Ik zou een beginner nooit een asielhond aanraden, je kan er geluk mee hebben maar de meeste honden zitten toch in het asiel voor een reden (bv agressie tegen andere honden of mensen, onzindelijkheid, sloopgedrag...). Dat is over het algemeen te wijten aan de (gebrekkige) opvoeding die zo'n hond heeft gehad voor hij in het asiel kwam, maar je moet wel verstand van zaken hebben om zoiets weer recht te breien. Ook weten ze in het asiel lang niet altijd de (volledige) achtergrond van de honden die bij ze binnen komen waardoor je niet zeker weet wat je in huis haalt.
Wat je wel zou kunnen overwegen is een volwassen herplaatser via bijvoorbeeld de rasvereniging. Mensen met een rashond die om wat voor reden dan ook hun hond niet kunnen houden, maar deze niet zomaar naar het asiel willen doen zoeken via de rasvereniging vaak een goed huis. Het voordeel hier van is dat de hond nog bij zijn eigenaren in huis woont en dat de mensen je dus alles over de hond kunnen vertellen. Je kunt de hond in zijn eigen omgeving bekijken en weet na een gesprek met de eigenaar meteen wat de plus- en minpunten van de hond zijn. Vaak (maar niet altijd!) hebben rasverenigingen ook de regel dat zo'n herplaatser alleen voor een klein bedrag of zelfs gratis aangeboden mag worden. Je treft dus geen eigenaren die alleen maar geld willen verdienen maar mensen die gewoon op zoek zijn naar een goed huis voor de hond. Dit i.t.t. bijvoorbeeld marktplaats, waar ook vaak allerlei honden worden aangeboden (vaak vanwege gedragsproblemen).
Je kan uiteraard ook een pup aanschaffen, kijk hiervoor ook bij de rasvereniging en zoek een goede fokker die je kan helpen bij de opvoeding en die goede voorlichting over de hond geeft. Ook hier is marktplaats geen goede keus, er staan teveel mensen op die een nestje fokken zonder verstand van zaken te hebben of mensen die heel veel nestjes fokken en alleen geïnteresseerd zijn in geld verdienen.
Verder is het misschien een goed idee om eens rond te kijken naar alle verschillende rassen honden en op je gemak te bepalen wat je precies zoekt in een hond. Drie rondjes in het park is bijvoorbeeld veel te weinig voor een werkhond zoals een bordercollie, maar kan voldoende zijn voor een gezelschapshondje zoals een Havanezer. Bedenk ook waar je de hond wilt laten als je werkt of bv op vakantie gaat.
Qua financiën scheelt het als je een goed gefokte, niet te oude hond koopt. Zorgvuldig gefokte honden komen uit ouderdieren die getest zijn op erfelijke ziektes, waardoor de kans klein(er) is dat jouw hond die krijgt. Voor pups geldt daarnaast nog dat een goede fokker ze uitgebreid heeft ontwormd (minimaal 3x) en ze heeft laten inenten en controleren door de dierenarts (met 6 weken). Naarmate honden ouder worden krijgen ze meer kwaaltjes en ben je dus duurder uit. Hondenbelasting verschilt per gemeente, wij betalen ongeveer ¤55 per hond per jaar. Inentingen worden normaal gesproken jaarlijks gegeven, al doet niet iedereen dat. Afhankelijk van de dierenarts en hond is het denk ik reëel om ¤100 per jaar te schatten voor inenten, ontvlooien en ontwormen. Bijkomende kwaaltjes kosten natuurlijk meer, maar veel kun je ook voorkomen door bv tanden te poetsen bij je hond, niet teveel en te wild te laten bewegen op jonge leeftijd en goed voer te geven. Voor een consult betaal je bij een dierenarts doordeweeks denk ik gemiddeld ¤30. Eventuele medicatie komt daar bij op, en consulten in de weekends zijn duurder. Voer kan van Aldi tot Royal Canin tot vers vlees, kosten zijn afhankelijk van het formaat van je hond. Ons kleintje eet ongeveer 125 gram vers vlees per dag, voor 5 kilo vers vlees betalen we geloof ik ¤16. De middelste eet 350 gram per dag en de grote ongeveer 500 (maar is nog in de groei).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, sorry voor de lap tekst
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!