abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111707554
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:06 schreef Yakamoz het volgende:
Doet het democratisch gehalte van de partij geen goed. GL is juist een partij die zich in het verleden hard maakte voor een radicale democratisering van de samenleving.
Is dat zo? Bovendien is de samenleving wat anders dan een partij. Ik weet niet hoe de interne partijregels zijn, maar die gelden uiteraard voor alle leden.

Bovendien werken al die zogenaamde interne partijdemocratiën eerder antidemocratisch dan democratisch. Democratie is immers een aangelegenheid van het hele land, en als partijcongressen menen wat te mogen vertellen over verkozen volksvertegenwoordigers dan is dat altijd antidemocratisch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111707565
Ik wacht liever officiële mededelingen af, erg onduidelijke berichtgeving. Maar de schade is al geleden. Spijtig dat het zo wanstaltige vertoning is geworden.
pi_111707669

hem zie ik liever dan dibi of sap.
pi_111707719
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:13 schreef SteamBoat het volgende:

[..]

komen jullie daar nu pas achter blinde vinken....

Links = dictatuur....
Inderdaad, kijk maar naar de PvdA met hun lijsttrekkersverkiezing. Wat een dictatuur!
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:25:53 #30
213335 Breekfast
Ondertitel
pi_111707850
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:16 schreef Yakamoz het volgende:
Ik wacht liever officiële mededelingen af, erg onduidelijke berichtgeving. Maar de schade is al geleden. Spijtig dat het zo wanstaltige vertoning is geworden.
En ook helemaal niet nodig. Jolande Sap had het gewoon gewonnen van Dibi
pi_111707869
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:13 schreef SteamBoat het volgende:

[..]

komen jullie daar nu pas achter blinde vinken....

Links = dictatuur....
Volgens mij was het toch een vingerlikkend rechts kabinet dat meende geen meerderheid nodig te hebben en waarvan één partij moest worden gezuiverd van dissidenten, ook al waren die net verkozen.

Die roep om partijdemocratie is hypocriet geleuter van media die graag nieuws hebben, strijd zien, en vooral graag relletjes, en iedereen lult hen van WC-eend maar na natuurlijk. Voor het democratisch proces is het totaal oninteressant hoe een partij tot zijn lijst en lijsttrekker komt. Je bent niet eens lid man, waar bemoei je je mee?
pi_111707989
quote:
Bronnen rond de partij melden aan NU.nl dat de kandidaatstellingscommissie "mogelijk problemen ziet in het feit dat Dibi zich niet altijd loyaal aan de partij heeft getoond en zijn eigen belang soms voor het partijbelang stelde".
Dus wordt er ondemocratisch besloten dat Tofik Dibi ineens geen lijsttrekkerkandiaat meer mag zijn? Wat zijn dit voor linkse taferelen? :{w
One man's trash, another man's treasure.
pi_111708013
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Is dat zo? Bovendien is de samenleving wat anders dan een partij. Ik weet niet hoe de interne partijregels zijn, maar die gelden uiteraard voor alle leden.

Bovendien werken al die zogenaamde interne partijdemocratiën eerder antidemocratisch dan democratisch. Democratie is immers een aangelegenheid van het hele land, en als partijcongressen menen wat te mogen vertellen over verkozen volksvertegenwoordigers dan is dat altijd antidemocratisch.
In de PPR & PSP-familie was een radicale democratisering van de economie, overheid, schoolbesturen etc. een belangrijk speerpunt. In de beginjaren van GroenLinks waren die speerpunten nog wel nadrukkelijk aanwezig, maar het afgelopen decennium is dat steeds meer afgezwakt (met als dieptepunt het verwerpen van de initiatiefwet van Halsema voor directe democratie).
pi_111708148
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:30 schreef Yakamoz het volgende:

[..]

In de PPR & PSP-familie was een radicale democratisering van de economie, overheid, schoolbesturen etc. een belangrijk speerpunt. In de beginjaren van GroenLinks waren die speerpunten nog wel nadrukkelijk aanwezig, maar het afgelopen decennium is dat steeds meer afgezwakt (met als dieptepunt het verwerpen van de initiatiefwet van Halsema voor directe democratie).
Ja, en? Een schoolbestuur is heel wat anders dan een partij. Ik geloof niet dat GL ooit aan de vrijheid van vereniging heeft willen tornen, en daarmee dus ook niet aan het uitgangspunt dat de leden van een vereniging zelf bepalen hoe het daaraan toegaat.

Verder is het onzin dat met meer verkiezingen het democratisch gehalte zal toenemen, integendeel.
pi_111708402
quote:
Bronnen rond de partij melden aan NU.nl dat de kandidaatstellingscommissie "mogelijk problemen ziet in het feit dat Dibi zich niet altijd loyaal aan de partij heeft getoond en zijn eigen belang soms voor het partijbelang stelde".

Volgens de bronnen opende Dibi eerder al intern de aanval op Sap en stelde hij zich niet dienstbaar op tijdens de onderhandelingen voor het Lente-akkoord.

Dibi laat zelf in reactie aan Novum Nieuws weten: "Ik ben aan het vechten als een leeuw. Meer kan ik er nu niet over zeggen."
pi_111708529
Lekkere partij zeg, GL :')
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:48:35 #37
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_111708715
Allemaal flauwekul van de eerste orde. :')
  vrijdag 18 mei 2012 @ 16:48:43 #38
375642 echtwelhe
wewetenhetweerbeter
pi_111708723
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:30 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dus wordt er ondemocratisch besloten dat Tofik Dibi ineens geen lijsttrekkerkandiaat meer mag zijn?
Zij vinden dat democratisch. :D
pi_111709024
Dibi we nooit meer terug.
pi_111709038
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, en? Een schoolbestuur is heel wat anders dan een partij. Ik geloof niet dat GL ooit aan de vrijheid van vereniging heeft willen tornen, en daarmee dus ook niet aan het uitgangspunt dat de leden van een vereniging zelf bepalen hoe het daaraan toegaat.

Verder is het onzin dat met meer verkiezingen het democratisch gehalte zal toenemen, integendeel.
Nou ja, van een partij die zich in het verleden hard heeft gemaakt voor directe democratie in het bestuur (niet slechts schoolbesturen), zou je verwachten dat je bij jezelf begint.

Daarnaast heb ik nooit gezegd dat meer ook beter is, maar een zwalkend en onzeker partijbestuur die niet weet wat het moet, ondermijnt m.i. wel zijn eigen legitimiteit die het onder de leden zou moeten hebben.
pi_111709216
Zou Dibi überhaupt nog wel op de kandidatenlijst komen? Of sterker, zou hij dat zelf nog wel willen?
pi_111709322
GL meldt: "Geen nieuws. Sollicitatieprocedure voor lijsttrekker loopt nog."
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_111709454
Wat een onzin weer allemaal :'). Hoe sloop ik een partij in 5 stappen :')
  vrijdag 18 mei 2012 @ 17:18:37 #44
374732 SteamBoat
Eerlijk Hard Realistisch
pi_111709854
Tralalalalala weer 2 zetels minder voor dit miezerige linkse anti Holland partijtje....
pi_111710004
jolandesap twitterde op vrijdag 18-05-2012 om 17:08:40 Ik zou het betreuren als er geen referendum komt. Ik ga graag de strijd om het lijsttrekkerschap aan! reageer retweet
NaimaAzough twitterde op vrijdag 18-05-2012 om 17:19:59 De partij waar ik trots op ben en waar ik bij hoor staat voor democratie, open strijd en transparantie. Overal. #GL reageer retweet
pi_111710060
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 16:55 schreef Yakamoz het volgende:

[..]

Nou ja, van een partij die zich in het verleden hard heeft gemaakt voor directe democratie in het bestuur (niet slechts schoolbesturen), zou je verwachten dat je bij jezelf begint.
Nee. Het bestuur is namelijk heel wat anders dan een partij. Dus een lijsttrekkersverkiezing ligt absoluut niet in het verlengde.

Daarnaast is een vereniging vanzelf democratisch georganiseerd. De (aanwezige) leden beslissen gewoon bij meerderheid van stemmen. Kennelijk is daar afgesproken waar het partijbestuur over gaat, en dat dus te scheiden van de fractie, en zijn er regels waaraan de (fractie)leden zich moeten houden. Het zou pas ondemocratisch zijn om regels die langs interne democratische weg tot stand zijn gekomen door één man (blaag zo je wil) te laten overtreden.

quote:
Daarnaast heb ik nooit gezegd dat meer ook beter is, maar een zwalkend en onzeker partijbestuur die niet weet wat het moet, ondermijnt m.i. wel zijn eigen legitimiteit die het onder de leden zou moeten hebben.
Het zwalken ontgaat mij.
pi_111710412
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee. Het bestuur is namelijk heel wat anders dan een partij. Dus een lijsttrekkersverkiezing ligt absoluut niet in het verlengde.

Daarnaast is een vereniging vanzelf democratisch georganiseerd. De (aanwezige) leden beslissen gewoon bij meerderheid van stemmen. Kennelijk is daar afgesproken waar het partijbestuur over gaat, en dat dus te scheiden van de fractie, en zijn er regels waaraan de (fractie)leden zich moeten houden. Het zou pas ondemocratisch zijn om regels die langs interne democratische weg tot stand zijn gekomen door één man (blaag zo je wil) te laten overtreden.

[..]

Het zwalken ontgaat mij.
Alleen komen regels niet altijd overeen met wat gewenst wordt geacht omdat ze bijvoorbeeld verouderd zijn. Het partijbestuur wordt verkozen door de leden en is verantwoording aan hen schuldig. Als nu allerlei leden, waaronder prominenten als Halsema en Sap, graag een referendum zien, zou je je moeten afvragen of de huidige procedures nog wel legitiem zijn en niet moeten veranderen.
pi_111710517
Dit is exit Tofik Dibi. Best triest. Kennelijk is GroenLinks de nieuwe PVV en is interne partijdemocratie afgeschaft. Het is bizar dat de partijleiding Dibi verbiedt om op tv een interview te geven.
pi_111710640
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:35 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is exit Tofik Dibi. Best triest. Kennelijk is GroenLinks de nieuwe PVV en is interne partijdemocratie afgeschaft. Het is bizar dat de partijleiding Dibi verbiedt om op tv een interview te geven.
GL en de PVV verschillen anders fundamenteel. Bij GroenLinks kunnen leden tenminste nog stemmen op congressen, bij de PVV is er maar één lid.
pi_111710884
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 17:33 schreef Yakamoz het volgende:

[..]

Alleen komen regels niet altijd overeen met wat gewenst wordt geacht omdat ze bijvoorbeeld verouderd zijn. Het partijbestuur wordt verkozen door de leden en is verantwoording aan hen schuldig. Als nu allerlei leden, waaronder prominenten als Halsema en Sap, graag een referendum zien, zou je je moeten afvragen of de huidige procedures nog wel legitiem zijn en niet moeten veranderen.
Ik zie niet in hoe ze niet legitiem kunnen zijn, de legitimiteit vloeit immers voort uit de totstandkoming. Als prominenten, al dan niet uitgerangeerd, een beetje hun gewicht tegen door leden gemaakte afspraken gaan zetten dan lijkt me dat juist zeer ondemocratisch.

Die hele trend van lijsttrekkersverkiezingen is gewoon cameragedreven, in het gunstigste geval. De wij van WC-eend pers, die maar wat graag spektakel zien, en er als de kippen bij zijn om het democratisch en vanzelfsprekend te noemen, alsof het iedereen aangaat. Maar ook partijprominenten en kandidaten zelf, die graag alvast in beeld komen voor de exposure van hun plannen, of gewoon graag in beeld komen.

Maar als het PvdA-congres zich gaat uitspreken over wie de fractieleider moet worden dan is dat fundamenteel antidemocratisch, de kiezer heeft immers al gesproken en aan dat oordeel mag niet getornd. Een volmaakt logisch uitvloeisel daarvan is dan ook dat volksvertegenwoordigers, niet partijvertegenwoordigers, hun eigen fractievoorzitter kiezen. Maar daar hoor je niemand over want de media vinden het een fraai spektakel.

Het beruchte CDA-congres was nog veel en veel erger, daarin zie je dus dat als je een op het allereerste gezicht democratisch proces door een veel groter en belangrijker democratisch proces heen laat lopen, dat je de democratie om zeep helpt. De kiezer had immers net gesproken, en die had geen 76 volksvertegenwoordigers neergezet die Rutte I steunden. Toch meende het partijcongres de kiezer te mogen overrulen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')