abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111787028
Sumer en Akkad, de wieg van de beschaving

Soemerische stad Ur.

Koning Sargon van Akkad.

"Sargon of Akkad, also known as Sargon the Great "the Great King" (Akkadian Sarru-kīnu, meaning "the true king" or "the king is legitimate"),[1] was a Semitic Akkadian emperor famous for his conquest of the Sumerian city-states in the 23rd and 22nd centuries BC. The founder of the Dynasty of Akkad, Sargon reigned in the last quarter of the third millennium BC. He became a prominent member of the royal court of Kish, killing the king and usurping his throne before embarking on the quest to conquer Mesopotamia." - http://en.wikipedia.org/wiki/Sargon_of_Akkad

Babylon met de Ishtarpoort.

Sumer en Akkad worden beschouwd als twee van de eerste beschavingen en bestonden van 4500 voor Christus tot 1900 voor Christus in Mesopotamië in het huidige Irak. Soemerische en Akkadische steden waren enkele van de eerste grote steden met meer dan 65.000 inwoners ("According to one estimate, Ur was the largest city in the world from c. 2030 to 1980 BC. Its population was approximately 65,000." - http://en.wikipedia.org/wiki/Ur)

Het Spijkerschrift ontstond in dit gebied en we kennen hele oude legenden als het Gilgamesj-epos (http://en.wikipedia.org/wiki/Epic_of_Gilgamesh), één van de oudste bewaarde legenden die veel overeenkomsten heeft met het Bijbelse verhaal van de Zondvloed. Ook worden Soemerische en Akkadische steden genoemd in de Tora of Bijbel. Babylon is nog altijd beroemd vanwege de legende dat de God van de Tora/Bijbel de Babyloniërs strafte omdat ze een toren tot in de hemel wilden maken en zich wilden meten aan God. Hij zorgde ervoor dat ze elkaar niet meer konden verstaan: het ontstaan van de verschillende talen volgens de twee boeken.

Enkele goden waren Inanna (de Venusster) Enki en Anu. Elke stad had zijn eigen goden en tradities.

Gilgamesj

Soemerische dodenkleding voor een vrouw

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De twee rijken waren zeer ver in ontwikkeling. De Soemeriërs en Akkadiërs irrigeerden het land en hadden een intensieve landbouw. Ze kenden een arbeidsdeling en productieverdeling. Ze hadden ossen, ezels, schapen en geiten gedomesticeerd als vee. Ze ontwikkelden een complexe metrologie en kenden algoritmes, geometrie en algebra. De Akkadiërs en Soemeriërs waren de eerst volkeren waarvan we weten dat ze wielen gebruikten in o.a. voertuigen. Ze hielden veel van muziek en hadden veel feesten.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Assyrië en Babylonië

Assyrië:

Assyrische krijgers

Assyrische sfinx, lamassu ("stierenman"), in het Nationaal Museum van Irak in Baghdad.

Het Assyrische Rijk of kortweg Assyrië was een rijk dat bestond tussen 2000 v.Chr. en 612 v.Chr. De Assyriërs veroverden het rijk vanuit hun kerngebied rond de stad A¨¨ur (of Assoer) in Mesopotamië.

Op het hoogtepunt van hun macht besloeg het rijk Mesopotamië, het grootste deel van Israël en (gedurende een korte periode) zelfs Egypte. In de Spiltijd gingen veel rijken ten onder door het einde van de Bronstijd en de invoering van ijzer. Er kwamen grote volksverhuizingen op gang. Assyrië bleef echter een grootmacht.

De Assyriërs waren één van de eerste grootmachten die, wanneer ze een land hadden veroverd, de leiders van dat land deporteerden naar een ander gebied van het Assyrische rijk, om opstanden te voorkomen.

Assyrische kleding

Babylonië:

Ishtar, de Godin van vruchtbaarheid, liefde, oorlog en seks.

Babylonië werd rond 1900/1800 v. Chr. gesticht in het gebied in het zuiden van het huidige Bagdad, Irak.

Babylonië was tevens een zeer ontwikkeld rijk. De Babyloniërs namen de Soemerische goden over en onder koning Hammurabi (1795 - 1750 v.Chr) kwam de cultuur tot grote bloei. Deze koning ontwikkelde ook een zeer uitgebreid wetssysteem, dat pas werd overtroffen door de Romeinen, 100 jaar later.
De Babyloniërs hadden leidingen van lood om regen af te voeren. Stenen waren erg zeldzaam en gewild, waardoor het slijpen van (edel)stenen hoogtij vierde.

De hangende tuinen van Babylon, één van de zeven Wereldwonderen

Astrologie was erg ver ontwikkeld: men kon eclipsen voorspellen. Er was een uitgebreide kalender.

Ook hielden ze zich bezig met geneeskunde:
"The Babylonians introduced the concepts of diagnosis, prognosis, physical examination, and prescriptions. In addition, the Diagnostic Handbook introduced the methods of therapy and aetiology and the use of empiricism, logic and rationality in diagnosis, prognosis and therapy. The text contains a list of medical symptoms and often detailed empirical observations along with logical rules used in combining observed symptoms on the body of a patient with its diagnosis and prognosis." - http://en.wikipedia.org/wiki/Babylonia

De Assyriërs en de Babyloniërs verbonden hun goden aan hemellichamen en planeten zoals de zon, de maan en Venus. Enkele bekende goden zijn Marduk, Tiamat en Ishtar (dezelfde als Innana).

De Babyloniërs kenden o.a. de Enûma-Elis (http://nl.wikipedia.org/wiki/En%C3%BBma_Eli%C5%A1) en de Atrahasis-epos (http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos). Deze laatste is een legende waarin de goden de mensen creëren. Echter, de mensen planten zich te snel voort en de oppergod Enlil kan niet langer slapen door hun lawaai. Hij besluit een zondvloed over de aarde te storten. Wederom is dit verhaal zeer vergelijkbaar met de Zondvloed uit de Bijbel, waarna de vraag opkomt of er niet misschien een échte zondvloed is geweest ten tijde van deze rijken. Hier zijn meerdere theorieën over, maar men is er nog niet over uit. Zie de 'flood myth': http://en.wikipedia.org/wiki/Flood_myth

De enige bekende bron van de Atrahasis-epos, in Spijkerschrift.

Assyrië en Babylonië vielen elkaar vaak aan en deden graag aan landjepik.
Assyrië ging ten onder doordat koning Ashurbanipal van Assyrië in 627 v. Chr. stierf en er daarna geen geen competente opvolgers waren. Ze hadden last van aanvallen door o.a. de Meden en de Perzen. Uiteindelijk werd hun laatste koning Ashur-uballit II gedood door de Babyloniërs en de Meden, die het rijk in 605 v. Chr. veroverden.

Babylonië kende perioden van verval en wederkomst. Onder de Chaldeeuwse heerser Nabopolassar werd Babylonië opnieuw een groot rijk. Zijn zoon, Nebukadnessar II breidde de macht der Chaldeeën uit en nam Jeruzalem tweemaal in, zoals ook in de Bijbel beschreven wordt. De tempel van Jeruzalem werd voor de eerste keer verwoest. De vooraanstaande inwoners werden meegevoerd in de zogenaamde 'Babylonische ballingschap'. Deze ballingschap, of de eerste Diaspora, staat uitvoerig beschreven in de Tora.

De inwoners van Jeruzalem worden gedeporteerd naar Babylon.

De diaspora eindigde in 538 v.Chr. toen de Pers Cyrus II de Grote Babylon veroverde, waardoor het Babylonische rijk voorgoed verdween in het omvangrijke Perzische rijk.

Perzië

Persepolis: "The magnificent ruins of Persepolis lie at the foot of Kouh-e Rahmat, or "Mountain of Mercy," in the plain of Marv Dasht about 850 kilometers south of the present capital city of Tehran, Iran.

The exact date of the founding of Persepolis is not known. It is assumed that Darius I began work on the platform and its structures between 518 and 516 B.C., visualizing Persepolis as a show place and the seat of his vast Achaemenian Empire. He proudly proclaimed his achievement; there is an excavated foundation inscription that reads, "And Ahuramazda was of such a mind, together with all the other gods, that this fortress (should) be built. And (so) I built it. And I built it secure and beautiful and adequate, just as I was intending to." But the security and splendor of Persepolis lasted only two centuries. Its majestic audience halls and residential palaces perished in flames when Alexander the Great conquered Persepolis in 330 B.C.."
- http://www.iranchamber.com/history/persepolis/persepolis1.php

Het Perzische Rijk (soms ook wel Iransjahr genoemd) is de naam die wordt gebruikt voor het uitgestrekte rijk dat in het Midden-Oosten lag, met als kern het huidige Iran (vroeger bekend als Perzië), waarover een aantal Iraanse dynastieën hebben geregeerd. De belangrijkste residenties van de heersers waren Susa, Persepolis en Ctesiphon.
Cyrus II de Grote verenigde de verdeelde koninkrijken rond 559 v.Chr., wat algemeen als het begin van het Perzische Rijk wordt gezien.

Tijdens de periode van de Achaemeniden, werd het zoroastrisme de godsdienst van de heersers en de meeste mensen in Perzië. De profeet Zoroaster had (vermoedelijk) rond 600 v.Chr. geleefd. De nieuwe godsdienst was een vervanging van de verering van traditionele Arische goden; het benadrukte een universele strijd tussen goede en kwade goden. Zoroasters bouwden grote pilaren waar ze hun lijken op legden, die daarna werden opgegeten door aasgieren. Dit was hun manier van 'begraven'.

Symbool van Zoroastrisme

De Perzische cultuur was een hoogstaande en hoogontwikkelde cultuur waarin poëzie een voorname rol speelde. Zelfs nu nog zijn Iraniërs trots op 'hun Perzië'.

Een bekende koning van Perzië was Koning Xerxes, die Griekenland wilde veroveren, maar uiteindelijk door de Spartanen en de Grieken werd verslagen (zie de geniale doch volkomen historisch incorrecte (voor Alborz) film 300).

Perzië bereikte zijn grootste omvang onder koning Darius I. Uiteindelijk kwam Perzië in handen van de Macedonische koning Alexander de Grote toen de laatste koning, Darius III, stierf.
Daarna kende Perzië nog een hellenistische periode, waarna ze werd overgenomen door de Parthen en daarna door de Sassaniden. Perzië als cultuur bestond tot de 7e eeuw, daarna werd het Islamitisch.

Koningin Esther of Hadassa, echtgenoot van Xerxes, bekend van het Bijbelse boek Esther.

Discuss :) Ik zit momenteel helemaal in een 'eerste beschavingen' fase en ben helemaal gebiologeerd door Sumer en Akkad, Babylonië en Assyrië, Perzië, de Spiltijd en (het einde van) de Bronstijd. Ik weet er eigenlijk veel te weinig van af. Zijn er meer mensen die hierin geïnteresseerd zijn? Weet iemand ook een goed boek over deze beschavingen?

Edit: soms wou ik dat ik kon tijdreizen, lijkt me zo maf om 6000 jaar geleden rond te lopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheHappyPrince op 22-05-2012 00:37:19 ]
  Admin zondag 20 mei 2012 @ 18:23:16 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111791695
Mooi topic zeg ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_111791902
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:23 schreef yvonne het volgende:
Mooi topic zeg ^O^
Dank je wel! Hopelijk krijg ik ook meer reacties, denk dat dit niet zo bekend is.
In dat opzicht mag praten over Babylonië of Phoenicië ook, misschien trekt dat meer mensen aan?
  zondag 20 mei 2012 @ 18:37:54 #4
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111792354
quote:
10s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:27 schreef TheHappyPrince het volgende:

In dat opzicht mag praten over Babylonië of Phoenicië ook, misschien trekt dat meer mensen aan?
Uiteraard, wmb kunnen hier allerlei antieke beschavingen besproken worden. Reuze interessant.
pi_111792406
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:37 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Uiteraard, wmb kunnen hier allerlei antieke beschavingen besproken worden. Reuze interessant.
Ik dacht dat er al een topic over het Perzische/Assyrische rijk was, maar blijkbaar niet? Anders wil ik daar ook wel info over toevoegen!
  Admin zondag 20 mei 2012 @ 18:39:30 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_111792423
Graag, want ik weet er té weinig van.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_111792449
quote:
14s.gif Op zondag 20 mei 2012 18:39 schreef yvonne het volgende:
Graag, want ik weet er té weinig van.
Zal ik doen :)
pi_111794775
Mooi topic.

Even een tvp'tje plaatsen.
pi_111795424
Bijna klaar met Babylonië en Assyrië, die zet ik hieronder.
pi_111795892
Assyrië en Babylonië toegevoegd, als iemand de titel zou willen veranderen in:

Oude beschavingen van Mesopotamië

of iets dergelijks? :)
  zondag 20 mei 2012 @ 19:49:52 #11
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_111796371
Done.
pi_111796379
Dank je!

Perzië ook nog maar even toevoegen, dan is het rijtje af :)
pi_111796471
Ik ben in de verkeerde tijdperk geboren, meen ik echt. Ik had nu zeker een zwaard of een bijl in mijn handen gehad aan een of andere frontlinie, of gehangen in een van de tuinen in Babylon. Pity.
pi_111796586
Oh ja, zo graag! Wat is Nederland toch saai hè ;)

Edit: wat dat betreft ben ik dan ook wel een beetje jaloers op de Joden, zij hebben zo'n lange geschiedenis als één volk en dan ook eentje die zeldzaam goed is gedocumenteerd.
pi_111797066
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 19:53 schreef TheHappyPrince het volgende:
Oh ja, zo graag! Wat is Nederland toch saai hè ;)

Edit: wat dat betreft ben ik dan ook wel een beetje jaloers op de Joden, zij hebben zo'n lange geschiedenis als één volk en dan ook eentje die zeldzaam goed is gedocumenteerd.
Ja alleen vraag ik me af of mensen van nu het lang zullen volhouden in zulke tijdperken. Wij zijn veel comfort, luxe en welvaart gewend. Wij hoeven niet meer zelf te jagen of ons met landbouw bezig te houden. Als je dan ook naar de gemiddelde levensverwachting kijk. Toen had je volgens mij maar 3 sociale lagen. Regeerders, geestelijken en 'mensen'. Denk dat alles wat zich niet laat bestempelen als 'adel' echt een rot leven heeft gehad. Relatief gezien natuurlijk.
pi_111797201
Heb je wel gelijk in. Maar ja, ik was zeker weten van adel geweest als ik vroeger had geleefd. :7
pi_111800163
quote:
10s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:03 schreef TheHappyPrince het volgende:
Heb je wel gelijk in. Maar ja, ik was zeker weten van adel geweest als ik vroeger had geleefd. :7
Lekker uitgehuwd worden aan oorlogshelden zoals ik (8>
pi_111800357
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:42 schreef Alborz het volgende:

[..]

Lekker uitgehuwd worden aan oorlogshelden zoals ik (8>
Als jij toch continu in Griekenland bent om te vechten vind ik het best. (8>
pi_111800541
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:45 schreef TheHappyPrince het volgende:

[..]

Als jij toch continu in Griekenland bent om te vechten vind ik het best. (8>
We zullen zien wie het laatste lacht als jij alleen maar dochters baart ~O>
pi_111800617
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 20:48 schreef Alborz het volgende:

[..]

We zullen zien wie het laatste lacht als jij alleen maar dochters baart ~O>
Afhankelijk van de cultuur maakte dat niet uit, jij kon niet zomaar hertrouwen of nog een vrouw nemen :P
pi_111801657
Er mag overigens wel een vette disclaimer komen bij de notificatie van de film 300. Die is dus totaal niet historisch correct. En portretteert de perzen als een vies inheems volk zonder medegogen.
pi_111804563
Twee dingen die ik hieraan heel jammer vind is dat heel veel overgebleven architectuur en kunst is verscheept of verhandeld en dat bijvoorbeeld de Ishtar-poort niet staat waar hij hoort te staan, maar te zien is in het Pergamonmuseum in Berlijn, wat erg aan de beleving afdoet, en dat veel gebieden onveilig zijn om naar toe te gaan. Ik zou Irak of Iran heel graag willen bezoeken, maar durf dat logischerwijs niet zo goed.
pi_111811343
oh best wel interessant! Leuk geschreven! :-)
pi_111814097
Oh de OP ziet er goed uit zeg! Morgen eens goed doorlezen. :9
Op maandag 3 november 2014 23:52 schreef Peunage het volgende:
LEAVE KB ALONE.
pi_111939964
En, al doorgelezen? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')