quote:
Op maandag 14 mei 2012 10:47 schreef jroz het volgende:[..]
Spaarlampen: Zelfs de duurste lampen komen niet in de buurt van mooi halogeenlicht. LED lampen hetzelfde, en zijn nog veel te duur in aanschaf.
Ik heb overal spaarlampen en die geven prima licht, je moet ze alleen wel anders behandelen dan gloeilampen, ofwel niet 1 grote lelijke lamp ophangen met 4 lampen erin maar bv 4 kleine lampjes neerzetten in de hoeken van je kamer. En duur? een philips spaarlamp koop je voor 2 a 3 euro
Besparing per dag: licht brandt gemiddeld 4u per dag.
Spaarlamp verbruikt een vijfde van een gloeilamp , ik heb meestal 5 lampen aanstaan.
Voorheen 25w lampen, nu 5w spaarlampen maal 5 lampen maal 4 uur = 500w vs 100w
besparing van 400w per dag = 146Kwh = 36 euro
quote:
Routers: Als ik 's ochtends nog even wil internetten, wil ik niet nog ruim 2 minuten wachten tot m'n modem/ router is opgestart. Tijdschakelaar is natuurlijk mogelijk, maar dan kan ik 's nachts niet even internetten, als ik niet kan slapen.
Bij mijn router duurt het inderdaad ongeveer 2 minuten om op te starten.
Scenario: ik kom thuis, ram de schakelaar om. Doe mijn schoenen uit, start mijn pc op en verdomd zeg, mijn router is allang opgestart. 's ochtends: ik word wakker, ram de schakelaar om. zet de schakelaar van de pc om, Ga achter de pc zitten, zet pc aan en verdomd zeg. tegen de tijd dat de pc is opgestart is de router ook al opgestart.
Besparing voor de router is 16 uur per dag (8u slaap, 8u werk) * 15w = 240w per dag = 87Kwh per jaar = 21 euro
Beparing van de schakelaar op de pchoek = 16u per dag * 7w (sluipverbruik van adapters ed) = 40.88 Kwh = 10 euro per jaar.
quote:
TV Tuner: Weet je hoelang het duurt om dat rotding op te starten? Ook hier kan een tijdsschakelaar een oplossing zijn, maar mijn tuner gaat dan automatisch helemaal aan. Dat is zonde van het verbruik als je de hele dag geen tv kijkt.
Mijn tv tuner doet er ongeveer 3 seconden over om gebruiksklaar te zijn, ik weet niet wat voor een bijzonder apparaat jij hebt?
Ook hier geldt weer 16u per dag minstens niet aan , ook een verbruik van 15w is weer 21 euro bespaard.
En zo heb ik nog wel wat apparaten staan die constant stroom vreten zoals mijn HTPC, PS2, andere spelconsoles etc. Besparing per maand ligt ongeveer tussen de 10 en 15 euro.
quote:
Al met al zijn er tegen jou punten heel wat bezwaren die het woongemak belemmeren. Dat is mij wel die paar euro per maand extra waard. Overigens worden standby modussen steeds zuiniger. Al jou punten doorvoeren levert geen 10 eu per maand meer op.
Tja mij belemmerd het mijn woongemak absoluut niet en al met al bespaard het relatief weinig geld maargoed, een tientje per maand is een tientje per maand en blijkbaar wordt er hier moord en brand geschreeuwd over een tientje verhoging maar als er een tientje bespaard kan worden door een paar simpele investeringen in schakelaars en spaarlampen dan belemmert dat ineens het woongenot. Dan moet je dus ook niet miepen en betalen
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'