abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111514377
Hallo,

Sinds enige tijd begint de fotografie mijn interesse te wekken. Nu heeft mijn vader onlangs een Nikon d90 gekocht met een 3tal lensen.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel: Hoe kan ik het best beginnen? Ik wil niet zomaar wat schieten, ik wil weten wat ik doe en wat de gedachte erachter is. Verder gaat mijn interesse nog niet zo ver dat ik eventuele cursussen o.i.d. wil volgen.

Bvd,
Nick
pi_111514584
1. Gevoel krijgen dat je vanuit elke hoek een ander beeld kan krijgen over het onderwerp (onderwerp = het ding of persoon waar je je camera op richt)
2. Leren over diafragma, sluitertijd, technieken in de fotografie, etc
3. Plezier in krijgen wanneer je fotografeert

Zoiets?
Google is your friend, abuse your friends
pi_111514792
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:39 schreef Metalfrost het volgende:
1. Gevoel krijgen dat je vanuit elke hoek een ander beeld kan krijgen over het onderwerp (onderwerp = het ding of persoon waar je je camera op richt)
2. Leren over diafragma, sluitertijd, technieken in de fotografie, etc
3. Plezier in krijgen wanneer je fotografeert

Zoiets?
Bedankt voor je reactie :)
Punt 1 heb ik volgens mij aardig gevoel voor. De foto's die ik maak zijn vaak niet standaard en mensen vinden ze vaak mooi. punt 2, meer het technische gedeelte, begrijp ik echter niks van.. Waar kan ik dat het beste vinden op internet?
pi_111515188
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 22:42 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie :)
Punt 1 heb ik volgens mij aardig gevoel voor. De foto's die ik maak zijn vaak niet standaard en mensen vinden ze vaak mooi. punt 2, meer het technische gedeelte, begrijp ik echter niks van.. Waar kan ik dat het beste vinden op internet?
Ga naar de boekenwinkel en koop Fotografie voor Dummies.
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 13 mei 2012 @ 23:16:42 #5
367004 TBakkert
Aleksandr Bukharov
pi_111516723
om dan toch 1 keer OT te posten:
koop inderdaad gewoon een boek over deze technieken etc.
een cursus volgen is vaak veel te duur en je leert er ook minder van dan in een boek. (mits je de technieken in het boek ook gewoon oefent.)

[ Bericht 53% gewijzigd door Isdatzo op 14-05-2012 15:39:29 ]
"Ik vind Marcellis wel zo iemand die er op zijn 28e achter komt dat hij eigenlijk linksbenig is." - Tim86
"Marcellis legt ze zo op de stropdas. Mits ze een stropdas van 8 meter aan zouden hebben." - Toefjes
kortom:
  maandag 14 mei 2012 @ 15:38:59 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_111535101
Onzin verwijderd, klaar nu?
Huilen dan.
pi_111540555
Als je het eenmaal een beetje doorhebt dan gaat het plots veel vlotter. Probeer de relatie te snappen tussen diafragma, sluitertijd en ISO. Kort door de bocht zorgen ze alledrie voor meer of minder "belichting" van de sensor. Of door een grotere lensopening, of door een langere belichtingstijd of door een grotere gevoeligheid voor licht van de sensor.
Je kan bij wijze van spreken 3 identiek belichte foto's maken met drie verschillende instellingen. En voor ik wordt afgebrand jaja dan heb ik het niet over bokeh, ruis en/of bewegingsonscherpte.

De verschillende soorten licht zijn ook interessant.
Hard licht: Fel licht van een kleine bron. bvb een zaklamp, niet diffuse flash, direct zonlicht. Veel contrast, harde schaduwen etc.
Zacht licht: Licht van een grote bron. bvb een softbox, diffuse flash, bewolkte lucht. Weinig contrast, weinig schaduw.
Reflectielicht: Naam zegt het al. licht reflecterend van een oppervlak, dus indirect licht.
pi_111542109
Misschien een domme vraag, maar welke van de 2 boeken moet ik hebben? Er is digitale fotografie voor dummies en fotografie voor dummies. Wat is het verschil?
pi_111543146
Dat digitaal boek zal wat meer toegespitst zijn op digitale fotografie zeker in plaats van met filmrolletjes. (Jij bent dus digitaal).

Er is ook nog dit boek: http://www.vanduurenmedia.nl/Titel/Index/375

Is wat specifieker voor jouw D90. Legt je je menu's uit en zo en de basisbeginselen.
pi_111568083
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 18:51 schreef tupolev141 het volgende:
Dat digitaal boek zal wat meer toegespitst zijn op digitale fotografie zeker in plaats van met filmrolletjes. (Jij bent dus digitaal).

Er is ook nog dit boek: http://www.vanduurenmedia.nl/Titel/Index/375

Is wat specifieker voor jouw D90. Legt je je menu's uit en zo en de basisbeginselen.
Bedankt, ben inmiddels op zoek naar een 2de hands exemplaar ;) Staat in dit boek ook de beginselen van fotografie (over sluiterstijd, diafragma etc) of word er uit gegaan van een bepaald basis niveau van de lezer?
pi_111574932
Verrek. Niet meer beschikbaar. Dat had ik niet gezien :P Maar de opvolger blijkbaar wel en ze willen er vanaf als je de korting bekijkt ;) http://www.vanduurenmedia(...)kon_D7000_en_D80_D90

Over het niveau: Ze beginnen bij het begin. Ik heb dit boek erbij gekregen bij een kerstmisactie aankoop 2 jaar geleden en het heeft mij goed geholpen om de theorie onder de knie te krijgen.

Er zit ook een hoofdstukje compositietips in, en die zijn misschien nog belangrijker dan cameratechnische uitleg. Nou ja voor mij dan. En talent is iets waar je niks aan kan doen. Ik vind dat mijn vriendin betere foto's maakt dan ik en die heeft nog nooit een fotografieboek vastgehad.
pi_111583640
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 12:24 schreef tupolev141 het volgende:
Verrek. Niet meer beschikbaar. Dat had ik niet gezien :P Maar de opvolger blijkbaar wel en ze willen er vanaf als je de korting bekijkt ;) http://www.vanduurenmedia(...)kon_D7000_en_D80_D90

Over het niveau: Ze beginnen bij het begin. Ik heb dit boek erbij gekregen bij een kerstmisactie aankoop 2 jaar geleden en het heeft mij goed geholpen om de theorie onder de knie te krijgen.

Er zit ook een hoofdstukje compositietips in, en die zijn misschien nog belangrijker dan cameratechnische uitleg. Nou ja voor mij dan. En talent is iets waar je niks aan kan doen. Ik vind dat mijn vriendin betere foto's maakt dan ik en die heeft nog nooit een fotografieboek vastgehad.
Wow 10 euro! Bedankt voor de link:P Had 'm bijna voor 12,50 van marktplaats gekocht :P Bedankt voor je berichtje!
pi_111583727
Nog wel een klein vraagje: Kan ik hier dan ook uitleg in vinden over sluitertijd, diafragma en soortgelijke termen?
pi_111586730
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 16:12 schreef nickhguitar het volgende:
Nog wel een klein vraagje: Kan ik hier dan ook uitleg in vinden over sluitertijd, diafragma en soortgelijke termen?
Jazeker. Staat er allemaal in. Heb even een scannetje gemaakt van een bladzijde.

Het is op deze pagina ook meteen duidelijk dat dit soort boeken eigenlijk maar 1 keer wordt geschreven en dan tig keer wordt verkocht met enkel andere plaatjes en een apart hoofdstuk voor het menu van de camera waarvoor het boek wordt verkocht. Een biertje voor wie het ziet :P
pi_111588869
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 mei 2012 17:21 schreef tupolev141 het volgende:

[..]

Jazeker. Staat er allemaal in. Heb even een scannetje gemaakt van een bladzijde.
[ afbeelding ]

Het is op deze pagina ook meteen duidelijk dat dit soort boeken eigenlijk maar 1 keer wordt geschreven en dan tig keer wordt verkocht met enkel andere plaatjes en een apart hoofdstuk voor het menu van de camera waarvoor het boek wordt verkocht. Een biertje voor wie het ziet :P
Thx voor je scannetje, duidelijk! ^O^
  donderdag 17 mei 2012 @ 10:31:50 #16
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_111657215
Ik heb ook een keer zo'n 'bewuster en beter fotograferen'-boek gekocht voor de camera die ik destijds had, en zeker voor een beginner is dat een echte aanrader! Je krijgt duidelijke uitleg over belangrijke instellingen, waar je die instellingen kunt vinden op je camera, en hoe je met compositie foto's interessanter kunt maken.

Leuke boeken om mee te beginnen.
pi_111702356
Blijf mij altijd verbazen van lieden die iets nieuws kopen en vervolgens online
gaan vragen alles uit te leggen. :|W

Ik dacht altijd als je iets nieuws koopt je zelf de moeite doet het boekje even
door te bladeren om te weten hoe iets nou werkt. Ze maken die dingen niet
voor niets lijkt mij.
  vrijdag 18 mei 2012 @ 13:50:32 #18
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_111702446
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:47 schreef Iwanius het volgende:

voor niets lijkt mij.
Ik blijf mij altijd verbazen over de mensen die commentaar op anderen leveren, maar vervolgens precies hetzelfde doen en gewoon niet lezen wat er gezegd wordt.
pi_111706905
quote:
6s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 13:47 schreef Iwanius het volgende:

voor niets lijkt mij.
Slecht sexleven o.i.d.? _O-
pi_112118145
@ Splackavellie02

En toch is mijn opmerking niet verkeerd want er is ook zoiets als zelfontplooiing.
Of koop jij ook altijd iets,vervolgens niet weet wat ermee te doen en dan vervolgens
aan anderen vraagt hoe of wat?

Dan zal je wel heel erg afhankelijk van derden zijn. ;)
  maandag 28 mei 2012 @ 11:29:31 #21
267336 Splackavellie02
Ma gavte la nata
pi_112118775
quote:
10s.gif Op maandag 28 mei 2012 11:04 schreef Iwanius het volgende:
@ Splackavellie02

En toch is mijn opmerking niet verkeerd want er is ook zoiets als zelfontplooiing.
Of koop jij ook altijd iets,vervolgens niet weet wat ermee te doen en dan vervolgens
aan anderen vraagt hoe of wat?

Dan zal je wel heel erg afhankelijk van derden zijn. ;)
Je keest wederom niet wat er gezegd wordt. Dat, of je begrijpt het gewoon niet. In beide gevallen heb je geen recht om commentaar op anderen te geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')