abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111491847
Hallo,

ons huis (2007) heeft een lessenaarsdak met daaronder twee kamers en een berghok. Nu komt het regelmatig voor dat er zachte of harde "knallen" te horen zijn. Deze geluiden lijken te komen vanaf de plek waar de scheidingswand tussen de twee kamers en het dak bij elkaar komen. De hardere "knallen" zijn af en toe zelfs een verdieping lager goed te horen en soms schrik ik er van. Wind heeft volgens mij geen invloed op dit fenomeen, wel opwarmen en afkoelen. Iemand enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt en belangrijker, hoe ik er vanaf kan komen?
  zondag 13 mei 2012 @ 14:56:33 #2
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111492135
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 14:48 schreef Houtkamp het volgende:
Hallo,

ons huis (2007) heeft een lessenaarsdak met daaronder twee kamers en een berghok. Nu komt het regelmatig voor dat er zachte of harde "knallen" te horen zijn. Deze geluiden lijken te komen vanaf de plek waar de scheidingswand tussen de twee kamers en het dak bij elkaar komen. De hardere "knallen" zijn af en toe zelfs een verdieping lager goed te horen en soms schrik ik er van. Wind heeft volgens mij geen invloed op dit fenomeen, wel opwarmen en afkoelen. Iemand enig idee waardoor dit wordt veroorzaakt en belangrijker, hoe ik er vanaf kan komen?
Ok stelletje hokboeren
pi_111492460
Opwarmen en afkoelen.
  zondag 13 mei 2012 @ 15:13:04 #4
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_111492727
quote:
7s.gif Op zondag 13 mei 2012 15:05 schreef Xetran het volgende:
Opwarmen en afkoelen.
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  zondag 13 mei 2012 @ 15:14:31 #5
240100 ATan
Listige code is lastig lezen
pi_111492777
Ik heb zelf een gasbetonblokkenscheidingwand neergezet op een rail met veerankers en die knalt ook af en toe. Maar scheurt niet. De muur die daar eerst zat bleek compleet in twee gespleten toen ik het behang eraf had gehaald. Laatst was ik op werk op zolder en toen was ik ook getuige van een harde knal toen de zon er plots vol op scheen. Het dak heeft houten balken en de muren van het huis zijn van steen. Die materialen zetten niet even snel uit.

[ Bericht 11% gewijzigd door ATan op 13-05-2012 23:25:29 ]
pi_111492786
Smeren met siliconenolie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_111510184
De verwijzingen naar "opwarmen en afkoelen" zijn erg geestig, maar ik bedoel natuurlijk meer wat er bouwkundig/technisch gezien gebeurt. cq. aan de hand zou kunnen zijn.

Met "regelmatig" bedoel ik overigens meerdere keren per dag, als het maar af en toe zou zijn had ik er niet zo een last van. Ik heb al in veel verschillende huizen gewoond, maar dit heb ik nog nooit gehoord.
  zondag 13 mei 2012 @ 23:19:37 #8
240100 ATan
pi_111516871
Voor zover ik het meegemaakt heb had het altijd met plotselinge temperatuurverschillen te maken. Is het dak goed of slecht geisoleerd? Waar is in het huis het verzamelpunt voor warme lucht (warme lucht stijgt op). Een betere isolatie en betere verspreiding van de verwarmde lucht zou het dan moeten verhelpen. Wellicht heeft het zin de randen van het dak langs te lopen met purschuim, stuc of kit om de ergste tocht buiten te houden t.b.v. een meer geleidelijke opwarming. Op zich, als een constructie knalt kan het verschuiven en scheurt het niet. Dat is dan wel een voordeel.
  maandag 14 mei 2012 @ 13:04:37 #9
225461 DubbelZout
Niet zoet, maar zout!
pi_111529725
Zou het niet een cv-ketel kunnen zijn die zichzelf niet gestart krijgt??

Ploffen van foute gasverbranding ofzo ??
pi_111530348
quote:
0s.gif Op zondag 13 mei 2012 21:33 schreef Houtkamp het volgende:

Met "regelmatig" bedoel ik overigens meerdere keren per dag, als het maar af en toe zou zijn had ik er niet zo een last van. Ik heb al in veel verschillende huizen gewoond, maar dit heb ik nog nooit gehoord.
Als het meerdere malen per dag is, dan is dat wel heel erg apart.. Als het iets structureels was had je het al lang moeten zien lijkt mij.. Als je er sinds 2007 woont, dan is dat 4,5 jaar? regelmatig is 4x per dag? dat zijn dan 6570 knallen :+ Zelfs al zouden ergens haarscheuren in komen, dan had je het met zo'n hoeveelheid wel al ergens moeten constateren lijkt mij.. Weet je zeker dat het niet je CV is die aanslaat of een deur die klappert?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_111533629
Er was een bepaald merk dakkap wat bekend stond om zijn knal geluiden. Weet alleen het merk niet meer. :X

Maar misschien kun je het merk ergens vinden enin google intypen ofzo?

Niet dat dat je verder helpt trouwens. Ik geloof dat het inderdaad met onvoldoende speling te maken had, en dus knallen bij uitzetten en krimpen, het werd echter niet gezien als officieel gebrek dus was het aan de huizenbezitters om er iets aan te doen.... :{
pi_111537628
quote:
Oja unidek platen, dat was het merk.
pi_111540063
de oorzaak is temperatuur, in het dak zijn materialen met verschillende uitzettingscoefficienten gebruikt, dus als het warmer of kouder wordt "werkt" het dak en dat hoor je...kan op zich geen kwaad, het is wel heel lastig om er wat aan te doen, maar ik zou me er niet druk over maken
pi_111548692
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:04 schreef DubbelZout het volgende:
Zou het niet een cv-ketel kunnen zijn die zichzelf niet gestart krijgt??

Ploffen van foute gasverbranding ofzo ??
Tip had ik al eerder gekregen, maar is het niet.
quote:
2s.gif Op maandag 14 mei 2012 13:26 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Als het meerdere malen per dag is, dan is dat wel heel erg apart.. Als het iets structureels was had je het al lang moeten zien lijkt mij.. Als je er sinds 2007 woont, dan is dat 4,5 jaar? regelmatig is 4x per dag? dat zijn dan 6570 knallen :+ Zelfs al zouden ergens haarscheuren in komen, dan had je het met zo'n hoeveelheid wel al ergens moeten constateren lijkt mij.. Weet je zeker dat het niet je CV is die aanslaat of een deur die klappert?
We wonen sinds januari in dit huis. Regelmatig is ongeveer 10x per dag.
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 17:36 schreef sijs het volgende:
de oorzaak is temperatuur, in het dak zijn materialen met verschillende uitzettingscoefficienten gebruikt, dus als het warmer of kouder wordt "werkt" het dak en dat hoor je...kan op zich geen kwaad, het is wel heel lastig om er wat aan te doen, maar ik zou me er niet druk over maken
Ik maak me ook niet echt druk, maar schrik soms van het geluid. Sommige van die knallen zijn echt behoorlijk hard. En vooral als je ze niet verwacht, is het schrikken.
pi_111549587
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2012 20:24 schreef Houtkamp het volgende:

[..]

Tip had ik al eerder gekregen, maar is het niet.

[..]

We wonen sinds januari in dit huis. Regelmatig is ongeveer 10x per dag.

[..]

Ik maak me ook niet echt druk, maar schrik soms van het geluid. Sommige van die knallen zijn echt behoorlijk hard. En vooral als je ze niet verwacht, is het schrikken.
dat klopt...het dak van ons huis doet het ook.. en soms is dat best een behoorlijke knal -vooral als je net uit je nachtdienst komt en wilt slapen :-)

eigenlijk hadden ze met het bouwen van het huis, de platen iets minder strak tegen elkaar moeten leggen (wij hebben van die sandwich platen als beschot) dan was het minder geweest...maar om daar nu het hele dak voor te gaan slopen...
  woensdag 16 mei 2012 @ 21:00:52 #17
240100 ATan
pi_111640982
Je hoeft niet het hele dak te slopen, als je in het midden van het dak platen kan inkorten en afwerken met siliconenkit.
pi_111860922
Als je het opwarmen en afkoelen van je dak kunt verminderen is je probleem denk ik voor een groot deel opgelost. Je kunt dat doen door het dak aan de buitenkant extra te isoleren (sowieso niet verkeerd), ik heb er in ieder geval baat bij gehad. Op youtube staan wel filmpjes over knallende daken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')