abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:28:35 #1
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111613898
Hi WGR-ers,

Ik zit met het volgende probleem dat ik ook bij mijn rechtsbijstand ga neerleggen, maar ik ben ook benieuwd naar wat de kenners hier zeggen. Een soort second opnion als het ware.

Momenteel werk ik in loondienst met een jaarcontract, dat contract loopt vandaag af. Eerder heeft mijn werkgever aangegeven dat het contract verlengt zou worden, maar door recente (extreme) wijzigingen in het werk, heeft hij aangegeven misschien toch op zijn toezegging terug te moeten komen.

Op dit moment hoef ik niet duimendraaiend achter mijn bureau te zitten; ik heb nog wel wat te doen. Ik werk dus wel door, maar zonder contract.

Mijn vraag is wat handig en of strategisch is om te doen en waar ik juridisch sta. Niets zeggen, lekker doorwerken zolang er wat te doen is en gewoon netjes betaald krijgen. Maar zitten daar haken en ogen aan?

Ik hoor graag jullie mening / advies.

Groetjes, error
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_111613959
Als je gewoon doorgaat met je werk dan wordt het contract automatisch verlengd :Y
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:33:08 #3
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_111614040
Loopt het contract tot vandaag, of tot en met vandaag?

quote:
7s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:30 schreef Ron.Jeremy het volgende:
Als je gewoon doorgaat met je werk dan wordt het contract automatisch verlengd :Y
Tenzij TS naar huis wordt gestuurd door de werkgever/leidinggevende :) En verlenging met dezelfde duur tot een max van een jaar.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_111614075
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:33 schreef sanger het volgende:

[..]

Tenzij TS naar huis wordt gestuurd door de werkgever/leidinggevende :) En verlenging met dezelfde duur tot een max van een jaar.
Dank voor de aanvulling.
pi_111614285
Gewoon doorwerken, je werkgever is verplicht om je tijdig in kennis te stellen dat je contract niet wordt verlengd. Doet hij dat niet dan moet hij je contract verlengen of hij moet je afkopen.

Niet teveel zorgen maken dus... komt goed.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_111614326
quote:
2s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:28 schreef error_404 het volgende:
Op dit moment hoef ik niet duimendraaiend achter mijn bureau te zitten; ik heb nog wel wat te doen. Ik werk dus wel door, maar zonder contract.
Gefeliciteerd met je nieuwe jaarcontract. Als de werkgever niet heeft aangegeven dat het niet verlengd wordt, dan wordt het stilzwijgend automatisch met eenzelfde periode verlengd.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:44:55 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111614398
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:33 schreef sanger het volgende:
quote:
De werknemer treedt met ingang van 16 mei 2011 in dienst van werkgever voor de bepaalde duur van één (1) jaar. De arbeidsovereenkomst eindigt derhalve van rechtswege zonder dat daartoe opzegging vereist is op 16 mei 2012.
Eindigd per vandaag, dus tot lijkt me.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:45:13 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_111614411
Het is onjuist dat de werkgever moet aangeven dat het contract niet verlengd wordt. Het contract loopt van rechtswege af en de werkgever hoeft niks te doen, behalve je wegsturen als je na afloop van het contract alsnog komt werken.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:45:33 #9
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_111614418
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:42 schreef jroz het volgende:

[..]

Gefeliciteerd met je nieuwe jaarcontract. Als de werkgever niet heeft aangegeven dat het niet verlengd wordt, dan wordt het stilzwijgend automatisch met eenzelfde periode verlengd.
Onzin, het contract loopt gewoon af.

Als ze je door latenw erken zonder je naar huis te sturen dan heb je echter automatisch weer eenzelfde contract, dus wederom een jaar onder dezelfde voorwaarden.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
pi_111614430
quote:
De arbeidsovereenkomst eindigt derhalve van rechtswege zonder dat daartoe opzegging vereist is op 16 mei 2012.
Waarom zou het dan automatisch verlengd zijn, er is immers afgesproken dat er van opzegging geen sprake is?
pi_111614493
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:45 schreef Wokkel het volgende:
Waarom zou het dan automatisch verlengd zijn, er is immers afgesproken dat er van opzegging geen sprake is?
Het originele contract eindigt op die datum, mocht TS door (kunnen) werken, dan krijgt hij een nieuw contract onder zelfde voorwaarden. Dat eindigt dus 'automatisch' op 16 mei 2013.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:48:26 #12
65960 sanger
pi_111614496
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:45 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Òmdat TS een dag na afloop nog steeds aan het werk is. Een jaar van 16 mei 2011 loopt namelijk tot en met 15 mei 2012.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:49:12 #13
65960 sanger
pi_111614524
quote:
1s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:45 schreef Lienekien het volgende:
Het is onjuist dat de werkgever moet aangeven dat het contract niet verlengd wordt. Het contract loopt van rechtswege af en de werkgever hoeft niks te doen, behalve je wegsturen als je na afloop van het contract alsnog komt werken.
Maar liep dus gister af :) En TS is aan het werk :P
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:49:52 #14
65960 sanger
pi_111614539
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:41 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Gewoon doorwerken, je werkgever is verplicht om je tijdig in kennis te stellen dat je contract niet wordt verlengd. Doet hij dat niet dan moet hij je contract verlengen of hij moet je afkopen.

Niet teveel zorgen maken dus... komt goed.
Onzin dus.
pi_111614559
Overigens is het wel raadzaam om bijvoorbeeld een paar mailtjes naar opdrachtgevers of klanten de deur uit te doen (projectgerelateerd) en deze te BCC-en naar een privémailadres, dan kun je later eventueel bewijzen dat je hebt gewerkt vandaag.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  woensdag 16 mei 2012 @ 09:52:21 #16
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_111614617
quote:
13s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:49 schreef sanger het volgende:

Onzin dus.
Dat is inderdaad onzin.

quote:
Artikel 668 (BW)
1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
Als je er nu toch weer zit / morgen weer gewoon aan de slag kan (ik kan niet best beslissen of je contract per 15 of per 16 mei afliep / loopt), zonder dat je baas heeft gezegd dat je weg moet, dan ben je weer voor een jaar onder de pannen :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_111614618
Als het je 3e verlenging is dan krijg je toch ook automatisch een vast contract of ben ik abuis?
pi_111614656
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:52 schreef Tha_Duck het volgende:
Als het je 3e verlenging is dan krijg je toch ook automatisch een vast contract of ben ik abuis?
Dan in principe wel (tenzij in het CAO anders bepaald is).
pi_111614703
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:42 schreef jroz het volgende:

[..]

Uuh lol, gefeliciteerd, u mag een nieuwe baan gaan zoeken.
pi_111614756
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:54 schreef Outrun12 het volgende:

[..]

Uuh lol, gefeliciteerd, u mag een nieuwe baan gaan zoeken.
*zucht*
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_111615053
quote:
Artikel 668 (BW)
1. Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.
2. Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.
http://www.arbeidsrechter.nl/bw#668

Nog even een bron erbij voor TS (en Outrun12).
  woensdag 16 mei 2012 @ 10:16:29 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_111615327
Dus als mijn werkgever mij niet wegstuurd, heb ik dus gewoon een nieuw jaarcontract, onder dezelfde voorwaarden als het oude. Oke.
Vraag is dus nog even of de laatste dag dan dus op de 15e of de 16e valt, toch?

Dus het volgende 'probleem' komt pas op het moment dat (bijvoorbeeld) over 2 weken hij aangeeft dat er geen werk meer is en mij naar huis wil sturen. Waarop ik daartegenin kan/moet gaan omdat het contract volgens de wet doorloopt. Ik ben dan toch ook 'beperkt' door dat contract, of heb ik nog wat te onderhandelen? Ik heb ook weer geen zin mijn werkgever in een faillissement te helpen....
pi_111615337
quote:
11s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 09:48 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Het originele contract eindigt op die datum, mocht TS door (kunnen) werken, dan krijgt hij een nieuw contract onder zelfde voorwaarden. Dat eindigt dus 'automatisch' op 16 mei 2013.
Tja, dan mag de TS naar de rechter stappen om zijn gelijk te behalen want geen enkele fatsoenlijke werkgever die geeft hier zomaar aan toe als die het even vergeten is te melden.
De TS krijgt wel gelijk trouwens als ik het zo met deze informatie kan beoordelen.
Maar ik zou mij laten uitkopen als de werkgever niet van plan was je een nieuw contract aan te bieden. De werksfeer is namelijk verpest.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_111615360
quote:
0s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 10:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tja, dan mag de TS naar de rechter stappen om zijn gelijk te behalen want geen enkele fatsoenlijke werkgever die geeft hier zomaar aan toe als die het even vergeten is te melden.
De TS krijgt wel gelijk trouwens als ik het zo met deze informatie kan beoordelen.
Dat zou wel heel dom zijn van de werkgever om daar kosten aan te verspillen aangezien deze geen poot heeft om op te staan.
pi_111615368
quote:
14s.gif
Op woensdag 16 mei 2012 10:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat zou wel heel dom zijn van de werkgever om daar kosten aan te verspillen aangezien deze geen poot heeft om op te staan.
Dreigen helpt ook vaak :)

Deze regel is trouwens ontstaan uit het principe dat er dus blijkbaar wel werk genoeg is, anders zou de werknemer wel naar huis gestuurd worden. Aangezien er werk is, en de werknemer doet zijn werk goed (anders had die dat gehoord) blijft de werknemer in dienst.

Ik weet alleen niet precies hoeveel dagen de werkgever de tijd heeft om dit te melden dat die naar huis wordt gestuurd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop