abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111739053
Voor alle scholieren en studentes is het al bijna zomervakantie. Vele zijn nu al op zoek naar een vakantiebaantje of een bijbaantje. Een bezigheid voor hen zelf. Nu zat ik te denken, ik heb in het verleden al verschillende sollicitatiebrieven geschreven de meeste waren van die standaardbrieven. Nu wil ik graag op een ander schrijfstijl manier beginnen. Dus vandaar dat creatieve sollicitatie zinnen. Heeft iemand tips of zelf creatieve zinnen die altijd goed doen in een sollicitatiebrief?

vb: ''Ik las uw vacature op het internet en dacht meteen: dit is een baan voor mij. Ik zal u vertellen waarom''.
carrieretijger
pi_111739181
Zingend telegram.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_111739441
Ik vrees (/hoop) dat die zin waar jij mee aan komt zetten het niet goed gaat doen :'). Zo wel, dan heb ik mijn vertrouwen in de mensheid echt verloren. Mijn god, raden mensen zoiets echt aan?
pi_111739485
Ik ben die teamplayer, die ook op standalone basis exceleert B-)
  zaterdag 19 mei 2012 @ 13:54:36 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111739517
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:53 schreef STING het volgende:
Da's echt iets vrouwelijks, om je naar elk bedrijf te vormen ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_111739595
quote:
Kun je ook out of the box denken?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 13:57:06 #7
189229 Eva4Evah
Niet teveel zuipen
pi_111739613
quote:
Hahah, nice :P
pi_111739879
"Mijne heren,
Reagerende op uw advertentie waarin u personeel vraagt, overwegende en aanvaardende zulks door u omschreven, mede overwegende voetnoot 2 van uw vacature, en wel zodanig dat derhalve concluderende als ondergetekende een dergelijke functie te ambiëren, verblijf ik.

Hopende dat ik hiermee een sollicitatiebrief heb geschreven, teken ik,

In afwachting van uw afwijzing,"

"Ik reageer naar aanleiding van uw vacture in het Limburgs Dagblad.
Ik zou u graag willen mededelen dat ik geen interesse heb."

"Graag solliciteer ik naar de functie van algeheel directeur van uw bedrijf. Ik denk dat ik over de juiste kwaliteiten beschik om deze functie te vervullen. Ik verwacht u dan ook morgen op mijn kantoor."

Allen uit de koker van Finkers, maar of je er wat aan hebt... ;)
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:15:53 #9
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_111740208
^^ Blijft briljant. _O_
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:39:14 #10
244933 trovey
Nachtoele
pi_111740897
Het ligt er maar helemaal aan aan welk bedrijf je je brief gaat schrijven...het ene bedrijf zal het waarderen terwijl bij het andere bedrijf je brief meteen de papierbak ingaat als zijnde"Lolbroek, hebben we niets aan" . :{w :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_111740967
Volgens mij is de site van carrieretijger een stel lolbroeken, doen alsof ze serieus adviezen weggeven. Jammer dat ik erin ben getrapt. ;(
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:47:04 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_111741114
quote:
dat zal wel maar met een 9 tot 5 mentaliteit kom je d'r niet :{w
pi_111743961
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:39 schreef koekii het volgende:
vb: ''Ik las uw vacature op het internet en dacht meteen: dit is een baan voor mij. Ik zal u vertellen waarom''.
carrieretijger
Dat werkt vast heel goed als je van een uitkering wilt blijven genieten en aan je sollicitatieplicht moet voldoen :') Maar als serieuze sollicitatiebrief is zoiets compleet kansloos :D
pi_111744057
Volgens mij begon ik mijn brieven met: Vol enthousiasme las ik uw advertentie... bla bla bla.
Tot nu toe nooit afgewezen, dus blijkbaar werkt het :D
  zaterdag 19 mei 2012 @ 16:32:32 #15
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_111744358
Die zin in de OP is toch helemaal niet creatief? Aan de andere kant: creativiteit wordt niet binnen elke branche gewaardeerd en vaak is de brief ondergeschikt aan je cv. Eerst kijken ze dan naar je cv en dan pas een keer naar je brief.

Ik reageerde altijd op functies waarvoor een goed taalgevoel nodig was, dus ik had het geluk dat mijn brieven wel werden gelezen en ik er dus ook echt iets origineels van kon maken.
Niet meer actief op Fok!
pi_111744966
Je weet toch nooit op welke zin je wordt geselecteerd. Ik mag zeker hopen dat je brief niet een aanleiding is om je aan te nemen (dit zal toch altijd uit het gesprek blijken).

Uiteindelijk gaat het wat mij betreft niet om de creatieve zin, maar het moet uitstralen dat je bepaalde kwalificaties en motivatie hebt. Vergeet ook zeker niet om je CV aan te passen aan de functie.
pi_111745476
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 16:50 schreef snabbi het volgende:
Je weet toch nooit op welke zin je wordt geselecteerd. Ik mag zeker hopen dat je brief niet een aanleiding is om je aan te nemen (dit zal toch altijd uit het gesprek blijken).
De brief is zeker niet de voornaamste reden om aangenomen te worden, maar het is wel - samen met je CV - de eerste kennismaking met de sollicitatiecommissie.

Als die brief niet goed in elkaar zit, kan je dat gesprek ook wel vergeten :) En met van die lullige openingszinnen gaan mijn haren recht overeind staan. Die zijn leuk als je een bijbaantje zoekt in de plaatselijke kledingwinkel, maar daarbuiten zou ik ze toch niet gebruiken.

Ik had ooit een kandidaat die in haar eerste alinea iets schreef als "Ik heb lang zitten wikken: Zal ik wel, zal ik niet solliciteren, maar uiteindelijk heeft mijn passie voor het vak en voor uw organisatie de doorslag gegeven". Als je daarmee begint heb je wat goed te maken in de rest van de brief hoor :')
  zaterdag 19 mei 2012 @ 17:27:37 #18
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111746272
ik heb juist de indruk dat de brief helemaal niet gelezen wordt..
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_111747776
Wij lezen ze eigenlijk nooit :@, zelfs C.V's kijken we in eerste instantie alleen maar naar laatste 2 baantjes.
pi_111749418
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 18:10 schreef Kandijfijn het volgende:
Wij lezen ze eigenlijk nooit :@, zelfs C.V's kijken we in eerste instantie alleen maar naar laatste 2 baantjes.
Je hebt het over baantjes. Gaat dan om scholieren e.d.?
pi_111749941
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 19:03 schreef MWP het volgende:

[..]

Je hebt het over baantjes. Gaat dan om scholieren e.d.?
Ja eigenlijk wel, de full-time banen gaat mijn baas dan weer over. Maar ik weet ook van hem dat hij zelden brieven leest.

Persoonlijk vind ik ze ook redelijk zinsloos omdat ze allemaal zelfde structuur hebben.

*Via X vond ik vacature

*Werken bij jullie lijkt mij leuk omdat, mijn vaardigen X en Y sluiten keurig aan bij jullie. Praktijkvoorbeeld van ervaring die van past komt julie.

*Hoop uitgenodigd te worden op gesprek.
pi_111756916
Ik heb eens een creatieve sollicitatiebrief verstuurd naar een fotostudio, niet aangenomen omdat er een geschiktere kandidaat was, maar ik kreeg wel een persoonlijke reactie van de eigenaar met complimenten over de brief :D
pi_111758838
Het gaat er vooral om dat je jezelf kan vinden in wat je schrijft. Niet een of ander leuk zinnetje van internet plukken maar zelf met wat leuks komen. Verwacht niet dat je in 1 uur een leuke brief schrijft, laat hem gerust twee keer (lees twee keer een nacht) liggen en kijk er nog eens naar. Een veelgebruikte vorm voor brieven is AIDA (zoek maar op google) en in die vorm is ook wel aan te raden, de verdere invulling ligt vooral aan jezelf. Kijk bij de vacature wat voor een capaciteiten het bedrijven eist en zet die in je brief (niet direct, bijv. ik ben assertief. Maar iets meer verkapt)

Daarnaast zou ik me voor een zomerbaantje niet zo heel druk maken en vooral leren van het schrijven van de brieven en er een beetje gemakkelijk mee worden, dat scheelt alleen maar later.
pi_111760441
Die zin in de op :X
  zondag 20 mei 2012 @ 01:59:29 #25
362423 mrazura
Ik ben nieuw hier.
pi_111769911
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 17:06 schreef MWP het volgende:

[..]

De brief is zeker niet de voornaamste reden om aangenomen te worden, maar het is wel - samen met je CV - de eerste kennismaking met de sollicitatiecommissie.

Als die brief niet goed in elkaar zit, kan je dat gesprek ook wel vergeten :) En met van die lullige openingszinnen gaan mijn haren recht overeind staan. Die zijn leuk als je een bijbaantje zoekt in de plaatselijke kledingwinkel, maar daarbuiten zou ik ze toch niet gebruiken.

Ik had ooit een kandidaat die in haar eerste alinea iets schreef als "Ik heb lang zitten wikken: Zal ik wel, zal ik niet solliciteren, maar uiteindelijk heeft mijn passie voor het vak en voor uw organisatie de doorslag gegeven". Als je daarmee begint heb je wat goed te maken in de rest van de brief hoor :')
Haha geweldig :D Zoals eerder gezegd is het aanpassen van het cv aan de functie in mijn optiek het belangrijkste. Voor de motivatiebrief is er denk ik geen vaste (succesvolle) structuur. Het ligt er wel heel erg aan de functie waarop je solliciteert. Wat denk ik wel wilt helpen is om je ambities te laten weten en je een beetje in te lezen in de organisatie en de bedrijfstak.
pi_111782498
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 01:59 schreef mrazura het volgende:

[..]

Haha geweldig :D Zoals eerder gezegd is het aanpassen van het cv aan de functie in mijn optiek het belangrijkste. Voor de motivatiebrief is er denk ik geen vaste (succesvolle) structuur. Het ligt er wel heel erg aan de functie waarop je solliciteert. Wat denk ik wel wilt helpen is om je ambities te laten weten en je een beetje in te lezen in de organisatie en de bedrijfstak.
Het punt met je CV is dat er een grote kans is dat er voldoende anderen zijn met een soortgelijke of betere CV. Als er voor een bepaalde functie -zeg - 24 sollicilanten zijn, worden er over het algemeen maar een stuk of 5 uitgenodigd voor een eerste gesprek.

Als jij bij die 5 wilt zitten moet je óf een CV hebben die duidelijk beter is dan die van minimaal 19 anderen, óf je moet met een wat mindere CV een brief schrijven die nieuwsgierig maakt.

Als je pech hebt zijn er sowieso 5 anderen beter… dan begrijp ik ook wel dat een bedrijf die sollicitatiebrieven niet gaat lezen :')
pi_111782917
Met alle respect. In de OP wordt gesproken over vakantiebaantjes. Leuk, maar hoeft ook geen levenswerk te worden.
pi_111782931
Sollicitatiebrieven :') Gewoon bellen en een afspraak maken. Als ze je daadwerkelijk nodig hebben dan nodigen ze je wel uit. Anders krijg je van die toestanden dat de HR medewerker eerst contact moet nemen met de directie met de vraag of er daadwerkelijk iemand nodig is.

Dingen als "We zullen het u laten weten of we nog plek hebben" of "mail je cv maar" is slap gelul.
  zondag 20 mei 2012 @ 15:52:59 #29
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_111784876
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 15:08 schreef Gokhan03 het volgende:
Sollicitatiebrieven :') Gewoon bellen en een afspraak maken. Als ze je daadwerkelijk nodig hebben dan nodigen ze je wel uit. Anders krijg je van die toestanden dat de HR medewerker eerst contact moet nemen met de directie met de vraag of er daadwerkelijk iemand nodig is.

Dingen als "We zullen het u laten weten of we nog plek hebben" of "mail je cv maar" is slap gelul.
Dat dus, op die manier ben ik altijd aan werk gekomen. Bellen met het bedrijf, als je langs mag komen neem je je CV en kopieën van je diploma's mee. werkt prima.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_111805579
quote:
0s.gif Op zondag 20 mei 2012 15:08 schreef Gokhan03 het volgende:

Dat is nog niet eens een gek idee. Werkt het ook bij vakantiebaantjes derg?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')