abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111544738
Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat, is volgend jaar een stuk duurder uit. Het kan meer dan 1000 euro per jaar schelen. In het Kunduz-akkoord is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding voor de trein en de bus wordt afgeschaft.
Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Daar verandert niets aan. Tot nu toe was het echter zo dat over een reiskostenvergoeding over het ov geen belasting betaald hoefde te worden. Maar de partijen hebben in het Kunduz-akkoord afgesproken dat die regeling verdwijnt. Dat betekent dat net als bij de kilometervergoeding, nu belasting wordt geheven over de vergoeding.
Iedereen die met het openbaar vervoer op kosten van de baas naar zijn werk gaat, moet extra belasting gaan betalen. Het precieze bedrag hangt van twee factoren af: in welke schijf je belasting betaalt, en hoeveel reiskostenvergoeding je betaalt. Je moet namelijk over het hele bedrag van de reiskosten belasting gaan betalen. Dat kan flink in de papieren lopen, zoals uit onderstaande voorbeelden blijkt.

Gemiddelde reiziger: tot 109 euro per maand duurder
De gemiddelde treinreiziger reist over een afstand van 34 kilometer naar zijn werk, dat is ongeveer de afstand tussen Leiden en Rotterdam. Een maandtrajectkaart kost dan 209,60 euro. Afhankelijk van in welke belastingschijf je dan zit, betaal je dan tussen de 70 en 109 euro per maand extra belasting. Per jaar is dat tussen de 840 en 1308 euro.

Gemiddelde reis, modaal inkomen: 88 euro per maand
Bijvoorbeeld: je reist iedere dag tussen Leiden en Rotterdam en hebt een modaal inkomen van iets meer dan 2500 euro. Je betaalt dan 42 procent belasting over het bedrag van 209,60 euro. Dat is 88 euro per maand, of 1056 euro per jaar, die je extra moet betalen.

NS/OV-jaarkaart: tot 155 euro per maand
Veel mensen reizen nog verder met de trein, en krijgen van hun baas een NS/OV-jaarkaart. Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra.
pi_111544916
En weer een lastenverzwaring. Zo komen we er wel.
pi_111545088
Precies, net als de energierekening die ook nog 160 euro duurder wordt.
pi_111545120
..wat kost een paard en wagen eiks per maand? Anders begin ik een postkoets-dienst.
pi_111545481
Dat geldt toch ook voor de reiskostenvergoeding van automobilisten?
  PR/Manusje van alles maandag 14 mei 2012 @ 19:30:30 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_111545548
dan pakken we de auto wel :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 14 mei 2012 @ 19:40:26 #7
269262 PalmRoyale
Life's a bitch.
pi_111546081
En wat was Samsom volgens de meesten toch een sukkel omdat hij hier niet aan mee wilde doen. Ik vraag me af hoeveel mensen de Kunduz coalitie nog steeds geweldig vinden.
"Our rights are not granted by governments. They are inherent to our nature. But it's entirely the opposite for governments: their privileges are precisely equal to only that which we suffer them to enjoy." - Edward Snowden
  maandag 14 mei 2012 @ 19:46:10 #8
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111546402
Maak alles duurder en de koopkracht schiet omhoog!

Of toch niet? _O- :')

gristen: god heeft gewild dat iedereen arm zou zijn! _O_
vvd: jullie moeten de broekriem harder aantrekken! :~
  maandag 14 mei 2012 @ 19:46:42 #9
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_111546436
Wat bizar dit. Dacht juist dat ze het OV wilden stimuleren?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  Overall beste user 2022 maandag 14 mei 2012 @ 19:47:47 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_111546498
Gewoon afschaffen en salaris omhoog gooien. Al die vergoedingsregeltjes zijn bullshit. Je kunt niet eens fatsoenlijk de salarisaanbiedingen van potentiele werkgevers vergelijken door al die debiele extras.

.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_111546538
dit gaat om alle reiskosten overigens (OV, lease, eigen auto, zakelijke km, woon-/werkverkeer, alles) en dat gaat allemaal tellen als 'loon'. Oftewel, je hebt nog kans dat je in hogere schalen van de belasting gaat komen ook. Fijn hè? :(
  maandag 14 mei 2012 @ 19:49:42 #12
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111546606
quote:
11s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:46 schreef Maraca het volgende:
Wat bizar dit. Dacht juist dat ze het OV wilden stimuleren?
Ja. Door rijden NOG duurder te maken!
  maandag 14 mei 2012 @ 19:50:08 #13
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111546633
En de afbraak gaat door. Want het systeem werkt perfect hoor. Alleen jullie leenden maar en leenden maar. Arme banken. Gelukkig hebben we de EU die dit voor ons op laat lossen door... De mensen die u de crisis brachten w/ driewerf hoezee.

Maar wel pittige bedragen dit hoor. Gaat wel echt hard zo.

Moge u in interessante tijden leven...

Wil wel lukken :@
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111546641
Daarom dus met de auto ^O^ .
pi_111546735
Schaf de overheid maar af.
pi_111546785
Gelukkig blijven de hoge heren maar schuiven verder!
  maandag 14 mei 2012 @ 19:57:02 #17
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_111547029
Briljant ook dat dit verhuizen naar t werk zou moeten stimuleren, in een volkomen vastgelopen woningmarkt, wellicht hebben ze daar ook nog zo'n geweldige oplossing voor :')
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_111547158
quote:
Zo'n kaart kost 3581 euro per jaar, dat is iets minder dan 300 euro per maand. Als je daar belasting over moet betalen, kost je dat tussen de 98 en 155 euro per maand extra.
Een NS jaarabbo kost inderdaad 3581 euro per jaar, maar een OV kaart kost 4190 euro per jaar.

Wat overigens per definitie belachelijk duur is, maar goed.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 14 mei 2012 @ 19:59:58 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_111547219
Hee maar de Grieken kunnen blijven lachen, dat is toch ook wat waard.
The truth was in here.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 14 mei 2012 @ 20:01:42 #20
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_111547333
het zou me zelfs niks verbazen als ze dan ook nog belasting heffen over de Geld Terug Bij Vertraging regeling.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  Overall beste user 2022 maandag 14 mei 2012 @ 20:01:47 #21
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_111547336
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Een NS jaarabbo kost inderdaad 3581 euro per jaar, maar een OV kaart kost 4190 euro per jaar.

Wat overigens per definitie belachelijk duur is, maar goed.
Vind ik meevallen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_111547375
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:01 schreef Ulx het volgende:

[..]

Vind ik meevallen.
Ik niet. Zeker niet gezien de kwaliteit die wij daarvoor krijgen.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 14 mei 2012 @ 20:03:21 #23
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_111547436
quote:
5s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:29 schreef Tja..1986 het volgende:
Dat geldt toch ook voor de reiskostenvergoeding van automobilisten?
De huidige vrijstelling van 19 ct/km is anders wel royaler dan de belastingvrije OV-vergoeding. In euro's krijg je bij een kilometervergoeding toch een stukje meer. Het voordeel van de OV-vrijstelling is eigenlijk alleen dat je (optisch) een volledige reiskostenvergoeding kunt geven als je in de cao expliciet kiest voor het OV. Als je autokilometers wil vergoeden kan dat niet. Maar als het fiscale voordeel voor de OV-kaart vervalt is er geen enkele reden meer om voor iets anders dan een kilometervergoeding te kiezen, of voor een vrij besteedbaar reiskostenbudget. Ik verwacht wel dat de meeste cao's op dit punt dan ook opengebroken gaan worden. En de NS kan vrezen voor zijn klandizie, zeker als ze ook nog eens het in- en uitchecken voor abonnementhouders gaan verplichten per 2013.
Never explain, never apologize.
pi_111547569
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:03 schreef Lurf het volgende:

[..]

De huidige vrijstelling van 19 ct/km is anders wel royaler dan de belastingvrije OV-vergoeding. In euro's krijg je bij een kilometervergoeding toch een stukje meer. Het voordeel van de OV-vrijstelling is eigenlijk alleen dat je (optisch) een volledige reiskostenvergoeding kunt geven als je in de cao expliciet kiest voor het OV. Als je autokilometers wil vergoeden kan dat niet. Maar als het fiscale voordeel voor de OV-kaart vervalt is er geen enkele reden meer om voor iets anders dan een kilometervergoeding te kiezen, of voor een vrij besteedbaar reiskostenbudget. Ik verwacht wel dat de meeste cao's op dit punt dan ook opengebroken gaan worden. En de NS kan vrezen voor zijn klandizie, zeker als ze ook nog eens het in- en uitchecken voor abonnementhouders gaan verplichten per 2013.
Het OV kan je echter opvoeren als aftrekpost. Dat is dan wel weer een voordeeltje wat je bijv met de auto weer misloopt.
Allah Al Watan Al Malik
  Overall beste user 2022 maandag 14 mei 2012 @ 20:11:27 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_111547922
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik niet. Zeker niet gezien de kwaliteit die wij daarvoor krijgen.
Zelden problemen met het OV. Met de auto heb je met alle files en het zoeken naar (betaalde) parkeerplekken vaker vertraging.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')