abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111817212
Ik dacht laten we maar een centraal topic maken waar mensen terecht kunnen als ze een nieuwe computer willen en die zelf in elkaar willen zetten, mensen hier kunnen dan helpen en eventueel advies geven met bouwen etc.

Ik zal even een beschrijving geven van elk onderdeel dat cruciaal is voor een computer build:

CPU-Central Processing Unit AKA processor

De processor, het 'hart' van je computer. Dit onderdeel verwerkt alle opdrachten om het maar simpel te zeggen, zonder processor ben je nergens.

Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld

Motherboard,MOBO,

Hier gaan alle draden in, dit verbind alles met elkaar, hier gaan ook het geheugen, de CPU en de videokaart in. Ook zonder moederbord ben je nergens.

Er zijn vele merken qua moederborden.
-Asus
-Gigabyte
-Asrock (dochterbedrijf van Asus, budget merk)
-MSI
-EVGA
-Zotac
-Zotac

Er zijn er natuurlijk wel meerdere, maar dit zijn een aantal bekende namen.

GPU AKA videokaart
Dit onderdeel verwerkt het beeld, wat je te zien krijgt dus. Hoewel dit onderdeel bijna altijd in een bouw zit tegenwoordig is het niet cruciaal. In de meeste moederborden heb je tegenwoordig een video chipset waarmee je kan werken, alleen kan je er eigenlijk alleen maar mee browsen, videos kijken en foto's bekijken. Geen video games zonder een GPU dus.

Ook hier heb je verschillende merken, de een meer betrouwbaar dan de ander etc.:

-Asus
-Gigabyte
-Zotac
-Sapphire
-Club
-Palit
-EVGA
En nog meer natuurlijk, noteer wel dat je kan kiezen tussen AMD videokaarten en Nvidia videokaarten.
HDD/harddisk drive AKA hardeschijf

Hier wordt data op gezet, ook dit onderdeel is cruciaal. Hier is niet veel uitleg bij nodig neem ik aan, hoe meer GB, hoe meer je er op kan zetten.

Ook hier zijn er een aantal concurrenten op de markt:
-Western Digital (aanrader)
-Samsung
-Seagate

Zoals gewoonlijk zijn er nog meer, ik noem er enkel een aantal op.

Random Acces Memory/RAM AKA geheugen

Ook cruciaal, hiermee wordt data gelezen en geschreven, ook hiermee kan je niet echt zonder.

-G.Skill
-Corsair
-Kingston

DVD reader/writer]

Niet echt cruciaal, maar zonder zou ik niet weten hoe je er Windows op zou moeten zetten, en zonder kan je ook geen cd,s afspelen/branden.

-Samsung
-LG

Case/chassis AKA kast

Hier gaat alles uiteindelijk in, ik vind het wel cruciaal want zonder kast is het zo lastig. :P

-Cooler Master
-Corsair
-Thermaltake
-Antec

PSU AKA voeding

Hier komt de electriciteit vandaan, let wel op dat je een voeding koopt die genoeg wattage kan leveren voor je pc bouw. Zeker cruciaal, anders gebeurt er niks.

-Corsair (aanrader)
-Antec (aanrader)
-OCZ
-Seasonic
-Cooler Master

SSD/Solid State Drive

Een zeer snelle HDD, SSD's zijn vrij nieuw maar het verschil in laad tijden etc. is zeker merkbaar. Omdat ze nieuw zijn kan er nog niet zo veel op, (100GB en meer wel al, maar dit komt nog lang niet bij wat er op een HDD kan). Het is het beste om hier Windows en games op te zetten en de rest op een HDD.

Een aantal computer termen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Natuurlijk kunnen mensen hier ook terecht voor geavanceerde dingen zoals overclocken (maar daar weet ik zelf helemaal niks van) waterkoeling, SLI en CrossFire etc.

Tweakers heeft een handige Pricewatch functie die je onder andere kan gebruiken om onderdelen te zoeken voor de laagste prijs etc:
http://tweakers.net/pricewatch/

Computer bouwen

Deze video legt het vrij gemakkelijk uit, het duurt alleen wel 2 uur:

Hier zijn wat weetjes.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus kom maar met je budget en dan zullen wij Fokkers proberen je te helpen. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Skillstorm op 21-05-2012 02:55:27 ]
pi_111817292
Mooi initiatief! Ik maak morgen wel even een headertje voor je, even kijken hoe het loopt. :)

plaatje van je mamaplank plakt niet trouwens ;)
pi_111817372
Goed initiatief wel. Al zou ik wel de pics uploaden naar Imgur. Wie weet haalt een van de websites ze offline en dan zit je met een lelijke OP.

Iets meer informatie bij de onderdelen zoals wat ze doen en wat verschillen zijn. Zoals bij de HDD de verschillen tussen 7200rpm en 5400rpm. Ik mis trouwens ook de SSD. Erg belangrijk tegenwoordig.
  maandag 21 mei 2012 @ 01:57:07 #4
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_111817394
Voor gamers was er al een dergelijk topic, maar hoe meer hoe beter :)
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_111817408
Ik game trouwens op Intel HD Graphics 3000. :+
pi_111817458
quote:
10s.gif Op maandag 21 mei 2012 01:56 schreef Dimens het volgende:
Goed initiatief wel. Al zou ik wel de pics uploaden naar Imgur. Wie weet haalt een van de websites ze offline en dan zit je met een lelijke OP.

Iets meer informatie bij de onderdelen zoals wat ze doen en wat verschillen zijn. Zoals bij de HDD de verschillen tussen 7200rpm en 5400rpm. Ik mis trouwens ook de SSD. Erg belangrijk tegenwoordig.
Even doen dan.
pi_111817623
Dat intel voor kwalieteit staat en AMD niet is onzin
pi_111817710
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:12 schreef wuuht het volgende:
Dat intel voor kwalieteit staat en AMD niet is onzin
Ik zeg toch ook niet dat AMD slecht is, alleen Intel heeft simpelweg meer kwaliteit. Maar ik zal dat wel veranderen.
pi_111817752
Je kunt beter iets neerzetten als; "Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld."
pi_111817771
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:20 schreef Dimens het volgende:
Je kunt beter iets neerzetten als; "Je hebt twee fabrikanten die CPU's voor consumenten maken, Intel en AMD. Welke van deze twee het beste is? Daar zijn de meningen over verdeeld."
Mooi, zijn fanboys ook weer blij.
pi_111817790
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:17 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat AMD slecht is, alleen Intel heeft simpelweg meer kwaliteit. Maar ik zal dat wel veranderen.
maar wat bedoel je met kwalieteit, bouw kwalieteit
pi_111817797
quote:
14s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:22 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Mooi, zijn fanboys ook weer blij.
Je kunt het beste niet jouw mening daar neerzetten of de mening van een website. Zo houdt je iedereen tevreden. :P
pi_111817822
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:24 schreef wuuht het volgende:

[..]

maar wat bedoel je met kwalieteit, bouw kwalieteit
Nee dat niet, maar nu, op dit moment, heeft Intel wel de betere processors. Bulldozer stelde ook niet veel voor als het goed is. AMD is ook helemaal niet slecht, maar ik heb liever gewoon Intel op dit moment. Natuurlijk was het niet goed mijn mening in de OP te zetten.
pi_111817934
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:27 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Nee dat niet, maar nu, op dit moment, heeft Intel wel de betere processors. Bulldozer stelde ook niet veel voor als het goed is. AMD is ook helemaal niet slecht, maar ik heb liever gewoon Intel op dit moment. Natuurlijk was het niet goed mijn mening in de OP te zetten.
intel heeft inderdaad de snelste CPU's maar een normale consument koopt die CPU's toch niet en in de low en mid range doet een AMD CPU die goedkoper is het net zo goed als een intel dus waarom zou je dan een intel kopen
pi_111817946
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:39 schreef wuuht het volgende:

[..]

intel heeft inderdaad de snelste CPU's maar een normale consument koopt die CPU's toch niet en in de low en mid range doet een AMD CPU die goedkoper is het net zo goed als een intel dus waarom zou je dan een intel kopen
Ik heb een Intel i5 2500. ZO duur was het nou ook weer niet.
pi_111818122
quote:
0s.gif Op maandag 21 mei 2012 02:40 schreef Skillstorm het volgende:

[..]

Ik heb een Intel i5 2500. ZO duur was het nou ook weer niet.
AMD heeft idd geen betere CPU om te gamen in de prijsklasse van de i5 2500
pi_111818141
quote:
1s.gif Op maandag 21 mei 2012 03:03 schreef wuuht het volgende:

[..]

AMD heeft idd geen betere CPU om te gamen in de prijsklasse van de i5 2500
Hoewel Bulldozer wel in die buurt komt dacht ik? Weet het niet zeker.
  maandag 21 mei 2012 @ 03:05:54 #18
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_111818143
Soms kun je beter een pc aan bieding kopen en daar wat aan aanpassen
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_112127514
Ik had dit net bij een ander topic geplaatst maar werd door Dimens verwezen naar dit topic.
Dus bij deze:)

Ik ga na mijn examens een nieuwe computer kopen en ik heb op de website Alternate deze computer samengesteld.

videokaart: EVGA GeForce GTX550 Ti
processor: AMD FX-8150
moederbord: ASRock 970 Extreme3
Behuizing: Aerocool Strike-X ST Black
Ram: Corsair 16 GB DDR3-1600 Kit
CMZ16GX3M2A1600C10, Vengeance
HDD: Western Digital WD10EALX
SATA 600, Caviar Blue
Voeding: OCZ Fatal1ty 750W
Blu-Ray speler: LG CH10LS28
en als Wi-Fi kaart: ASUS PCE-N15

Totaalprijs: 998,19 euro

Ik heb zelf nog een windows 7 64 bit thuis liggen.
Mijn vragen zijn: Is dit een goede computer voor deze prijs? Hoe lang kan ik ermee vooruit?(ik wil ooit nog crossfire doen, vandaar de voeding) en kan ik hier fatsoenlijk op gamen?

Als jullie nog advies hebben of op en aanmerkingen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
pi_112128109
quote:
0s.gif Op maandag 28 mei 2012 15:24 schreef aardbeiplantage het volgende:

[..]

Oke, hoe duur is een dLAN dan? En wat is het precies?:p
Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met wi-fi. Heb je er vaak last van dan?
Een dLAN gaat over het netstroom in je huis. Erg makkelijk om via deze manier overal bedraad internet in huis te hebben. Hier meer informatie;

http://www.devolo.nl/cons(...)-powerline.html?l=nl

Qua WiFi heb ik vrij last van storing ja, terwijl dit op mijn laptop vrijwel nooit is. Het is dus echt de draadloze adapter die mij in de weg zit.
pi_112159853
Core i5
Sparkle GTX 570
8 g.skill ddr3
Moederbord MSI.......?

Ik speel veel flight simulator, heeft het zin om mijn RAM geheugen uit te breiden?
Ik heb nog ruimte over. Wie kan me ook vertellen wat het effect is?
pi_112182269
Is dit wat?

Het is mijn eerste poging tot samenstellen van een PC. Dan zou ik dus 8 GB RAM hebben (met de 4 GB RAM van mezelf erbij!).

Niet nodig:
- HDD/SSD
- DVD Speler/Brander
- Mooie, coole kast
- Besturingssysteem

Wel belangrijk:
- Processor
- Videokaart

Zowel vanwege games als foto/videobewerking.
Ik heb zelf nog 4 GB RAM DDR geheugen, dus niet per se nodig!
pi_112183393
Dan zou ik lekker simpel nog steeds die i5 nemen met een passend moedermoord en een goede videokaart. Bijvoorbeeld de GTX560ti of misschien een GTX570 welk ontzettend krachtig is.

Daarnaast niet een katje van 4GB erbij nemen maar 2 katjes van 4GB en die van 4GB verkopen. Dat tientje wat je meer betaald haal je wel dualchannel in huis en dat maakt het RAM sneller.

Ik zou trouwens wel een SSD er dan in nemen en de HDD van je oude PC erbij zetten voor documenten, foto's muziek en films.
  dinsdag 29 mei 2012 @ 20:20:28 #24
376412 Proliner
als je dit leest kan je lezen
pi_112184534
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 19:45 schreef SportmanNR1 het volgende:
Is dit wat?

Het is mijn eerste poging tot samenstellen van een PC. Dan zou ik dus 8 GB RAM hebben (met de 4 GB RAM van mezelf erbij!).

Niet nodig:
- HDD/SSD
- DVD Speler/Brander
- Mooie, coole kast
- Besturingssysteem

Wel belangrijk:
- Processor
- Videokaart

Zowel vanwege games als foto/videobewerking.
Ik heb zelf nog 4 GB RAM DDR geheugen, dus niet per se nodig!
i5 intel cpu 2500k / 3570 lijkt me prima (socket 1155 moederbord)
Voor de videokaart moet je wel een goeie voeding hebben, dus wat heb je nu? Merk? Watt?
pi_112190785
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2012 20:02 schreef Dimens het volgende:
Dan zou ik lekker simpel nog steeds die i5 nemen met een passend moedermoord en een goede videokaart. Bijvoorbeeld de GTX560ti of misschien een GTX570 welk ontzettend krachtig is.

Daarnaast niet een katje van 4GB erbij nemen maar 2 katjes van 4GB en die van 4GB verkopen. Dat tientje wat je meer betaald haal je wel dualchannel in huis en dat maakt het RAM sneller.

Ik zou trouwens wel een SSD er dan in nemen en de HDD van je oude PC erbij zetten voor documenten, foto's muziek en films.
Zoals gezegd, SSD is niet nodig. Ik heb daar (momenteel) geen behoefte aan. Mijn huidige HDD voldoet prima naar mijn mening.

Ik heb nu dit samengesteld. Daarin heb ik de GTX560ti verwerkt. Tevens heb ik een ander moederbord gepakt (ik zag eigenlijk niet echt een verschil bij de belangrijkste dingen). Prijs was iets lager. Ook een andere kast gepakt (kan deze?).

Ik ga het niet per se bij Azerty kopen, maar als ik het moet laten inbouwen, dan zit ik nu wel zo goed als aan de max.

Trouwens, de voeding die hierbij zit heeft 600 watt? Is dat niet wat veel, kan dat ook iets goedkoper, zodat ik ook nog iets anders eventueel kan verbeteren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')