Ik zou je werkgever op je blote knietjes danken dat hij bereidwillig is om met je na te denken over de oplossing. Verder zou ik als de duvel het volgende contract tekenen, daarbij proberen de pijn te middelen, maar desnoods het hele vakantieverlof eraan te geven.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:10 schreef j669 het volgende:
Hoe zou ik me op moeten stellen tegenover mijn werkgever?
Fout.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:34 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
In de ziektewet blijven en je mond houden is de beste optie. Je werkgever moet automatisch verlengen.
Juist.quote:Nu een uitkering aanvragen en later terug komen brengt namelijk 2 risico`s met zich mee. Ten eerste kan je werkplek al weg zijn en ten tweede kan je werkgever je wederom 3 tijdelijke contracten geven waardoor jij geen zekerheid hebt,
Er is geen sprake van ontslag; het contract loopt gewoon af. Ziek of niet doet daar niets aan af.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:37 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Fout? Waarom? Stilzwijgend verlengen toch en ze kunnen je echt niet ontslaan of eruit gooien als je in de ziektewet zit.
Dit.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:41 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Er is geen sprake van ontslag; het contract loopt gewoon af.
Je hebt gelijk hoor, maar je werkgever is verplicht je te kennen te geven of hij wil verlengen of niet. Als hij niet wil verlengen dan moet dan minimaal 1 maand voor het aflopen van het contract kenbaar worden gemaakt. Zoniet dan mag je als werknemer er vanuit gaan dat je contract wordt verlengd.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:41 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Er is geen sprake van ontslag; het contract loopt gewoon af. Ziek of niet doet daar niets aan af.
Het enige dat gloort is de mondelinge toezegging dat het contract verlengd zou worden.
Nee.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:44 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, maar je werkgever is verplicht je te kennen te geven of hij wil verlengen of niet. Als hij niet wil verlengen dan moet dan minimaal 1 maand voor het aflopen van het contract kenbaar worden gemaakt. Zoniet dan mag je als werknemer er vanuit gaan dat je contract wordt verlengd.
Nope.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:44 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Je hebt gelijk hoor, maar je werkgever is verplicht je te kennen te geven of hij wil verlengen of niet.
Nopequote:Als hij niet wil verlengen dan moet dan minimaal 1 maand voor het aflopen van het contract kenbaar worden gemaakt.
En nog eens nopequote:Zoniet dan mag je als werknemer er vanuit gaan dat je contract wordt verlengd.
En dus ook nopequote:In dit geval heeft de werkgever niet tijdig genoeg te kennen gegeven dat het contact niet wordt verlengd. Oftewel je staat als werknemer in je recht.
Dat beweerde je in een ander topic ook al, en toen is ook al gezegd dat dit niet klopt. En toch herhaal je het hier weer.quote:Op maandag 21 mei 2012 10:44 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk hoor, maar je werkgever is verplicht je te kennen te geven of hij wil verlengen of niet. Als hij niet wil verlengen dan moet dan minimaal 1 maand voor het aflopen van het contract kenbaar worden gemaakt. Zoniet dan mag je als werknemer er vanuit gaan dat je contract wordt verlengd.
In dit geval heeft de werkgever niet tijdig genoeg te kennen gegeven dat het contact niet wordt verlengd. Oftewel je staat als werknemer in je recht.
Lullig, maar een verstandig besluit. Het is niet je werkgevers schuld dat je van de fiets gelazerd bent tenslotte. Misschien kun je kijken of je de pijn een beetje kunt delen met hemquote:Op maandag 21 mei 2012 11:17 schreef j669 het volgende:
Ik heb inmiddels contact opgenomen met het UWV, die mij hebben doorverwezen naar het juridisch loket. Deze hebben aangegeven dat ik juridisch eigenlijk geen poot heb om op te staan, omdat het arbeidscontract enkel spreekt van een tussentijdse opzegtermijn en geen automatische verlenging.
Ik denk dat ik mijn werkgever toch mijn vakantiedagen moet aanbieden. Het risico om mijn baan te verliezen is me toch wat te groot...
Nee, want als je vakantie hebt terwijl je contract afloopt heb je na het aflopen van je contract tijdens je vakantie heel lang vakantie.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:37 schreef SemperFii het volgende:
Als je contract afloopt en je hebt vakantie opgenomen voor langer dan je contract en hiervoor gewoon uitbetaalt krijgt, mag je er volgens mij gewoon vanuit gaan dat je een nieuw contract hebt..
Dat is wel heel erg vanuit een werknemer geredeneerd. Wie is er van zijn fiets gelazerd? Juist.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:44 schreef Tja..1986 het volgende:
Wat zijn werkgevers toch soms klootzakken. Ja, hij staat juridisch helemaal in zijn recht, maar als je nieuwe contract al getekend was (wat de intentie was) voor dit ongeluk had hij gewoon moeten dokken. Rattenstreken zijn dit.
Ik snap dat je je baan niet op het spel wil zetten, en zou zelf in die situatie waarschijnlijk ook mijn vakantiedagen opgeven. Ondertussen zou ik wel uitkijken naar een andere baan. Want als het niet echt nodig is, werk ik liever niet voor ratten.
Bron?quote:Op maandag 21 mei 2012 11:37 schreef SemperFii het volgende:
Als je contract afloopt en je hebt vakantie opgenomen voor langer dan je contract en hiervoor gewoon uitbetaalt krijgt, mag je er volgens mij gewoon vanuit gaan dat je een nieuw contract hebt..
Waarschijnlijk niet. Dit zijn gewoon trucjes om geld te besparen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb er ook wel wat bedenkingen bij. Als hij halverwege zijn contract van zijn fiets was gelazerd, had hij dan ook zijn vakantiedagen moeten inleveren?
Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar als je echt waardevol was/bent voor de werkgever dan geeft hij wel een nieuw contract, ook tijdens ziekte.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:44 schreef Tja..1986 het volgende:
Wat zijn werkgevers toch soms klootzakken. Ja, hij staat juridisch helemaal in zijn recht, maar als je nieuwe contract al getekend was (wat de intentie was) voor dit ongeluk had hij gewoon moeten dokken. Rattenstreken zijn dit.
Ik snap dat je je baan niet op het spel wil zetten, en zou zelf in die situatie waarschijnlijk ook mijn vakantiedagen opgeven. Ondertussen zou ik wel uitkijken naar een andere baan. Want als het niet echt nodig is, werk ik liever niet voor ratten.
Het was een retorische vraag.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet. Dit zijn gewoon trucjes om geld te besparen.
Nee, dan had TS zich gewoon ziekgemeld.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:03 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb er ook wel wat bedenkingen bij. Als hij halverwege zijn contract van zijn fiets was gelazerd, had hij dan ook zijn vakantiedagen moeten inleveren?
Het gaat om het argument dat TS zelf van zijn fiets is geflikkerd en dat het gerechtvaardigd wordt geacht dat de werknemer nu terugkrabbelt t.a.v. het contract.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:49 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Nee, dan had TS zich gewoon ziekgemeld.
Maar dat is een heel andere situatie omdat hij toen een contract had.
Nu heeft hij dat niet.
Het zou sjiek zijn van de werkgever als ie een beetje middelt, maar imho ook niet meer dan dat. Waar is de logica in de situatie dat een werkgever opdraait voor 6 weken salaris waar geen arbeid tegenover staat, terwijl hij part noch deel heeft aan het ontstaan van de situatie?quote:Op maandag 21 mei 2012 12:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het gaat om het argument dat TS zelf van zijn fiets is geflikkerd en dat het gerechtvaardigd wordt geacht dat de werknemer nu terugkrabbelt t.a.v. het contract.
Ik vind het heel berekenend van de werkgever dat hij zo reageert. Ja, het zijn economisch mindere tijden. Maar je werknemers zijn ook je kapitaal en daar mag ook wat tegenover staan.
Nee, want er is geen lopende contract. De werkgever zou nu een contract afsluiten met een werknemer die niet komt werken. Dat is echt weer een stapje verder dan gewoon alleen maar doorbetalen bij ziekte.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:14 schreef Lienekien het volgende:
Dezelfde logica dat de werkgever dat ook doet als je contract nog loopt.
Ik vind het niet uitsluitend 'niet netjes' dus we zijn het waarschijnlijk gewoon niet met elkaar eens. Geeft nietsquote:Op maandag 21 mei 2012 16:24 schreef Lienekien het volgende:
De werkgever was voornemens om het contract deze week gewoon door te laten lopen in het volgende contract. Masr nu hij zes weken niet op TS kan rekenen, wil hij daarvan afzien. Dat vind ik niet netjes. Het is een ingecalculeerd risico dat je soms niet op een medewerker kunt rekenen wegens ziekte.
Hangt maar helemaal van de functie af.quote:Ik denk trouwens dat zijn baas er vast op rekent dat hij met een van de voorgestelde scenario's akkoord gaat. Op zo'n korte termijn iemand anders zoeken en inwerken gaat hem waarschijnlijk maar weinig voordeel opleveren.
Dit lijkt mij ook de beste oplossing, dan ga je ziek uit dienst en neemt het UWV de ziektewetbetalingen over en over een maand zou je wellicht kunnen beginnen met een week vakantie.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:29 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je contract afloopt, wat gebeurt er dan met je vakantiedagen? Worden die uitbetaald?
Want dan vind ik de optie: contract tekenen en over 4 weken laten ingaan een hele mooie. In de tussentijd krijg je 1 week ziektegeld van je baas, en volgens mij neem het UWV dat daarna over i.p.v. WW.
Ik noemde maar één ding verwend, en dat was de werkgever in dit geval een klootzak noemen en zijn mogelijke keuze een rattenstreek. Maar goed; we staan wellicht op een verschillende positie en dat maakt dat we er een beetje verschillend naar kijken.quote:Op maandag 21 mei 2012 16:31 schreef Lienekien het volgende:
We zijn het duidelijk niet eens. Wat jij verwend gedrag noemt, vind ik uitholling van goed werkgeverschap.
quote:Op maandag 21 mei 2012 16:40 schreef Lienekien het volgende:
Nee hoor, maakt mij verder niet uit dat we er verschillend tegenaan kijken.
Maar ik wil mijn bikini wel opduiken, als je dat liever hebt.
Ik heb mijn laptop in de koelkast gezet en zit zelf voor de open deurquote:
Klinkt netjesquote:Op maandag 21 mei 2012 16:45 schreef j669 het volgende:
Zojuist weer contact met de werkgever gehad: het is uiteindelijk toch op een andere manier opgelost. Het contract loopt gewoon af en ik krijg 100% ziekengeld van het UWV plus dat ik alle resterende vakantiedagen nog uitbetaald krijg. Dit houdt nu wel in dat ik er in een blind vertrouwen in moet hebben dat na het herstel het 3de contract (ik begin dus niet weer van voor af aan) ook echt gegeven wordt én dat ik weer met 0 vakantiedagen begin.
Wordt vervolgd!
Kun je niet alvast een contract per 1 juli tekenen?quote:Op maandag 21 mei 2012 16:45 schreef j669 het volgende:
Zojuist weer contact met de werkgever gehad: het is uiteindelijk toch op een andere manier opgelost. Het contract loopt gewoon af en ik krijg 100% ziekengeld van het UWV plus dat ik alle resterende vakantiedagen nog uitbetaald krijg. Dit houdt nu wel in dat ik er in een blind vertrouwen in moet hebben dat na het herstel het 3de contract (ik begin dus niet weer van voor af aan) ook echt gegeven wordt én dat ik weer met 0 vakantiedagen begin.
Wordt vervolgd!
Je weet dat je nu eigenlijk gewoon genaaid wordt?quote:Op maandag 21 mei 2012 16:45 schreef j669 het volgende:
Wordt vervolgd!
Ziek zijn kost de werkgever altijd geld omdat het werk niet gedaan wordt, waarmee meer verdiend wordt dan zijn salaris (als het goed is).quote:Op maandag 21 mei 2012 12:57 schreef Its_Muppet het volgende:
Een werkgever is over het algemeen toch verzekerd voor ziekte? En stel je voor dat hij dan maar (ik noem maar wat) 70% uitgekeerd zou krijgen, kan je voorstellen om 1 a 1,5 week vakantiedagen ter compensatie in te leveren als het je zoveel waard is. Dat lijkt me een goed compromis, zeker als je een goed contact heb met je werkgever.
Ik heb geen bron. Dit leek mij logisch dat, wanneer je er van uit gaat dat wanneer je 1 dag werkt nadat je contract is afgelopen dit geldt als een nieuw contract dat stilzwijgend verlengd is.quote:Op maandag 21 mei 2012 11:37 schreef SemperFii het volgende:
Banen liggen gelukkig ook voor iedereen voor het oprapen.quote:Op maandag 21 mei 2012 12:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Zover ik weet kan je je gewoon ziek melden als je vakantie hebt en dan hou je die vakantiedagen. Geen enkele werkgever kan je verplichten om vakantiedagen op te nemen, tenzij anders vermeld in de CAO. Als je ziek bent, dan meld je je ziek en de betaling tijdens je ziektedagen hangt af van de CAO.
Daarnaast ben je per definitie werkloos als je contract afloopt, iets wat je al wist tijdens het tekenen. Zoals gezegd hoeft de werkgever dit niet te melden, hij moet alleen je toegang weigeren tot je werkplaats. Doet hij dit niet en je komt werken en hij laat dit toe, dan is je contract automatisch verlengd.
Volgens mij maakt het niet uit of je ziek bent of niet en geldt het bovenstaande ook als je ziek bent.
Dat trucje wat de TS noemt is alleen gunstig voor de werkgever, omdat hij zo geld bespaard. Ik zou hier nooit en te nimmer op ingaan. Of je krijgt een nieuw contract op de eindigingsdatum van je vorige of niet. En als je dat niet krijgt, moet je nieuw werk zoek en ik zou nooit en te nimmer weer teruggaan. Als hij je zo graag wilt houden, dan geeft die maar een nieuw contract, ook al ben je ziek. Als die dat niet doet, dan wil hij je blijkbaar niet graag genoeg terug hebben en dan zou je eigenlijk al genoeg moeten weten, en ander werk moeten gaan zoeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |