abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111291334
Een huisgenoot van ons heeft de laatste tijd een erg serieuze relatie. Haar vriend blijft erg vaak hier slapen. Zo vaak zelfs dat je wel kan zeggen dat die vriend als extra huisgenoot kunt beschouwen.

En dat plaatst ons in een lastig parket, want buiten het feit dat de regels gewoon niet toestaan dat er meer dan een persoon per kamer woont, maakt hij ook op dagelijkse basis gebruik van de algemene voorzieningen (biervoorraad, voedsel, water en huishoudelijke artikelen) waar de rest voor betaald en helpt hij ook niet in het huishouden.

Het probleem is, wanneer kunnen we eigenlijk zeggen dat het te ver gaat? Dit is een studentenhuis, het is niet abnormaal dat je vriend of vriendin hier een avondje, of zelfs meerdere avonden per week blijft slapen. Ik ken ook mensen met een redelijk serieuze relatie die inderdaad bijna iedere avond van de week met hun vriendin doorbrengen (maar dat is meestal omstebeurt op elkaars kamer) en daar hebben we ook niets op tegen.

Maar waar wij ons vooral aan ergeren is dat deze persoon gewoon echt hier iedere doordeweekse dag doorbrengt terwijl zijn officiële adres bij zijn ouders thuis is in een stad verderop, dat hij een huissleutel heeft (reservesleutel van zijn vriendin) waarmee hij ook in en uit loopt wanneer het hem uit komt, dat hij ook gewoon zijn vrienden hier over heeft terwijl zijn vriendin niet thuis is en dat hij hier zelfs post ontvangt.

We hebben onze bezwaren met het gelukkige stelletje besproken en ook met de conciërge. Maar de twee ontkennen dat ze samen wonen en we kunnen dit ook moeilijk bewijzen (ook omdat dit officieel niet zo is). Extra vervelend is dat door deze situatie er ook een gespannen sfeertje is komen hangen in het huis.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie?
Wanneer kan je zeggen dat iemand hier TE VAAK verblijft?
En wat kunnen we het beste doen om deze situatie op te lossen (dus of, dat die twee een stapje terug doen, of dat ze ergens anders gaan wonen waar ze WEL samen kunnen wonen)?
pi_111291394
Schopje R&P.
pi_111291404
Je kunt zeggen dat iemand niet jullie spullen mag gebruiken als die er niet woont toch? :)
Rustig aan.
pi_111291411
En geef die gozer collectief een schop onder zijn kloten en dat wijf een schop onder d`r kut.
pi_111291452
En als hij post ontvangt op jullie adres kan je hem dan niet gewoon aangeven als fraudeur want uitwonende student?
pi_111291479
Ik kan dit:
quote:
en dat hij hier zelfs post ontvangt.
Niet rijmen met dit:

quote:
Maar de twee ontkennen dat ze samen wonen en we kunnen dit ook moeilijk bewijzen (ook omdat dit officieel niet zo is).
Als je ergens post ontvangt dan sta je ingeschreven op dat adres en dus woon je er.

Althans dat lijkt mij zo.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_111291514
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:34 schreef vosss het volgende:
Ik kan dit:

[..]

Niet rijmen met dit:

[..]

Als je ergens post ontvangt dan sta je ingeschreven op dat adres en dus woon je er.

Hup, NSB-eren die gozer. Keihard aangeven die smeerlap.
pi_111291549
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hup, NSB-eren die gozer. Keihard aangeven die smeerlap.
en dat dus.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:37:27 #9
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_111291589
In- en uitlopen wanneer het hem uitkomt, vrienden over hebben zonder zijn vriendin en post ontvangen is, wanneer het geen uitzondering maar regel is, echt te ver.
pi_111291650
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:34 schreef vosss het volgende:
Ik kan dit:

[..]

Niet rijmen met dit:

[..]

Het niet gezien wat voor post het was, maar het zijn in ieder geval geen officiële brieven van bijv. de belastingdienst of rekeningafschriften die op je officiële adres afgeleverd worden, maar het laat wel wat zien dat aan hem geadresseerde post hier aan komt.
pi_111291664
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:39 schreef stephano_mc het volgende:

[..]

Het niet gezien wat voor post het was, maar het zijn in ieder geval geen officiële brieven van bijv. de belastingdienst of rekeningafschriften die op je officiële adres afgeleverd worden, maar het laat wel wat zien dat aan hem geadresseerde post hier aan komt.
Toon eens wat ballen dan.
pi_111291698
En kunnen we hem inderdaad dreigen aan te geven voor fraude? hier heb ik zelf ook aan zitten denken, maar fraude is meestal wanneer je geld ontvangt voor uitwonend zijn, terwijl je dit niet bent (of op wat voor manier dan ook er financiële baten uit haalt).
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:40:51 #13
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_111291738
Huis regels wat betreft overnachtingen opstellen.

Zoiets van max 3 dagen in de week blijven slapen.
Wordt het vaker moet dat in overleg.

Sowieso zou ik de dame in kwestie voor 1,5 persoon aanslaan voor de lasten zoals water en Electra en vrienden van vrienden worden niet in het studentenhuis geaccepteerd zonder dat de hoofdbewoner er zelf is.

Die regels gelden dan voor het hele huis en daar heeft iedereen zich aan te houden.

Doet men dat niet volgen er sancties.
En die kun je nemen omdat inprincipe het niet is toegestaan samen te Wonen in jullie huis.
pi_111291832
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:40 schreef Joe-Momma het volgende:
Huis regels wat betreft overnachtingen opstellen.

Zoiets van max 3 dagen in de week blijven slapen.
Wordt het vaker moet dat in overleg.

Sowieso zou ik de dame in kwestie voor 1,5 persoon aanslaan voor de lasten zoals water en Electra en vrienden van vrienden worden niet in het studentengrap geaccepteerd zonder dat de hoofdbewoner er zelf is.

Die regels gelden dan voor het hele huis en daar heeft iedereen zich aan te houden.

Doet men dat niet volgen er sancties.
En die kun je nemen omdat inprincipe het niet is toegestaan samen te Wonen in jullie huis.
Dankje, hier kan ik wel wat mee, gooi het gelijk op de mail :)
pi_111291892
Dit zie je zo vaak voorkomen in studentenhuizen.

Probeer regels op te stellen samen met het stel, zodat jullie ook geen hinder en of last en kosten hebben van die jongen.

Plus, laat hem anders gewoon betalen voor zijn verblijf en verbruik van producten.
Willen ze niet luisteren, verdere stappen ondernemen, woningbouw vereniging/studie vereniging benaderen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_111291924
Nog 1 x vriendelijk een gesprek beginnen, daarna actie.
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:46:16 #17
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_111291950
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:42 schreef stephano_mc het volgende:

[..]

Dankje, hier kan ik wel wat mee, gooi het gelijk op de mail :)
Tis maar een rode draad zou het aanpassen na je eigen ideeën.

Succes ermee.

Oja en die huissleutel kan echt niet. Hij heeft daar geen recht op.

[ Bericht 5% gewijzigd door Joe-Momma op 08-05-2012 15:52:09 ]
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:47:41 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_111292002
Wat is het werkelijke probleem? Je hebt het over fraude, maar daar is geen sprake van aangezien dit gaat om een regel (niet samenwonen) die naar alle waarschijnlijkheid is opgesteld door jouw - sociale - verhuurder. Deze kunnen hier over het algemeen ook vrij weinig mee, behalve dan dat deze regel er voor zorgt dat er niet meer mensen per kamer ingeschreven kunnen worden (best belangrijk!) bij de gemeente.

Zeker binnen studentenhuizen is dit geen ongebruikelijke situatie die je met elkaar dient op te lossen door met elkaar te praten of afspraken te maken. Door met quasi-juridische dingen te gaan dreigen (fraude!) maak je de sfeer ongemakkelijker, en dan verliest iedereen want jij kan het ook niet winnne.

Als het probleem is dat hij zonder te betalen meeprofiteert laat hem dan mee betalen of laat dat meisje meer betalen. Rooster die jongen ook in, of rooster het meisje dubbel in bij het schoonmaken. Geef aan - in een normale conversatie - dat het niet de bedoeling is dat haar vriendje met zijn vriendjes in jullie huis verblijft als zij daar niet is. Dat dit erg druk is en dat mensen daar last van hebben.

Als je tot redelijke afspraken komt - en beide kanten niet op de vierkante millimeter gaan mierenneuken over dingen - dan kan de sfeer weer terugkomen, anders blijft het ellende.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_111292026
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 15:46 schreef Joe-Momma het volgende:

[..]

Tis maar een rode draad zou het aanpassen na je eigen ideeën.

Succes ermee.
Ja ik en de overige huisgenoten (de twee in kwestie wilde overigens zelf niet meer in discussie) houden hier vanavond beraad over, ik zal dit ook gewoon als imput gebruiken ;)
  dinsdag 8 mei 2012 @ 15:50:55 #20
207382 ImMaxa
Never stay dead
pi_111292137
Klinkt vergelijkbaar met een situatie in het huis waar ik woon. Woon in een woonvereniging met in totaal (op het moment) 11 leden, waarvan 3 heren (Mijzelf inclusief). Een van de andere heren had regelmatig zijn vriendin over de vloer. Prima, maar ook hier werd het steeds vaker. Uiteindelijk begon er post voor haar te komen (Zonder de andere bewoners te informeren, waardoor ik in het begin eens een bezorger heb weggestuurd met de mededeling 'die woont hier niet'), en uiteindelijk werd er zelfs een extra naambord met haar naam op 'hun' deur bevestigd. Dit allemaal zonder overleg met de rest, of zelfs zonder het te melden. Deze situatie heeft een tijd geduurd, waarin ze ook geen cent extra 'servicekosten' (Voor o.a extra energieverbruik) hebben betaald. Gewoon niet netjes. Is het zo moeilijk om te overleggen met je medebewoners, of het zelfs alleen al te vertellen?
Inmiddels zijn ze samen ergens anders gaan wonen en is de kamer in onderhuur. Dus probleem opgelost.
Op het moment heb ik met mijn vriendin samenwoon plannen. Het idee is dat ze bij mij erbij komt. Maar ik ga het dus wél netjes aanpakken door eerst met de rest te overleggen, en extra servicekosten is ook bespreekbaar. En dan ben ik de autist? Hm...
You know, I've learned something today
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:04:33 #21
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111292761
Zoals Ryon ook aangeeft is het verstandig om eerst met de overige huisgenoten helder te krijgen wat het precieze probleem is.

Wat ik zelf het meest vervelende aan de situatie zou vinden zou als eerste zijn dat die kerel daar met zijn eigen vrienden is als de huisgenote er niet is. Ten tweede dat hij niet mee betaalt.
Ok stelletje hokboeren
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:24:39 #22
16715 Mylene
*schatje*
pi_111293599
R&P
pi_111293663
het is zowiezo not done om aan andermans spullen te komen, daar mogen jullie hen best op aanspreken, cq een rekening voor geven
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:26:31 #24
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111293689
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 mei 2012 16:24 schreef Mylene het volgende:
R&P
Waarom niet WGR?
Ok stelletje hokboeren
  dinsdag 8 mei 2012 @ 16:31:06 #25
16715 Mylene
*schatje*
pi_111293873
Je hebt gelijk ja, wat zijn rechten enzo zijn. Bij deze opnieuw een schopje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')