Plug It In: 3rd Floor MagicDeze week pluggen wij het 8-man - nouja, het 5-man en 3-vrouw - sterke 3rd Floor Magic. 3rd Floor Magic ontstond in augustus 2011 toen huidig frontman en -vrouw Tim 'Tuxedo'; Blok en Hili Düyü samen van losse songteksten, concepten, ideeën en melodieën complete nummers schreven. Er ontstond magie tussen de twee en dit alles gebeurde op de derde etage van Tim's huis, vandaar de naam 3rd Floor Magic.
Binnen drie maanden tijd stond er ineens een hele band; die kort daarna in de finale van de Amsterdamse Popprijs stond, in een uitverkocht Paradiso speelde en een aantal radio optredens verzorgde.
De stijl van 3rd Floor Magic is moeilijk te benoemen daarom hebben ze het zelf maar omgedoopt tot Fusion Hop: een mengelmoes van verschillende muziekgenres in een Urban jasje gestoken. Hop komt uiteraard van Hip Hop dat Tim door middel van zijn raps veelvuldig terug laat komen.
19 April 2012 presenteerde 3rd Floor Magic haar eerste album in P60, Amstelveen. Hier werd ook de clip voor "Bang Bang" voor het eerst vertoond. De video is geschoten op de koudste dagen van de afgelopen winter. Zo stonden de bandleden op een gegeven moment in -12 te filmen. Het zal vast koud geweest zijn, maar met dit eindresultaat zullen de Amsterdammers echt niet klagen.
Waar staat 3rd floor magic voor?Tim 'Tuxedo' Blok (frontman): We heten 3rd Floor Magic omdat we al onze muziek maken op mijn zolderkamertje op de 3e verdieping, that's where the magic happens.
Hoe is 3rd floor magic ontstaan?
Tim 'Tuxedo' Blok (frontman): Ik stond met mijn solo act, Tuxedo in de finale van de hiphop competitie Most Wanted die plaats vond in de Melkweg, hiervoor was ik opzoek naar een achtergrondzangeres. Die plek werd ingenomen door Hilin Duyu onze frontvrouw die bij mij op school zat. Na samen een paar keer in de 3rd floor studio opgenomen te hebben besloten we als duo verder te gaan en schreven we ons in voor de Amsterdamse Popprijs, een competitie voor bands.
Hilin Duyu (frontvrouw): We hadden alleen een probleem, we hadden een maand voor de voorronde 5 nummers maar nog geen band. We hebben iedereen die bij ons wilde spelen direct aangenomen en hebben uiteindelijk de finale gehaald die plaats vond in The MAX, de grote zaal van de Melkweg in Amsterdam.
Wat weet nog niemand over jullie?Kim (achtergrond zangeres): Dat Tim nog maar 18 is, alles schrijft en al een album in eigen beheer heeft uitgebracht.
Tim (frontman): Ik ben 19.
Niemand weet dat we dit interview via een groepsgesprek via de whats app afnemen.
Hoe zijn jullie op de bandnaam gekomen?Hilin (frontvrouw): Zoals Tim bij de eerste vraag vertelde, maken we alle muziek bij hem op zijn zolder kamer op de 3e verdieping.
Hoe is jullie muziek het beste te omschrijven?Tim (frontman): Fusion Hop. Fusion staat voor de mengelmoes van verschillende muziekgenres die je in onze muziek terug hoort en Hop uiteraard van Hip Hop die ik terug laat komen doormiddel van mijn raps.
Waarin onderscheidt 3rd floor magic zich van andere bands?Rafi (drummer): Door het genre wat wij spelen, Fusion Hop.
Kim (achtergrond zangeres): Onze energie op het podium.
Remi (toetsenist): Onze samenstelling, een 8 koppige band met leadzangeres en rapper, soms zijn we met z'n tienen als de trompetist (Ruud Kleiss) & de saxofonist (Simon Kelaita) meespelen en met Dillon Lewis op percussie zelfs met z'n elfen!
Vertel eens over één van jullie hoogtepunten?Rafi (drummer): Onze albumrelease in P60!
Tim (frontman): Zekerweten, donderdag 19 april 2012 (vorige week dus) hebben we ons debuutalbum gelanceerd in een bijna uitverkochte, stampvolle P60 in Amstelveen. We hadden daar zolang naar toe gewerkt en het was ver boven verwachting, zowel voor het publiek als voor ons.
Wie zijn jullie inspiratiebronnen?Hilin (frontvrouw): Michael Jackson, Aretha Franklin, Eryka Badu, d'Angelo, Muzyq Soulchild, Bob Dylan, Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Bob Marley, Howlin'; Wolf ga zo maar door!
Wat is jullie favoriete gespreksonderwerp?
Band: Seks.
Naar welke artiesten luisteren jullie zelf?Tim (frontman): Nou alle bovenstaande inspiratiebronnen dus en ik luister veel naar reggae & hiphop, 'naan, Damian Marley, Gangstarr maar ook naar Billie Holiday & Sarah Vaughn.
Hoe schrijven jullie nummers?Tim (frontman): Het verschilt elke keer, vaak begin ik met een paar akkoorden of een basis sample waar ik de melodie van het refrein op verzin. Daarna bepaal ik aan de hand van de sfeer van het nummer het onderwerp van het nummer en begin ik aan de tekst en gaandeweg tweak ik sounds en zoek ik samples voor in de tracks.
Welk nummer van een andere artiest hadden jullie willen schrijven?Tim (frontman): Ik had dat nummer van Gotye wel willen schrijven "Somebody That I Used to Know".
Waar gaan de teksten van 3rd floor magic over?Tim (frontman): Nieuwsgierigheid, liefde, leerprocessen, good times & bad times, muziek, seizoenen, verzonnen scenario's en nog veel meer.
Wat is de grootste blunder die jullie hebben gemaakt tijdens een optreden?Tim (frontman): Ik ben bang dat die nog moet komen.
Wat is jullie eerste muziekherinnering?Alon (gitarist): Mijn eerste drumles!
Wat zouden jullie doen als je geen muzikant was geweest?Tim (frontman): Afwasser, drugsdealer of een afwassende drugsdealer. Ik denk dat voor de rest van de band het zelfde geld, ik denk dat als we geen muziek zouden kunnen maken dat we allemaal werkzaam zouden zijn binnen de muziek, misschien als manager of geluidstechnicus ofzo.
Wat is de grootste uitdaging die jullie als band tegen zijn gekomen?Hilin (frontvrouw): Tijd vinden om met 11 man te repeteren!
Wat zouden jullie als band graag willen bereiken?Max (Bassist): Lowlands, Pinkpop & een tour in het buitenland!
Waarmee vind je dat andere artiesten de mist ingaan en zouden jullie dus absoluut niet doen?Tim (frontman): Andere muziek gaan maken omdat dat is wat "de mensen" willen horen. Daardoor verdrink je alleen maar in de massa van artiesten en bandjes die dat doen.
Met welke artiest/band zouden jullie nog wel eens samen willen werken en wat voor nummer zou dat worden?Tim (frontman): Met het Metropool Orkest samenwerken lijkt mij echt de bom! Dan zouden we echt een ultra versie van ons album kunnen maken, en dan nog het liefst met een kerkkoor erbij ofzo...
Welke andere Next Best Band band zouden jullie graag nog even uit willen lichten en waarom?Tim (frontman): A La Din, we hebben met hun in Popfront in Zwolle opgetreden en dat was echt een te gekke avond!
Kunnen jullie nog wat leuke videofacts vertellen over de clip?Het was de eerste film dag -12 buiten dus dat was echt verschrikkelijk. Ik moest toen op de Dam staan en meezingen met een versie van het nummer dat 3x vertraagd was. Als je dat dan vervolgens op normale snelheid afspeelt dan krijg je het effect wat je in het 1e couplet ziet. Iedereen die toen langs liep die dacht wat is dit nou weer voor een trage, rare kut muziek. Ook de 2e dag was het ijskoud en werden we gelijk uit de metro gekickt door de GVB, we wilde eigenlijk nog veel meer shots doen. Uiteindelijk hebben we 4 uur buiten gestaan onder een viaduct omdat het keihard regende. Ook mochten we voor de laatste draaidag de RED camera van Mick Rossum lenen! Dat is een camera van 60.000eu! Daar hebben ze The Hobbit & The Girl with the Dragon tattoo mee geschoten! Thanks Mick! Het was bovendien voor onze cameravrouwen Suzanna Noort & Nicole Batteké de eerste videoclip die ze hebben geschoten!

Beluister en bekijk
hier meer audio-tracks en video's van 3rd Floor Magic. Next Best Band schotelt je vandaag dé beste bands van morgen voor. Dat doen ze op
nextbestband, festivals, radio en tv.
[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 07-05-2012 09:28:35 ]