in Florence", liet interim-manager Giovanni Galli van het oude Fiorentina weten.
De spelers zijn officieel transfervrij, maar komen vanavond bijeen voor een al geplande training. De meeste spelers willen in ieder geval hun voorbereiding op het aanstaande seizoen niet laten verstoren. " We moeten allemaal een nieuwe werkgever vinden. Dat zal niet voor iedereen eenvoudig zijn, maar we zijn fit en willen dat in ieder geval blijven", meende aanvoerder en international Angelo di Livio vanmiddag.
quote:Jaaa leuk nog 5 internationale ploegen ter ziele echt fantastisch echt goed voor het voetbal
Op donderdag 01 augustus 2002 19:56 schreef The_Coach het volgende:
Nu Ac-Milan, Barcelona, Real Madrid, Valencia, Lazio etc. nog
Oh lijkt me dus duidelijk dat ik het balen vind om te horen dat een van de mooiste internationale ploegen na hun degradatie nu ook failiet is gegaan Hoop dat het ze heel goed vergaat en ze kunnen gaan bouwen aan een team/club die uiteindelijk terugkeert in de Serie A wat na een hele lange periode echt kan.. Of voetbal me dan nog boeit is dan weer een tweede
[Dit bericht is gewijzigd door Machiel op 02-08-2002 00:27]
quote:EW en ik moesten ook gelijk aan jou denken DD.
Op vrijdag 02 augustus 2002 11:35 schreef Dylan Dog het volgende:
Mijn 'paarse' hart doet effe flink zeer... Ik heb wat vrienden in Florence zitten die wel wat opbeurende woorden kunnen gebruiken. Niet dat het veel helpt, maar toch...
Zeer spijtig nieuws, de Gazetta stond er de afgelopen dagen al vol mee.
Einde oefening Viola, leve het nieuwe Fiorentina dan maar...
Jammer dat het nou fiorentina moet zijn [liever lazio, Inter of AC milan], maar ik vind het goed dat er nu eindelijk een einde wordt gemaakt aan die belachelijke koopzucht van de italiaanse clubs.
Spanje, Engeland en Italie hebben sinds het bosman arrest het voetbal in europa helemaal om zeep geholpen in mijn ogen. Landen als Nederland kunnen hun spelers niet behouden omdat die 3 landen alles opkopen wat los en vast zit. Als je ziet dat real een schuld van 500 miljoen heeft/had dan vind ik het niet gek dat je europees kampioen wordt.
Tijd dat er nog meer regels worden teruggedraaid. Zoals maximaal 3 buitenlanders per team enzo.
Beetje offtopic, maar ik vind dit een goeie ontwikkeling.
quote:En de schuldige is: Vittorio Cecchi Gori. Als die klootzak op de Piazza del Duomo rondloopt, schoppen ze hem helemaal de vernieling in.
Op vrijdag 02 augustus 2002 13:20 schreef DIGGER het volgende:[..]
EW en ik moesten ook gelijk aan jou denken DD.
Zeer spijtig nieuws, de Gazetta stond er de afgelopen dagen al vol mee.
Einde oefening Viola, leve het nieuwe Fiorentina dan maar...
Zonde dat we nu voorlopig het prachtige Viola niet meer in de serie A zien
quote:Tsja een gek is het, maar aan de andere kant is Cecchi Gori ook in z'n eentje verantwoordelijk voor de paar successen die Fiorentina had.
Op vrijdag 02 augustus 2002 13:44 schreef Dylan Dog het volgende:
En de schuldige is: Vittorio Cecchi Gori. Als die klootzak op de Piazza del Duomo rondloopt, schoppen ze hem helemaal de vernieling in.
quote:Die successen wegen niet op tegen het kapot laten gaan van een club met historie...
Op vrijdag 02 augustus 2002 14:28 schreef speknek het volgende:[..]
Tsja een gek is het, maar aan de andere kant is Cecchi Gori ook in z'n eentje verantwoordelijk voor de paar successen die Fiorentina had.
quote:goed stukkie..
ANALYSE: Het einde van een trotse topclubFLORENCE, 2 augustus 2002 13:03 - "Het is alsof zich opeens een meteoriet in de koepel van Brunelleschi boort", meende een venter op de druk bezochte oude markt van Florence. Giancarlo Antognoni vergeleek de ondergang van zijn Fiorentina met die van het vernietigen van een cultuurgoed.
Iedereen die het Italiaanse voetbal volgt of een paar uur verbleef in Florence, weet wat Fiorentina betekende voor de bevolking van een van de mooiste steden van Europa. Daar waar de toeristen met verwondering spraken over de sierraden of andere handelswaar zoals leren tassen, stropdassen, leren jassen etc. in de omgeving van de Ponte Vecchio, discussieerden de kooplui alleen maar over hun Fiorentina. In het grijze verleden werd de club twee keer kampioen van het schiereiland.
Twintig jaar geleden toen Italië trots maar ook schuldbewust jegens de verslagen Brazilianen de top van het mondiale voetbal beklom, was Fiorentina een heus voetbalbolwerk in het pre-Berlusconi-tijdperk, veel machtiger dan AC Milan, Inter, Torino, Napoli of Lazio Roma. Het violet wapperde in alle hoeken en gaten te midden van de palazzi. Fiorentina miste op een haar een landstitel en Florence zou er maanden niet van slapen. Maar onder trainer Giancarlo de Sisti, de aanvoerder van de kampioensploeg van 1969, speelde dat Fiorentina revolutionair voetbal me zes middenvelders en maar drie verdedigers.
In deze jaren werd libero Daniel Passarella bijna topscorer, schonk Giancarlo Antognoni zijn ploeg een artistiek gehalte dat zo mooi paste bij de club en liepen Daniele Massaro, Lele Oriali, Eraldo Pecci en Daniel Bertoni geen meter te veel maar ze wisselden zo vaak van positie dat menig tegenstander er tureluurs van werd.
Fiorentina stond op het punt om het Juventus van Platini & Rossi en het AS Roma van Falcao af te troeven, toen het noodlot toesloeg. Giancarlo Antognoni brak op twee plaatsen zijn been en het ongeluk brak de magie van een brutale ploeg, die nooit meer de wereld zou verbazen.
Fiorentina kocht als alternatief Socrates, maar de Braziliaan bleek nietopgewassen tegen het harde Italiaanse voetballeven. En Antognoni zou nooit meer de oude worden. Tegelijkertijd betrad Berlusconi de arena en schaakte Giovanni Galli en Daniele Massaro weg uit Florence. Fiorentina kon de strijd niet aan met het grootkapitaal en zakte weg naar de anonimiteit van de middenmoot.De Florentijnse bevolking reageerde de frustraties af op de eigenaar Pontello. Fiorentina keek recht in de ogen van het degradatiespook, maar plaatste zich wonderwel ook voor de finale van de UEFA-Cup. Toen deze graaf het nieuwe idool Roberto Baggio voor een recordbedrag verkocht aan aartsrivaal Juventus, kon hij maar beter zelf ook opstappen.
Hij verkocht de club aan een op en top Florentijn Mario Cecchi Gori, de koning van de Italiaanse filmwereld. Iedereen was tevreden: Fiorentina werd weer de trots van de stad. Dank zij een spectaculair aankoopbeleid (Batistuta, Effenberg en Brian Laudrup) daagde de paarse ploeg het almachtige AC Milan uit voor een duel aan de top. Het werd een historische 7-5-zege voor de superkampioenen uit Milaan. Fiorentina moest met een tweede plaats genoegen nemen, maar dat was te min voor zoon Vittorio, die na een nederlaag tegen Atalanta de trainer Gigi Radice tegen de muur zette en hem voor alles wat lelijk is uitschold, zodat de blijmoedige coach in tranen ontslag nam. Vittorio was de baas, omdat zijn vader hem de regie toevertrouwde.Fiorentina won na dit ontslag geen wedstrijd meer en duikelde van de tweede plaats naar de Serie B.
Ongeloof maakte zich meester van de stad en geen Japanse toerist kon de tranen van de liefste Florentijnse madonna's snappen. Het was een historische degradatie want de eerste in de clubgeschiedenis en dat misschien wel met de duurste ploeg uit haar bestaan. Het kon niet beledigender voor de trotse Toscanen. Een jaar lang zou de fanatieke Curva Fiesole uit protest zwijgen. Pas op de dag van de promotie werd er weer gezongen.Intussen was vader Mario overleden, maar zoon Vittorio loodste de ploeg terug naar de elite en binnen twee jaar won Fiorentina zelfs de Coppa Italia en de Supercoppa dank zij Gabriel Batistuta. In Florence was de degradatie vergeten: de rijke jaren zouden aanbreken. Maar een halve finale in de Europa Cup tegen Barcelona werd een afknapper, omdat Florence geen rekening had gehouden met de beste Ronaldo aller tijden.
Toch bleef Fiorentina regelmatig meedraaien in de top van de Serie A en toen na Ranieri Trapattoni met de scepter zwaaide, stond de paarse club zelfs weken aan kop en werd zij winterkampioen. Ze haalde de Champions League en speelde enkele onvergetelijke wedstrijden tegen Arsenal, Barcelona, Valencia en Manchester United. Spelers als Toldo, Torricelli, Heinrich, Di Livio, Chiesa, Rui Costa en vooral Batigol tilden de club naar een voor de club zeldzaam hoog niveau.
Maar de voorzitter kon de weelde van een topclub niet dragen. Vittorio Cecchi Gori stortte Fiorentina in de afgrond en weigerde hulp van derden. Tot overmaat van ramp gijzelde de Turkse trainer Terim de club door ontslag te nemen nadat hij een aanbod kreeg van Milan, en was de financiële schade daarna niet meer te overzien. Zelfs een uitverkoop van veel sterren kon de club niet redden. In deze puinhopen zorgde trainer Mancini nog voor een stunt door Fiorentina de Coppa Italia te laten winnen. Het bleek een laatste stuiptrekking van een zieke club. De Florentijnen konden een tweede degradatie niet meer voorkomen, maar het kon dus nog erger: Fiorentina is nu morsdood.
Het zal jaren duren voordat het paars weer op een acceptabel niveau zal schitteren. Eén jaar in de Serie B was al een verbanning, maar Fiorentina moet zich nu voorbereiden op duels met café-elftallen of, wanneer de Italiaanse bond nog clement is, tegen clubs waarvan Cecchi Gori waarschijnlijk nooit heeft gehoord. Voor al die spelers in de Serie C en D vormen de wedstrijden tegen Fiorentina nu al een hoogtepunt in hun loopbanen, omdat ze mogen spelen in het monumentale Franchi-stadion van Florence. Maar voor de Florentijnen zullen al die wedstrijden een lange nachtmerrie zijn en een late boete voor de jaren waarin Cecchi Gori hun club boven haar stand liet leven. Maar het had nooit zover mogen komen, want wat is twintig miljoen euro vergeleken bij de vreugde en de hartstocht die een club als Fiorentina aan zijn fans kan geven. Het is inderdaad alsof de Ponte Vecchio is weggespoeld en Chianti-druiven tot aan een terugkeer van Fiorentina in de Serie A gedoemd zijn te verzuren.Jurriaan van Wessem
bron: www.voetbalonline.nl
en voor die dommerik van een merkowitz...
know your facts, de koninklijke madrid is schuldenvrij...
quote:Enig bewijs daarvoor? Behalve dat ze wat pandjes hebben verkocht voor een paar honderd miljoen? Ik ben er niet van overtuigd dat ze schuldenvrij zijn. Totáál niet...
Op vrijdag 02 augustus 2002 15:21 schreef Frenkie het volgende:[..]
goed stukkie..
![]()
quote:Nou en lekker belangrijk.. zelfs als zou Real een miljardenschuld hebben, dan nog gaan ze niet failliet!!
Op vrijdag 02 augustus 2002 15:32 schreef twi het volgende:
Enig bewijs daarvoor? Behalve dat ze wat pandjes hebben verkocht voor een paar honderd miljoen? Ik ben er niet van overtuigd dat ze schuldenvrij zijn. Totáál niet...
Maar goed nu weer over Fiorentina
quote:Mooi stuk inderdaad
Op vrijdag 02 augustus 2002 15:21 schreef Frenkie het volgende:[..]
goed stukkie..
![]()
quote:Me eerst voor dom uitmaken en dan binnen een paar minuten terugkomen op het feit dat real schuldvrij is. Daarnaast zei ik al heeft/had omdat ik niet zeker wist of real nog schuld had/heeft.
Op vrijdag 02 augustus 2002 15:40 schreef Frenkie het volgende:[..]
Nou en lekker belangrijk.. zelfs als zou Real een miljardenschuld hebben, dan nog gaan ze niet failliet!!
Maar goed nu weer over Fiorentina
[onpost]
Zelfs met een miljardenschuld gaan ze niet failliet, dat is toch belachelijk. Het voetbal in totaal gaat daaraan kapot, maar dat zie jij natuurlijk niet. Jij ziet liever 5 ploegen in zuideuropa geweldig voetballen en de rest maar aanmodderen dan een groot aantal ploegen dat europees gezien leuk meedoet.
En dan dat geneuzel over clubhistorie en cultuur van fiorentina. Wat een berg poep. Je leeft in nederland, en ik ken je verder niet, maar ik durf te wedden dat je fiorentina hooguit 1x hebt zien spelen in het echt. Waar die liefde van jou voor die club vandaan komt is mij dan ook totaal vreemd.
quote:hij vroeg om cijfers en ik had geen zin die op te zoeken..
Op vrijdag 02 augustus 2002 16:23 schreef Merkowitz het volgende:
Me eerst voor dom uitmaken en dan binnen een paar minuten terugkomen op het feit dat real schuldvrij is. Daarnaast zei ik al heeft/had omdat ik niet zeker wist of real nog schuld had/heeft.
quote:Het voetbal gaat daar echt niet aan kapot, zeker niet aan madrid.. want die kopen alleen sterspelers
[onpost]Zelfs met een miljardenschuld gaan ze niet failliet, dat is toch belachelijk. Het voetbal in totaal gaat daaraan kapot, maar dat zie jij natuurlijk niet.
quote:fijn dat ik daar zelf ook een mening over mag hebben..
Jij ziet liever 5 ploegen in zuideuropa geweldig voetballen en de rest maar aanmodderen dan een groot aantal ploegen dat europees gezien leuk meedoet.
quote:ik heb een zwak voor die club..
En dan dat geneuzel over clubhistorie en cultuur van fiorentina. Wat een berg poep. Je leeft in nederland, en ik ken je verder niet, maar ik durf te wedden dat je fiorentina hooguit 1x hebt zien spelen in het echt. Waar die liefde van jou voor die club vandaan komt is mij dan ook totaal vreemd.
of mag je alleen fan van een club zijn als je er 3 of meer keer bent geweest..??
quote:Die frustatie is mede gekomen door het feit dat Ajax in 96 veel beter was dan die Clubs en dat zulke clubs toen ondanks de enorme schulden maar mochten blijven kopen.
Op vrijdag 02 augustus 2002 00:21 schreef Machiel het volgende:[..]
Jaaa leuk nog 5 internationale ploegen ter ziele echt fantastisch echt goed voor het voetbal
Mag je mij vertellen waarom je daar zo blij mee zou zijn
Gezien je: '
' vond je het 'prettig geregeld' toch?
quote:ja dat vind ik gek..
Op vrijdag 02 augustus 2002 19:26 schreef The_Coach het volgende:[..]
Die frustatie is mede gekomen door het feit dat Ajax in 96 veel beter was dan die Clubs en dat zulke clubs toen ondanks de enorme schulden maar mochten blijven kopen.
Nu heeft Real Madrid ondanks de torenhoge schulden de beste selectie van Europa, terwijl ze naar mijn mening toen der tijd een niveau lager moesten spelen.
En aan Milan heb ik gewoon een hekel omdat ze toen Ajax ook heel erg verzwakt hebben met die verkooppraktijken van ze.
(Reiziger,Bogarde,Kluivert,Davids.)
Dus kunt je wel zeggen dat ik een hekel aan ze heb, maarja vind je het gek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |