abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:04:17 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111633215
Ik ging net even weer de topic over geestelijke zwakken doorlezen op nieuwe reacties. Ik wilde weten of er nog bijzondere reacties waren en daar las ik de antwoord van simmu en ze gaf een keigoede antwoord.

Iedereen heeft zwakke en sterkere momenten en iedereen heeft momenten waar hij of zij de overzicht verliest. Iemand kan bijvoorbeeld kanker hebben en het is bijna onvermijdelijk dat hij af en toe niet breekt onder druk. Dat hij tijdens een vergadering in huilen uitbarst of begint te schelden, dat hij het even niet meer ziet zitten.

Of een ander die in een zware dip valt gewoon niks anders kan doen dan thuis op de bank zitten niksen voor een paar maanden. Dat overkomt iedereen wel eens een keer. Of iemand die vanwege een neerwaartse spiraal jarenlang in sociale isolement komt te zitten.

Maar het gaat niet om hoe slecht die persoon op die omstandigheden reageert, het gaat erom of hij of zij eruit weet te komen. Iedereen verliest wel eens overzicht na een harde en traumatische ervaring. Dan gaan zij met hun hoofd in hun handen zitten en de mensen die dat zien of meemaken zullen dat wel zwak vinden, vooral als zij het niet precies snappen wat er aan de hand is. En er is een verschil tussen weten wat er aan de hand is en snappen wat er aan de hand is. Iemand kan weten dat het vervelend is om bijvoorbeeld je baan te verliezen, maar alsnog niet snappen hoe erg het kan zijn voor die ene persoon als hij het zelf niet heeft meegemaakt of gezien. Dus als hij ziet dat die persoon helemaal depressief is vanwege het feit dat hij zijn baan verloor, maar als hij niet kan zien wat voor ellende dit voor de persoon in kwestie veroorzaakt of als hij zelf niks bij voor kan stellen, dan zal hij moeilijk kunnen snappen dat die persoon aan het janken is.

Maar dit betekent niet dat die persoon zwak is omdat hij er niet meteen op een sterke manier heeft gereageerd. Dit maakt hem alleen menselijk. Wat telt is hoe hij in de toekomst ermee omgaat. Je kan niet oordelen of hij zwak of sterk is, het is altijd een moment opname. Het zal vast wel zijn dat sommige mensen voortdurend "zwak" reageren op omstandigheden en dat sommige mensen altijd sterk reageren op omstandigheden, maar dit verreweg de meeste mensen vallen in het midden en ik zie het ook niet als een sterkte of zwakte.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_111633490
Mensen die laag scoren op neuroticisme zijn over het algemeen weerbaarder. Zulke mensen kunnen beter omgaan met negatieve gebeurtenissen. Dat zou je dan kunnen zien als sterkere mensen, bij voorkeur zonder daar meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten. Iemand die neurotischer is aangelegd kan zich wellicht weer beter inleven in anderen door eigen ervaringen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:18:01 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111633683
Het CVZ is van mening dat zwakke en sterke mensen weldegelijk bestaan, maar dat je mentale fitheid ook kunt trainen.
Hier heb ik destijds een topique over geopend;
Mentale fitheid trainen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:21:31 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111633793
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Mensen die laag scoren op neuroticisme zijn over het algemeen weerbaarder. Zulke mensen kunnen beter omgaan met negatieve gebeurtenissen. Dat zou je dan kunnen zien als sterkere mensen, bij voorkeur zonder daar meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten. Iemand die neurotischer is aangelegd kan zich wellicht weer beter inleven in anderen door eigen ervaringen.
Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_111634037
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?

De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:31:20 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111634098
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?

De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:32:15 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111634132
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
er zijn dus hoog functionerende neuroten?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_111634144
Ik vind mensen die te snel iemand zwak vinden zwak.

Het is als buitenstaander heel makkelijk om te zeggen dat iemand de draad weer moet oppakken, omdat het leven verder gaat. Het zijn de buitenstaander die snel oordelen. Ben je bijvoorbeeld je baan verloren en stort je helemaal in, waardoor je wekenlang thuis op de bank zit te kniezen, dan ben je volgens buitenstaanders meteen zwak.

Totdat je zelf eens een keer meemaakt dat het leven allemaal niet zo makkelijk is.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:36:02 #9
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_111634243
Mij is opgevallen dat als ik verliefd ben erg zwak en gevoelig word terwijl als ik niets heb een ego van hier tot ginder heb. Is dat normaal?
Feyenoord Rotterdam
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:42:25 #10
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111634461
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

er zijn dus hoog functionerende neuroten?
Ja. Sterker nog, het kan een voordeel zijn in verschillende hoge functies.

Veel directeurs van topbedrijven zijn neurotischer dan gemiddeld, veel politici ook.

Denk aan politici's die met heel veel passie kunnen debatteren en discussieren, of bedrijfsleiders die totaal niet redelijk zijn. Geert Wilders is bijvoorbeeld heel neurotisch, vanaf zijn jeugd als jij levensverhaal ooit hebt gevolgd. Het is zijn neuroticisme die hem de kracht heeft gegeven om zover te komen als hij is gekomen. Zijn woede, zijn verdriet, zijn talent om de sympathiek en begrip van een bepaalde bevolkingsgroep te krijgen.
pi_111634475
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:45:28 #12
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111634549
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:45:46 #13
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111634565
quote:
1s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef o.us het volgende:
Mij is opgevallen dat als ik verliefd ben erg zwak en gevoelig word terwijl als ik niets heb een ego van hier tot ginder heb. Is dat normaal?
Ja.
pi_111634578
De definitie van zwak of sterk bestaat niet. Wat de een zwak vind is juist een kracht voor een ander.
Daarnaast is het cultureel bepaald. Oftewel: wat een gelul allemaal weer. Waar maak je je druk om.
pi_111634615
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:45 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:48:43 #16
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111634657
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:47 schreef hlmllp het volgende:

[..]

O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.
Paranoïde valt dus onder neurotisch. Ongepaste depressiviteit ook. Ongepaste woede ook. Vreemde angsten ook. Wat versta jij onder neurotisch?
pi_111634660
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Ik heb er genoeg meegemaakt.
  woensdag 16 mei 2012 @ 18:52:14 #18
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_111634775
N.v.t ;)

[ Bericht 33% gewijzigd door CantFazeMe op 16-05-2012 19:07:48 ]
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_111634835
Neurotisch zijn zie ik als een manier van denken. Snel veel stappen vooruit kunnen denken en dat continu.
Paranoïde zijn mensen die altijd maar van het doemscenario uitgaan. Ze kunnen geen kansberekeningen maken en zijn er gewoon niet van te overtuigen dat iets te ver gezocht is.
Neurotische mensen krijgen vaak wel gelijk, omdat ze overwogen keuzes maken.
  woensdag 16 mei 2012 @ 19:00:25 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111635081
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:54 schreef hlmllp het volgende:
Neurotisch zijn zie ik als een manier van denken. Snel veel stappen vooruit kunnen denken en dat continu.
Paranoïde zijn mensen die altijd maar van het doemscenario uitgaan. Ze kunnen geen kansberekeningen maken en zijn er gewoon niet van te overtuigen dat iets te ver gezocht is.
Neurotische mensen krijgen vaak wel gelijk, omdat ze overwogen keuzes maken.
Ik zou een woordenboek erbij pakken als ik jou was.
pi_111635424
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.
Moeilijk te zeggen. Volgens mij is er uit tweelingenonderzoek gekomen dat neuroticisme (en extravesie) grotendeels erfelijk zijn. En ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik op jonge leeftijd niks ergs heb meegemaakt, ik altijd al wel neurotisch aangelegd ben geweest.
pi_111635572
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
  woensdag 16 mei 2012 @ 19:21:47 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_111636021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.
pi_111636024
Wat een bullshit zie ik staan:

quote:
neurotisch
[bijvoeglijk naamwoord]• wat met een ziekelijke angst te maken heeft
vb:dat herhaald handenwassen is neurotisch gedrag
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
pi_111636112
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:

[..]

Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
Beide. Het is ook neurotisch want gedreven door angsten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')