Ja. dat kan ik de tuinman dan wel voorstellen. Dat ze als een eilandje kunnen staan.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:35 schreef Takaiki het volgende:
Dat is niet mijn tuin, maar zo ziet het er wel uit als het bloeit![]()
Hmm, ik lees her en der dat ze zonnig willen staan, maar halfschaduw kan ook. Misschien iets voor het zonnigste puntje van de tuin
Ja maar als hem geen strookje zon overheeft, kun je daar Pachysandra planten denk ik.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:41 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Hem mijn voortuin ligt behoorlijk in de schaduw jammer.
Deze! Met lieve paarse bloemetjes en heel bedekkend als ze een tijdje staanquote:[b]Op dinsdag 22 mei 2012 06:31 schreef Lienekien.
Vinca (maagdenpalm) is ook een aanrader, wat mij betreft.
Franse geranium (een pelargoniumsoort) is wat anders dan ooievaarsbek (geraniumsoorten).quote:Op dinsdag 22 mei 2012 06:31 schreef Lienekien het volgende:
Franse geraniums (ook wel ooievaarsbek) doet het hier goed in de schaduw. Blijft groen in de winter, bloeit in april/mei (althans het soortmdat wij hebben) en je hoeft er niet veel aan te doen. Kan wel je hele voortuin overnemen, maar als je nog andere bedekkers hebt, zal dat wel meevallen.
Daar ben ik ook een fan vanquote:Op dinsdag 22 mei 2012 06:31 schreef Lienekien het volgende:
Ik haat klimop.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:31 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Doodgewone klimop (hedera) doet het in mijn tuin ook goed als bodembedekker.
Kan die in de volle schaduw?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:26 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Gebroken hartje (dicentra), in wit of roze. Leuke bloeiende schaduwplant, dacht niet wintergroen.
[ afbeelding ]
Genoteerd. Met name dat Gebroken Hartje is leuk zeg!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 15:26 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Longkruid (pulmonaria) zou ook goed in schaduw moeten groeien.
[ afbeelding ]
Hartlelies (hosta), alleen om hun blad al mooi, maar bloeien ook leuk met wit/blauwige bloempjes op lange steeltjes. Typische vaste plant voor schaduw, niet wintergroen:
[ afbeelding ]
Gebroken hartje (dicentra), in wit of roze. Leuke bloeiende schaduwplant, dacht niet wintergroen.
[ afbeelding ]
Gebroken hartje verdwijnt weer na de bloei dus je hebt er maar heel kort plezier van, kun je eigenlijk alleen maar combineren met (wintergroene) bodembedekkers als je tenminste geen zwarte grond wilt zien het grootste gedeelte van het jaar.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:46 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Kan die in de volle schaduw?
*noteert voor achtertuin
Hosta's stonden hier eerst ook in de voortuin, het nadeel vind ik dat slakken ze zo lekker vinden.
Oooh, dat is jammer. Ik wil wel wintergroene plantjes.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:18 schreef trovey het volgende:
[..]
Gebroken hartje verdwijnt weer na de bloei dus je hebt er maar heel kort plezier van, kun je eigenlijk alleen maar combineren met (wintergroene) bodembedekkers als je tenminste geen zwarte grond wilt zien het grootste gedeelte van het jaar.
Maar je kunt hem altijd combineren met wat anders want het blijft een mooie plant.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:26 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Oooh, dat is jammer. Ik wil wel wintergroene plantjes.
Oh ja, dat kan natuurlijk wel, die combinatie. Want de hartjes zijn wel erg leuk.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:35 schreef trovey het volgende:
[..]
Maar je kunt hem altijd combineren met wat anders want het blijft een mooie plant.Volle schaduw kan want die plant staat al een aantal jaren op het graf bij mijn ouders in een deel van de begraafplaats vol bomen en de plant staat ook onder een boom. Ik zou zelf kiezen voor een laagblijvende groenblijvende bodembedekker en die dan combineren met dingen die niet het hele jaar groen zijn maar door de seizoenen heen verschijnen zodat je steeds een andere beeld hebt van de tuin (dus voorjaarsbloeiers, zomerbloeiers, herfstbloeiers en winterbloeiers combineren met een door het hele jaar groenblijvende bodembedekker), zo zie je de seizoenen ook terugkomen in je voortuintje
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |