Ja, maar dat kan alleen vanuit een werksituatie (kan me vergissen). En volgens mij is het nogal lastig binnenkomen zonder ervaring uit de sector. Een kruiwagen die ik hiervoor had liep bij zijn contactpersoon daar in elk geval tegenaan (bij ExxonMobil).quote:
Weet je wel wat je schrijft en waar het over gaat? Eerst een verhaal waarin je uit de doeken doet dat je bent vastgelopen, geen perspectief of groei ziet, eigenlijk iets anders had moeten kiezen, ander niveau (universiteit). Dan kom je met "het vak spreekt me wel aan". In de procestechnologie komt het aan op : passie voor techniek, samenwerking en coöperatie, ambitie, inzicht in ontwikkelingen en persoonlijke carièrekansen.quote:Op zondag 6 mei 2012 00:10 schreef Overstap_van_baan het volgende:
Hier in de omgeving zitten veel (petro-)chemische bedrijven, waarbij veel procesoperators gevraagd worden. Het vak spreekt me op zich wel aan (maar ook daar kan ik me na verloop van tijd opwerken, al kan m'n huidige 'niveau' ook tegen me werken) en de mensen in die tak van industrie ook heel erg (gewoon hard werken en verder geen poespas)
Je moet vooral zeker weten wat je wil. Wat wil je in je hart (en niet in je hoofd!)?quote:Op zondag 6 mei 2012 13:28 schreef blomke het volgende:
Kortom, je moet zeker weten dat je die stap wilt maken.
Nou, een HWTK kan je ook worden als je de verschillende WIC opleidingen hebt gevolgd.quote:Een hoofd-WTK-er, is een HBO+ functie in het "harde"gebied, minimaal de oude HTS!
Volgens mij weet je zelf niet waar je het over hebt.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je wel wat je schrijft en waar het over gaat? Eerst een verhaal waarin je uit de doeken doet dat je bent vastgelopen, geen perspectief of groei ziet, eigenlijk iets anders had moeten kiezen, ander niveau (universiteit). Dan kom je met "het vak spreekt me wel aan". In de procestechnologie komt het aan op : passie voor techniek, samenwerking en coöperatie, ambitie, inzicht in ontwikkelingen en persoonlijke carièrekansen.
Kortom, je moet zeker weten dat je die stap wilt maken. Een hoofd-WTK-er, is een HBO+ functie in het "harde"gebied, minimaal de oude HTS!
Hij heeft het over een WTK (werktuigkundige). Dat wordt inderdaad vaak gezien als HBO niveau, maar je kunt je met vapro A en B prima redden in de petrochemische industrie. Wil je een centrale in, dan gaat het om WIC A, B en C (werktuigkundige in centrale). Belangrijk is dat jij laat zien wat je passie is voor dit vak, waarom je het wilt en wat daarin de meerwaarde voor het bedrijf is. Breng dat voor jezelf eerst in kaart en presenteer je daarmee bij het bedrijf waar je graag wilt werken.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:39 schreef Overstap_van_baan het volgende:
[..]
Volgens mij weet je zelf niet waar je het over hebt.
Een procesoperator (met Vapro A, B, C of D) is een MBO(+ voor Vapro C en net HBO voor D)-functie, dus waar je ineens de HTS vandaan tovert, weet ik ook niet.
Nah, daar ben ik nog niet uit, vandaar (mede) de aanzet van dit topic.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Je moet vooral zeker weten wat je wil. Wat wil je in je hart (en niet in je hoofd!)?
Die WIC-opleidingen zijn inderdaad prima daarna te volgen.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:43 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hij heeft het over een WTK (werktuigkundige). Dat wordt inderdaad vaak gezien als HBO niveau, maar je kunt je met vapro A en B prima redden in de petrochemische industrie. Wil je een centrale in, dan gaat het om WIC A, B en C (werktuigkundige in centrale). Belangrijk is dat jij laat zien wat je passie is voor dit vak, waarom je het wilt en wat daarin de meerwaarde voor het bedrijf is. Breng dat voor jezelf eerst in kaart en presenteer je daarmee bij het bedrijf waar je graag wilt werken.
Precies. Er zijn binnen de petrochemische industrie genoeg dingen mogelijk.quote:Nou, een HWTK kan je ook worden als je de verschillende WIC opleidingen hebt gevolgd.
Dat weet ik uiteraard en dat is juist een van de zaken die me juist aanspreekt.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:55 schreef vosss het volgende:
Hou er wel rekening mee dat in dergelijke bedrijven doorgaans in ploegendienst gewerkt wordt.
Ik werk gemiddeld 33,6 uur per week, door de ploegentoeslag een aardig salaris, veel vrije tijd, maar dan wel op momenten dat de meeste andere mensen aan het werk zijn.
Het is wel een aanslag op je sociale leven
Naar huis rijden na zo'n nachtdienst, als de zon opkomt, de vogeltjes fluiten en de mensen juist naar hun werk toegaan....heel "vreemd".quote:Op zondag 6 mei 2012 14:25 schreef vosss het volgende:
Nachtdiensten moet je wel tegen kunnen en die kunnen behoorlijk tegenvallen als je het nooit eerder gedaan hebt.
Dat scheelt al een stuk. Denk wel dat je de goede attitude hebt.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:08 schreef Overstap_van_baan het volgende:
Een sociaal leven heb ik toch niet echt.
Ik merk op die momenten altijd op hoe gejaagd het leven eigenlijk is.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:39 schreef blomke het volgende:
[..]
Naar huis rijden na zo'n nachtdienst, als de zon opkomt, de vogeltjes fluiten en de mensen juist naar hun werk toegaan....heel "vreemd".
Wacht even, WIC is specifiek voor een centrale. VAPRO is voor petrochemie.quote:Op zondag 6 mei 2012 13:50 schreef Overstap_van_baan het volgende:
Precies. Er zijn binnen de petrochemische industrie genoeg dingen mogelijk.
Weet ik.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wacht even, WIC is specifiek voor een centrale. VAPRO is voor petrochemie.
Precies. Heel vreemd, dat iedereen dan massaal op propvolle wegen, racend richting de stad rijdt waar jij (ik) nou juist vandaan kom.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:40 schreef vosss het volgende:
Ik merk op die momenten altijd op hoe gejaagd het leven eigenlijk is.............en dan valt het wel altijd op
Dat doe ik in de zomer ook wel eens als ik thuis kom. Pizza in de oven en vervolgens onder het genot van een biertje in de ochtendzon die pizza op mijn balkon opeten.quote:Op zondag 6 mei 2012 14:48 schreef Rode_banaan het volgende:
Wat ook altijd mooie beelden oplevert, is dit: Na een tweede nachtdienst op een lekkere koele zomerochtend met een flesje bier even in je voortuin te gaan zitten en te ontspannen. Je moet al die mensen zien kijken als je om 06:30 in je tuin zit met een biertje te genieten.
Ja, nou, dus, en wat?quote:Op zondag 6 mei 2012 16:02 schreef vosss het volgende:
Die mensen denken vast dat ik een alcoholist ben
Dank jequote:Op zondag 6 mei 2012 14:47 schreef FerryNL het volgende:
Zou zeggen succes ermee met wat je wil gaan doen!
Dat valt best wel mee, eigenlijk. Ik heb een prima salaris (3100 euro), maar dat is in de petrochemische industrie (zoals bijvoorbeeld procesoperator) niet minder. Zeker met de ploegentoeslagen is het inkomen er op termijn zelfs hoger. Maar dat is hooguit mooi meegenomen; ik vind nu andere dingen belangrijker.quote:Op zondag 6 mei 2012 15:39 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Heb je ook nagedacht over de financien. De sector waarin je werkt betaald geloof ik best wel aardig. Kan je leven met een flinke salaris achteruitgang? Technische functies zijn in Nederland redelijk matig betaald.
Een kantoorpik met ballen.quote:Op zondag 6 mei 2012 16:10 schreef Overstap_van_baan het volgende:
[..]
Dank je
[..]
Dat valt best wel mee, eigenlijk. Ik heb een prima salaris (3100 euro), maar dat is in de petrochemische industrie (zoals bijvoorbeeld procesoperator) niet minder. Zeker met de ploegentoeslagen is het inkomen er op termijn zelfs hoger. Maar dat is hooguit mooi meegenomen; ik vind nu andere dingen belangrijker.
Ook het hoge blabla-gehalte in deze sector ben ik meer dan zat.
De financiële dienstverlening zal de komende jaren er niet op vooruit gaan; integendeel.
Ja, nou, dus, en niksquote:
interessant profiel, ik heb hetzelfde en maak nu ook een overstap. Wellicht niet zo'n grote als heel iets anders als de techniek, ik ga de ICT in met ook als deur later meer de sales kant op te gaan. in elk geval uit de finance. Deelde dus dezelfde gevoelens als jij, finance wordt gewoon heel saai en er zit geen enkele innovatie of vernieuwing in die wereld. In de wereld van ICT en techniek juist des te meer. Je moet wel accepteren dat je bruto zeker wel 500 euro achteruit kan gaan per maand, het is niet anders maar aan de andere kant als je je op kan werken kun je wel weer groeien.quote:Op zondag 6 mei 2012 16:10 schreef Overstap_van_baan het volgende:
[..]
Dank je
[..]
Dat valt best wel mee, eigenlijk. Ik heb een prima salaris (3100 euro), maar dat is in de petrochemische industrie (zoals bijvoorbeeld procesoperator) niet minder. Zeker met de ploegentoeslagen is het inkomen er op termijn zelfs hoger. Maar dat is hooguit mooi meegenomen; ik vind nu andere dingen belangrijker.
Ook het hoge blabla-gehalte in deze sector ben ik meer dan zat.
De financiële dienstverlening zal de komende jaren er niet op vooruit gaan; integendeel.
Binnen mijn kennissenkring werkt bijna iedereen binnen de petrochemische industrie en men beaamt daar toch echt een hoger salaris. Zeker met de toeslagen...quote:Op maandag 7 mei 2012 12:17 schreef Daboman het volgende:
Ik overweeg juist een soort van omgekeerde overstap. Ook zeer interessant. Ben operator, zonder VAPRO trouwens, en ik kom niet aan die 3100, trek er inderdaar maar zo'n 500,- vanaf.
Ja, die vaagheid ben ik juist zatquote:Op maandag 7 mei 2012 12:37 schreef Individual het volgende:
Wordt Business Analyst of Project Manager. Dat is zo vaag dat je in elke industrie wel terecht kan en je kan er op elk moment tussen springen.
Dit dus, maar is verder ook niet het belangrijkste.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Binnen mijn kennissenkring werkt bijna iedereen binnen de petrochemische industrie en men beaamt daar toch echt een hoger salaris. Zeker met de toeslagen...
Ik neem aan dat je het over netto bedragen hebt ?quote:Op zondag 6 mei 2012 16:10 schreef Overstap_van_baan het volgende:
Dat valt best wel mee, eigenlijk. Ik heb een prima salaris (3100 euro), maar dat is in de petrochemische industrie (zoals bijvoorbeeld procesoperator) niet minder.
Die toeslagen helpen flink ja, maar je moet toch echt bij het begin beginnen. Hoger dan 2700,- bruto ben ik niet tegen gekomen voor iemand met 0,0 jaar ervaring. Op het moment stijgen de salarissen bepaald ook niet hard, en zelfs voor promotie krijg je bij de bedrijven die ik ken hooguit 100,- bovenop je CAO-stijging. De enige manier om nog echt serieus te stijgen is door bij een ander te gaan werken en te zorgen dat je een sterke onderhandelingspositie hebt.quote:Op maandag 7 mei 2012 13:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Binnen mijn kennissenkring werkt bijna iedereen binnen de petrochemische industrie en men beaamt daar toch echt een hoger salaris. Zeker met de toeslagen...
Bruto, uiteraard.quote:Op maandag 7 mei 2012 22:40 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het over netto bedragen hebt ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |