abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111349755
Op mijn bedrijf ben je verlofdagen kwijt als je ziek bent. Als je twee dagen ziek bent, moet je twee verlofdagen inleveren (max 2 verlofdagen). Als je later in het jaar opnieuw 2 dagen ziek bent, ben je opnieuw 2 verlofdagen kwijt. Wat is dit voor een onzinnige regel!
Een doktersattest (100% bewijs dat je ziek bent) hebben ze niets aan op mijn werk.

Gaat dit ook zo op je bedrijf? Hoe wordt dan op je bedrijf gedaan?
pi_111349809
Geen last van.
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:31:57 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_111349840
Die dagen noemen ze wachtdagen en zijn in diverse CAO's vastgelegd; het verschilt een beetje of ze van je vakantiesaldo afgaan of dat je ze helemaal niet krijgt uitbetaald. Voorkomt vaak dat medewerkers zich gaan ziekmelden voor dwarszittende scheten en maandagmorgenkaters.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_111349914
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:31 schreef Janneke141 het volgende:
Die dagen noemen ze wachtdagen en zijn in diverse CAO's vastgelegd; het verschilt een beetje of ze van je vakantiesaldo afgaan of dat je ze helemaal niet krijgt uitbetaald. Voorkomt vaak dat medewerkers zich gaan ziekmelden voor dwarszittende scheten en maandagmorgenkaters.
Wachtdagen zijn nog daar aan toe, dat die van je verlofuren af gaan heb ik nog nooit gehoord. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat verplicht van je verlofuren af gaan.
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:34:38 #5
346939 Janneke141
pi_111349981
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:33 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wachtdagen zijn nog daar aan toe, dat die van je verlofuren af gaan heb ik nog nooit gehoord. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat verplicht van je verlofuren af gaan.
Met ADV-uren zou dat wel kunnen, die kunnen naar inzicht door de werkgever worden ingedeeld. Hangt allemaal af van wat er in de CAO/arbeidsovereenkomst is afgesproken.
pi_111350428
Per jaar krijgen we 2 wachtdagen bij ziekte. Incl. 2 wachtdagen in totaal 26 verlofdagen.
Als je bijv. 6 dagen verdeeld over het hele jaar ziek meldt, ben je dus 6 dagen kwijt!
pi_111350494
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 20:42 schreef daniela_007 het volgende:
Per jaar krijgen we 2 wachtdagen bij ziekte. Incl. 2 wachtdagen in totaal 26 verlofdagen.
Als je bijv. 6 dagen verdeeld over het hele jaar ziek meldt, ben je dus 6 dagen kwijt!
Staat dit zo in je CAO, of val je niet onder een CAO?
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:45:38 #8
346939 Janneke141
pi_111350581
quote:
Deze rekensom begrijp ik niet.
  woensdag 9 mei 2012 @ 20:48:39 #9
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_111350761
quote:
Klinkt niet onredelijk. Je krijgt dus twee dagen ziek zijn 'cadeau' van de werkgever. Meld je je niet ziek, heb je dus twee verlofdagen extra. Om zes verlofdagen kwijt te zijn, moet je je dus minimaal drie keer per jaar ziek zijn. Als je bedenkt dat 1,5x ziek melden per jaar een gangbare norm is dan zit je daar met drie ziekmeldingen ver boven.
I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_111351487
Bij ons heb je ook één onbetaalde wachtdag, maar dat gaat niet van je verlof af. Dat mag officieel ook helemaal niet. Je werkgever kan je wel vragen of je het wil verrekenen, maar dat hoeft niet:

quote:
In artikel 7: 636 BW is bepaald dat ziektedagen aangemerkt kunnen worden als vakantiedagen indien de werknemer daarmee instemt. De werkgever mag dit niet op voorhand bepalen maar kan deze afspraak alleen maken in een voorkomend geval.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  woensdag 9 mei 2012 @ 21:20:26 #11
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_111352662
Bij een vorige werkgever was dit andersom geregeld. Daar kreeg je zes dagen extra voor ziekte, dus niet ziekmelden -> extra vakantiedagen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_111354274
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 21:20 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij een vorige werkgever was dit andersom geregeld. Daar kreeg je zes dagen extra voor ziekte, dus niet ziekmelden -> extra vakantiedagen.
Hoezo andersom geregeld?
Komt gewoon op het zelfde neer.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:06:40 #13
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_111355518
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 21:20 schreef Beelzebufo het volgende:
Ik heb eens een werkgever gehad waar je na een kwartaal zonder ziekte een extra verlofdag kreeg. Leuk, zieke mensen op het werk omdat ze zich bijna 3 maanden niet ziek hebben gemeld. Ze voeren geen drol uit, en de hele dag naast een zieke collega zitten word je geenszins blij van.

Ik vond het een kutregeling.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_111356192
Je mag verlofdagen inhouden wanneer iemand ziek is, je mag echt niet onder de wettelijke hoeveelheid verlofdagen komen (volgens mij 20 stuks). Als je dus vier x 2 dagen ziek bent, zal het bij maximaal 6 verlofdagen aan aftrek blijven.
Eerst denken, dan typen
pi_111356512
quote:
1s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Ik heb eens een werkgever gehad waar je na een kwartaal zonder ziekte een extra verlofdag kreeg. Leuk, zieke mensen op het werk omdat ze zich bijna 3 maanden niet ziek hebben gemeld. Ze voeren geen drol uit, en de hele dag naast een zieke collega zitten word je geenszins blij van.

Ik vond het een kutregeling.
Wij krijgen een extra verlofdag als je het hele jaar niet ziek bent geweest. :')___

quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:18 schreef Piger het volgende:
Je mag verlofdagen inhouden wanneer iemand ziek is (...)
Volgens het Burgerlijk Wetboek mag dat dus níet, tenzij de werknemer daar specifiek mee instemt :o
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_111356644
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:23 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Wij krijgen een extra verlofdag als je het hele jaar niet ziek bent geweest. :')___

[..]

Volgens het Burgerlijk Wetboek mag dat dus níet, tenzij de werknemer daar specifiek mee instemt :o
Het wetboek zegt wel meer >:)

Ik weet dat het mag met extra verlofdagen boven op de wettelijke verlofdagen.
Wellicht dat je er mee moet instemmen via een contract of cao (weet ik niet precies), maar dat zal neem ik aan bij ts ook wel ergens staan geschreven.
Eerst denken, dan typen
  woensdag 9 mei 2012 @ 22:26:16 #17
297051 schaal_9
Caissière B
pi_111356696
Er mogen verlofdagen in mindering worden gebracht, maar alleen als dat bovenwettelijke vakantiedagen zijn. Het wettelijke aantal vakantiedagen is 20.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_111359401
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:26 schreef schaal_9 het volgende:
Er mogen verlofdagen in mindering worden gebracht, maar alleen als dat bovenwettelijke vakantiedagen zijn. Het wettelijke aantal vakantiedagen is 20.
Dit dus, elke extra vakantiedag boven de 20 is een extra van je werkgever, ze mogen hiermee doen wat ze willen.
pi_111360320
quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 22:26 schreef schaal_9 het volgende:
Daar komt het op neer

quote:
0s.gif Op woensdag 9 mei 2012 23:20 schreef Stokkie_ het volgende:

[..]

Dit dus, elke extra vakantiedag boven de 20 is een extra van je werkgever, ze mogen hiermee doen wat ze willen.
maar alleen als je er mee instemt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')