Op de knieën gegaan en enkele tientallen met de hand gevangen en teruggeplaatst, sterkere uitbraakpreventie toegepast (lees: deksel). Gelukkig waren de koningin, het broed en de meeste werksters er nog. Ongetwijfeld zal er af en toe nog een losse mier opduiken.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:06 schreef zarGon het volgende:
Hoe is het (afgelopen) met de mieren, Levo?
Zo te lezen (niet dat ik verstand van heb hoor) toch nog goede damage control. Mooi!quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:09 schreef Levolution het volgende:
[..]
Op de knieën gegaan en enkele tientallen met de hand gevangen en teruggeplaatst, sterkere uitbraakpreventie toegepast (lees: deksel). Gelukkig waren de koningin, het broed en de meeste werksters er nog. Ongetwijfeld zal er af en toe nog een losse mier opduiken.
Leeftijd vormt geen probleem.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:10 schreef Levolution het volgende:
Het is dat Weissman een man van eer is; als zarGon 17 jaar was, had ik het wel geweten.
Lasius niger is een monogyne soort, zodat een nieuwe gyne niet geaccepteerd zal worden en hoogstwaarschijnlijk gedood zal worden. Dit omdat de geur van een andere gyne de werksters vreemd is: alleen de kolonie-eigen geur, welke een complexe samenstelling van koolwaterstoffen in de waslaag op hun lichaam is, wordt geaccepteerd.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:08 schreef Arcadia het volgende:
Ze hebben een nieuwe koningin gevonden om te aanbidden?
Net Turken, die mieren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:13 schreef Levolution het volgende:
[..]
Lasius niger is een monogyne soort, zodat een nieuwe gyne niet geaccepteerd zal worden en hoogstwaarschijnlijk gedood zal worden. Dit omdat de geur van een andere gyne de werksters vreemd is: alleen de kolonie-eigen geur, welke een complexe samenstelling van koolwaterstoffen in de waslaag op hun lichaam is, wordt geaccepteerd.
Ze hebben een 'buitenwereld' waar ze foerageren (daar bied ik het voedsel aan), dat is een bakje zonder deksel (om te ventileren, bovendien kun je onmogelijk voeren als je met alleen een deksel zou werken, dan lopen ze eruit als je hem er even afhaalt).quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:11 schreef zarGon het volgende:
[..]
Zo te lezen (niet dat ik verstand van heb hoor) toch nog goede damage control. Mooi!.
Hoe hebben ze ontsnapt en hoe konden ze dat eigenlijk? Matige uitbraakpreventie?
Gelukkig wel..quote:
Strijdlustige mieren.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:16 schreef Levolution het volgende:
[..]
Ze hebben een 'buitenwereld' waar ze foerageren (daar bied ik het voedsel aan), dat is een bakje zonder deksel (om te ventileren, bovendien kun je onmogelijk voeren als je met alleen een deksel zou werken, dan lopen ze eruit als je hem er even afhaalt).
Dit bakje wordt aan de bovenranden ingesmeerd met een suspensie van talkpoeder in alcohol: het alcohol verdampt en een talklaagje blijft achter, waar de mieren geen grip hebben op de losse talkkorreltjes.
Nu was ik een weekendje weg en de mieren hadden in één hoek dit talklaagje aangetast (door steeds er tegen op te blijven klimmen), totdat daar een doorgang was ontstaan. Zo zijn ze ontsnapt.
Nu zit er een deksel op met daarop een extra dikke talklaag. Binnenkort ga ik iets anders proberen, als ik wat meer tijd heb.
Jawel.quote:Op donderdag 10 mei 2012 02:18 schreef zarGon het volgende:
[..]
Strijdlustige mieren..
Heb je foto's van je mieren en hun omgeving? Ik vind het wel interessant.
Die laatste foto geeft mij de kriebeeeelsquote:Op donderdag 10 mei 2012 02:21 schreef Levolution het volgende:
[..]
Jawel.
Dit zijn twee formicaria (dus twee kolonies):
[ afbeelding ]
Zo eten ze in de buitenwereld:
[ afbeelding ]
Kijkje in het nestgedeelte met larven met een USB-microscoop:
[ afbeelding ]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |