Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Mensen die laag scoren op neuroticisme zijn over het algemeen weerbaarder. Zulke mensen kunnen beter omgaan met negatieve gebeurtenissen. Dat zou je dan kunnen zien als sterkere mensen, bij voorkeur zonder daar meteen een waardeoordeel aan vast te knopen. Iedereen heeft zo z'n kwaliteiten. Iemand die neurotischer is aangelegd kan zich wellicht weer beter inleven in anderen door eigen ervaringen.
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:29 schreef hlmllp het volgende:
Neuroticisme = iemand die neurotisch is?
De mate waarin je neurotisch bent is trouwens een keuze
wanneer iemand daar in doorschiet praat je meer over een controlfreak
en de meest machtige mensen ter wereld zijn controlfreaks
dus ik denk dat je niet kan zeggen dat neurotische mensen zwakker zijn
wel gevoeliger en intelligenter
er zijn dus hoog functionerende neuroten?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Ja. Sterker nog, het kan een voordeel zijn in verschillende hoge functies.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
er zijn dus hoog functionerende neuroten?
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:31 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Er is geen directe verband tussen neurotische mensen en intelligentie. Er zijn domme mensen die neurotisch zijn en slimme mensen die neurotisch zijn. Maar ja, slimme neurotische mensen kunnen hun neuroticisme wel in hun voordeel gebruiken.
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ja.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:36 schreef o.us het volgende:
Mij is opgevallen dat als ik verliefd ben erg zwak en gevoelig word terwijl als ik niets heb een ego van hier tot ginder heb. Is dat normaal?
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:45 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, denk aan een tokkie die in de bak zit omdat hij zijn vriendin sloeg omdat zij haar telefoon niet opnam.
Paranoïde valt dus onder neurotisch. Ongepaste depressiviteit ook. Ongepaste woede ook. Vreemde angsten ook. Wat versta jij onder neurotisch?quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:47 schreef hlmllp het volgende:
[..]
O heb je het over paranoïde mensen.. Ik had het over neurotische mensen.
Ik heb er genoeg meegemaakt.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:43 schreef hlmllp het volgende:
[..]
Ik kan echt geen beeld vormen van een neurotisch iemand die dom is.
Heb jij zo iemand wel eens meegemaakt?
Ik zou een woordenboek erbij pakken als ik jou was.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:54 schreef hlmllp het volgende:
Neurotisch zijn zie ik als een manier van denken. Snel veel stappen vooruit kunnen denken en dat continu.
Paranoïde zijn mensen die altijd maar van het doemscenario uitgaan. Ze kunnen geen kansberekeningen maken en zijn er gewoon niet van te overtuigen dat iets te ver gezocht is.
Neurotische mensen krijgen vaak wel gelijk, omdat ze overwogen keuzes maken.
Moeilijk te zeggen. Volgens mij is er uit tweelingenonderzoek gekomen dat neuroticisme (en extravesie) grotendeels erfelijk zijn. En ik merk bij mezelf dat ondanks dat ik op jonge leeftijd niks ergs heb meegemaakt, ik altijd al wel neurotisch aangelegd ben geweest.quote:Op woensdag 16 mei 2012 18:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar kan het niet zo zijn dat mensen die laag scoren op neuroticisme gewoon niet zoveel hebben meegemaakt als mensen die hoog scoren op neuroticisme? Ik heb ooit zo'n test moeten doen, ik kwam toen lager dan gemiddeld op neuroticisme, maar ik heb geen idee hoe goed ik daar nu op zou scoren.
En je hebt ook neurotische extraverten en stabiele introverten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:11 schreef -Strawberry- het volgende:
Voor mensen die niet weten wat neuroticisme is, wordt het vaak aangeduid als negatieve emotionaliteit, terwijl extraversie in veel gevallen bekend staat als positieve emotionaliteit.
Dat noem je (obsessief)compulsief gedragquote:neurotisch
[bijvoeglijk naamwoord]• wat met een ziekelijke angst te maken heeft
vb:dat herhaald handenwassen is neurotisch gedrag
Beide. Het is ook neurotisch want gedreven door angsten.quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:21 schreef hlmllp het volgende:
Wat een bullshit zie ik staan:
[..]
Dat noem je (obsessief)compulsief gedrag
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |