abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111972340
Ik heb pachysandra in twee perken, en voor een bodembedekker vind ik em erg hoog worden. Ik wil em wel kwijt, dus ik lees ff verder mee in je topic voor wat leukere bodembedekkers ;)
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 5 juni 2012 @ 20:57:41 #27
325670 Roerhoutje
Het moet af!!
pi_112493045
Pachysandra valt bij mij in dezelfde categorie als klimop, totaal niet aantrekkelijk.
Zelf heb ik langs de heg in de schaduw de volgende planten staan:

Ajuga reptans (kruipend zenegroen). Geeft blauwe bloemetjes in mei en is groenblijvend.
Vinca, (Maagdenpalm) in blauw en wit en groenblijvend.
Liriope (Leliegras) in blauw en wit. Wintergroen en ca 30 cm hoog.
Ooievaarsbek met lichtrose bloemetjes in juni en wintergroen.
Buxus

Niet groenblijvend maar wel mooi:
Astilbe in diverse kleuren, krijgt vroeg in het voorjaar blad en het hele jaar mooi.
Gebroken hartje, wit van kleur en ook deze plant krijgt al vroeg in het jaar frisgroen blad.
Pulmonaria (Longkruid), blauw en wit
Bontbladige Eonymus, vooral de harlequin is mooi.
Dansen is leuker dan lopen..
  zondag 10 juni 2012 @ 14:29:37 #28
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_112692212
Ok leuk Dudette!

Mijn bijdrage:

Geranium cantabrigiense "Biokovo" vind ik wel mooi, semi groenblijvend Bloeitijd : juni - juli Hoogte ongeveer : 20 cm.

Ook Geranium macrorrhizum is ongeveer hetzelfde, iets hoger.

Ook nog andere geraniums zijn goed, ik heb een paarse cultivar die doorbloeit tot september maar ik weet even niet meer hoe die heet. Die wordt wel hoog voor een bodembedekker, zeg 50cm ongeveer.

Epimedium, elfenbloem, doet 't altijd goed in de schaduw. Schattig bloempje in het voorjaar. Sommige soorten laten het blad ook staan tot de echte strenge vorst komt.

Cornus canadensis, bodembedekkende kornoelje.
Bloeit mei/juni en draagt bes. Ook half wintergroen.

Waldsteinia geoides of W. ternata, ook groen in de winter, geelbloeiend in het voorjaar. Makkelijk plantje

Iets hoger dan een bodembedekker maar wel mooi:
Polygonatum odoratum, Salomonszegel, goede schaduwplant. Geurt.

Oja, over geur gesproken. Als je een struik bij 't pad zet zolas Mahonia bealei, heb je ieder vroeg voorjaar een superzoet geurende struik, ook wintergroen.

zondag 10 juni 2012 @ 23:04:44 #29
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_112717886
Kaas, veel dank voor je suggesties!!

De tuinman is as we speak een plannetje aan het maken. Ik hoop deze week een afspraak met hem te kunnen maken. Hij heeft dan suggesties en de buurvrouw en ik kunnen natuurlijk ook onze ideeën nog doorgeven.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_112857399
oei die laatste hoe lekker geurend dan ook vind ik persoonlijk een rotplant om te hebben
die bladeren zijn zo scherp dat ze dwars door een werkhandschoen prikken. en dat doet zeeer!!!
zelf de gevallen bladeren blijven vlijmscherp.
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  zaterdag 16 juni 2012 @ 20:21:30 #31
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_112978581
We hebben een deal. *O*

De tuinman had een plan gemaakt en dat hebben de buurvrouw en ik goedgekeurd. Ik zou het zelf niet helemaal zo hebben uitgekozen (ik hou van felle kleuren bijvoorbeeld), maar het plannetje is wel slim. We hoeven niet veel onderhoud te plegen, er bloeit altijd wel iets en alle beplanting kan in schaduw gedijen.

Onze hovenier is van de oude stempel, dus we kregen een krabbeltekeningetje en daarbij liet hij foto's zien uit een plantenboek.

Dit is zijn schets:

En voor wie het handschrift kan ontcijferen:

Volgende week gaat het er in. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_113172453
Ik ben zelf ook een vrij doorgewinterde tuinwerker en kan Pachysandra aanbevelen om het onderhoudsgemak, de groeisnelheid en de rust die het uitstraalt.
Een goed drainerende, humeuze bodem is een voorwaarde. Wanneer de planten in het tweede jaar té snel groeien dien je ze te snoeien d.m.v. topsnoei.
Een goed ontwikkeld bed van Pachysandra kun je gewoon met een (electrische) heggenschaar 'snoeien'. De plant is familie van Buxus en heeft dezelfde snoeitolerantie. Echter, het herstel van de snoeibeurt duurt ongeveer 3 a 4 weken. Snoeien halverwege mei en/of begin augustus.
  donderdag 21 juni 2012 @ 11:15:20 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113180716
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 20:21 schreef Duderinnetje het volgende:
We hebben een deal. *O*

De tuinman had een plan gemaakt en dat hebben de buurvrouw en ik goedgekeurd. Ik zou het zelf niet helemaal zo hebben uitgekozen (ik hou van felle kleuren bijvoorbeeld), maar het plannetje is wel slim. We hoeven niet veel onderhoud te plegen, er bloeit altijd wel iets en alle beplanting kan in schaduw gedijen.

Onze hovenier is van de oude stempel, dus we kregen een krabbeltekeningetje en daarbij liet hij foto's zien uit een plantenboek.

Dit is zijn schets:
[ afbeelding ]
En voor wie het handschrift kan ontcijferen:
[ afbeelding ]

Volgende week gaat het er in. :)
Beplanting:
24 Omphalodes verna
3+3 Helleborus orientalis
3 Anemone X hybrida 'Königin Charlotte'
54 Waldsteinia ternata
29 maar kan ook 20 zijn Epimedium rubrum
3 Hosta tardiana 'Halcyon'
12 Astilbe simplicifolia 'Sprite'
1 Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne'
16 Aruncus aethusifolius
1 Fuchsia magellanica
1 Dryopteris Erythrosora
16 Polystichum setiferum 'Congestum'
3 Cimicifuga ramosa 'Atropurpurea'

Mooi lijstje, ik ben benieuwd.
  donderdag 21 juni 2012 @ 11:22:52 #34
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_113180944
Omphalodes capp. 'starry eyes' is erg mooi trouwens.
  donderdag 21 juni 2012 @ 13:09:28 #35
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_113185055
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 00:35 schreef Professor-Barabas het volgende:
Ik ben zelf ook een vrij doorgewinterde tuinwerker en kan Pachysandra aanbevelen om het onderhoudsgemak, de groeisnelheid en de rust die het uitstraalt.
Een goed drainerende, humeuze bodem is een voorwaarde. Wanneer de planten in het tweede jaar té snel groeien dien je ze te snoeien d.m.v. topsnoei.
Een goed ontwikkeld bed van Pachysandra kun je gewoon met een (electrische) heggenschaar 'snoeien'. De plant is familie van Buxus en heeft dezelfde snoeitolerantie. Echter, het herstel van de snoeibeurt duurt ongeveer 3 a 4 weken. Snoeien halverwege mei en/of begin augustus.
De tuinman wist te vertellen dat er in de nieuwe oogst pachysandra schimmels ed. zitten. Hij gebruikt ze op dit moment niet. :)
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 21 juni 2012 @ 13:09:55 #36
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_113185076
quote:
14s.gif Op donderdag 21 juni 2012 11:15 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Beplanting:
24 Omphalodes verna
3+3 Helleborus orientalis
3 Anemone X hybrida 'Königin Charlotte'
54 Waldsteinia ternata
29 maar kan ook 20 zijn Epimedium rubrum
3 Hosta tardiana 'Halcyon'
12 Astilbe simplicifolia 'Sprite'
1 Miscanthus sinensis 'Kleine Silberspinne'
16 Aruncus aethusifolius
1 Fuchsia magellanica
1 Dryopteris Erythrosora
16 Polystichum setiferum 'Congestum'
3 Cimicifuga ramosa 'Atropurpurea'

Mooi lijstje, ik ben benieuwd.
Jij moet bij een apotheek gaan werken! :o
Snobs have more fun!
KLIK!
  donderdag 21 juni 2012 @ 13:13:13 #37
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_113185232
Ik heb momenteel wilde lavendel en een rozenstruik staan ... centraal in de voortuin en dat is best aardig :) tevens maak ik jaarlijks stofzakjes en doe ik lavendel in mijn assenbak van de auto (ik rook niet) dus planten met een nut is altijd een grote plus ... nu ik zoek ook al tijd naar leuke bodembedekker voor er rond te zetten dus volg ook fijn mee :) binnekort eens naar Pelckmans of zo gaan voor plantjes ... ook eens een plannetje maken en zo :)

[ Bericht 13% gewijzigd door HaerdenC op 21-06-2012 13:18:41 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')