abonnement Unibet Coolblue
pi_111923276
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:06 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

U gaat door voor de koelkast! :P
Wordt het eigenlijk nog wel eens gedaan? Lijkt me nogal een radicale ingreep namelijk, aangezien je de communicatie tussen de 2 hersenhelften lamlegt.
Jazeker. Geïsoleerd niet heel vaak meer, maar bij een functionele hemisferectomie wordt ook het corpus callosum doorgenomen. Vaak functioneren deze patiënten, vaak kinderen, al vrij slecht. Je ziet vaak dat zodra de insulten stoppen, ze de kans krijgen zich te ontwikkelen.

Overigens is een geïsoleerde callosotomie niet heel effectief, volgens de review van Téllez-Zenteno in Brain is 35% daarna insultvrij, ten opzichte van 61% na een hemisferectomie.

[ Bericht 1% gewijzigd door dotKoen op 23-05-2012 13:40:02 ]
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:38:59 #102
208890 June.
Seriously?
pi_111924568
Ik kan me herinneren dat ik ooit tijdens college/werkgroep zo'n documentaire heb gezien over een meisje die dat had ondergaan. Weet alleen niet meer hoe het heet..
Shine bright like a diamond.
pi_111924917
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:11 schreef dotKoen het volgende:

[..]
Overigens is een geïsoleerde callosotomie niet heel effectief, volgens de review van Téllez-Zenteno in Brain is 35% daarna insultvrij, ten opzichte van 61% na een hemisferectomie.
Ah, interessant! :)
pi_111925577
Wisten jullie dat astrocyten herpin derpin veel rollen hadden? :')
pi_111925622
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:01 schreef samthegreat5 het volgende:
Wisten jullie dat astrocyten herpin derpin veel rollen hadden? :')
En nog steeds worden ze uitgescholden voor lijm ;(
pi_111925668
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:02 schreef dotKoen het volgende:

[..]

En nog steeds worden ze uitgescholden voor lijm ;(
En die naam zullen ze altijd blijven dragen ;(
Arme cellen :').
pi_111925778
Ze willen toch hopelijk niet dat ik dit uit m'n hoofd ga leren :') ..
quote:
Normal
sequestration and/or redistribution of K+
during neuronal activity (stroke)
-ability to rapidly reduce and restore Ca
2+
n the synaptic cleft-neurotransmission
-removal of GABA
-glutamate release and uptake
-synthesis of precursors for glutamate and GABA production
-release of neurotransmitters (glutamate)
-ammonium detoxification
-neuronal pathfinding

Pathological
-Alaxender disease
-cytotoxic brain edema (aquaporin receptors)
-glioma formation
-major depression (glia number decreases)
-failure of extracellular glutamate formation
-epilepsia-Ca
2+ waves
-minor head trauma-unconsciousness-Ca
2+ waves

Pharmacological
-general anesthetics work by blocking astrocytic gap junctions-Ca
2+ waves
blocked-unresponsiveness to sensory inputs-unconsciousness

Normal
-providing energy substrate to neurons (e.g. lactate)
-sharing energy substrates derived from glycogen with neurons
-brain water homeostasis
-influencing the integrity of blood-brain barrier
-regulation of extracellular pH

Pathological
-hepatic encephalopahy
-modulation of stoke outcome:
-free radical scavenging
-glutamate homeostasis
-production of cytokines and nitric oxide
-water transport (aquaporin receptors)

Emerging
Normal
-modulation of excitatory and inhibitory synapses
-regulation of synaptogenesis
-regulation of neurogenesis in adult brain (hippocampus)
Pathological
-trophic modulation of post injury neuronal repair
-release of cytokines
-neuroinflamation
pi_111927513
Ik vond de VGT van vanochtend behoorlijk pittig eigenlijk. De vorige keer had ik op de een of andere manier 53%, dat zal nu wel weer enorm achteruit gaan. Hoewel ik wel van een G uit ga eigenlijk.
pi_111927958
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:51 schreef Thomas2301 het volgende:
Ik vond de VGT van vanochtend behoorlijk pittig eigenlijk. De vorige keer had ik op de een of andere manier 53%, dat zal nu wel weer enorm achteruit gaan. Hoewel ik wel van een G uit ga eigenlijk.
Hoeveelste jaars?
pi_111929026

Hehe, komt uit een .ppt presentatie van het vak dat ik nu volg :').
  woensdag 23 mei 2012 @ 15:56:14 #111
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_111930207
Hij is echt mooi. Vooral dat rode vakje, eerste waar je naar kijkt om vervolgens de rest als bijzaak te markeren niet te lezen :D
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_111930444
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:04 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Hoeveelste jaars?
3e. Ik was hier eerder bekend onder de naam Meph91, maar dat vond ik zo'n enorm slechte naam dat ik maar meteen een nieuwe account gemaakt heb.

Niet dat dit nou zoveel beter is.
pi_111930710
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:56 schreef gohan16 het volgende:
Hij is echt mooi. Vooral dat rode vakje, eerste waar je naar kijkt om vervolgens de rest als bijzaak te markeren niet te lezen :D
Haha, ja :P.
Hier nog 1:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 23 mei 2012 @ 16:21:40 #114
299601 ZwarteSteen
Kop die steen
pi_111931273
Voor 1e jaars was deze VGT pittig, weinig fysiologie veel pathologie ;( Mijn voorlopig berekende percentage is zelfs meer dan gehalveerd t.o.v. mijn vorige :{ Maar gelukkig maakte het niks uit en had ik de puntjes toch al :D
Medicine must bring back the joy in the life of the patient.Medicine must give the patient something to celebrate.When medicine cannot achieve this, the goal must be to allow the patient to die a death as quickly and as painlessly as possible
pi_111932032
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:11 schreef dotKoen het volgende:
Overigens is een geïsoleerde callosotomie niet heel effectief, volgens de review van Téllez-Zenteno in Brain is 35% daarna insultvrij
Dat staat er niet. Het blijkt dat 35% geen invaliderende aanvallen meer heeft. Het zou ook gek zijn om insultvrij te geraken na een callosotomie aangezien je de epilepsiehaard niet wegneemt zoals bijvoorbeeld bij een hemisferectomie of resectie van bijvoorbeeld temporaalsclerose. Je zorgt er louter voor dat de epilepsiehaard zich niet kan uitbreiden tot beide hemisferen, leidend tot minder heftige aanvallen.
I feel kinda Locrian today
pi_111932110
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:37 schreef starla het volgende:

[..]

Dat staat er niet. Het blijkt dat 35% geen invaliderende aanvallen meer heeft. Het zou ook gek zijn om insultvrij te geraken na een callosotomie aangezien je de epilepsiehaard niet wegneemt zoals bijvoorbeeld bij een hemisferectomie of resectie van bijvoorbeeld temporaalsclerose. Je zorgt er louter voor dat de epilepsiehaard zich niet kan uitbreiden tot beide hemisferen, leidend tot minder heftige aanvallen.
Je hebt gelijk, ze definiëren insultvrij inderdaad als vrij van invaliderende insulten. Dat kom je wel vaker tegen (ooit een presentatie over de functionele hemisferectomie gegeven), lang niet altijd betekent aanvalsvrij genezen. Had het overigens wel gezien, maar geen zin het hier neer te zetten ;)
pi_111932924
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:21 schreef ZwarteSteen het volgende:
Voor 1e jaars was deze VGT pittig, weinig fysiologie veel pathologie ;( Mijn voorlopig berekende percentage is zelfs meer dan gehalveerd t.o.v. mijn vorige :{ Maar gelukkig maakte het niks uit en had ik de puntjes toch al :D
Oeh ik hou van pathologie. Kan ik deze VGT ergens op internet maken? Mijn faculteit doet m niet. Ik wil wel es zien hoe ik ervoor sta zo vlak voor het eind van m'n studie
  woensdag 23 mei 2012 @ 17:06:56 #118
206322 Seam
Pillz-E
pi_111933510
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 16:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Oeh ik hou van pathologie. Kan ik deze VGT ergens op internet maken? Mijn faculteit doet m niet. Ik wil wel es zien hoe ik ervoor sta zo vlak voor het eind van m'n studie
via arts in spe kun je VGTs maken.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 23 mei 2012 @ 19:05:46 #119
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_111938625
Ben ook wel benieuwd eigenlijk gezien we op de UvA geen vgt's hebben maar klinische lijn tentamens
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_111939882
KLOP/KLOD/GKLO is veel leuker dan de voortgangstoets vind ik, ik vind open vragen sowieso iets nuttiger, maar dat ligt misschien aan mij :P
pi_111946068
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 17:06 schreef Seam het volgende:

[..]

via arts in spe kun je VGTs maken.
ah dank je Seam. Ik ga m doen, ben benieuwd

Ik heb alweer 5 weken geen ziekenhuis vanbinnen gezien. Opzich wel chill om in de 1e lijn te werken met *clienten* in plaats van patienten. Nu kan ik eindelijk mijn nagels weer eens lakken
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:09:49 #122
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_111948261
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 15:56 schreef gohan16 het volgende:
Hij is echt mooi. Vooral dat rode vakje, eerste waar je naar kijkt om vervolgens de rest als bijzaak te markeren niet te lezen :D
Oh ik snapte hem al niet _O-
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:10:57 #123
280727 Njosnavelin
tête folle
pi_111948337
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 21:31 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

ah dank je Seam. Ik ga m doen, ben benieuwd

Ik heb alweer 5 weken geen ziekenhuis vanbinnen gezien. Opzich wel chill om in de 1e lijn te werken met *clienten* in plaats van patienten. Nu kan ik eindelijk mijn nagels weer eens lakken
Mag je in het ziekenhuis geen nagellak dragen? En hoe zit het eigenlijk met sierraden? Ringen mogen zeker niet, maar oorbellen wel toch?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  woensdag 23 mei 2012 @ 22:38:51 #124
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_111950112
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 22:10 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Mag je in het ziekenhuis geen nagellak dragen? En hoe zit het eigenlijk met sierraden? Ringen mogen zeker niet, maar oorbellen wel toch?
geen ringen, geen horloges, geen armbanden. Oorbellen mogen wel, maar niet te groot (is ook niet handig want dat tikt tegen je stethoscoop aan). Op de OK ook geen kettingen. En geen nagellak idd.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_111950536
Zie ook: Persoonlijke hygiëne medewerkers

Nagallak mag volgens de WIP wel, als deze intact is. Meeste ziekenhuizen volgen de WIP.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')