abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111543456
Sinds een tijdje werk ik als verkoper bij een niet nader te noemen telefoonprovider. Ik ben dagelijks met klanten in gesprek en de ene keer wordt zo'n gesprek persoonlijker dan de andere keer.
Na meerdere gesprekken met mijn manager bleek dat hij wil dat ik altijd heel persoonlijk en enthousiast ben met een klant. Dat is de sleutel tot betere sales enzovoorts.

Voor mijn opleiding had ik laatst een interview met een sectorhoofd van een bepaalde afdeling van de gemeente Eindhoven en toen ik vroeg wat ze van mijn manier van interviewen vond (stukje reflectie) gaf ze aan dat ik het professioneel aanpakte, maar heel weinig emotie liet zien. Ik werd niet enthousiast maar ook andere emoties liet ik weinig zien.
Zij was de tweede in korte tijd die me dit vertelde en sindsdien ben ik gaan nadenken.

Van binnen voel ik wel degelijk die emoties en voor mijn gevoel heb ik ook altijd open tegen mensen zo gereageerd, maar kennelijk doe ik dat alleen naar mensen die ik wat beter ken. Mensen zoals, familie, vrienden, medestudenten, huisgenoten. Met hen heb ik vaker gesprekken gehad en daarin word ik eens stuk meer open en ga ik veel meer met emoties praten.

Sinds ik erop ben gaan letten is me inderdaad opgevallen dat ik weinig naar vreemde mensen emotie toon. Als ik met een klant in gesprek ben, heb ik moeite om enthousiast over te komen over het product waar het om gaat. Ik ben dan heel strak en met een monotone stem alles aan het vertellen. Pas als de klant uit zichzelf heel vriendelijk overkomt wil het gebeuren dat zo'n gesprek echt leuk en spontaan wordt.
Dat zorgt dus ook ervoor dat ik bijvoorbeeld niet op een meisje zou afstappen in een club om een leuk spontaan gesprek mee te beginnen. Dat durf ik niet, ik durf mezelf niet spontaan neer te leggen, ook al weet ik dat ik niets te verliezen heb.

Ik wil dat veranderen. Niet alleen op verkoopgebied, maar ook in mijn priveleven. Als ik met mensen in contact kom is dat altijd via anderen. Ik zal niet snel uit mezelf met iemand gaan praten en daar een band mee krijgen.
Zijn er tips en tricks voor om jezelf een spontaner iemand te maken?
Ik begrijp dat je je innerlijk niet zomaar kan/moet veranderen, maar ik wil toch wat opener en met meer emotie met mensen kunnen praten. Dat maakt me ook een aangenamer persoon om mee te communiceren. Niet dat ik nu Koos Vriendloos ben, want ik heb echt genoeg vrienden waarmee ik veel onderneem, maar spontaan mensen leren kennen (en misschien daarmee ook een leuke meid) is toch wel iets wat ik leuk vind.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111543909
Dat kun je oefenen door voor je gevoel overdreven enthousiast te doen. Maar -en dat zal je manager misschien niet begrijpen- de meeste klanten hechten waarde aan gedegen advies. Niet aan een verkoper die helemaal dolblij is over een product.
pi_111544191
Even volgen, het is dat ik niet bij een telefoonprovider werk anders had die OP zo van mij kunnen zijn.
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_111544329
Ik loop ook bijna nergens warm voor. Ik kan prima enthousiast doen. Maar dan moet ik het wel zijn.

Is een lastige. Maar ik en jullie moeten het er mee doen.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111544473
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:03 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
Dat kun je oefenen door voor je gevoel overdreven enthousiast te doen. Maar -en dat zal je manager misschien niet begrijpen- de meeste klanten hechten waarde aan gedegen advies. Niet aan een verkoper die helemaal dolblij is over een product.
Nah ik legde het verkeerd uit. Maar door persoonlijk te zijn krijg je een soort emotionele band met de klant. Tis uit onderzoek gebleken dat klanten een persoonlijk advies met emotie meer wordt gewaardeerd wordt. Klanten reageren namelijk sneller uit emotie dan uit verstand, dus als je ze emotioneel benaderd krijg je een persoonlijkere band.

edit: en dit geldt dus niet alleen voor klanten, maar ook in het sociale leven buiten m'n werk.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111544832
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:12 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Nah ik legde het verkeerd uit. Maar door persoonlijk te zijn krijg je een soort emotionele band met de klant. Tis uit onderzoek gebleken dat klanten een persoonlijk advies met emotie meer wordt gewaardeerd wordt. Klanten reageren namelijk sneller uit emotie dan uit verstand, dus als je ze emotioneel benaderd krijg je een persoonlijkere band.
Ja en zo zegt men wel meer... Ik denk dat dit extreem cultuur gebonden is. Ongetwijfeld maak je een Amerikaan blij met een MOAB aan gespeelde emotie, maar ik vermoed dat die vlieger op de meeste plekken niet opgaat.

Al is het maar om het simpele feit dat we niet allemaal hetzelfde zijn en wat je vriendjes leuk en echt aan je vinden kan de buurman vreselijk en gemaakt vinden.

Kortom: bullshit, zoals sales en marketing wel meer voortbrengen.
pi_111545123
Ik werk ook in een winkel en heb er ook 'last' van. Als het over m'n spullen gaat ben ik enthousiast, small talk interesseert me eigenlijk niet zo. Het blijft een beetje een de balans vinden tussen interesse tonen en het over het product hebben.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_111545654
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:18 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Ja en zo zegt men wel meer... Ik denk dat dit extreem cultuur gebonden is. Ongetwijfeld maak je een Amerikaan blij met een MOAB aan gespeelde emotie, maar ik vermoed dat die vlieger op de meeste plekken niet opgaat.

Al is het maar om het simpele feit dat we niet allemaal hetzelfde zijn en wat je vriendjes leuk en echt aan je vinden kan de buurman vreselijk en gemaakt vinden.

Kortom: bullshit, zoals sales en marketing wel meer voortbrengen.
En toch wil ik een spontaner en opener mens worden. Gewoon op mensen af durven stappen en een gesprek met emotie kunnen voeren in plaats van het monotonere gedoe wat ik nu heb.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111545838
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:32 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

En toch wil ik een spontaner en opener mens worden. Gewoon op mensen af durven stappen en een gesprek met emotie kunnen voeren in plaats van het monotonere gedoe wat ik nu heb.
Maar dat is iets heel anders, en een nobel streven :)

Verkoop is verkoop, je leven is je leven.
pi_111545960
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:35 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Maar dat is iets heel anders, en een nobel streven :)

Verkoop is verkoop, je leven is je leven.
Ik haalde het aan omdat mijn manager het me vertelde en ik dus niet alleen met klanten, maar ook daarbuiten een spontaner en leuker gesprek kan voeren.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111546034
Je maakt je druk om een callcenter baantje?
  maandag 14 mei 2012 @ 19:55:22 #12
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111546935
Ok stelletje hokboeren
  maandag 14 mei 2012 @ 21:11:09 #13
337947 Unsub
Unidentified subject.
pi_111551560
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:07 schreef LookAtMe het volgende:
Even volgen, het is dat ik niet bij een telefoonprovider werk anders had die OP zo van mij kunnen zijn.
26"
Fading slowly.
pi_111557168
Wellicht zit je dan op de verkeerde plek. Backoffice niet meer iets voor je?

Het werk wat ik doe interesseert me overigens ook geen moer. Ik ben er goed in en voer het uit naar behoren, maar ik werk alleen voor de poen. Als ik de postcodeloterij zou winnen zou ik gelijk opzeggen en nooit meer gaan werken.
pi_111558913
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:29 schreef Mint_Clansell het volgende:
Wellicht zit je dan op de verkeerde plek. Backoffice niet meer iets voor je?

Het werk wat ik doe interesseert me overigens ook geen moer. Ik ben er goed in en voer het uit naar behoren, maar ik werk alleen voor de poen. Als ik de postcodeloterij zou winnen zou ik gelijk opzeggen en nooit meer gaan werken.
Het gaat niet om mijn werk. Dat noemde ik puur, omdat het daar ook voorkomt.
Ik wil gewoon als persoon veranderen en opener zijn.
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 15 mei 2012 @ 00:49:43 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_111564742
quote:
4s.gif Op maandag 14 mei 2012 22:59 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Het gaat niet om mijn werk. Dat noemde ik puur, omdat het daar ook voorkomt.
Ik wil gewoon als persoon veranderen en opener zijn.
wat interesseert jou in mensen?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 15 mei 2012 @ 01:16:20 #17
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_111565417
Het heeft te maken met durf en op je bek durven gaan. Dat is de kern denk ik. Als je dat verandert ben je al op de helft.
pi_111567511
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:32 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik denk dat je hiermee gehoor geeft aan een heel natuurlijke behoefte en dat is positief, denk dit zo al uit durven spreken een mooie 1e stap is :)

Wat je kunt gaan leren is je veiliger voelen met het emotioneel uiten van jezelf, dit aan de ene kant door te doen (oefenen dus) en aan de andere kant hier een goede basis voor creëren en dat begint met geloven dat jou emotionele kant er mag zijn, ook in contact met anderen. Dat je een positieve mening hebt over jezelf en die voorop plaatst, dan zijn de reacties van anderen (als dat iets is waar je bang voor bent) een stuk minder eng; jij vind dan dat jij er mag zijn en jezelf mag laten zien.

De meningen van anderen over jou staan niet vast, kunnen om allerlei redenen op allerlei momenten veranderen. Wat wel constant kan zijn en wat dan ook meteen je basis is is je mening over jezelf, dat je jezelf accepteert, ook als een ander jou niks vind, ik bedoel dat kan gebeuren maar dat is niet meer dan een mening, sommigen houden van pizza, anderen vinden het vies; prima.

Als je jezelf pas echt laat zien bij mensen die je beter kent dan komt dat waarschijnlijk omdat je je bij hen vertrouwd voelt, maar dat is een extern vertrouwen en dan bepaalt je gezelschap eigenlijk hoe je je gedraagt en wat je van jezelf laat zien. Zorg je dat je dat vertrouwen in wie jij bent intern maakt dan bepaalt dat ;)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_111569389
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:10 schreef Prins_Eerlijk het volgende:
Ik loop ook bijna nergens warm voor. Ik kan prima enthousiast doen. Maar dan moet ik het wel zijn.

Is een lastige. Maar ik en jullie moeten het er mee doen.
Hier precies hetzelfde. Heb ook geen zin om het te veranderen, dit is gewoon wie ik ben en ik ben daar tevreden mee. Overdreven enthousiast doen of weet ik veel wat voel ik me niet prettig bij omdat ik dan mezelf niet ben. Mij op een verkoopafdeling zetten betekend gegarandeerd een faillissement.
  dinsdag 15 mei 2012 @ 16:28:48 #20
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_111584340
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 01:16 schreef Mishu het volgende:
Het heeft te maken met durf en op je bek durven gaan. Dat is de kern denk ik. Als je dat verandert ben je al op de helft.
Precies. Ik ben een aantal keren op vrouwen afgestapt, en man, wat een afgang maakte ik daar. Maar ja, al doende leert me, en uiteindelijk een leuke vrouw leren kennen.

Het gaat er om dat je jezelf laat zien, en je niet laat tegenhouden door angst.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_111600842
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 07:47 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ik denk dat je hiermee gehoor geeft aan een heel natuurlijke behoefte en dat is positief, denk dit zo al uit durven spreken een mooie 1e stap is :)

Wat je kunt gaan leren is je veiliger voelen met het emotioneel uiten van jezelf, dit aan de ene kant door te doen (oefenen dus) en aan de andere kant hier een goede basis voor creëren en dat begint met geloven dat jou emotionele kant er mag zijn, ook in contact met anderen. Dat je een positieve mening hebt over jezelf en die voorop plaatst, dan zijn de reacties van anderen (als dat iets is waar je bang voor bent) een stuk minder eng; jij vind dan dat jij er mag zijn en jezelf mag laten zien.
Deze realisatie is er intussen :)
quote:
De meningen van anderen over jou staan niet vast, kunnen om allerlei redenen op allerlei momenten veranderen. Wat wel constant kan zijn en wat dan ook meteen je basis is is je mening over jezelf, dat je jezelf accepteert, ook als een ander jou niks vind, ik bedoel dat kan gebeuren maar dat is niet meer dan een mening, sommigen houden van pizza, anderen vinden het vies; prima.

Als je jezelf pas echt laat zien bij mensen die je beter kent dan komt dat waarschijnlijk omdat je je bij hen vertrouwd voelt, maar dat is een extern vertrouwen en dan bepaalt je gezelschap eigenlijk hoe je je gedraagt en wat je van jezelf laat zien. Zorg je dat je dat vertrouwen in wie jij bent intern maakt dan bepaalt dat ;)
_O_
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111601036
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 19:12 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

edit: en dit geldt dus niet alleen voor klanten, maar ook in het sociale leven buiten m'n werk.
Ratten zijn het... :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 14% gewijzigd door Gertje-Plongers op 15-05-2012 22:00:53 ]
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_111602145
Een emotionele band scheppen werkt gewoon klaar. Als goede verkoper maak je daar gebruik van.
pi_111602307
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 21:55 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Ratten zijn het... :r

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pardon?
Wie zijn ratten?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_111602334
Ach ja, ieder zijn ding. Ik val jouw er persoonlijk niet op aan, alleen wel die technieken die uit de kast worden gehaald om geld binnen te slepen.
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')