TBS is geen straf. Dus er is geen schuld, en ook geen boete.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En dat is nu juist wat ik er niet aan begrijp. Waarom is dat de kern? Wat is er gebeurd met schuld en boete?
Waarom die drang om dit soort mensen zo snel mogelijk weer op de maatschappij los te laten ? Zonder enkelband ook nog.
Niemand weet beter hoe het er aan toe gaat dan een bewoner..........quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:23 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Oh zoals jij hebt gedaan?
Waarom heet het dan: dwangverpleging?quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
TBS is geen straf. Dus er is geen schuld, en ook geen boete.
Omdat het niet vrijwillig is.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Waarom heet het dan: dwangverpleging?
quote:kans op herhaling is groot
Het is toch niet te hope dat zo iemand ooit nog vrijkomt?!quote:16jaar met TBS
Dat gaat deze man ook. TBS is enkel een behandeling voor mensen die door de rechter geestelijk ziek worden geacht. Oorspronkelijk (voor de jaren '80) begon TBS ook altijd pas ná de gevangenisstraf, omdat ze toen meenden dat je eerst je straf moet uitzitten voor je behandeld mag worden.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als TBS dan toch geen straf is, dan maar lang in de bak.
In dit specifieke geval levenslang.
Als die kans heel groot is kan hij onbehandelbaar worden verklaard en mag 'ie nooit meer alleen naar buitenquote:Op donderdag 10 mei 2012 15:58 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
[..]
Het is toch niet te hope dat zo iemand ooit nog vrijkomt?!
Jawel, vanaf dag 1 werken ze aan terugkeer in de maatschappij, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Dat is het belangrijkste doel van TBS.quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:58 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
[..]
Het is toch niet te hope dat zo iemand ooit nog vrijkomt?!
Dat wil dus niet zeggen dat deze man vrijkomt voor zijn gevangenisstraf voorbij is hoor. En als die straf voorbij is gaan ze hem behandelen tot hij weer veilig in de maatschappij KAN. Als dat nooit kan komt hij niet vrij. Waarom roept iedereen zo veel over TBS zonder het te begrijpen?quote:Op donderdag 10 mei 2012 15:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Jawel, vanaf dag 1 werken ze aan terugkeer in de maatschappij, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Dat is het belangrijkste doel van TBS.
Dat heeft wellicht te maken met de regelmatige ontsnappingen van TBS'ers op verlof?quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat wil dus niet zeggen dat deze man vrijkomt voor zijn gevangenisstraf voorbij is hoor. En als die straf voorbij is gaan ze hem behandelen tot hij weer veilig in de maatschappij KAN. Als dat nooit kan komt hij niet vrij. Waarom roept iedereen zo veel over TBS zonder het te begrijpen?
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:04 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Die neppe verontwaardigde reacties hier ook.
Goed, maar onwaarheden over TBS spuien en je daar vervolgens over gaan opwinden is totaal onzinnig.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat heeft wellicht te maken met de regelmatige ontsnappingen van TBS'ers op verlof?
Waarom men de mensen op proefverlof dan ook geen enkelband omdoet is mij een raadsel.
Omdat het uitgangspunt is dat hij weer terugkomt in de maatschappij. En dat zou niet het uitgangspunt mogen zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:02 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat wil dus niet zeggen dat deze man vrijkomt voor zijn gevangenisstraf voorbij is hoor. En als die straf voorbij is gaan ze hem behandelen tot hij weer veilig in de maatschappij KAN. Als dat nooit kan komt hij niet vrij. Waarom roept iedereen zo veel over TBS zonder het te begrijpen?
Dan verschillen wij daar in van mening. Ik vind dat iemand die zijn straf heeft uitgezeten en geestelijk niet gezond is behandeling verdient tot hij geen gevaar meer is voor de maatschappij.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Omdat het uitgangspunt is dat hij weer terugkomt in de maatschappij. En dat zou niet het uitgangspunt mogen zijn.
Ik vind het risico gewoon te groot. Als een TBS arts verantwoordelijk zou zijn voor het gedrag van de TBSer die hij vrijlaat dan zou er iets voor te zeggen zijn, maar TBS artsen mogen gewoon lekker gokken en experimenteren ten koste van de maatschappij. Maar goed, daar verschillen we inderdaad van mening.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan verschillen wij daar in van mening. Ik vind dat iemand die zijn straf heeft uitgezeten en geestelijk niet gezond is behandeling verdient tot hij geen gevaar meer is voor de maatschappij.
Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het alleen nogal merkwaardig als de kans op herhaling als groot wordt geacht, het alsnog mogelijk is iemand zo te genezen dat hij het nooit weer zal doen.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:07 schreef Viajero het volgende:
[..]
Omdat het uitgangspunt is dat hij weer terugkomt in de maatschappij. En dat zou niet het uitgangspunt mogen zijn.
Dat vraag ik me af he. Als zo'n psych een tbs'er met proefverlof stuurt en deze man ontsnapt en gaat vervolgens de fout in zijn er dan ook gevolgen voor deze persoon?quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dan verschillen wij daar in van mening. Ik vind dat iemand die zijn straf heeft uitgezeten en geestelijk niet gezond is behandeling verdient tot hij geen gevaar meer is voor de maatschappij.
Heb je persoonlijke ervaring hiermee? Volgens mij kan een TBS-arts gewoon voor zijn fouten verantwoordelijk worden gehouden, net als iedere deskundige die een fout maakt. En 'lekker gokken en experimenteren'quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:12 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ik vind het risico gewoon te groot. Als een TBS arts verantwoordelijk zou zijn voor het gedrag van de TBSer die hij vrijlaat dan zou er iets voor te zeggen zijn, maar TBS artsen mogen gewoon lekker gokken en experimenteren ten koste van de maatschappij. Maar goed, daar verschillen we inderdaad van mening.
Ik neem aan dat hij dan op die fout afgerekend wordt binnen het bedrijf, net als iedere werknemer die zo'n kolossale fout maakt. Als je bedoelt dat hij persoonlijk aansprakelijk kan worden gehouden voor de gevolgen: volgens mij kan dat meestal niet. Dan is de staat verantwoordelijk.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af he. Als zo'n psych een tbs'er met proefverlof stuurt en deze man ontsnapt en gaat vervolgens de fout in zijn er dan ook gevolgen voor deze persoon?
Nou, dat is fraai dan. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat ze dan ietsje makkelijker omgaan met de proefverloven als er uiteindelijk geen echte sancties zijn.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij dan op die fout afgerekend wordt binnen het bedrijf, net als iedere werknemer die zo'n kolossale fout maakt. Als je bedoelt dat hij persoonlijk aansprakelijk kan worden gehouden voor de gevolgen: volgens mij kan dat meestal niet. Dan is de staat verantwoordelijk.
Ho ho, ik zei niet dat er geen sancties waren. Ik zei dat je niet direct aansprakelijk kunt worden gesteld. Zoals jij dat zelf ook niet kan als je een fout maakt tijdens je werk.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, dat is fraai dan. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat ze dan ietsje makkelijker omgaan met de proefverloven als er uiteindelijk geen echte sancties zijn.
Ik heb van TBS artsen gehoord dat dat niet mogelijk is omdat ze dan hun onafhankelijkheid verliezen en eventueel niet de juiste behandeling kunnen geven uit angst dat ze het een keer fout hebben.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik neem aan dat hij dan op die fout afgerekend wordt binnen het bedrijf, net als iedere werknemer die zo'n kolossale fout maakt. Als je bedoelt dat hij persoonlijk aansprakelijk kan worden gehouden voor de gevolgen: volgens mij kan dat meestal niet. Dan is de staat verantwoordelijk.
Maar dat zou eigenlijk wel zo moeten zijn, omdat er eigenlijk gegokt wordt met mensenlevens.quote:Op donderdag 10 mei 2012 16:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ho ho, ik zei niet dat er geen sancties waren. Ik zei dat je niet direct aansprakelijk kunt worden gesteld. Zoals jij dat zelf ook niet kan als je een fout maakt tijdens je werk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |