abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111593134
Hallo!

Ik heb vanmiddag te horen gekregen dat mijn contract niet in zijn huidige vorm word verlengd. Ik had namelijk 25,5 uur op contract en ze willen mij nu een 0-uren contract aanbieden.

Alleen zie ik dit niet zitten omdat ik dat niet verzekerd ben van werk en ik wel mijn vaste lasten heb.

Nu vraag ik mijn af of ik dit contract mag weigeren en of ik dan recht heb op een ww-uitkering?

Alvast bedankt!
Je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben.
pi_111593418
Had je al een contract voor onbepaalde tijd?
pi_111593490
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 19:54 schreef quirina het volgende:
Had je al een contract voor onbepaalde tijd?
Nee bepaalde tijd, zou mijn 3e contract worden.
pi_111594957
Ja, je bent dan verwijtbaar werkloos.

[ Bericht 2% gewijzigd door Kandijfijn op 15-05-2012 20:29:41 ]
pi_111597499
Ja ken het contract aannemen én een WW aanvragen. Elke keer als je onder de 25,5 uur komt word dat dan bijgevuld door het UWV.
Bel het UWV even voor meer informatie.
pi_111597651
Het zit zo dat ik wil gaan samenwonen met mijn vriend. En het reizen naar mijn huidige werkgever heeft dan geen zin. Dus ik wil bij hem werk zoeken. Ik weet dat ik aangevuld krijg wanneer ik minder werk.. Maar ik wil weten of ik recht heb op WW wanneer ik het contract weiger.
pi_111598078
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:03 schreef J0ycie88 het volgende:
Het zit zo dat ik wil gaan samenwonen met mijn vriend. En het reizen naar mijn huidige werkgever heeft dan geen zin. Dus ik wil bij hem werk zoeken. Ik weet dat ik aangevuld krijg wanneer ik minder werk.. Maar ik wil weten of ik recht heb op WW wanneer ik het contract weiger.
Dat zeg ik net toch al?

Nee, omdat je dan verwijtbaar werkloos bent.
pi_111598204
Tja, daar moet je het UWV even voor bellen. Maar ik vind je dan wel echt verwijtbaar werkloos eigenlijk.
Kan je het niet gewoon doen en dan een baan zoeken in je nieuwe woonplaats? Dan maar even heen en weer reizen.
pi_111598851
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:11 schreef Troeta het volgende:
Tja, daar moet je het UWV even voor bellen. Maar ik vind je dan wel echt verwijtbaar werkloos eigenlijk.
Kan je het niet gewoon doen en dan een baan zoeken in je nieuwe woonplaats? Dan maar even heen en weer reizen.
De kosten van het reizen wegen niet op tegen wat ik dan verdien en daarbij werk in inde kinderopvang dus heel veel zou ik niet kunnen werken.. Alleen bij ziekte. Maar stel ik ga een 0uren contract aan bij een andere werkgever heb ik dan ook recht op aanvullend ww?
pi_111598928
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:09 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Dat zeg ik net toch al?

Nee, omdat je dan verwijtbaar werkloos bent.
Je zei ja ;)
pi_111599874
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:25 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Nee, je hebt geen recht op ww als je het vertikt om te gaan werken.
Ik vertik het niet alleen zegt mijn baas zon beetje zelf al dat er geen uren te vergeven zijn. Kan moeilijk in 2 steden gaan werken.. Want mijn huur kan ik dan dus niet meer betalen..
pi_111600824
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:20 schreef J0ycie88 het volgende:

[..]

Maar stel ik ga een 0uren contract aan bij een andere werkgever heb ik dan ook recht op aanvullend ww?
Ja, dan heb je recht op aanvullende WW
pi_111601157
Dat neem ik eigenlijk terug. Je moet daar echt even over bellen met het UWV, want het is gewoon een persoonlijke situatie.
pi_111603459
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:51 schreef Troeta het volgende:

[..]

Ja, dan heb je recht op aanvullende WW
Nee dat heeft ze dan niet, wel als ze het bij de huidige werkgever aanneemt, maar niet als ze dat contract weigert en een ander 0- uren contract neemt bij een andere werkgever.

Overigens zijn er wel uitzonderingsregels, dus aanvragen moet ze altijd en aangeven dat ze verhuist is, dat kan namelijk een verzachtende omstandigheid zijn.
pi_111608760
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 20:19 schreef Kandijfijn het volgende:
Ja, je bent dan verwijtbaar werkloos.
Dat is te kort door de bocht. Dat haar contract niet wordt verlengd, is niet aan haar te wijten.
pi_111611989
Dan ga ik gewoon het uwv bellen.. Want ik snap er niets van. En ik vind inderdaad dat het niet te wijten is aan mij dat het contract niet verlengt word. En het scheelt gewoon 25,5 uur! Zou ik dan het uwv moeten bellen of kan ik hiervoor ook terecht bij het juridisch loket?
pi_111612021
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 06:59 schreef J0ycie88 het volgende:
Dan ga ik gewoon het uwv bellen.. Want ik snap er niets van. En ik vind inderdaad dat het niet te wijten is aan mij dat het contract niet verlengt word. En het scheelt gewoon 25,5 uur! Zou ik dan het uwv moeten bellen of kan ik hiervoor ook terecht bij het juridisch loket?
Gewoon bij het UWV.
Overigens wordt je contract wel verlengd, alleen het aantal uren komt niet meer overheen.
Je moet dus echt het UWV bellen om te vragen hoe en wat, wie weet vinden ze het niet erg als je op dat moment een ander 0- uren contract aanneemt.
Vaak wordt het wel als verwijtbaar gezien als je een vast contract voor een bepaald tijd contract aanneemt of minder uren neemt.
Dit geval is gewoon wat moeilijker te beoordelen, overigens als het niet toegekend wordt kun je ook bij het UWV nog een bezwaar indienen en wordt er extra punten gecontroleerd waardoor een afwijzing ook weer positief kan uitvallen.
pi_111612186
Dan ga ik het eens voorleggen bij het UWV. Ben erg benieuwd!
pi_111612318
Even voor de duidelijkheid. Er staat hier meerdere malen dat alles wat je minder werkt dan die 25,5 uur uitgekeerd gaat krijgen van het UWV als je dus gewoon dat 0 uren contract accepteert (weet niet in hoeverre dit waar is, maar goed). Vervolgens klaag je dat je dan heen en weer moet reizen tussen woon-werk en dat dat duur is, maar daarna zeg je weer dat je toch alleen maar kan komen opdraven bij ziekte van collega's en dus bijna niet zou hoeven te werken.
Eigenlijk is er dus niks aan de hand. Krijg je voor misschien 1 dag in de week gewoon je 25,5 uur uitbetaald en klaar.
pi_111612417
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 07:46 schreef mirannie het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Er staat hier meerdere malen dat alles wat je minder werkt dan die 25,5 uur uitgekeerd gaat krijgen van het UWV als je dus gewoon dat 0 uren contract accepteert (weet niet in hoeverre dit waar is, maar goed). Vervolgens klaag je dat je dan heen en weer moet reizen tussen woon-werk en dat dat duur is, maar daarna zeg je weer dat je toch alleen maar kan komen opdraven bij ziekte van collega's en dus bijna niet zou hoeven te werken.
Eigenlijk is er dus niks aan de hand. Krijg je voor misschien 1 dag in de week gewoon je 25,5 uur uitbetaald en klaar.
Maar dan nog snap je toch wel dat ik dan liever een 0uren contract aan ga in de stad waar ik ga wonen? Mocht ik voor die tijd geen baan gevonden te hebben voor vaste uren? Het is niet dat ik noet wil werken, maar ik wil wel weten wat mijn mogelijkheden zijn.
pi_111612581
Ik zou in dit geval het 0-uren contract aannemen met daarin de strikte eis van jouw kant dat die 0-uren dus wederzijds zijn. Vind je iets anders dan ben je ook per direct weg. Op die manier heb je voorlopig wel je rechten vastgelegd zonder dat het jouw mogelijkheden iets anders te vinden erg bemoeilijkt. Daarnaast zou ik elke belemmerende factor (zelfs kinderopvangverblijven zijn tegenwoordig achterlijk genoeg om concurrentiebedingen op te nemen) uit het contract strepen.

Biedt je werkgever je geen contract aan onder deze voorwaarden, dan is het natuurlijk nog maar de vraag hoe verwijtbaar jouw werkeloosheid is.
pi_111612839
Dat snap ik wel, maar dan krijg je never nooit die aanvulling van het UWV, dus lijkt me nou niet bepaald de verstandigste keus
pi_111612864
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 08:15 schreef delpit het volgende:
Ik zou in dit geval het 0-uren contract aannemen met daarin de strikte eis van jouw kant dat die 0-uren dus wederzijds zijn. Vind je iets anders dan ben je ook per direct weg. Op die manier heb je voorlopig wel je rechten vastgelegd zonder dat het jouw mogelijkheden iets anders te vinden erg bemoeilijkt. Daarnaast zou ik elke belemmerende factor (zelfs kinderopvangverblijven zijn tegenwoordig achterlijk genoeg om concurrentiebedingen op te nemen) uit het contract strepen.

Biedt je werkgever je geen contract aan onder deze voorwaarden, dan is het natuurlijk nog maar de vraag hoe verwijtbaar jouw werkeloosheid is.
Sorry, maar kinderopvang lijkt me niet de plek om eisen te stellen. Voor jou 10 anderen (en goedkopere) Zeker nu, het is mei, over een week of 6 komen er weer een stapel van die meiden van het mbo af en willen aan het werk.
pi_111634003
quote:
Sorry, maar kinderopvang lijkt me niet de plek om eisen te stellen. Voor jou 10 anderen (en goedkopere) Zeker nu, het is mei, over een week of 6 komen er weer een stapel van die meiden van het mbo af en willen aan het werk.
Maar dan is het probleem van verwijtbare werkloosheid toch ook verholpen? Dan is er dus geen nieuw contract.
pi_111636431
quote:
0s.gif Op woensdag 16 mei 2012 18:28 schreef delpit het volgende:

[..]

Maar dan is het probleem van verwijtbare werkloosheid toch ook verholpen? Dan is er dus geen nieuw contract.
Hm, daar heb je een punt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')