Het recherchebureau (ingehuurd door een deel van de LPF-fractie) is ook bezig om uit te zoeken of dhr. Hoogendijk inderdaad betaald heeft voor zijn plaats op de kandidatenlijst. Hij heeft namelijk via een notariskantoor €100.000 overgemaakt. Op dit moment wordt dus uitgezocht of hij dat met de bedoeling gedaan heeft om hoog op de kandidatenlijst te komen
quote:Ja, opmerkelijk, aan de andere kant kan ik de scepsis van Wester t.a.v. alles wat Winni de Jong mededeelt wel begrijpen. Ze maakt op mij niet direct een solide indruk. En nu we horen dat ze manisch-depressief is, zal de indruk die we van haar hebben hieronder altijd wel te lijden hebben... Misschien kaart ze niettemin een belangrijk punt aan, hoewel ik vermoed dat als zij de LPF overneemt het medicijn erger is dan de ziekte...
Op zaterdag 28 september 2002 01:25 schreef evert het volgende:
vond de manier waarop winny de jong aan het einde van bvd frits wester terecht wees (hij ging de mist in met een opmerking) wel top!!!
quote:Ik heb de uitzending niet uitgekeken. Wat gebeurde er precies?
Op zaterdag 28 september 2002 01:25 schreef evert het volgende:
vond de manier waarop winny de jong aan het einde van bvd frits wester terecht wees (hij ging de mist in met een opmerking) wel top!!!
quote:
Voorzitter wil reorganisatie LPF-fractie
DEN HAAG - Waarnemend voorzitter Ed Maas gaat orde op zaken stellen binnen de LPF-fractie. Maas wil een einde maken aan het zogenaamde dreamteam van twaalf fractieleden rond voorzitter Harry Wijnschenk. ''Deze fractie binnen de fractie is slecht voor het democratische gehalte,'' aldus Maas. ''De leden hebben elkaar belangrijk gemaakt en de rest komt niet aan bod. Ik wil terug naar de situatie van one man, one vote.''Maas wil volgende week een gesprek met het fractiebestuur. Hij komt tot deze actie na een gesprek met het muitende Kamerlid Winny de Jong. Op verzoek van Maas ziet De Jong af van haar voorgenomen vertrek uit de fractie. Zij kondigde haar vertrek aan nadat het fractiebestuur haar fractiemedewerker Reinier Asberg donderdag had ontslagen. Tegen de wens van het bestuur in had Asberg binnen de fractie een kritisch rapport verspreid over het optreden van Wijnschenk tijdens de algemene beschouwingen.
De Jong heeft Asberg inmiddels in dienst genomen als persoonlijk assistent en eist nu dat fractievoorzitter Wijnschenk en zijn politieke adviseur Hoogendijk hun functie neerleggen. De Jong noemt het duo ongeschikt en krijgt daarin bijval van collega-Kamerleden Gerard van As, Cor Eberhard en Willem van der Velden. Van As omschrijft de combinatie Wijnschenk-Hoogendijk als 'een kankergezwel'. Eberhard: ''Het probleem is Ferry Hoogendijk.'' Van der Velden vindt Wijnschenk te licht voor het fractievoorzitterschap. ''Ik heb het voor zijn aanstelling nog tegen hem gezegd: 'Harry, jij moet nog een jaar de tijd nemen om het vak te leren en wat meer levenservaring op te doen. Jij redt dit niet.' De algemene beschouwingen hebben mijn gelijk bewezen.'' Over Hoogendijk merkt Van der Velden op: ''Ferry luistert alleen naar Ferry.''Voorzitter Maas neemt Wijnschenk in bescherming. ''Je kunt zo'n jongen niet afrekenen op een paar schoonheidsfoutjes in het begin. Ik vind het nog steeds dapper en gedurfd dat hij naar voren is gestapt.'' Niettemin wil Maas dat de fractie zaken verandert, ook al heeft hij daar formeel niets over te vertellen. Maas: ''Daar heeft de fractie zich ook niets van aangetrokken toen het bestuur een chaos was. Toen hebben zij ingegrepen in het belang van de LPF. Nu zijn de rollen omgedraaid.''
Maas zegt de opschudding rond zijn partij te betreuren. ''Alle pijlen waren de laatste dagen op de PvdA gericht. Ik vind het verschrikkelijk dat wij nu weer alle aandacht opeisen.''
http://www.parool.nl/1033190466329.html
quote:De Jong zei dat ze in de krant gelezen had dat Wijnschenk zei dat er maandag een fractieberaad was waarin deze kwestie met haar zou worden besproken. Wester trok dit in twijfel, want volgens hem waren er tussen het moment dat Wijnschenk dit zei en het televisieprogramma nog geen kranten verschenen. De Jong preciseerde haar uitspraak door te zeggen dat ze dit bij de Volkskrant op internet had gelezen. Cor -hoe heet ie ook al weer- Eberhard, die aan de bar zat, kwam vervolgens met een uitdraai van het artikel, waarin idd stond wat Winnie had gezegd... Exit Wester dus.
Op zaterdag 28 september 2002 11:27 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik heb de uitzending niet uitgekeken. Wat gebeurde er precies?
quote:
Janssen van Raay: Wijnschenk verbood me op tv te pratenAMSTERDAM - LPF-fractievoorzitter Wijnschenk heeft Tweede-Kamerlid Janssen van Raay ervan proberen te weerhouden naar het tv-programma Buitenhof te gaan. "Wijnschenk was bang dat ik een storend element zou zijn, in plaats van een verzoenend element. Maar ik ben gegaan", zo liet Janssen van Raay zondag strijdvaardig weten voor de camera's van Buitenhof.
ONDEMOCRATISCH
Janssen van Raay hekelde, net als fractiegenoot De Jong eerder, de ondemocratische structuur van het fractiebestuur. Bijna de helft van het aantal fractieleden maakt hierdoor in praktijk de dienst uit. "Ik ben een backbencher en heb dus niets te vertellen", moest Janssen van Raay bekennen. Wat hem betreft zou Ferry Hoogendijk, "de souffleur van Wijnschenk", er verstandig aan doen ook de achterste bankjes van de Tweede Kamer op te zoeken. Wijnschenk mag van Janssen van Raay gewoon zijn honderd dagen vol maken. Maar in de fractie moet het wel anders. "Dit experiment is mislukt."NIET OP DE HOOGTE CRISISBERAAD
Janssen van Raay was ook niet op de hoogte van het crisisberaad zaterdag van de LPF-partijtop. Een select gezelschap sprak toen over de nieuwste rel die zich de afgelopen dagen had ontsponnen in de partij, toen Tweede-Kamerlid De Jong de frontale aanval opende op Wijnschenk en Hoogendijk. Zij dreigde met vertrekken als Wijnschenk niet zijn biezen zou pakken, en Hoogendijk niet naar de achterste regionen van de fractie zou bewegen. Later slikte zij die woorden echter weer in.Lees verder op http://nu.nl/document?n=62968&
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 29-09-2002 20:07]
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 29-09-2002 20:19]
We hebben hier geen behoefte aan "Linkse Kerk" versus "LPF-NSB-ers" discussie. Afgezien dat je je boude beweringen niet onderbouwt draagt dit niet bij aan een gezonde "gedachtenwisseling". Kappen dus.
quote:
LPF-voorzitter Maas in de aanval tegen HoogendijkVoorzitter Ed Maas van de Lijst Pim Fortuyn wil opheldering over de 'hardnekkige geruchten' dat enkele LPF-Kamerleden hun zetel in het parlement hebben gekocht. Hij doelt met name op de fractiebestuurders Theo de Graaf en Ferry Hoogendijk. Zij moeten de kans krijgen hun naam te zuiveren en moeten tot die tijd een stap terug doen, vindt Maas.
De partijvoorzitter zegt zich te ergeren aan de wilde verhalen die al een tijdje over de Kamerleden circuleren. Zij zouden 25- tot 50 duizend euro aan de partij hebben betaald in ruil voor een hoge plek op de kieslijst. Ook Kamerlid Winny de Jong, die een machtsstrijd uitvecht met Hoogendijk en fractievoorzitter Wijnschenk, uitte vorige week die beschuldiging tegen Hoogendijk. Toen die daarop dreigde met de juridische stappen, trok De Jong haar beschuldiging in.
Daarmee is voor Ed Maas de kous niet af. 'De geruchten zijn zo sterk dat ze niet met een paar dooddoeners kunnen worden afgedaan.' Hij wijst op de manier waarop Wijnschenk en Hoogendijk onlangs omgingen met Kamerlid Cor Eberhard. Toen die door partijgenoten werd beschuldigd van het verzwijgen van een strafblad, kreeg hij twee weken de tijd om zijn naam te zuiveren. De fractie ging niet op voorhand van zijn onschuld uit. Ed Maas: 'Het zou consequent zijn als Hoogendijk die behandeling ook op zichzelf loslaat.'
In het conflict tussen De Jong en Wijnschenk staat Maas aan de kant van De Jong. Kamerleden hebben geklaagd dat het dertienkoppige fractiebestuur inclusief Wijnschenk de andere dertien Kamerleden monddood maakt. Het is tijd dat de bezem door de fractie gaat, vindt Maas. Hij wil vandaag een gesprek met Wijnschenk.
Maas is er niet op uit Wijnschenk af te zetten. 'Hij heeft het helemaal niet zo slecht gedaan. Hij is nog jong en hij viel nou niet bepaald in een heerlijk geoliede partij. We moeten hem absoluut een tijdje de kans geven.'
De LPF-fractie beslist dinsdag over Winny de Jong. 'Het is aan de fractie of ze mag blijven of niet', zei Wijnschenk na afloop van een crisisberaad dat hij zaterdag hield met enkele Kamerleden en LPF-ministers. De positie van De Jong lijkt onhoudbaar. Haar eis dat Wijnschenk plaatsmaakt voor een andere fractievoorzitter kan niet op steun rekenen van een meerderheid van haar collega's.
Wel delen Kamerleden haar pleidooi voor een hervorming van het fractiebestuur. Dat zou moeten worden teruggebracht tot drie mensen. De namen van Mat Herben, Frits Palm en Gerard van As worden veel genoemd.
quote:Bron: http://www.volkskrant.nl
'Bestuur hoeft het alleen onderling eens te worden'Wat is er mis met de LPF-fractie in de Tweede Kamer? Kamerlid Jim Janssen van Raay kan nog lachen om het antwoord op de vraag. 'Ons team van fractiebestuurders is zo groot dat ze het alleen maar onderling eens hoeven te worden om elk besluit er door te krijgen. Dat is nog eens slim geregeld. Haha. Het scheelt mij wel een hoop tijd, want ik hoef niet eens te probéren er iets tegenin te brengen.'
De 26-koppige LPF-fractie is verdeeld, letterlijk, in bestuurders en niet-bestuurders. De eersten zijn lid van het 'brede fractiebestuur' van dertien mensen dat Harry Wijnschenk vorige maand formeerde. Twaalf Kamerleden praten met Wijnschenk, dienen hem van repliek en hebben zo een belangrijke stem. De overige dertien fractieleden voelen zich buitengesloten. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen klaagden zij erover dat zij niet eens hun mening mochten geven over de politieke strategie. Het is ordinaire machtsafbakening van Wijnschenk, vindt Kamerlid Winny de Jong. Janssen van Raay houdt het liever zakelijk: 'Je moet je voorstellen dat het presidium van de Tweede Kamer uit 75 mensen zou bestaan. Dat zou toch ook ondenkbaar zijn?'De crisis die De Jongs luidruchtige verzet tegen 'de dictatuur' van het fractiebestuur vorige week ontketende, krijgt een nieuwe dimensie door de bemoeienis van partijfinancier en interim-voorzitter Ed Maas. Hij blijkt het met De Jong eens dat de fractie ondemocratisch bestuurd wordt. 'Het is nu zo georganiseerd dat het tot blijvende problemen leidt.'
Bovendien is de voorzitter het gedonder zat. Eerst Philomena Bijlhout, daarna werd Mat Herben onttroond, toen kwam Kamerlid Cor Eberhard in opspraak en nu is het weer mis. Maas: 'Het gesodemieter moet ophouden. We hebbben heel goede ministers en de vereniging is ook goed bezig. Het kan dan niet zo zijn dat de Kamerfractie het steeds verknalt.'
Maas grijpt de affaire-De Jong aan om zijn ergernissen te uiten. Hij heeft voor vandaag zijn komst naar het Binnenhof aangekondigd om 'de bezem door de fractie te halen'. Pikant is het financiële conflict dat op de achtergrond meespeelt. Hoewel de LPF inmiddels net als andere partijen overheidssubsidie krijgt, staat nog altijd een schuld van enkele honderdduizenden euro's open. Multimiljonair Maas is bezig die 'weg te werken', maar rekent daarbij ook op steun van de fractie, die een deel van de schulden heeft veroorzaakt. De Kamerleden zouden wat hem betreft een deel van hun salaris moeten afstaan aan de partijkas, maar dat pleidooi was tot nu toe vergeefs.
Maas heeft er meer dan genoeg van. Hij schermt al een aantal weken met 'belastend materiaal' dat enkele Kamerleden in verlegenheid kan brengen. Gisteren maakte hij duidelijk dat hij in elk geval doelt op de fractiebestuurders Ferry Hoogendijk en Theo de Graaf. Beiden zouden hun plaats op de lijst afgelopen voorjaar gekocht hebben. Maas wil precies weten hoe dat zit. Wat hem betreft krijgen de twee de kans hun naam te zuiveren en moeten ze anders hun conclusies trekken.
Zo is het conflict tussen Kamerfractie en partijbestuur, dat in de zomer ook al hevig oplaaide, weer helemaal terug. De fractietop laat weten geen behoefte te hebben aan de bemoeienis van Maas. Formeel heeft de voorzitter niets over de fractie te vertellen, is het argument. Daar denkt Maas zelf heel anders over. Hij herinnert aan eerdere ruzies, toen de fractie luid en duidelijk haar mening over het partijbestuur kenbaar maakte.
'Nu hebben zíj er een bende van gemaakt. En het is blijkbaar zo'n zootje dat sommige Kamerleden geen andere uitweg zien dan bij mij aan te kloppen.'
Op zich ben ik het wel met Maas eens dat iedereen in de fractie dezelfde behandeling verdient, als er een hardnekkig gerucht is over een ongeregeldheid. En verder: tsja, de partij rommelt rustig verder. Balkenende zal wel een rotsvast vertrouwen blijven houden in de stabiliteit van de fractie.
quote:
Hoogendijk botst met LPF-voorzitter MaasLPF-Tweede-Kamerlid Hoogendijk noemt het ,,waanzin'' dat waarnemend-partijvoorzitter Maas opheldering wil over geruchten dat hij zijn Kamerzetel gekocht zou hebben. Eerder had fractiegenote De Jong Hoogendijk daar in het openbaar ook van beschuldigd.
,,Maas kan zo in de administratie terugzien dat er geen sprake is van het kopen van een zetel. Wat een waanzin. Het komt niet eens in mijn hoofd op'', zei Hoogendijk maandag in het EO-programma De Ochtenden op Radio 1.Maas zegt maandag dat hij ,,belastende informatie'' over Hoogendijk in bezit heeft. ,,Ik wil hem niet veroordelen. Hij moet nu de kans krijgen de aantijgingen te weerleggen'', zegt Maas. De waarnemend-voorzitter verwijst naar de periode die LPF-Tweede-Kamerlid Eberhard kreeg om de beschuldiging dat hij een strafblad zou hebben, aan te vechten. ,,De fractie ging toen niet meteen van zijn onschuld uit. Het is consequent om voor anderen hetzelfde te laten gelden.''
Hoogendijk noemde maandag op Radio 1 de actie van Maas ernstiger dan de beschuldigingen van fractiegenote De Jong. ,,De Jong is in de war, Maas is dat niet.'' Hoogendijk wil snel een gesprek met de waarnemend-partijvoorzitter.
Het LPF-Kamerlid weersprak de beschuldigingen van fractiegenoten als De Jong, Eberhard en Janssen van Raay dat een deel van de fractie buitenspel wordt gezet door het fractiebestuur, waar Hoogendijk deel van uitmaakt. ,,Alle besluiten worden democratisch in de fractie genomen. Die dertien die buitengesloten zouden worden, zitten daar gewoon bij.'' Hij zei bovendien dat zijn eigen macht in de fractie sterk overdreven wordt.
Dinsdag praat de LPF-fractie over de positie van Kamerlid De Jong die afgelopen week het aftreden van fractievoorzitter Wijnschenk en Hoogendijk eiste. Hoogendijk zei te hopen dat de LPF met alle 26 fractieleden verder kan.
quote:Er werd hem door Van Ingen ook gevraagd wat zijn rol eigenlijk was als alle besluiten buiten hem om genomen worden. Zijn antwoord: "Mijn rol is dat ik het aanhoor en dan gewoon mijn eigen gang ga".
Op zondag 29 september 2002 14:09 schreef Kozzmic het volgende:[artikel over Jansen van Raay bij Buitenhof]
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 13:35 schreef speknek het volgende over nog meer LPF-gedoe:
schop naar RLS modje?
Persconferentie is trouwens vertraagd "omdat ze er nog niet uit zijn"... Om 1600 wordt overleg door het LPF-bestuur en de fractie hervat...
quote:
LPF-Tweede-Kamerlid Alblas heeft fotograaf S. Ligtenberg een stomp tegen de kaak gegeven toen deze vlak voor het begin van de fractievergadering de vergaderzaal in wilde gaan.Even laten trok hij de flitser van de camera van Ligtenberg, en smeet deze door de kamer tegen de muur. Ook gooide hij de camera van een Parool-fotograaf tegen de muur. Volgens Alblas deed hij dit om LPF-fractielid De Jong voor fotografen te beschermen.
De Parlementaire Persvereniging heeft inmiddels bij het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer geprotesteerd tegen de actie van LPF'er Alblas. Volgens de vereniging gaat het gedrag van het Kamerlid "alle perken te buiten". Ze hoopt dat het bestuur van de Kamer "gepaste maatregelen" neemt.Inmiddels heeft Alblas zijn excuses aangeboden.
quote:Ah, ze hebben de hoop opgegeven of zo?
Op maandag 30 september 2002 15:33 schreef k_man het volgende:[..]
Er werd hem door Van Ingen ook gevraagd wat zijn rol eigenlijk was als alle besluiten buiten hem om genomen worden. Zijn antwoord: "Mijn rol is dat ik het aanhoor en dan gewoon mijn eigen gang ga".
Daarmee is natuurlijk niets goeds gezegd over de LPF. Het was wederom een genante vertoning. Maar zulke vertoningen zie je ook bij andere partijen (vooral PvdA en CDA) en ik vraag me af of het in dit geval niet een beetje meer uitvergroot wordt dan anders... Maar dan kan ik niet over oordelen, dus dat zal ik ook niet doen
quote:Volgens mij hadden ze wel toestemming. Zoiets maak ik op uit het stukje wat op nu.nl staat.
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:20 schreef 13pm het volgende:
De journalisten staan natuurlijk weer op hun achterste poten als hun onfatsoenlijke gedrag bestraft wordt. Ze zijn toch niet uitgenodigd voor de vergadering? Het is ze toch wel meerdere keren overduidelijk gemaakt dat hun aanwezigheid niet op prijs werd gesteld. Een van de fotografen zei zelfs nog: "Wilt u mij niet aanraken", toen hij de vergaderzaal werd uitgeduwd. Ik vraag me af hoe je anders een binnendringer moet wegkrijgen... Fotografen zijn schijnbaar gewoon onfatsoenlijk tuig. Journalisten denken dat ze boven de wet staan.
quote:Ik denk dat als er bij een fractievergadering van de PvdA een journalist geslagen wordt dat ook prominent alle kranten haalt
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:20 schreef 13pm het volgende:
Daarmee is natuurlijk niets goeds gezegd over de LPF. Het was wederom een genante vertoning. Maar zulke vertoningen zie je ook bij andere partijen (vooral PvdA en CDA) en ik vraag me af of het in dit geval niet een beetje meer uitvergroot wordt dan anders... Maar dan kan ik niet over oordelen, dus dat zal ik ook niet doen
Maar goed, zo leer je in ieder geval alle LPF'ers kennen....Alblas...kende ik nog niet
quote:Da's toch zo'n vechtpoliticus?
Op dinsdag 1 oktober 2002 17:42 schreef Mass het volgende:
Alblas...kende ik nog niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |