Dat ligt er maar net aan wat er in het leasecontract staat.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:04 schreef EvdR het volgende:
(ik kan me voorstellen dat bij ontslag ik een probleem heb)
Nee, een auto..quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:04 schreef EvdR het volgende:
Nu ben ik geheel nieuw in het leasen van een auto... Wat zijn de voor en nadelen van deze constructie? (ik kan me voorstellen dat bij ontslag ik een probleem heb)
Bij bepaalde merken auto's heb je dan wel degelijk een "probleem"quote:
geregistreerd op: dinsdag 22 mei 2012 @ 13:43quote:
Storneren?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:07 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Bij bepaalde merken auto's heb je dan wel degelijk een "probleem"
Langs de gracht parkeren en handrem vergeten will do.quote:
Heb je geen auto meer maar wel een doorlopende verplichting wegens grove nalatigheid. Strak plan..quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:09 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Langs de gracht parkeren en handrem vergeten will do.
Kan ik er wat aan doen dat er net iemand tegen mijn auto leuntquote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:12 schreef CutCake het volgende:
[..]
Heb je geen auto meer maar wel een doorlopende verplichting wegens grove nalatigheid. Strak plan..
Oh joh, het is zo moeilijk niet. Als je naar forum.fok.nl gaat zie je dat er allerlei sub forums zijn. Elk subforum behandeld bepaalde categorieën topics.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:14 schreef EvdR het volgende:
Een lease auto is ook niet het enige wat nieuw voor mij is, vragen stellen op een forum ook.
Wat is WGR?
Wat is FB?
Volgens mij wordt er zo gecompenseerd zodat ik er geen extra kosten aan heb. Ik ben bang dat als ik hier mee akkoord ga, de werkgever mij in een positie heeft waarbij hij mij in zijn "macht" heeft mocht ik toch een andere werkgever wil.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:06 schreef Leandra het volgende:
Schopje WGR? Dit lijkt me geen FB.
Compenseert de werkgever het leasebedrag bruto of netto? Als je salaris bruto verhoogd wordt met het leasebedrag ben je nog meer kwijt dan wanneer de werkgever voor je zou leasen.
En jij hebt een auto als je baan ophoudt, die auto moet je immers wel blijven leasen.
Ok, thnx CoolGuy.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh joh, het is zo moeilijk niet. Als je naar forum.fok.nl gaat zie je dat er allerlei sub forums zijn. Elk subforum behandeld bepaalde categorieën topics.
Jij hebt nu je topic geopend in FB. Dat is Feedback, maar daar hoort een topic als dit wat jij hebt geopend niet te staan. Dat zou je moeten openen in WGR, oftewel, Werk, Geldzaken & Recht
quote:
Het komt er, volgens mij, op neer dat jij zelf een auto least (en dus een contract afsluit) en de werkgever de kosten daarvoor aan jou vergoedt. Wel de lusten en dus niet de lasten. Die lasten bij uitdiensttreding liggen dus volledig bij jou.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:18 schreef EvdR het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er zo gecompenseerd zodat ik er geen extra kosten aan heb. Ik ben bang dat als ik hier mee akkoord ga, de werkgever mij in een positie heeft waarbij hij mij in zijn "macht" heeft mocht ik toch een andere werkgever wil.
Het is een jong bedrijf. (4jaar) wat nu stabiel draait en klaar zijn voor uitbreiding. Eerst personeel en aan het einde van het jaar mogelijk een filiaal erbij. Wat dat aan betreft begrijp ik het. Nu hopen dat ik iets in het private contract op kan laten nemen zoals eerder werd beschreven.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Vraag je eens af waarom je werkgever deze constructie wil... Ik gok ook dat-ie er vanaf wil zijn als jij (om wat voor reden dan ook) vertrekt. Het zal in ieder geval niet voordeliger zijn, BTW-aftrek vervalt bijvoorbeeld al.
Ja, daar was ik bang voor. Hopen dat ik het een beetje goed in een contract weg kan schrijven. Zo maar eens vragen aan een lease maatschappij.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Het komt er, volgens mij, op neer dat jij zelf een auto least (en dus een contract afsluit) en de werkgever de kosten daarvoor aan jou vergoedt. Wel de lusten en dus niet de lasten. Die lasten bij uitdiensttreding liggen dus volledig bij jou.
Nog al wiedes dat je geen bijtelling hebt, je betaalt de lease immers zelf...quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:30 schreef woudy het volgende:
Het heeft ook voordelen voor je. Je werkgever kan je (nog even) kilometer vergoeding onbelast geven. en je hebt geen bijtelling (als je de auto ook prive zou gebruiken).
Hm, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen in mijn ogen, want jij zit, als het verkeerd gaat, straks met een hele dure auto te kijken die je, als je ontslagen zou worden om at voor reden dan ook, niet zo makkelijk kunt ophoesten.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:32 schreef EvdR het volgende:
[..]
Het is een jong bedrijf. (4jaar) wat nu stabiel draait en klaar zijn voor uitbreiding. Eerst personeel en aan het einde van het jaar mogelijk een filiaal erbij. Wat dat aan betreft begrijp ik het. Nu hopen dat ik iets in het private contract op kan laten nemen zoals eerder werd beschreven.
Bedankt in ieder geval
Iedereen krijgt deze optie.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:31 schreef sanger het volgende:
Wordt deze regeling aan iedereen aangeboden? Want ik zie niet in waarom de werkgever jou een bruto vergoeding gaat geven (gebruteerd leasebedrag is duurder dan het leasebedrag zo betalen).
De vergoeding die hij geeft wordt net zo hoog belast, dus als hij een vergoeding geeft die netto hoog genoeg is zodat je die private lease er volledig van kunt betalen, dan kost hem dat meer dan wanneer hij voor je zou leasen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:36 schreef EvdR het volgende:
[..]
Iedereen krijgt deze optie.
Hij zei dat dit goedkoper was. Zijn argument was dat als je een lease-auto van de zaak geeft met privé gebruik dit als een beloning wordt gezien en hij hiervoor extra belast wordt.
Hij ja. En dat wil ie niet, dus laat ie jou alle risico nemen. Zijn bedrijf, zijn werknemers, zijn risico zou ik zeggen. Ik zou die leaseconstructie niet willen.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:36 schreef EvdR het volgende:
[..]
Iedereen krijgt deze optie.
Hij zei dat dit goedkoper was. Zijn argument was dat als je een lease-auto van de zaak geeft met privé gebruik dit als een beloning wordt gezien en hij hiervoor extra belast wordt.
Als dat inderdaad zo is, dan zie ik alleen nog maar het 'risico' als voordeel om het op deze manier te willen doen, in de zin van dat het bedrijf geen risico loopt over die auto.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vergoeding die hij geeft wordt net zo hoog belast, dus als hij een vergoeding geeft die netto hoog genoeg is zodat die private lease er volledig van kunt betalen, dan kost hem dat meer dan wanneer hij voor je zou leasen.
Ook zonder het BTW-verhaal.
Zo hebben wij er hier een op de oprit staan die elk jaar bijna ¤ 8.500 kostquote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Hm, maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen in mijn ogen, want jij zit, als het verkeerd gaat, straks met een hele dure auto te kijken die je, als je ontslagen zou worden om at voor reden dan ook, niet zo makkelijk kunt ophoesten.
Hope for the best, prepare for the worst.
Ik ben benieuwd wat een leasecontract voor 1 jaar het bedrijf zou kosten, en hoe zich dat verhoudt tot een leasecontract voor bijvoorbeeld 4 jaar....quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:39 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als dat inderdaad zo is, dan zie ik alleen nog maar het 'risico' als voordeel om het op deze manier te willen doen, in de zin van dat het bedrijf geen risico loopt over die auto.
Leasecontracten zijn killing voor een bedrijf. Zeker als de werknemer er vandoor gaat. Dus ik snap de werkgever heel goed. Nou zal een willekeurige leasemaatschappij ook niet zo makkelijk akkoord gaan met 'en als de werknemer vertrekt, dan ligt alle risico bij de werknemer', want dat is voor de leasemaatschappij ook vragen om moeilijkheden.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat een leasecontract voor 1 jaar het bedrijf zou kosten, en hoe zich dat verhoudt tot een leasecontract voor bijvoorbeeld 4 jaar....
En of je daar dus al iets uit kunt halen qua intentie tot langer in dienst nemen.
Maar ik ben vooral benieuwd of TS ook gewoon voor een mobiliteitsbudget kan kiezen van hetzelfde bedrag, en hij er dus geen private lease voor hoeft te nemen, maar zelf kan kiezen hoe hij dat besteedt, en dus eventueel gewoon een 10 jaar oude Clio kan kopen.
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat een leasecontract voor 1 jaar het bedrijf zou kosten, en hoe zich dat verhoudt tot een leasecontract voor bijvoorbeeld 4 jaar....
En of je daar dus al iets uit kunt halen qua intentie tot langer in dienst nemen.
Maar ik ben vooral benieuwd of TS ook gewoon voor een mobiliteitsbudget kan kiezen van hetzelfde bedrag, en hij er dus geen private lease voor hoeft te nemen, maar zelf kan kiezen hoe hij dat besteedt, en dus eventueel gewoon een 10 jaar oude Clio kan kopen.
Dat is ook nog een hele goeie optie!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat een leasecontract voor 1 jaar het bedrijf zou kosten, en hoe zich dat verhoudt tot een leasecontract voor bijvoorbeeld 4 jaar....
En of je daar dus al iets uit kunt halen qua intentie tot langer in dienst nemen.
Maar ik ben vooral benieuwd of TS ook gewoon voor een mobiliteitsbudget kan kiezen van hetzelfde bedrag, en hij er dus geen private lease voor hoeft te nemen, maar zelf kan kiezen hoe hij dat besteedt, en dus eventueel gewoon een 10 jaar oude Clio kan kopen.
Aan de andere kant gebeurt het ook dat werknemers hun leasecontract meenemen naar hun volgende baan, en ik kan best begrijpen dat de werkgever nog niet zit te wachten op een voorraad auto's waar hij de verantwoordelijkheid over heeft, ook als de werknemer vertrekt, maar ik snap niet waarom TS dit voorstel krijgt ipv een mobiliteitsbudget dat ruim genoeg is voor private lease als TS daar behoefte aan zou hebben.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:44 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Leasecontracten zijn killing voor een bedrijf. Zeker als de werknemer er vandoor gaat. Dus ik snap de werkgever heel goed. Nou zal een willekeurige leasemaatschappij ook niet zo makkelijk akkoord gaan met 'en als de werknemer vertrekt, dan ligt alle risico bij de werknemer', want dat is voor de leasemaatschappij ook vragen om moeilijkheden.
Sterker nog, die vergoeding is duurder.... omdat hij moet bruteren wil het TS geen extra geld kosten.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
De vergoeding die hij geeft wordt net zo hoog belast, dus als hij een vergoeding geeft die netto hoog genoeg is zodat je die private lease er volledig van kunt betalen, dan kost hem dat meer dan wanneer hij voor je zou leasen.
Ook zonder het BTW-verhaal.
Psiesquote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:50 schreef Leandra het volgende:
Nu lijkt het erop alsof ze wel willen dat werknemers een kekke verse auto hebben om bij de klant voor de deur te parkeren, maar dat de werkgever niet de verantwoording voor dat kekke frisse gebakje wil hebben.
En een reiskostenvergoeding wordt vanaf 2013 ook als belaste beloning gezien, dus schiet hij er zelfs bij in.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:36 schreef EvdR het volgende:
[..]
Iedereen krijgt deze optie.
Hij zei dat dit goedkoper was. Zijn argument was dat als je een lease-auto van de zaak geeft met privé gebruik dit als een beloning wordt gezien en hij hiervoor extra belast wordt.
Dat, dus dan kost het iedereen meer; de werkgever betaalt veel meer, en de werknemer moet die ¤ 700 aftikken bij de leasemaatschappij, terwijl diezelfde auto de werknemer aan bijtelling netto wellicht nog geen ¤ 300 in de maand zou kosten.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:11 schreef sanger het volgende:
[..]
En een reiskostenvergoeding wordt vanaf 2013 ook als belaste beloning gezien, dus schiet hij er zelfs bij in.
Leasekosten van bv. ¤ 700 betekent extra bruto vergoeding van ca. ¤ 1.260.
Je zou bijna de indruk krijgen dat een van de neven activiteiten van dit bedrijf de autohandel is.quote:
Ja, of je bekijkt het minder paranoide, en ziet in dat het vrij jonge bedrijf zichzelf niet wil opzadelen met dure lease-contracten. Verloop is bij jonge bedrijven vaak hoog, omdat die niet de salarissen van de grote jongens op kunnen hoesten, dus als er een aanbieding komt is het niet ongebruikelijk dat een werknemer hem nokt. Dan zit je nog met de auto bijvoorbeeld. Door het lease contract op naam van de werknemer te zetten neem je dit risico weg.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:41 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Je zou bijna de indruk krijgen dat een van de neven activiteiten van dit bedrijf de autohandel is.
Je neemt iemand aan, zorgt dat hij op deze manier een auto krijgt, ontslaat 'm vervolgens en ex medewerker zit aan een auto vast. Next..
Dat kun je ook in reguliere lease contracten regelen....quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:44 schreef MuurStraat het volgende:
[..]
Ja, of je bekijkt het minder paranoide, en ziet in dat het vrij jonge bedrijf zichzelf niet wil opzadelen met dure lease-contracten. Verloop is bij jonge bedrijven vaak hoog, omdat die niet de salarissen van de grote jongens op kunnen hoesten, dus als er een aanbieding komt is het niet ongebruikelijk dat een werknemer hem nokt. Dan zit je nog met de auto bijvoorbeeld. Door het lease contract op naam van de werknemer te zetten neem je dit risico weg.
Langdurige contracten zijn gewoon killing voor jonge bedrijven. Zeker als je net op het randje zit van het openen van hU een nieuw filiaal, wat financieel gewoon een grote stap is.
Als je genoeg geld neerlegt mag je hem aan het einde van de contracttermijn waarschijnlijk ook wel in de fik steken.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:55 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat kun je ook in reguliere lease contracten regelen....
^^ Dat ook. Kan je dezelfde vergoeding krijgen voor een eigen auto?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:17 schreef Hallmark het volgende:
Prive lease is natuurlijk duurder dan zelf kopen. Immers, de lease maatschappij zit er tussen.
Oh? Jij wilt dus beweren dat de leaseprijs voor de werkgever hoger wordt als hij in de leaseovereenkomst tussen werkgever en werknemer regelt dat werknemer de auto overneemt als hij (al dan niet uit eigen beweging) uit dienst gaat?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:20 schreef MuurStraat het volgende:
[..]
Als je genoeg geld neerlegt mag je hem aan het einde van de contracttermijn waarschijnlijk ook wel in de fik steken.
Dat soort regelingen kosten ook extra wil ik ermee zeggen
Waarschijnlijk wel, het risico voor de leasemaatschappij neemt toe.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Oh? Jij wilt dus beweren dat de leaseprijs voor de werkgever hoger wordt als hij in de leaseovereenkomst tussen werkgever en werknemer regelt dat werknemer de auto overneemt als hij (al dan niet uit eigen beweging) uit dienst gaat?
Dan hebben wij een goede leasemaatschappijquote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, het risico voor de leasemaatschappij neemt toe.
Dat is bij sommige (de vaak goedkopere) lease maatschappijen het geval jaquote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Oh? Jij wilt dus beweren dat de leaseprijs voor de werkgever hoger wordt als hij in de leaseovereenkomst tussen werkgever en werknemer regelt dat werknemer de auto overneemt als hij (al dan niet uit eigen beweging) uit dienst gaat?
Dat hangt er een beetje vanaf hoe de constructie is. In theorie kun je namelijk zelfs bijtelling krijgen over je privé auto (die jouw eigendom is).quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nog al wiedes dat je geen bijtelling hebt, je betaalt de lease immers zelf...
Bij een leasemaatschappij een contract voor 1 jaar? Kan je vertellen dat dat een godsvermogen kost. Auto van 1 jaar oud is totaal niet verkoopbaar voor een leasemaatschappij. Die wordt dus zo ongelooflijk hard afgeschreven dat de leasetermijn echt sky high is.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 14:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd wat een leasecontract voor 1 jaar het bedrijf zou kosten, en hoe zich dat verhoudt tot een leasecontract voor bijvoorbeeld 4 jaar....
En of je daar dus al iets uit kunt halen qua intentie tot langer in dienst nemen.
Het interesseert de leasemaatschappij niet wat de afspraak tussen werkgever en werknemer is bij een eventueel vertrek van een werknemer. Een LM heeft een contract met een werkgever en niet met de werknemer van die werkgever. Hoe zij dat onderling regelen moeten ze zelf maar uitzoeken, maar de LM richt zich op de werkgever. Hierin zit dan ook geen enkel extra risico voor de leasemaatschappij.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, het risico voor de leasemaatschappij neemt toe.
Kosten vallen bij sommige bedrijven mee, omdat de auto's naar de shortlease termijn doorstromen in de verhuur pool. Kosten zullen wel hoger zijn als normaal, maar sky high valt absoluut mee.quote:Op woensdag 23 mei 2012 00:16 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Bij een leasemaatschappij een contract voor 1 jaar? Kan je vertellen dat dat een godsvermogen kost. Auto van 1 jaar oud is totaal niet verkoopbaar voor een leasemaatschappij. Die wordt dus zo ongelooflijk hard afgeschreven dat de leasetermijn echt sky high is.
Dat heb ik al jaren soms hoorquote:Op donderdag 5 juli 2012 14:21 schreef Leandra het volgende:
Wat is hier aan de hand? Als ik in m'n MyAT op de lapo mouseover (van Hallmark) dan zie ik die staan, maar als ik het topic open dan staat die post van Hallmark er niet?
En nadat ik deze post gedaan heb ineens wel
Ik vind het net zo netjes om dat even te vermelden...:)quote:Op donderdag 5 juli 2012 14:21 schreef Leandra het volgende:
Wat is hier aan de hand? Als ik in m'n MyAT op de lapo mouseover (van Hallmark) dan zie ik die staan, maar als ik het topic open dan staat die post van Hallmark er niet?
En nadat ik deze post gedaan heb ineens wel. Odd...
Maar goed, wat Hallmark al zegt: top dat je nog even komt melden hoe het verlopen is.
Al zicht op een andere baan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |