Uit de Grazia:
quote:
"Door 9/11 kreeg ik kanker"
Discolegende Donna Summer bezweek vorige week op 63-jarige leeftijd aan longkanker. Al rookte ze niet. Stof dat ze inademde na de aanslag op het World Trade Center zou haar fataal zijn geworden.
"Donna heeft haar strijd met longkanker verloren", meldde een woordvoerder van de zangeres afgelopen donderdag. "Maar ze rookte niet. Natuurlijk kunnen allerlei factoren een rol spelen bij het veroorzaken van kanker, maar alle details over de diagnose en behandeling van Ms. Summer blijven tussen haar familie en dokters."
Een wat cryptisch statement over de zangeres, die in de jaren zeventig talloze hits scoorde zoals Love to love you baby, Last dance en Hot stuff. Die geheimzinnigheid heeft een reden, zo onthullen bronnen nu: Donna was ervan overtuigd dat ze haar kanker had opgelopen in de nasleep van 11 september 2001, toen ze in New York woonde. "Ik was nog geen twee kilometer van waar het gebeurde", vertelde ze tijdens een interview in 2008. "Ik ben maanden in New York gebleven. Het was verschrikkelijk. Ik raakte enorm depressief."
Een depressie was niet het enige waardoor Donna werd geteisterd nadat de Twin Towers vielen. Ze begon ook te hoesten. "Ze sprayde constant een soort desinfectant in de lucht", zegt een insider tegen TMZ over Donna post-9/11. Toch werd de claim van de beauty niet serieus genomen. Dat ze stellig beweerde dat ze de aanslag had zien aankomen, hielp daar ook niet bij. "Mijn man en ik liepen over straat en ik kreeg plots zo'n gevoel", deelde ze met de Britse krant The Telegraph. "Ik zei tegen hem: "Lieverd, ik voel iets over terrorisme, bovenop de gebouwen." Ik wist dat er iets zou gebeuren. Toen het gebeurde flipte ik."
Toch is Donna niet de enige die gelooft iets over te hebben gehouden aan de dikke zwarte wolk die een groot deel van Manhattan die dag aan het zicht onttrok. Sterker nog: bijna elf jaar na dato komen nog steeds nieuwe details naar buiten over de giftige lucht die dag. Nog geen twee weken geleden kreeg chemicus Cate Jenkins haar baan terug bij de Amerikaanse milieubescherming (EPA). Zij werd in 2010 ontslagen nadat ze wereldkundig maakte dat de EPA de gezondheidsgevaren van de wolk vol cement, glas, lood en asbest moedwillig had verzwegen.
Inmiddels blijkt uit steeds meer onderzoeken hoe gevaarlijk de nasleep van 9/11 is geweest voor de talloze vrijwilligers die op de dag zelf mensen uit het puin bevrijdden. Naast de drieduizend mensen die op 11 september 2001 om het leven kwamen, zijn nog eens duizend mensen overleden door het stof, waarvan zeker 350 aan kanker. Uit een onderzoek van het New Yorkse ziekenhuis Mount Sinai blijkt dat ongeveer driekwart van de onderzochte hulpverleners problemen heeft met ademhalen, ook jaren na dato nog. Het is, kort gezegd, helemaal geen gek verhaal dat mensen ziek zijn geworden van de nasleep van de aanslagen. Dit beaamt Dr. John Howard, de aangewezen arts als het gaat om gezondheidsgevolgen van 9/11. "Het lijkt me plausibel dat er nog veel meer mensen zullen sterven aan talloze aandoeningen die het gevolg zijn van blootstelling aan de lucht", stelde hij een jaar geleden tegen de BBC.
Donna Summers' heftige bewering zal vast en zeker niet de laatste zijn, meent ook Matthew Mauer van het Health Departement New York. "De aanhoudende gezondheidsproblemen zijn een ontnuchterende herinnering dat de ramp heel verstrekkende gevolgen heeft. Je zou je kunnen afvragen wat erover gezegd wordt als we nog eens tien jaar verden zijn..."
Had ik maar een scanner.