quote:Op maandag 21 mei 2012 23:35 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Blij mee zijn! Jij hebt een baan. Ik niet...
Al krijg ik zo veel (kleding, meubels ed) dat ik niets te kort kom dus ook ik mag ergens niet klagen.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:36 schreef MaryMouse het volgende:
[..]daar heb jij helemaal een punt
Ik hou er alleen niet van om vóór de wekker wakker te worden![]()
quote:Op maandag 21 mei 2012 23:33 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Kokje
Boek van mn opa heet de kunst van het koken.
Hij heeft hem zelf geschreven.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:42 schreef superkokje het volgende:
[..]![]()
Maar voor de duidelijkheid, heeft hij ermee gewerkt, of heeft hij het geschreven?
ken namelijk wel een vertaling met die titel. geschreven door Toulouse Lautrec ergens in 1900
quote:Op maandag 21 mei 2012 23:40 schreef Outpost76 het volgende:
Je hebt mn post helemaal niet gezien in de ABO sc.Niemand tot nu toe trouwens.
En ik moest direct denken aan de vertaling van Julia Childs book The Art of Cooking.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:42 schreef superkokje het volgende:
[..]![]()
Maar voor de duidelijkheid, heeft hij ermee gewerkt, of heeft hij het geschreven?
ken namelijk wel een vertaling met die titel. geschreven door Toulouse Lautrec ergens in 1900
Tofquote:Op maandag 21 mei 2012 23:42 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hij heeft hem zelf geschreven.
Ik heb m nu hier liggen. Moeders had er 2.
even zoeken op internet, dan linkje postenquote:Op maandag 21 mei 2012 23:42 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hij heeft hem zelf geschreven.
Ik heb m nu hier liggen. Moeders had er 2.
Kan je m zelf kopen :quote:Op maandag 21 mei 2012 23:46 schreef superkokje het volgende:
[..]
even zoeken op internet, dan linkje posten
Ja en hij heeft er nog wat in geschreven voor mn moeder ook.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:45 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Tof
En wat is je eerste indruk? Klassiek Frans of meer richting Aaltje of Wanneé?
Julia Child was dus later met haar boek. Mijn Opa had m klaar in 1954.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:44 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
En ik moest direct denken aan de vertaling van Julia Childs book The Art of Cooking.
Ik ga zeker op zoek naar een kopie van het boek. Lijkt mij wel leuk, ben nu echt nieuwsgierig gewordenquote:Op maandag 21 mei 2012 23:55 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Julia Child was dus later met haar boek. Mijn Opa had m klaar in 1954.
Is hier en daar nog wel te koop 2e hands zie ik. vanaf ¤ 6.50quote:Op maandag 21 mei 2012 23:49 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Kan je m zelf kopen :
http://boeken.marktplaats(...)kboek-weerheijm.html
Het staat dus duidelijk niet tussen de hele berg kookboeken die jij op de zaak hebtquote:Op maandag 21 mei 2012 23:58 schreef superkokje het volgende:
[..]
Is hier en daar nog wel te koop 2e hands zie ik. vanaf ¤ 6.50
ik heb er thuis een stuk meer dan op de zaak. Daar staan er maar een stuk of 4quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:00 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Het staat dus duidelijk niet tussen de hele berg kookboeken die jij op de zaak hebt
Die op marktplaats kan je zo kopen.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:58 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ga zeker op zoek naar een kopie van het boek. Lijkt mij wel leuk, ben nu echt nieuwsgierig geworden
Ik ben niet zo van marktplaatsquote:
Ik zag het ja. Het boek koste vroeger 8 gulden 90.quote:Op maandag 21 mei 2012 23:58 schreef superkokje het volgende:
[..]
Is hier en daar nog wel te koop 2e hands zie ik. vanaf ¤ 6.50
Slaap lekker alvast.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:04 schreef superkokje het volgende:
ik heb het besloten, over 5 minuten ga ik slapen
Eerst nog een peukjequote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:04 schreef superkokje het volgende:
ik heb het besloten, over 5 minuten ga ik slapen
Nah, ga van de week even langs de oudemanhuispoort langs. Staat een stand met veel kookboeken, die zal hem ook hebben, en als hij hem niet heeft liggen dan ritselt die hem wel voor mijquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:03 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Hier dan :
http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=111611906
Ow, die menthol kent stikkies van jou hebben dus een ongeveer 1,5e minuut kortere brandduur dan mijn camelsquote:
je zuigt niet hard genoegquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:07 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ow, die menthol kent stikkies van jou hebben dus een ongeveer 1,5e minuut kortere brandduur dan mijn camels
Dan kan je die laatste peuk net zo goed skippen, je tanden poetsen en gaan slapen.quote:
Whehehehe tof!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:06 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Nah, ga van de week even langs de oudemanhuispoort langs. Staat een stand met veel kookboeken, die zal hem ook hebben, en als hij hem niet heeft liggen dan ritselt die hem wel voor mij
Ik zal het zienquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:10 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Whehehehe tof!Ben benieuwd wat je er van vind. Het is niet een kook boek voor de huis tuin en keuken kok. Het is echt bedoeld om (als je al koken kan) je te stimuleren en zelf je fantasie te gebruiken.
Lijkt me een tof boek ja!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:12 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik zal het zien
Een van de leukste níet-kookboeken die ik heb is trouwens de Smaakbijbel
Leukste is eerste entry in het boek.... combi Aardbeien en Chocolade... overgewaardeerd, een mismatch, alsof je een aardbei een veel te wijde broek aantrektquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:21 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Lijkt me een tof boek ja!Ik zit ook wel eens te dubben. Zal het smaken. Mja meestal laat ik mn intuïtie maar gewoon bepalen en mik ik zo wat bij elkaar.
Maar, maar eehm ik vind dat juist een heerlijke match....quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:24 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Leukste is eerste entry in het boek.... combi Aardbeien en Chocolade... overgewaardeerd, een mismatch, alsof je een aardbei een veel te wijde broek aantrekt
Ik ga het morgen uitproberen, heb het nog nooit eerder gegeten. Ik heb aardbeien gekocht, melkchocolade en witte chocolade. Ga morgen de gewassen beitjes dopen in de gesmolten melk choco en daarna hun puntje in de gesmolten witte choco.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:41 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Maar, maar eehm ik vind dat juist een heerlijke match....![]()
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ga het morgen uitproberen, heb het nog nooit eerder gegeten. Ik heb aardbeien gekocht, melkchocolade en witte chocolade. Ga morgen de gewassen beitjes dopen in de gesmolten melk choco en daarna hun puntje in de gesmolten witte choco.
Ow, in tegenstelling tot wat ik begrijp het gross van de vrouwen, heb ik echt helemaal niets met chocoladequote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:52 schreef Outpost76 het volgende:
[..]ik had het over chocola niet over melk of witte meuk.
![]()
![]()
Puur of extra puur of liever nog chocola zonder suiker toegevoegd.![]()
En dan ga je vd week met melk en witte meuk aan de slag?quote:Op dinsdag 22 mei 2012 01:22 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ow, in tegenstelling tot wat ik begrijp het gross van de vrouwen, heb ik echt helemaal niets met chocolade
Misschien een soort van Fogel afwijking
quote:
wrom niequote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:26 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Kokje
![]()
Ik had je eigenlijk niet verwacht vanavond
Omdat je zo actief bent geweest vandaagquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:35 schreef superkokje het volgende:
[..]
wrom nie![]()
BEn wel moe en goeie film aan het kijken
beyond a reasanoble doubtquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:36 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Omdat je zo actief bent geweest vandaag
Ik heb ook met water gespeeld
Welke film ben je aan het kijken? Ik kijk naar Herman
Veel plezier dan met kijken. Mij leek die film helemaal niets, en met Herman kan je altijd wel lachenquote:
meeste films met Michael Douglas zijn wel goed, en tot nu toe bevalt hij me welquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:41 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Veel plezier dan met kijken. Mij leek die film helemaal niets, en met Herman kan je altijd wel lachen
Ow, ik had niet gezien dat Michael Douglas meespeeld. Dat is best een toffe acteurquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:42 schreef superkokje het volgende:
[..]
meeste films met Michael Douglas zijn wel goed, en tot nu toe bevalt hij me wel
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:45 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ow, ik had niet gezien dat Michael Douglas meespeeld. Dat is best een toffe acteur
Nu, ja, het heeft voor mij toch geen zin halverwege een film erin te vallen.
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:49 schreef superkokje het volgende:
kijk ook even naar herman, moet wel lachen. Visleverancier die daar nu is, had voor die opnames niet alle vis in huis die Herman wilde gebruiken. Heeft hij toen bij zijn eigen visleverancier gehaald op de dag van de opnames![]()
was een paar dagen voordat ik bij die leverancier was
zal ook niet mogen, programma wordt gesponsord door Hanos. Jan van As is de vishandel van de Hanosquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]Gaaf, dat heb ik Herman niet zien twitteren
Ah, ja, dat het programma gesponserd wordt door Hanos was mij inmiddels wel heel erg duidelijk.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:51 schreef superkokje het volgende:
[..]
zal ook niet mogen, programma wordt gesponsord door Hanos. Jan van As is de vishandel van de Hanos
liggen best lekkere dingen jaquote:Op dinsdag 22 mei 2012 21:53 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ah, ja, dat het programma gesponserd wordt door Hanos was mij inmiddels wel heel erg duidelijk.
Ik moet toch maar eens op zoek naar iemand die een Hanos-pas heeft. Ik begin te kwijlen van de dingen die ik daar zie.
Kan ik mij niet herinneren. Pa haalde alleen non-food dingen daar. Voor food ging hij altijd naar de Makro want die was meestal goedkoper.quote:
klopt, maar ook minder keuze en mindere kwaliteitquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:10 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Kan ik mij niet herinneren. Pa haalde alleen non-food dingen daar. Voor food ging hij altijd naar de Makro want die was meestal goedkoper.
Vaders haalde vooral spullen voor de clubs, en niet voor een restaurantquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:10 schreef superkokje het volgende:
[..]
klopt, maar ook minder keuze en mindere kwaliteit
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:24 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Leukste is eerste entry in het boek.... combi Aardbeien en Chocolade... overgewaardeerd, een mismatch, alsof je een aardbei een veel te wijde broek aantrekt
Ik vind het eigenlijk best goed smakenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 00:50 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik ga het morgen uitproberen, heb het nog nooit eerder gegeten. Ik heb aardbeien gekocht, melkchocolade en witte chocolade. Ga morgen de gewassen beitjes dopen in de gesmolten melk choco en daarna hun puntje in de gesmolten witte choco.
aardbeien met chocola is een prima kombiquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:15 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
[..]
Ik vind het eigenlijk best goed smaken![]()
[ afbeelding ]
Ik heb overwogen om eerst wat zwarte peper over de aarbeien te malen, maar besloot er op het laatste moment van af te zien. Moest het gewoon even eens proberen. Is goed geluktquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:17 schreef superkokje het volgende:
[..]
aardbeien met chocola is een prima kombi![]()
Beetje zwarte peper van de molen erdoor, lekker smullen
Ik eet mijn aardbeien doorgaans zonder chocoladequote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
Ik eet mijn peper doorgaans zonder aardbei.
Ik ben dyslectisch. Kocht ooit een potje aambeien. Die waren wel met chocolade doch geen succes.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:25 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik eet mijn aardbeien doorgaans zonder chocolade
Avond D_K
Zal nog wel weer een keer op TV komenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:36 schreef superkokje het volgende:
verrassend einde van film. Is de moeite waard om te kijken
vast wel een keerquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:36 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Zal nog wel weer een keer op TV komen
quote:
kan alletwee, maar voor juiste dosering beter op de aardbeiquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:37 schreef MaryMouse het volgende:
Maar kokje, kan ik volgende keer gewoon gemalen peper door de gesmolten chocolade doen, of is het beter de peper op de aardbeien te doen en dan pas te dippen?
Ik weet niet wat voor invloed peper heeft op gesmolten chocolade
dit jaar rambo al twee keer, en dat binneneen maand op verschillende zendersquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:38 schreef MaryMouse het volgende:
[..]De schatzoekfilms zijn tenslotte sinds ik jou ken ook al drie keer op TV geweest
Thanks, ga ik volgende week eens proberen. Ze zijn op trouwens.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:38 schreef superkokje het volgende:
[..]
kan alletwee, maar voor juiste dosering beter op de aardbei
De rambo's is niet echt mijn genre. Morgen wel weer the Lake House op tv, is ook al eerder geweest afgelopen jaar. Ga morgen maar K-19 kijkenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:39 schreef superkokje het volgende:
[..]
dit jaar rambo al twee keer, en dat binneneen maand op verschillende zenders
voor mij inmiddels ook niet meerquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:43 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
De rambo's is niet echt mijn genre. Morgen wel weer the Lake House op tv, is ook al eerder geweest afgelopen jaar. Ga morgen maar K-19 kijken
Ik heb vandaag overdag bewust de gordijnen dicht gehouden. En het werd nog 25 graden. Nu alles lekker tegen elkaar open staan. Is nog 24 graden.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:45 schreef superkokje het volgende:
1 dag warm, en nu de hitte al niet meer uit huis te krijgen
Schermen naar beneden en gordijnen dichtquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:46 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Ik heb vandaag overdag bewust de gordijnen dicht gehouden. En het werd nog 25 graden. Nu alles lekker tegen elkaar open staan. Is nog 24 graden.![]()
Was het echt 45 graden op jouw balkon vanmiddag
quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:49 schreef superkokje het volgende:
[..]
Schermen naar beneden en gordijnen dicht
bij ij nu nog 25 met deuren open.
Op de top 51Heb nog enkel glas, dus warmte komt sneller binnen
Heb vanaf 13.00 de zon vol op balkon en ramen staan tot dat de zon weg is. Hele balkonzijde is van glas
heb wel vaker van dat folie gehoord, scheelt idd een paar gradenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:54 schreef MaryMouse het volgende:
[..]51 graden.
De buren op de zuidkant van onze flat hebben trouwens een soort van folie op de ramen gekregen. Hun serres en zo werden ook veel te warm ook volledig glas en temperatuur binnen werd 40+. Ramen worden er iets donkerder door, maar valt niet echt op. Kan wel informeren voor je als je wilt?
iets meer dan een paar, volle zon erop en max. wat mijn buren nu in de serre meten is 29 graden. Dat is toch veel minder dan 42quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:55 schreef superkokje het volgende:
[..]
heb wel vaker van dat folie gehoord, scheelt idd een paar graden
das idd veel jaquote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:56 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
iets meer dan een paar, volle zon erop en max. wat mijn buren nu in de serre meten is 29 graden. Dat is toch veel minder dan 42
Dus zal ik informeren voor je?quote:
Ik heb echt geen flauw idee meer wat het toen zou gaan kosten. Was voor mij (noord-oosten) niet zo relevant. Bijna alle buren op de zuid-kant hebben het toen wel gedaan. Kregen behoorlijke korting omdat het om 20+ appartementen ging.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 22:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
Goede zonwerende raamfolie is best duur nog.
Je kan ook gewoon zeggen dat ik niet hoef te informeren hoorquote:
was ook een optiequote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:05 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon zeggen dat ik niet hoef te informeren hoor
brand losquote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:08 schreef MaryMouse het volgende:
Kokje mag ik je nog een vakvraagje stellen?
* MaryMouse heeft weer lopen prutsen in de keuken![]()
Rode wijn saus: Sjalotjes met knoflook in geklaarde boter tot ze glazig waren. Afblussen met rode wijn (ik had een cabernet-syrah), appelschijven mee smoren tot ze gaar zijn, Slagroom erbij, op smaak brengen met zout en peper, reduceren, passeren. Smaak was prima, maar de saus was echt zo ontzettend paars dat het er onsmakelijk uitzag.quote:
te veel rode wijn en niet ver genoeg ingekookt. Als je alleen room gebruikt en geen jus, wordt de saus altijd wat paarzig. Als je gewoon boter gebruikt ipv geclarifieerde boter, geeftdat ook wat kleur af. Beste is vlees bakken en uit de pan halen vet afgieten, sjalotten in de pan, afblussen met wijn, bak resten loskoken. Wijn voldoende ingekookt, room toevoegen en nog even reducerenquote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:20 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Rode wijn saus: Sjalotjes met knoflook in geklaarde boter tot ze glazig waren. Afblussen met rode wijn (ik had een cabernet-syrah), appelschijven mee smoren tot ze gaar zijn, Slagroom erbij, op smaak brengen met zout en peper, reduceren, passeren. Smaak was prima, maar de saus was echt zo ontzettend paars dat het er onsmakelijk uitzag.
Was een saus die bij een recept voor eendeborst stond. Dus ik had beter eerst de eendeborst in en mix van boter/olie kunnen aanbraden tot het vet knapperig was. Eend uit de pan halen. En dan dat als basis voor de saus kunnen gebruiken. En ik had de wijn dus al verder moeten reduceren voor ik de room erbij deed.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:25 schreef superkokje het volgende:
[..]
te veel rode wijn en niet ver genoeg ingekookt. Als je alleen room gebruikt en geen jus, wordt de saus altijd wat paarzig. Als je gewoon boter gebruikt ipv geclarifieerde boter, geeftdat ook wat kleur af. Beste is vlees bakken en uit de pan halen vet afgieten, sjalotten in de pan, afblussen met wijn, bak resten loskoken. Wijn voldoende ingekookt, room toevoegen en nog even reduceren
Doe meequote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:29 schreef superkokje het volgende:
nog eentje dan![]()
Hopen dat ik niet mijn bed uit drijf, anders andere kamer gaan liggen
restaurants gebruiken over het algemeen jus de veau of demi glace, en voegen over het algemeen geen room toe bij dit soort sauzen(bij rood vlees)quote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:28 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Was een saus die bij een recept voor eendeborst stond. Dus ik had beter eerst de eendeborst in en mix van boter/olie kunnen aanbraden tot het vet knapperig was. Eend uit de pan halen. En dan dat als basis voor de saus kunnen gebruiken. En ik had de wijn dus al verder moeten reduceren voor ik de room erbij deed.
Thankszoals ik al zei, smaakte best maar als ik die saus in een restaurant had gekregen had ik die teruggestuurd.
zoals altijdquote:Op dinsdag 22 mei 2012 23:29 schreef MaryMouse het volgende:
[..]
Doe mee
Raam open, en lekker naakt alleen onder een laken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |